Mitä mieltä tippikulttuurista
Itse en kannata järjestelmällistä tippien antamista.
Se on mielestäni noloa ja moukkamaista asiakaspalvelijan yläpuolelle asettumista.
Palkanmaksu kuuluu työnantajalle.
Kommentit (58)
Miksi et samantien antaisi tippiä bussikuskillekin tai koronapiikin antavalle hoitsulle? Mites krematorion vaksit? Unohdettu tippausryhmä?
En tippaa koskaan, enkä odota tippiä muilta. Palkanmaksu kuuluu työnantajalle.
Ärsyttävintä oli, että eräässä ravintolassa tippi lisättiin laskuun. Se oli joku % hinnoista. Ilmeisesti moukkamaisia turisteja saa riistää, kun eivät itse ymmärrä jättää hilujaan, jopa kehtaavat pelleillä hiluilla maksun täsmällisyydessä (säälittävää).
En jätä tippiä, ellen koe siihen erityistä syytä, ja silloin tipin määrän on oltava asiallinen, ei mitään "keskarin näyttämistä".
Annan tippiä mielelläni jos esimerkiksi ravintolassa ruoka ja palvelu on hyvää. Palkanmaksu toki kuuluu työnantajalle.
Hearissa on Elinkeinoelämän Lobbauskeskuksen ja Maran rahoittama artikkeli aiheesta että ravintola-alalle saadan uusia pienipalkkaisia työntekijöitä lupaamalla päästä nauttimaan ihanan kansainvälisestä tippikulttuurista.
En ole ravintola-alalla, mutta asiakaspalvelutehtävissä kuitenkin. Ei minulle kukaan ole ikinä tippiä antanut. En tosin sitä odotakaan. En ymmärrä miksi ravintolassakaan pitäisi antaa.
En kannata, enkä vaatisi itsekään.
Oli joskus yleinen tapa. Tarjoilijat saivat siitä hyvää lisätuloa, kun palkka oli muuten pieni.
Loppui joskus lama-aikana, kun moni muukin asia mullistui.
Ihan hyvä, jos sisältyy laskuun. Erittely kertoo vain palkanmaksusta.
Vastenmielinen tapa. En mene toista kertaa ravintolaan, jossa tippiä odotetaan tyrkyttämällä maksupäätettä joka kysyy tippiä tai jopa sanallisesti vihjaamalla (sitäkin on sattunut). Eräässä sinsänsä laadukkaassa ravintolassa tarjoilija alkoi lähtiessämme tenttaamaan, että ”Niin, menihän kaikki hyvin? Ruoka oli hyvää? Palvelu toimi? Kaikki vastasi odotuksianne?” yms. yms. lisäkysymyksiä. Tarkoitus oli ilmiselvästi osoittaa mieltä kun emme jättäneet tippiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ravintola-alalla, mutta asiakaspalvelutehtävissä kuitenkin. Ei minulle kukaan ole ikinä tippiä antanut. En tosin sitä odotakaan. En ymmärrä miksi ravintolassakaan pitäisi antaa.
Juontaa kai ravintola-alan työoloihin, on aina ollut suhdanneherkkää ja työtuntien määrä on vaihdellut.
Mikä teitä valittajia oikeasti kaivelee?
Todella vihaan sitä, kun kortilla ravintolassa maksettaessa joutuu erikseen hipelöimään turhaan sitä konetta kun valitsee, että EI en anna tuolle tollolle yhtään tippiä.
Jollei ole kiukkuinen mieli ravintolasta poistuessa muuten, niin tuollaisten maksupäätteiden jälkeen viimeistään. Jätän kyllä tippiä käteisenä, jos on ravintolakäynti ollut elämys, mutta en noin painostettuna ja aniharvoin ruoka on ravintolassa mitenkään erityistä. Jos on, laitan nettiin hyviä palautteita.
Valitettavasti nämä ”minä kyllä mielelläni tippaan”-henkilöt ovat aikaansaaneet sen, että kaikilta asiakkailta on alettu odottamaan tuota harmaan talouden voitelurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielinen tapa. En mene toista kertaa ravintolaan, jossa tippiä odotetaan tyrkyttämällä maksupäätettä joka kysyy tippiä tai jopa sanallisesti vihjaamalla (sitäkin on sattunut). Eräässä sinsänsä laadukkaassa ravintolassa tarjoilija alkoi lähtiessämme tenttaamaan, että ”Niin, menihän kaikki hyvin? Ruoka oli hyvää? Palvelu toimi? Kaikki vastasi odotuksianne?” yms. yms. lisäkysymyksiä. Tarkoitus oli ilmiselvästi osoittaa mieltä kun emme jättäneet tippiä.
Olen ihan samaa mieltä, tuollaiset maksupäätteet suututtavat ja varsinkin nykyään kun en haluaisi koskea niihin laitteisiin.
Huonoa palvelua esim on, että näen, miten tarjoilija ottaa ja kantaa likaisia astioita, kerää jätteitä toisesta pöydästä, ja pesemättä käsiä tuo meidän lautaset. Hyyyyi!
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä valittajia oikeasti kaivelee?
Mitä tarkoitat? Jos vastustaa harmaan talouden vastenmielisten käytäntöjen leviämistä Suomeen, niin en oikein osaa pitää sitä ”valittamisena”?
Maksaisin mielelläni mutta rahat tiukilla itselläkin. Sen kerran kun ravintolaan menee niin lasku hirvittää sellaisenaankin. Sitten kun tippiä oikein kysytään maksuautomaatilla niin tulee erittäin epämiellyttävä olo.
Osoittaa ravintola-alan eron imagon ja todellisuudenvälillä. Ravintolan omistajat, keittiömestarit ja kokit on televisiokuuluisuuksia, lähes kansallissankareita ja verolistojen kärkinimiä. Tarjoilijat taas asiakkaiden armopaloilla eläviä alemman kastin tippikerjäläisiä.
En tilaa koskaan maksupäätteellä ja joskus käteisellä jos mulle on tehty jotain extravaivaa
Turhaakin turhempi tapa täällä, jossa työnantajat maksavat palkkaa. Amerikassa yms toimii, koska tarjoilijoiden palkat on pohjamudissa ja tipeillä työnteon saa kannattavaksi.