Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 17-vuotiaille halutaan ajokortti ?

Vierailija
03.11.2021 |

Eikö tilastotkin odota, että nuoria kuolee eniten ja öisin ?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska:

-monet asuu kehä 3 ulkopuolella missä ei julkisia yhteyksiä ja etäisyydet kouluun/harrastuksiin tosi pitkiä

-mopoautot ja mönkijät vieläkin vaarallisempia kuin oikeat autot

Itse en kuitenkaan kannata että jokainen 17v saisi, mielestäni pitäisi tiukentaa vaatimuksia kenelle myönnetään, pitäisi olla perustelu kuten työmatkavähennyksissäkin. Tuo idea että kaikki saisi ja vkl öisin ei saisi ajaa on ihan typerä jo sen takia ettei tuota rajoitusta edes valvottaisi juurikaan.

Ongelma tähän asti on ollut että lähes kaikki hakijat saavat poikkeusluvan, tätä pitäisi tiukentaa eikä löysentää.

Vierailija
2/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi haettu lapselle ajokortti erikoisluvalla, jos ei olisi tullut avioeroa ja muuttoa omakotitalosta pois. Hänellä oli koulumatka joukkoliikenteellä yli tunnin, harrastusmatkat vielä pidempiä (monta kertaa viikossa). Linja-autoliikenne edelliselle asuinalueelle päättyi ennen seitsemää illalla, joten lapsi ei olisi päässyt edes treeneistä kotiin millään. Oikeastaan onneksi tuli se ero ja muutto, nyt lapsi lähtee lukioon 3 km päähän pyörällä, menee sieltä treeneihin parin kilometrin päähän pyörällä ja tulee illalla kotiin treeneistä 3 km matkan (tekee sellaisen nätin kolmion muotoisen lenkin päivän aikana). Edellisellä asuinalueella asuessa kun matkat olisivat olleet yli tunti bussissa lukioon (lähtö ennen seitsemää), kävellen 2 km treeneihin ja illalla vanhemmat hakee kotiin autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi haettu lapselle ajokortti erikoisluvalla, jos ei olisi tullut avioeroa ja muuttoa omakotitalosta pois. Hänellä oli koulumatka joukkoliikenteellä yli tunnin, harrastusmatkat vielä pidempiä (monta kertaa viikossa). Linja-autoliikenne edelliselle asuinalueelle päättyi ennen seitsemää illalla, joten lapsi ei olisi päässyt edes treeneistä kotiin millään. Oikeastaan onneksi tuli se ero ja muutto, nyt lapsi lähtee lukioon 3 km päähän pyörällä, menee sieltä treeneihin parin kilometrin päähän pyörällä ja tulee illalla kotiin treeneistä 3 km matkan (tekee sellaisen nätin kolmion muotoisen lenkin päivän aikana). Edellisellä asuinalueella asuessa kun matkat olisivat olleet yli tunti bussissa lukioon (lähtö ennen seitsemää), kävellen 2 km treeneihin ja illalla vanhemmat hakee kotiin autolla.

Joo, itsekin olen kuskannut lasta yksihuoltajana koska ei ollut julkista liikennettä jäähallille ja matkaa 37 kilometriä. Viisi kertaa viikossa. Se oli kyllä rankkaa ja sitä jatkui monta vuotta. 

Tää on kyllä ihan hyvä pointti vaikka en siltikään toivo tuon uudistuksen menevän läpi. Montako 17-vuotiasta tänäkin vuonna on kuollut auto-onnettomuuksissa. 

Vierailija
4/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajelkoon mopolla tai menköön polkupyörällä, 17 vuotias ei ole kypsä liikenteeseen niinkuin lehdistä olemme saaneet lukea

Vierailija
5/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi haettu lapselle ajokortti erikoisluvalla, jos ei olisi tullut avioeroa ja muuttoa omakotitalosta pois. Hänellä oli koulumatka joukkoliikenteellä yli tunnin, harrastusmatkat vielä pidempiä (monta kertaa viikossa). Linja-autoliikenne edelliselle asuinalueelle päättyi ennen seitsemää illalla, joten lapsi ei olisi päässyt edes treeneistä kotiin millään. Oikeastaan onneksi tuli se ero ja muutto, nyt lapsi lähtee lukioon 3 km päähän pyörällä, menee sieltä treeneihin parin kilometrin päähän pyörällä ja tulee illalla kotiin treeneistä 3 km matkan (tekee sellaisen nätin kolmion muotoisen lenkin päivän aikana). Edellisellä asuinalueella asuessa kun matkat olisivat olleet yli tunti bussissa lukioon (lähtö ennen seitsemää), kävellen 2 km treeneihin ja illalla vanhemmat hakee kotiin autolla.

Joo, itsekin olen kuskannut lasta yksihuoltajana koska ei ollut julkista liikennettä jäähallille ja matkaa 37 kilometriä. Viisi kertaa viikossa. Se oli kyllä rankkaa ja sitä jatkui monta vuotta. 

Tää on kyllä ihan hyvä pointti vaikka en siltikään toivo tuon uudistuksen menevän läpi. Montako 17-vuotiasta tänäkin vuonna on kuollut auto-onnettomuuksissa. 

Kyllä minäkin sen harkinnan olisin tehnyt, onko nuori tarpeeksi kypsä saamaan ajokortin varhennettuna. Meillä on erittäin vastuullinen tyttö, joka ei muutenkaan kulje yötä myöten viikonloppuisin ulkona. Ei oikein voisikaan, kun niin usein on pelejä.

Mutta tosiaan tätä ei sitten tarvinnutkaan alkaa harkita, kun vaihtui sekä asuinpaikka että treenikuviot lähemmäs (aiemmin treenimatka 35 km eri puolelle kaupunkia, nyt tosiaan on lähellä lukiota ja osa itse asiassa lukiolla).

-2

Vierailija
6/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajelkoon mopolla tai menköön polkupyörällä, 17 vuotias ei ole kypsä liikenteeseen niinkuin lehdistä olemme saaneet lukea

hmmm.. eikö mopolla ajeta liikenteessä? 17v. on kypsä korttiin samalla tavalla, kuin 18v. Se vuosi ei muuta mitään. Jos oot pääli 17v, oot sitä vielä 18v. 

Ehkä tässä pitäis katosa ihmistä yksilönä, eikä ikää? 

Lääkäri vois arvioida kypsyyden korttiin ja samoin vanhemmat.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pälli..

Vierailija
8/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se tuossa ajokorttiuudistuksessa onkin ajatuksena, että vanhemman päätettävissä tuo saako alaikäinen ajaa kortin. 

myös haastatellut nuoret pitivät hyvänä ajatuksena yöllisiä rajoituksia. 

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä ennenkin selvitty. Mutta kun nuoremmat ikäpolvet ovat huonommassa kunnossa kuin omat vanhemmat, niin sitä halutaan nuorille oikeus kulkea omalla autolla. - Hieman ironista on, että yleisesti autoilua (= luonnon varojen tuhlausta) tulisi enempi vähentää kuin lisätä. Mutta kun samaan aikaan kun vaikkapa opiskelupaikkoja  tai päivittäistavarakauppoja keskitetään ja ajetaan yhteen tai erikoistuu ja samalla pienempiä åaikkoja ajetaa alas ja lopetetaan, niin onko ihme, että nuoretkin haluaa kulkea autolla, eikä seiskolle tienposkessa ja odottaa, että josko bussi tulsi alle tunnin kuluttua.

Vierailija
10/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi. Se on selvä virhe. Itseasiassa ajokortti ikää voisi nostaa 20v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä näitä perusteluja, että on hankalat koulu- tai harrastusmatkat; niillä perusteillahan kortin saa jo nykyisinkin 17-vuotiaana. Muutos olisi se, että jatkossa kortin saisivat nekin, jotka eivät sitä tarvitse eli pääasiassa ajavat enemmän tai vähemmän huvikseen. Sitä lupaa ei tähän mennessäkään ole ihan kuka vaan saanut, toisin kuin mediassa esitetään. Poikani opiskelee kuljetusalaa ja he saavat ajaa ajokortin 17-vuotiaana, mutta se ajolupa liittyy vain koulumatkoihin, harjoitteluihin ym. Haimme hänelle samalla tuota ikäpoikkeuslupaa, kun kortin nyt saa, jos voisi sitten ajaa muutenkin (on tosi rauhallinen kaveri, ei kulje missään yöllä). Ei tippunut. Jännä juttu kyllä oli, että ihan valtaosa luokkakavereista sen ikäpoikkeusluvan sai, vaikka ihan varmasti ei kaikilla näillä amislaisilla ole vaikea koulumatka (sinne menee hyvin busseja) tai mitään haasteellisia harrastusmatkoja. Veikkaanpa, että päätösten taustalla on välillä ihan viranomaisen (mieli)valtaa.

Vierailija
12/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä näitä perusteluja, että on hankalat koulu- tai harrastusmatkat; niillä perusteillahan kortin saa jo nykyisinkin 17-vuotiaana. Muutos olisi se, että jatkossa kortin saisivat nekin, jotka eivät sitä tarvitse eli pääasiassa ajavat enemmän tai vähemmän huvikseen. Sitä lupaa ei tähän mennessäkään ole ihan kuka vaan saanut, toisin kuin mediassa esitetään. Poikani opiskelee kuljetusalaa ja he saavat ajaa ajokortin 17-vuotiaana, mutta se ajolupa liittyy vain koulumatkoihin, harjoitteluihin ym. Haimme hänelle samalla tuota ikäpoikkeuslupaa, kun kortin nyt saa, jos voisi sitten ajaa muutenkin (on tosi rauhallinen kaveri, ei kulje missään yöllä). Ei tippunut. Jännä juttu kyllä oli, että ihan valtaosa luokkakavereista sen ikäpoikkeusluvan sai, vaikka ihan varmasti ei kaikilla näillä amislaisilla ole vaikea koulumatka (sinne menee hyvin busseja) tai mitään haasteellisia harrastusmatkoja. Veikkaanpa, että päätösten taustalla on välillä ihan viranomaisen (mieli)valtaa.

Perusteet ovat niin väljät nykyisellään, että riittää, kun koulumatkaan menee yli tunti vaihtoineen ja odotteluineen. Tai on joku tavoitteellinen harrastus (kerta viikossa tapahtuva harrastus riittää tähän, oikeasti!!), mihin kulkemiseen menee myös joukkoliikenteellä yli tunti vaihtoineen odotteluineen. Tai työpaikka samoin kriteerein.

-2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä näitä perusteluja, että on hankalat koulu- tai harrastusmatkat; niillä perusteillahan kortin saa jo nykyisinkin 17-vuotiaana. Muutos olisi se, että jatkossa kortin saisivat nekin, jotka eivät sitä tarvitse eli pääasiassa ajavat enemmän tai vähemmän huvikseen. Sitä lupaa ei tähän mennessäkään ole ihan kuka vaan saanut, toisin kuin mediassa esitetään. Poikani opiskelee kuljetusalaa ja he saavat ajaa ajokortin 17-vuotiaana, mutta se ajolupa liittyy vain koulumatkoihin, harjoitteluihin ym. Haimme hänelle samalla tuota ikäpoikkeuslupaa, kun kortin nyt saa, jos voisi sitten ajaa muutenkin (on tosi rauhallinen kaveri, ei kulje missään yöllä). Ei tippunut. Jännä juttu kyllä oli, että ihan valtaosa luokkakavereista sen ikäpoikkeusluvan sai, vaikka ihan varmasti ei kaikilla näillä amislaisilla ole vaikea koulumatka (sinne menee hyvin busseja) tai mitään haasteellisia harrastusmatkoja. Veikkaanpa, että päätösten taustalla on välillä ihan viranomaisen (mieli)valtaa.

Ja sinäkö tiedät muitten vaapajasta ja heidän harrastusmatkoista

Vierailija
14/29 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on olemassa ihan tilastoja maakunnittain, esim tänä vuonna eniten lupia myönnetty:

1. Uusimaa

2. Varsinaissuomi

3. Pirkanmaa

Eli maakunnat missä parhaat julkiset verkostot. Tämä jo yksinään kertoo että myönnetään ihan summittain vaikkei ole oikeaa tarvetta.

https://www.traficom.fi/fi/tilastot/ajokortin-ikapoikkeuslupiin-liittyv…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ajokortti uudistus on hyvä asia. Nykylain mukaan ajokortin saa tietyin perustein ja ne perusteet jättävät ulos ne tunnolliset ja ns.lukiolaiset,576 jotka ajaisivat rauhallisesti. Nyt suositaan ns. amispoikia ja urheilijoita joilla on tunnetusti matala riskinottokyky. Jos koko ikäluokka saisi kortin niin silloin onnettumuustilastot näyttäisvät ikäluokittan / kortinomaavat ihan toisilta. Mielestäni kaikki ikä-alennukset pois tai sitten kaikille huoltajan luvalla kortti jo 17-vuotiaana. Tämä nykyinen eriarvoistaa nuoria todella voimmakkaasti.

Vierailija
16/29 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pikkupaikkakunnalla poliisit pystyvät valvomaan tuota yöllistä ajorajoitusta, kun eivät pysty valvomaan kortittomien ja rattijuoppojenkaan ajoa? Partioiva poliisiauton on jossakin maaseutupaikkakunnalla hyvin harvinainen näky.

Ja on erilaisia 17-vuotiaita. Joillakin on enemmän järkeä ja vastuuntuntoa, joillakin ei ollenkaan.

Vierailija
17/29 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä onko kuski 17v vai 18v. Vuosi vain eroa eikä siinä kaikille nuorille kerkeä kasvamaan riittävän paljon järkeä päähän ajaakseen autoa. Ajokortin ikäraja pitäisikö laittaa 20-v. Silloin on yleensä toisen asteen koulut käyty ja työelämä koittaa. Englannissa numerot 13-19 päättyvät "teen" sanaan eli teini. Kuvastaa mielestäni hyvin milloin ihmisestä pitäisi oikeasti tulla aikuinen.

Vierailija
18/29 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorelle hankittiin ajokortti, koska hänellä aktiiviset harrastukset. Eli harrastaa lajia jossa harjoituksia on monta kertaa viikossa, lisäksi on esiintymisiä eri paikoissa. Me vanhemmat kuljetimme häntä kaikki vuodet, työpäivän jälkeen on rankkaa ajella edes takas joka ilta. Tyttö on hienosti nyt ajanut itse harrastuksiin ja esiintymisiin. Turhia ajoa ei ole tullut, esim niitä viikonloppu ajoja öiseen aikaan tms. Viikonloput,usein menneet myöskin harjoituksissa ja/tai esiintymisissä.

Eli helpotti pereheen arkea valtavasti.Asumme alueeella jolla PN huonot julkiset kulkuyhteydet, harvoin kulkee ja kaupunkiin pitää mennä kolmella eri kulkuvälineellä bussi-juna-bussi ja joka välissä toki kävellä. Usein jokin noista on myöhässä ja/tai jää välistä, eli ei tule ollenkaan, joten tämänkin hankaloittaa, kun ei voi luottaa.

En kuitenkaan suosittelisi kaikille 17v suoraan ajokortin hankkimista.

Vierailija
19/29 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajelkoon mopolla tai menköön polkupyörällä, 17 vuotias ei ole kypsä liikenteeseen niinkuin lehdistä olemme saaneet lukea

 

hmmm.. eikö mopolla ajeta liikenteessä? 17v. on kypsä korttiin samalla tavalla, kuin 18v. Se vuosi ei muuta mitään. Jos oot pääli 17v, oot sitä vielä 18v. 

Ehkä tässä pitäis katosa ihmistä yksilönä, eikä ikää? 

Lääkäri vois arvioida kypsyyden korttiin ja samoin vanhemmat.  

Ei kun pitäisi katsoa sitä 18 vuoden ikää, eikä mitään muuta. Ei poikkeuslupia.

Vierailija
20/29 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska:

-monet asuu kehä 3 ulkopuolella missä ei julkisia yhteyksiä ja etäisyydet kouluun/harrastuksiin tosi pitkiä

-mopoautot ja mönkijät vieläkin vaarallisempia kuin oikeat autot

Itse en kuitenkaan kannata että jokainen 17v saisi, mielestäni pitäisi tiukentaa vaatimuksia kenelle myönnetään, pitäisi olla perustelu kuten työmatkavähennyksissäkin. Tuo idea että kaikki saisi ja vkl öisin ei saisi ajaa on ihan typerä jo sen takia ettei tuota rajoitusta edes valvottaisi juurikaan.

Ongelma tähän asti on ollut että lähes kaikki hakijat saavat poikkeusluvan, tätä pitäisi tiukentaa eikä löysentää.

 

Edellisellä hallituksella oli kova kiire perua sitä edellisen hallituksen kevytauto-uudistus, missä tavallisen auton tehot olisi kuristettu mopo-tasolle. Korvaukseksi tästä säätivät sitten sen sijaan, että 17 vuotias voi ajaa täysitehoista autoa poikkeusluvalla, jonka saa käytännössä jokainen hakija 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän