Miten kielteinen mikromanagerointi poikkeaa siitä, että on työtä, joka sisältää paljon yksityiskohtaista tietoa?
Työssäni on siis vaikkapa palvelusisältöjä, jotka ovat tietynlaisia yksityiskohtineen.
Kommentit (32)
Vaikuttaa siltä ettet tosiaan ymmärrä mitä mikromanagerointi tarkoittaa. Siinä puututaan toisten ihmisten töihin turhia yksityiskohtia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä ettet tosiaan ymmärrä mitä mikromanagerointi tarkoittaa. Siinä puututaan toisten ihmisten töihin turhia yksityiskohtia myöten.
Ok. No oikeastaan tulin tätä kyselemään. Mutta missä menee "turhan" raja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Tekevä työntekijä voi oppia sen työ yksityiskohtineen ihan yhtä hyvin kuin se, joka mikromanageroi. Paitsi jos jälkimmäinen ei luota ensinmainittuun jolloin ongelma on se mikromanageeraava.
Jos ei osaa delegoida, ei ole pätevä esimieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Tekevä työntekijä voi oppia sen työ yksityiskohtineen ihan yhtä hyvin kuin se, joka mikromanageroi. Paitsi jos jälkimmäinen ei luota ensinmainittuun jolloin ongelma on se mikromanageeraava.
Jos ei osaa delegoida, ei ole pätevä esimieheksi.
Ok. No entäs kun tilanne on se, että vuokratyötä tekevä tulee päiväksi tai pariksi tekemään työtä ilman koulutusta ja työ sisältää kuitenkin paljon yksityiskohtia? Eipä siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin opetella valvonnan alla. Ja työ kuitenkin sellaista, että ei tehdä yksin eikä voi kirjoistakaan opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Mikromanageeraajat ovat yleensä sellaisia, jotka eivät itse osaa sitä asiaa tai vähintään eivät osaa tai halua perehdyttää uutta työntekijää.
Karkea esimerkki: työtehtäviin kuuluu ikkunoiden pesu. Henkilö X on aina pessyt ne niin, että kuivaa ne sanomalehdellä. Työhön tulee uusi henkilö Z, jolle annetaan ohjeeksi pestä vain ikkuna, ei mitään muuta. Henkilö Z pesee ja kuivaa ikkunan säämiskällä. X tulee puuttumaan "ei, ei, ikkunat täytyy kuivata sanomalehdellä!!"
Yleensä kyseessä ei siis ole edes esimies, vaan joku pitkään talossa ollut, joka haluaa, että kaikki menee oman mielen mukaan.
On asioita, jotka täytyy jostain syystä tehdä typerällä tavalla (laki/järjestelmä/joku toinen prosessi vaatii, että se tehdään näin) mutta nämä kuuluu kommunikoida uudelle työntekijälle perustelun kera. Se ei tietenkään ole mikromanageerausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Tekevä työntekijä voi oppia sen työ yksityiskohtineen ihan yhtä hyvin kuin se, joka mikromanageroi. Paitsi jos jälkimmäinen ei luota ensinmainittuun jolloin ongelma on se mikromanageeraava.
Jos ei osaa delegoida, ei ole pätevä esimieheksi.
Ok. No entäs kun tilanne on se, että vuokratyötä tekevä tulee päiväksi tai pariksi tekemään työtä ilman koulutusta ja työ sisältää kuitenkin paljon yksityiskohtia? Eipä siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin opetella valvonnan alla. Ja työ kuitenkin sellaista, että ei tehdä yksin eikä voi kirjoistakaan opetella.
Sen vuokratyöläisen tehtävänkuva on sitten liian vaativa, jos se vaatii kahden ihmisen työpanoksen. Käytännössä perehdytys pitäisi voida hoitaa vartissa ja sitten työntekijä voi kysyä apua ja käyt välillä tsekkaamassa, että kaikki on ok esim. ennen taukoja ja päästät sitten kahville/lounaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikromanageeraajat ovat yleensä sellaisia, jotka eivät itse osaa sitä asiaa tai vähintään eivät osaa tai halua perehdyttää uutta työntekijää.
Karkea esimerkki: työtehtäviin kuuluu ikkunoiden pesu. Henkilö X on aina pessyt ne niin, että kuivaa ne sanomalehdellä. Työhön tulee uusi henkilö Z, jolle annetaan ohjeeksi pestä vain ikkuna, ei mitään muuta. Henkilö Z pesee ja kuivaa ikkunan säämiskällä. X tulee puuttumaan "ei, ei, ikkunat täytyy kuivata sanomalehdellä!!"
Yleensä kyseessä ei siis ole edes esimies, vaan joku pitkään talossa ollut, joka haluaa, että kaikki menee oman mielen mukaan.
On asioita, jotka täytyy jostain syystä tehdä typerällä tavalla (laki/järjestelmä/joku toinen prosessi vaatii, että se tehdään näin) mutta nämä kuuluu kommunikoida uudelle työntekijälle perustelun kera. Se ei tietenkään ole mikromanageerausta.
Kiitos kommentista.
Tässä työssä on nyt kyse jälkimmäisestä. Ja tosiaan yritän etukäteen ohjeistaa asiat eikä niin, että työntekijä tekee jotain ja tulen paikalle ihmettelemään "mitä oikein teet".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Eli teillä ei perehdytys toimi.
Kukaan ei tykkää siitä, että joku kyttää vieressä miten työt tehdään ja huomauttelee asioista, joista ei ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Helpommalla pääset kun teet itse, etkä kyylää ja käskytä selän takana kun toinen tekee. Harvemmin noihin hommiin kahta tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Väärä vastaus. Mieti uudelleen teidän työnjakoa ja miksi sinulla on näitä ohjattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Tekevä työntekijä voi oppia sen työ yksityiskohtineen ihan yhtä hyvin kuin se, joka mikromanageroi. Paitsi jos jälkimmäinen ei luota ensinmainittuun jolloin ongelma on se mikromanageeraava.
Jos ei osaa delegoida, ei ole pätevä esimieheksi.
Ok. No entäs kun tilanne on se, että vuokratyötä tekevä tulee päiväksi tai pariksi tekemään työtä ilman koulutusta ja työ sisältää kuitenkin paljon yksityiskohtia? Eipä siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin opetella valvonnan alla. Ja työ kuitenkin sellaista, että ei tehdä yksin eikä voi kirjoistakaan opetella.
Sen vuokratyöläisen tehtävänkuva on sitten liian vaativa, jos se vaatii kahden ihmisen työpanoksen. Käytännössä perehdytys pitäisi voida hoitaa vartissa ja sitten työntekijä voi kysyä apua ja käyt välillä tsekkaamassa, että kaikki on ok esim. ennen taukoja ja päästät sitten kahville/lounaalle.
Se onkin mielestäni vaativa, riippuu ihan ihmisestä, pärjääkö. Mutta näin nää hommat vaan munkin alalla toimii. Käytännössä vuokratyöntekijän pitäisi yhdesssä illassa omaksua samat tiedot, jotka itse olen omaksunut monen kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Helpommalla pääset kun teet itse, etkä kyylää ja käskytä selän takana kun toinen tekee. Harvemmin noihin hommiin kahta tarvitsee.
Mistä nyt edes tiedät, millainen työ kyseessä?
En voi olla yksin töissä ja toisekseen minullekin kuuluu työssä tauot, jolloin vuokratyöntekijän pitäisi pärjätä hetken tai osata pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Tekevä työntekijä voi oppia sen työ yksityiskohtineen ihan yhtä hyvin kuin se, joka mikromanageroi. Paitsi jos jälkimmäinen ei luota ensinmainittuun jolloin ongelma on se mikromanageeraava.
Jos ei osaa delegoida, ei ole pätevä esimieheksi.
Ok. No entäs kun tilanne on se, että vuokratyötä tekevä tulee päiväksi tai pariksi tekemään työtä ilman koulutusta ja työ sisältää kuitenkin paljon yksityiskohtia? Eipä siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin opetella valvonnan alla. Ja työ kuitenkin sellaista, että ei tehdä yksin eikä voi kirjoistakaan opetella.
Sen vuokratyöläisen tehtävänkuva on sitten liian vaativa, jos se vaatii kahden ihmisen työpanoksen. Käytännössä perehdytys pitäisi voida hoitaa vartissa ja sitten työntekijä voi kysyä apua ja käyt välillä tsekkaamassa, että kaikki on ok esim. ennen taukoja ja päästät sitten kahville/lounaalle.
Tai vaihtoehtoisesti ohjeiden pitäisi olla kirjallisena, mistä ne voi tarkistaa. Itse pidän tuosta sekä tekijänä että perehdyttäjänä enemmän. Perehdytän tietenkin alkuun, käyn läpi mitä asioita työhön kuuluu ja tarkemmin ne on siinä paperilla. Tällöin selvitään vähimmillä kysymyksillä ja työntekijä pääsee heti työssä alkuun. Se nostaa myös työntekijän itsetuntoa, kun voi olla hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Väärä vastaus. Mieti uudelleen teidän työnjakoa ja miksi sinulla on näitä ohjattavia.
En siis voi vaikuttaa siihen, kenen kanssa teen töitä.
Mutta kuka siis mielestäsi korjaa ne virheet? Olisko tässä kuitenkin virheoletus juuri sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Helpommalla pääset kun teet itse, etkä kyylää ja käskytä selän takana kun toinen tekee. Harvemmin noihin hommiin kahta tarvitsee.
Mistä nyt edes tiedät, millainen työ kyseessä?
En voi olla yksin töissä ja toisekseen minullekin kuuluu työssä tauot, jolloin vuokratyöntekijän pitäisi pärjätä hetken tai osata pyytää apua.
Eli teillä tehdään vuokratyöntekijälle liian vaikeita asioita, ts. sellaista, mitä ei pysty tekemään vartin perehdytyksellä. Joko siinä tulee ihan valtavasti vaihtelevia tilanteita vastaan tai sitten et tunnista niitä kaikkia vakiotilanteita, joihin apua pitäisi pyytää, etkä osaa kertoa etukäteen, että tässä ja tässä asiassa pitää pyytää apua, mutta nämä saat hoitaa parhaaksi katsomallasi tavalla. Uusi työntekijä ei ole koskaan vastuullinen tietämään mitkä asiat täytyy tehdä täsmälleen tietyllä tavalla.
Kuulostaa siltä, että tulet jälkikäteen puuttumaan juuri niihin tilanteisiin, ja siksi sinusta ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).
Mä olen usein se, joka ohjaa ja ohjeistaa muita.
Mutta miten onnistuu tehdä työtä, jossa on tarkkojakin yksityiskohtia, jos ei voi mikromanageroida?
Jos käyttäisit hetken sen miettimiseen, että mikä osa työstä on sun vastuulla ja mikä sun ohjattavan, niin saat vastauksen kysymykseesi. Et selvästi ole valmis tehtävääsi, mutta hienoa, että haluat kehittyä.
Oon viime kädessä vastuussa. Varsinkin niistä virheistä.
Helpommalla pääset kun teet itse, etkä kyylää ja käskytä selän takana kun toinen tekee. Harvemmin noihin hommiin kahta tarvitsee.
Mistä nyt edes tiedät, millainen työ kyseessä?
En voi olla yksin töissä ja toisekseen minullekin kuuluu työssä tauot, jolloin vuokratyöntekijän pitäisi pärjätä hetken tai osata pyytää apua.
Eli teillä tehdään vuokratyöntekijälle liian vaikeita asioita, ts. sellaista, mitä ei pysty tekemään vartin perehdytyksellä. Joko siinä tulee ihan valtavasti vaihtelevia tilanteita vastaan tai sitten et tunnista niitä kaikkia vakiotilanteita, joihin apua pitäisi pyytää, etkä osaa kertoa etukäteen, että tässä ja tässä asiassa pitää pyytää apua, mutta nämä saat hoitaa parhaaksi katsomallasi tavalla. Uusi työntekijä ei ole koskaan vastuullinen tietämään mitkä asiat täytyy tehdä täsmälleen tietyllä tavalla.
Kuulostaa siltä, että tulet jälkikäteen puuttumaan juuri niihin tilanteisiin, ja siksi sinusta ei pidetä.
Itseasiassa käyn asiat läpi ja sanon myös, missä tilanteissa pitää pyytää apua tai minut hoitamaan koko asia, mutta on mahdollista, että uutta asiaa on niin paljon, että tämä ei ole silti mitenkään hyvä kokemus työntekijälle. Hankaluutena on kiire ja toisaalta se, että vuokrafirma tarjoaa jonkun verkkokoulutuksen ja evästää että sen suoritettuaan voisi helposti tehdä näitä vuoroja tuosta vain.
Hoidatko kuitenkin tuon työsi itse? Vai onko sinulla toinen henkilö, joka jatkuvasti varmistaa ja ohjaa, että jokaisen yksityiskohdan varmasti hoidat ja kuinka sinun tulee se tehdä (=mikromanagerointi).