yliopisto-opinnot ja ryhmätyöt -en kestä!
aloitin syksyllä työuran jälkeen uudet opinnot tarkoituksena vaihtaa alaa. syksyn aikana on käynyt selväksi että (ilmeisesti resurssien vähyydestä johtuen?) ryhmätyöt ovat päivän juttu. Joka ainoalla (!) kurssilla on ryhmätyö, joka määrää vähintään puolet arvosanasta, joissakin tapauksessa koko kurssin arvosanan. Suurimassa osassa ryhmistä työskentely on yhtä tuskaa kun osa porukasta ei halua tehdä mitään, ei jaksa etsiä lähdeaineistoa käyttöönsä, haluaa pitää lomaa kun olisi tarkoitus palaveerata jne. Olen ollut myös ryhmissä joissa työskentely on toiminut hyvin, mutta omalla kohdallani ne ovat olleet poikkeustapauksia. Olenkin alkanut miettimään olenko kouluttautumassa aivan väärälle alalle jos tämä kuvastaa tulevaa työelämää vai onko nykyisin kaikissa yliopisto/korkeakouluopinnoissa ryhmätyöt se pääasiallinen oppimisen tapa?
Kommentit (93)
Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.
Ennen oli tenttejä, nykyään ryhmä- ja yksilötöitä. Ei se ulkoa opettelukaan välttämättä mitään palvele.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.
ei kaikilla aloilla eikä varsinkaan koko aikaa. Useimmiten työelämässä jokainen joutuu oikeasti myös hoitamaan sen oman tonttinsa, toisin kuin opiskelussa
Joo, semmosta se on ainakin meillä varhaiskasvatuksessa.. ihan täyttä paskaa
Juu mä oon pohtinut samaa. Koen epäreiluksi että tehdään ryhmässä jotakin ja se määrittää myös minun arvosanani. Toki voidaan lässyttää tässä jotain tiimitaidoista ym mutta eikös sekin ole tiimitaitoja että hoitaa oman tonttinsa ja osansa työstä. Olen itse aika tarkka ja haluan tehdä hyvää työtä niin minulle nämä ryhmätyöt on myös yhtä tuskaa kun koen että harvoin osuu sellaista porukkaa joka haluaa nähdä lopputuloksen eteen yhtä paljon vaivaa kun minä. Opiskelen avoimessa niin on senkin puolesta tärkeää suoriutua kursseista mahdollisimman hyvin arvosanoin että vois edes pienet mahkut olla päästä sisään avoimen väylässä.
Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Joo, semmosta se on ainakin meillä varhaiskasvatuksessa.. ihan täyttä paskaa
opiskelen samoin juurikin kasvatusalaa ja olen toden teolla alkanut kyseenalaistamaan että onko minusta koko alalle
-ap
Kasvatustieteellisessä nyt on aika itsestäänselvää,että ryhmätöitä on. Ei sitä työtä yksin tehdä.
Jestas! Omana opiskeluaikana ei ollut yhtäkään ryhmätyötä yliopistossa.
Helpompi varmaan arvioida 6 ryhmän työt, kuin 30 opiskelijan tentti.
En usko, että kyse on hirveesti mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.
Koulun ryhmätyöt tuottaa lusmuja, jotka eivät hoida hommiaan myöskään työelämässä. Sehän suorastaan kasvattaa siivellä elämiseen, jossa kaiken voi ulkoistaa niille ahkerille.
Opiskelet väärään alaa jos tuntuu tuolta. Esim. kauppatieteissä ei ole montaa ryhmätyötä tarvinnut tehdä.
On varmasti ärsyttävää. Tuollaisia ne työtkin nykyään on. Eikä voi etätyöaikana edes kävellä sinne työkaverin toimistolle keskustelemaan, kun voi vain odotella että koskahan sattuu olemaan linjoilla ja sinun asia mielessä.
Aloitin 40-vuotiaana avoimeassa korkeakoulussa opinnot. Olen ihan järkyttynyt ryhmätöiden määrästä! Ensinnäkin aluetta on pakko vähän jakaa, jotta työssäkäyvinä ihmisinä ehdimme palauttaa tehtävät ajoissa. Tämä johtaa siihen, että yksi oppii alueesta jotain ja toiset ei mitään. Hirveesti tehtäviä ja tiukka palautusaika. Ihan juosten kustua hommaa. Ei mitään opettamista tai luentoja, vaan kauhea läjä ryhmätöitä, joista ei jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi varmaan arvioida 6 ryhmän työt, kuin 30 opiskelijan tentti.
En usko, että kyse on hirveesti mistään muusta.
Tentit on helpompi arvioida kuin hössöntössön ryhmätyöt. Se vaan kun tenteissä pitäisi laskea rima todeĺla alas, että edes puolet pääsisi läpi. Ryhmätöissä kaikki saa leiman
ja koulutuksen järjestäjä rahoituksen.
Sama juttu YAMK:issa.
Toki nämä ryhmätyöt joillekin sopivat, mutta itse koen ne raskaina ja vaivalloisina etenkin kun toimitaan etänä. Hankalaa sopia kaikille sopivista ajoista ja keskustella työstä netin kautta. Usein ryhmästä ei myöskään löydy ketään joka haluaisi ottaa ns. "tiiminvetäjän" roolin, mikä näkyy työnjäljessä.
Ryhmätöissä oppimisen tarkoitus on oppia myös toisilta opiskelijoilta. Se on myös opettajaksi kasvamista, johon kuuluu mm. se, että osaa pitää puolensa ja osaa saada ryhmän toimimaan tasapuolisesti. Numeerista arvosanaa ei koskaan pitäisi antaa vain ryhmätyön perusteella. Opettajan näkökulmasta kuulemma isoin ongelma on, jos porukassa on ns. kuntouttavia opintoja tekevä opiskelija, koska vaitiolovelvollisuus estää kertomasta muille ryhmän jäsenille.
Yliopistossa on lisätty ryhmätöitä joka alalle. Tehtiin tietoinen lisäys kun huomattiin, että työelämään tulijat eivät osaa toimia ryhmässä. Eipä nuo ryhmätyöt toimineet ilman ohjausta. Jopa kasvatustieteissä jouduttiin tappelemaan opettajan avulla, että saatiin hommat tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi varmaan arvioida 6 ryhmän työt, kuin 30 opiskelijan tentti.
En usko, että kyse on hirveesti mistään muusta.
Tuttu opettaa yliopistolla. Vain vedetystä tunnista maksetaan, ei töiden tai tenttien arvioinnista. Joten todellakin mahdollisimman paljon arvioidaan ryhmätöinä köntässä.
Yliopisto= Amk
Ryhmätyöt ovat laiskojen opettajien pelastus. Siirretään opetus , ryhmille.
Bad deal.
Jos etenet muita nopeampaa, pyydä saada palauttaa oppimisessee. Vielä 15v sitten opettajat mielellään tarjosivat sen vaihtoehdon. Ja siinä oppii parhaiten.