Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yliopisto-opinnot ja ryhmätyöt -en kestä!

Vierailija
17.10.2021 |

aloitin syksyllä työuran jälkeen uudet opinnot tarkoituksena vaihtaa alaa. syksyn aikana on käynyt selväksi että (ilmeisesti resurssien vähyydestä johtuen?) ryhmätyöt ovat päivän juttu. Joka ainoalla (!) kurssilla on ryhmätyö, joka määrää vähintään puolet arvosanasta, joissakin tapauksessa koko kurssin arvosanan. Suurimassa osassa ryhmistä työskentely on yhtä tuskaa kun osa porukasta ei halua tehdä mitään, ei jaksa etsiä lähdeaineistoa käyttöönsä, haluaa pitää lomaa kun olisi tarkoitus palaveerata jne. Olen ollut myös ryhmissä joissa työskentely on toiminut hyvin, mutta omalla kohdallani ne ovat olleet poikkeustapauksia. Olenkin alkanut miettimään olenko kouluttautumassa aivan väärälle alalle jos tämä kuvastaa tulevaa työelämää vai onko nykyisin kaikissa yliopisto/korkeakouluopinnoissa ryhmätyöt se pääasiallinen oppimisen tapa?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.

Kyllä, mutta kyllä se hyöty ryhmätöidenkin harjoittelusta jossakin vaiheessa kulminoituu. Sitten joutuu vain vetämään niitä laiskempia perässä. Järjetöntä ajanhukkaa moinen vuorovaikutustaitojen opettelu.

t. sosiaalialan ope.

Vierailija
82/93 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan näkökulma: Kun kurssilla voi olla 80-100 opiskelijaa, ja yhdellä opettajalla on useita kursseja samaan aikaan, niin miten kuvittelette, että tuon muuten järkevästi hoitaisi? Jos kaikki olisi yksilötehtäviä, niin luettavaa tulisi tuhansia sivuja. Joskus olen tehnyt monivalintatenttejä, mutta eipä nekään oikein järkeviä ole näin etäkaudella, kun kaikki voi luntata suoraan kirjoista.

Meillä oli vielä 10 vuotta sitten assarit eli loppuvaiheen opiskelijat, jotka tarkastivat esseevastaukset osa-aikatyönään. Professori toimitti esseet ja tentit mallivastauksineen assareille, jotka sitten kävivät jokaisen läpi. Lopuksi nivaska toimitettiin takaisin professorille, joka selasi nivaskan läpi. Erittäin toimiva järjestely (Y) 

Mutta ehkä tähänkään ei ole enää varaa.

Miten niin ehkä? Ei todellakaan ole varaa. Eikä muuten useimmilla aloilla ollut 10 vuotta sittenkään.

Mutta myös pedagoginen ymmärrys (opettajien, ei opiskelijoiden) yliopistoissa on kasvanut.  Eli me tiedämme nykyään, että vaikka opiskelijat luulevat toisin, he oikeasti oppivat paremmin, syvällisemmin ja enemmän, kun he joutuvat itse tuottamaan ja jakamaan tietoa ryhmissä sen sijasta, että vain istuisivat luentosaleissa hanhina, joiden selkään opettaja yrittää kaataa tietoa kuin vettä.

Vaihtoehtona on myös oman presentaation pitäminen. Tiedon haku ja työn projektiluontoisuus on jo lähellä ryhmätyötä, mutta kevennyksenä sen saa tehdä yksin. Järkevä opponointi ja sen arvostelu tuo myös ryhmätyön elementtejä mukaan. Laadusta luistelijat ja kaoottiset tyypit eivät saisi liikaa vaikuttaa muiden opiskelutuloksiin, vain olemalla ryhmän jäseniä. On se liikaa vaadittu, että ryhmän pitäisi oppia johtamaan, motivoimaan ja kouluttamaan ryhmän mustaa lammasta, joka ehkä tarvitsisi lähinnä terapiaa! Realismia peliin, eli valot päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanoilla ei ole yhtään mitään merkitystä ja yleensä melkein kaikki kurssit voi suorittaa myös itsenäisesti esim. kirjatenteillä. Laita proffalle viestiä, että sun aikataulut ei sovi tällaisiin ryhmähommiin ja etsit muuta ratkaisua. Aivan varmasti saat ratkaisun. 

Vierailija
84/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.

Joo. Ja kun nykyään on näitä "flättejä" organisaatioita niin ei ole enää edes tiiminvetäjiä tai oikeita esimiehiä, joiden puoleen kääntyä jos työkaveri ei tee töitään.

Työskentelen asiantuntijana suunnittelualalla ja meidän firmassa on useampi "vapaamatkustaja" joista kaikki tietävät että tuon kanssa ei parane joutua samaan tiimiin. Yksi ei saa tehtyä mitään ajoissa valmiiksi, häneltä pitää kysellä esim. raportin osia ja ne tulee sitten esitystä edeltävän päivän iltana meiliin klo 23:30. Toinen taas on aina myöhässä palavereista, myös asiakastapaamisista, eikä edes ilmoita tekstarilla että myöhästyy! Ja kyseessä on ihan senioritason työntekijät, ei puhuta mistään parikymppisistä nuorista.

Ne jotka pystyy, verkostoituvat niin että saavat tehdä omien suosikkiensa kanssa kaikki projektit. Muille jää sitten nämä perässävedettävät tiimikavereiksi...

Vierailija
85/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mainostetaan monipuolisia suoritustapoja. Todellisuus onkin sitten eri asia. Kysyt tenttiä vastaus on eikö essee kävisi. Ei käy niin kauan kun kandilta ja esseeltä vaaditaan samaa sivumäärää. Sitten menet kurssille, luennot paristikin viikossa, vähintään 80 prosentin läsnäolopakko, välillä useampikin ryhmätyö ja kaiken kruunaa se että tentin sijaan vähintään 15 sivun kirjallinen lopputyö joten loppujen lopuksi olisi ollut sama kirjoittaa se helkatin kandin laajuinen essee. Joskus vaan haluaisin lukea tenttikirjat tai käydä luennolla ja mennä tenttiin sen sijaan että olen naimisissa läppärini kanssa kirjallisten töiden takia.

Joo itsekin olen todennut että ei ole monipuolisuudesta hajuakaan. Läsnäololuennot että pääsee tappelemaan parkkipaikoista (joo, jotkut joutuu kulkemaan autolla), kipeänä missaat luennot joka tapauksessa kun pikkukröhässäkään ei saa mennä. Opettajasta riippuen joko tentti (tiettynä päivänä yliopistolla totta kai) tai joku 15 sivun essee tai turha ryhmätyö. Osa haluaa näistä jopa useamman.

Itse suosisin hybridiopetusta. Menkööt paikan päälle jotka sitä kaipaavat. Tenteistä parhaita on ne missä saa olla materiaali mukana. Harvoin tarvitsee oikeassakaan elämässä muistaa ulkoa kaikki asiat ja stressi vähenee huomattavasti. Toisaalta soveltamista vaativa kysymys testaa myös oikeasti opittua eikä vain muistia.

Vierailija
86/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kyllä mietin että millä lihaksilla nuo laiskat lokit on edes päässeet koulutukseen. Esim psykologiaan pitää olla melkoisen menestynyt pääsykokeissa ja hyvät paperit ja silti sielläkin on noita jotka ei viitsi tehdä mitään ellei ole ihan pakko.

Vierailija
87/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sama täällä hirveesti ryhmätöitä ja ei todellakaan ole helppoa tällaiselle joka ennen kouluun pääsyä kärsi sosiaalisten tilanteiden pelosta. :D En oikein osaa keskustella niistä tehtävistä ja se keskusteluhan siinä on ikään kuin kaiken ydin! Sillä opettajat jankuttavat että täytyy oppia toisilta.

Mikä ärsyttää eniten on että turhia konflikteja syntyy koko ajan. Olen ollut kymmenessä ryhmätyössä ja kaksi niistä on sujunut ilman että joku ryhmäläinen olisi haukuttu pataluhaksi erinäisistä syistä. Pelkään siis koko ajan että messengeriin kilahtaa viesti jossa on minun vuoro kuulla kunniani. Että olen ymmärtänyt jotain ilmiselvää väärin jne.

Oppisin parhaiten jos voisin istua yksin rauhassa ja tehdä tehtävät. Olen saanut ryhmätöiden takia takaisin jännitysoireet kuten vellovan pahan olon ja sydämen puoleisen rinnan jomotuksen. Eli sen sijaan että ryhmätyöt olisivat valmistaneet minua työelämään niin ne ovat taineet valmistaa enemmänkin terapeutin vastaanotolle :s

Vierailija
88/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuustieteessä ei ole ryhmätöitä. Joskus on annettu vaihtoehto tehdä parin kanssa. Enemmän meillä on ongelmana se että itsenäisiä suorituksia on niin paljon. Pakollisiin opintoihin kuuluu useampi kurssi joissa suoritustapana itsenäinen kirjatentti. Pelkät oppimateriaalit siis, ei mitään opetusta. Luet sen 2000 sivua ja sitten itse valittuna ajankohtana tenttimään. Oppiipahan itseohjautuvuutta.

Vierailija
89/93 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä noista ryhmätöistä! Ihan älytöntä ajan haaskaamista. Monta ryhmätyötä yhtäaikaa ja kaikkien kanssa ajan sopimisiset ei onnistu millään. Sitten tosiaan osa ei välitä sovitusta ajasta vaan tulevat myöhässä, tai eivät ollenkaan. Olen kysynyt, että eikö näitä ryhmätöitä saisi tehdä yksin, mutta ei kuulemma saa! 

Mitäs nyt sitten, kun paritehtävä pitäisi kohta palauttaa ja paria ei tunnu homma kiinnostavan. Kolme erilaista (teko?)syytä on jo tullut, miksi ei pääsekkään silloin, kun oli sovittu. Jospa neljäs kerta toden sanoo, huoh! Tai onko tarkoitus, että minä teen homman yksin ja pari saa siitä myös arvosanan tekemättä mitään? 

Enhän minä voi jättää kurssia suorittamatta jonkun toisen ihmisen laiskuuden vuoksi? 

Vierailija
90/93 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä yliopiston ryhmätyöt on kyllä olleet aivan yhtä tuskaa. Koko tutkinto roikkuu enää diplomityöstä ja parista kurssista, joita ei voi suorittaa muuten kuin ryhmätyönä tehtävänä projektina. Onneksi on jo vakituinen työpaikka.

Mieluummin kävisin näiden tilalta vaikka useamman tentittävän kurssin.

Vierailija
91/93 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskaa se on työelämässä. Isossa "tiimissä" muutama (tai jopa yksi henkilö) tekee työt. Loput tulevat palavereihin lähinnä olemaan hiljaa tai jauhamaan turhanpäiväistä paskaa.

Lopulta se/ne jotka tekivät kaikki työt saavat haukut, tyhjäntoimittajat kiitosta hyvästä "kritiikistä" ja ylemmät pomot bonuksen vaikka case meni päin v i t t u a.

Jos haluat että joku asia tehdään kunnolla, tee se itse.

Vierailija
92/93 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu siinä uskossa, että ryhmätöillä saadaan opinnoissa eteenpäin myös se osa opiskelijoista, jotka tenteillä tai yksilötöillä eivät saisi mitään aikaiseksi.

Ikinä koskaan ei ryhmätöiden ryhmät jakautuneet niin, että ahkerat olisivat muodostaneet omat ryhmänsä ja ne mitääntekemättömät omansa. Eikä tietenkään anneta opiskelijoille vaihtoehtoja valita itse ryhmäänsä tai tehdä ryhmätyöksi tarkoitettua työtä yksin.

Vierailija
93/93 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yliopiston opettajana on todettava, että monet opiskelijat nimenomaan haluavat tehdä ryhmätöitä ja valittavat jos tarjolla on vain yksilösuorituksia.

Toisaalta samaan aikaan osa valittaa ryhmätöistä, johtuen tässäkin ketjussa esilletulleista asioista, kuten vapaamatkustajista.

Sitten taas jos on vaihtoehtoiset tavat suorittaa kurssi joko yksilötöinä tai ryhmätöinä, niin kolmannet valittavat siitä kuinka toinen tapa on helpompi ja siten epäoikeudenmukaista arvosanan kannalta tai kurssin suorittaminen on monimutkaista eri vaihtoehtojen vuoksi. Myös ylikopiston puolelta voi tulla sanomisia siitä, että erilaisten vaihtoehtojen tarjoaminen on epäoikeudenmukaista joitakin opiskelijoita kohtaan tai vähintäänkin epäselvää vaatimustason näkökulmasta.

Ei oikein tiedä mitenpäin tässä asiassa olisi. Useimmat opettajat ovat valinneet ryhmätyöt, koska silloin jää lukumääräisesti vähemmän tarkastattavaa ja tänä päivänä yliopistoissa opettajilla ei ole enää aikaa sellaiseen. On niin paljon tehtäviä, jotka eivät liity opetukseen, mutta joita yliopisto vaatii tehtäväksi.