yliopisto-opinnot ja ryhmätyöt -en kestä!
aloitin syksyllä työuran jälkeen uudet opinnot tarkoituksena vaihtaa alaa. syksyn aikana on käynyt selväksi että (ilmeisesti resurssien vähyydestä johtuen?) ryhmätyöt ovat päivän juttu. Joka ainoalla (!) kurssilla on ryhmätyö, joka määrää vähintään puolet arvosanasta, joissakin tapauksessa koko kurssin arvosanan. Suurimassa osassa ryhmistä työskentely on yhtä tuskaa kun osa porukasta ei halua tehdä mitään, ei jaksa etsiä lähdeaineistoa käyttöönsä, haluaa pitää lomaa kun olisi tarkoitus palaveerata jne. Olen ollut myös ryhmissä joissa työskentely on toiminut hyvin, mutta omalla kohdallani ne ovat olleet poikkeustapauksia. Olenkin alkanut miettimään olenko kouluttautumassa aivan väärälle alalle jos tämä kuvastaa tulevaa työelämää vai onko nykyisin kaikissa yliopisto/korkeakouluopinnoissa ryhmätyöt se pääasiallinen oppimisen tapa?
Kommentit (93)
Nykyään noita ryhmätyötä oikein pursuaa kaikissa aineissa, onhan se yksi tapa vähentää opettajien resurssien käyttöä.
Teorian tasolla kiva idea, mutta yleensä ihan yhtä helvettiä, kun ryhmään osuvat kaikki uuvatit ja vätykset, jotka haluavat yleensä vaan vältellä työtä ja siipeillä.
Lopulta hyvän työn saa vain tekemällä itse muita suuremman osuuden tai sitten tyytymällä huonompaan kokonaisuuteen sekä arvosanaan.
Jos itse saisi valita, tekisin mielummin kasan esseitä, kuin kiusaisin itseäni ryhmätöillä, vaikka muka ovat niin hyviä ja kehittäviä.
Jos tuleva opettaja ei osaa ohjata itseään ja ryhmäänsä (aikuisia), niin miten se osaisi lapsia?
Taitaa johtajat puuttua tuolta koulutushaarasta.
Eikö siihen ryhmätyöhön lisätä tieto itse kunkin vastuualueista?
Olen myös palannut opiskelemaan pitkästä aikaa, alanvaihto. Ja tämä on ollut ihan kamalaa. Ei se, että opiskelet ne kurssit, mutta kun ensin joudut opettelemaan tusinan verran uusia ohjelmia (teams, exam, lukkarikoneet, kännykkään ladattavat koulun sovellukset jne.) Moodle nyt sentään oli ammoisilta ajoilta edes jollain lailla tuttu, toki kivikautinen verrattuna tämän päivän moodleen ja sen käyttöön.
Miten etänä tehdään ryhmätöitä? Onko kenellekään siihen mitään vinkkiä. Hyväksi havaittua keinoa?
Itse aloitin sairaanhoitajan opinnot tammikuun alussa ja meilläkin jo muutama ryhmätyö. Ei muuten, mutta emme ole olleet vielä päivääkään lähiopetuksessa ja suurin osa ei tunne toisiaan entuudestaan. Siinä sitten tehdään ryhmätöitä zoomissa, viestitellään, soitellaan ja lähetellään säpöä. Opiskelijoita monelta eri paikkakunnalta ja se pari tai muu ryhmä voi olla kymmenien kilometrien päässä. Suurin osa työelämässä koska kyse on monimuotokoulutuksesta. Koulua on kahtena päivänä viikossa ja jos oltaisiin lähiopetuksessa niin saisi kasvotusten muiden kanssa käytyä asioita läpi.
Mä aloitin kanssa syksyllä uudessa maisteriohjelmassa. Itse olen kokenut ryhmätyöt ihan mukavaksi tavaksi oppia. Saatte ryhmänä päättää, että miten työskennellään ja joka ikisessä ryhmätyössä opit uusia puolia itsestäsi. Mielummin näin suoritan kurssit kuin pelkästään tenttimällä. Kyllä tentteihin luettiin aikoinaan myös kavereiden kanssa. Tai ainakin meillä luettiin. Opiskelin silloisessa Otaniemessä tutalla, nykyään ulkomailla kauppatieteissä projektihallintoa ja kestävää kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.
Kaikilla aloilla ei tarvi. Ainakaan vaihtuvien tiimien kanssa. Ja varmaan motivaatiokin vähän eri, kun saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin sairaanhoitajan opinnot tammikuun alussa ja meilläkin jo muutama ryhmätyö. Ei muuten, mutta emme ole olleet vielä päivääkään lähiopetuksessa ja suurin osa ei tunne toisiaan entuudestaan. Siinä sitten tehdään ryhmätöitä zoomissa, viestitellään, soitellaan ja lähetellään säpöä. Opiskelijoita monelta eri paikkakunnalta ja se pari tai muu ryhmä voi olla kymmenien kilometrien päässä. Suurin osa työelämässä koska kyse on monimuotokoulutuksesta. Koulua on kahtena päivänä viikossa ja jos oltaisiin lähiopetuksessa niin saisi kasvotusten muiden kanssa käytyä asioita läpi.
Näin se oli jo ennen koronaa niissä koulutuksissa jotka ovat 100 % verkossa.
Joo, opintojen alussa yhtenä lähipäivänä oltiin koululla, mutta ei siellä ehtinyt tutustua muihin kun opiskelijoita oli 60.
Ryhmätyöt toimii verkon yli jos ryhmän jäsenillä toimii kemiat edes jotenkin, niin että kommunikaatio pelaa ja työtä tehdään oikeasti yhdessä. Jos kaikki haluavat puuhata omat osuutensa yksin eivätkä vaivaudu yhteisiin zoomeihin niin todella ankeatahan se on. Ja jos haluat tuollaisessa ryhmässä hyvän numeron niin siinähän sitten teet suurimman osan työstä itse.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sitä työelämässäkin työskennellä tiimeissä.
Sain vapautuksen ilta-AMKssa kansainvälisyysryhmätyöstä vasta sitten,kun eräässä työtodistuksessa sattui olemaan erikoismaininta pitkäaikaisesta/laajasta teknisestä asiakasvastuusta. Tuon kolmen vuoden aikana oli tullut "hieman" tehty duunia kansainvälisessä ryhmässä.
Jos tuota mainintaa ei olisi ollut, olisin joutunut osallistua kahdelle kurssille ryhmätöineen.
(Lopetin ko AMK:n kesken kun olin saanut haluamani eli kertaukset nykyisiin teknologioihin. Ei oikein huvita enää kirjoitella selkkareita, niitä sai kirjoitellakseen ihan tarpeeksi aikaisemmissa insinööri- ja DI-opinnoissa. Vähän liikaa nykyään "muodollista sisällöntuottoa" oikean asiasisällön kustannuksella...)
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin kanssa syksyllä uudessa maisteriohjelmassa. Itse olen kokenut ryhmätyöt ihan mukavaksi tavaksi oppia. Saatte ryhmänä päättää, että miten työskennellään ja joka ikisessä ryhmätyössä opit uusia puolia itsestäsi. Mielummin näin suoritan kurssit kuin pelkästään tenttimällä. Kyllä tentteihin luettiin aikoinaan myös kavereiden kanssa. Tai ainakin meillä luettiin. Opiskelin silloisessa Otaniemessä tutalla, nykyään ulkomailla kauppatieteissä projektihallintoa ja kestävää kehitystä.
En ole ikinä lukenut tentteihin kavereiden kanssa, tutut ei olleet samalla alalla. Olin ihan hämmentynyt koronan alussa miten monen oppiminen olikin kiinni siitä että sai päntätä kavereiden kanssa ja loisia työt muilta, selittää kaikki ne kursseilla vastaan tulleet opiskelijat joilla ei tunnu liikkuvan mitään päässä vaikka opinnot edistyykin hyvää tahtia.
Kyse on lehtorien ja professorien laiskuudesta. On helpompi laittaa opiskelijat "opettamaan toisiaan" ja "itseohjautumaan", kuin tehdä se työ, josta palkka maksetaan.
Lisäksi on paljon vähemmän läpikäytävää materiaalia arviointeja varten (kappalemääräisesti), ja sopiihan tuo pelleily myös opetuksen nyky paradigmaan, jonka voisi typistää ytimekkäästi sanoihin "h e v o n p a s k a a"
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu YAMK:issa.
Toki nämä ryhmätyöt joillekin sopivat, mutta itse koen ne raskaina ja vaivalloisina etenkin kun toimitaan etänä. Hankalaa sopia kaikille sopivista ajoista ja keskustella työstä netin kautta. Usein ryhmästä ei myöskään löydy ketään joka haluaisi ottaa ns. "tiiminvetäjän" roolin, mikä näkyy työnjäljessä.
Joo, kukaan ei halua ottaa tiiminvetäjän roolia, mutta sitten kun joku sen ottaa lopulta koska muuten mikään ei etene, muut karsastavat ''pomottajaa''. Itse koin ryhmätyöt todella raskaiksi, töiden aloittamiseen meni aina ikuisuus kun se oli sellaista huopaamista ja veivaamista että saadaan edes ensimmäinen yhteinen tapaaminen sovittua. Tapaamisista puuttuu aina joku, osa voi olla vain lyhyen aikaa, kukaan ei ole perehtynyt etukäteen aiheeseen, työt jakaantuvat epätasaisesti. Oikeasti olen ollut ryhmätöissä joissa jonkun osallistujan ainut tehtävä oli tyyliin ladata valmis työ oikeaan aikaan palautuskanavaan.
Tuo ryhmätyökäytäntö on nykyisin kaikilla oppiasteilla, eli vaikka vaihtaisit koulua niin et pääse sitä pakoon.
Ryhmätöitä on lisätty siksi, että koulutus valmistaisi työelämään. Tenttiin vastaamisen taito ei oikein ole tarpeen missään työssä, kirjalliset työt taas valmistavat työssä tarvittavaan kirjoittamiseen. Ehkä jotain työtä voi tehdä yksin, mutta nyt juuri en keksi, mitä se voisi olla. Sitä en ymmärrä, miksi luentoja kaivataan, kai te nyt itsekin osaatte lukea? Siinä on jotain järkeä, jos opettaja on paikalla vastaamassa kysymyksiin, mutta itsekseen puhuminen on aivan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on lehtorien ja professorien laiskuudesta. On helpompi laittaa opiskelijat "opettamaan toisiaan" ja "itseohjautumaan", kuin tehdä se työ, josta palkka maksetaan.
Lisäksi on paljon vähemmän läpikäytävää materiaalia arviointeja varten (kappalemääräisesti), ja sopiihan tuo pelleily myös opetuksen nyky paradigmaan, jonka voisi typistää ytimekkäästi sanoihin "h e v o n p a s k a a"
Opetus on pieni osa siitä, mistä palkkaa maksetaan. Toiseksi, onko se sinusta kunnollista opetusta, kun professori puhuu itsekseen eikä kukaan edes kuuntele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetus on pieni osa siitä, mistä palkkaa maksetaan. Toiseksi, onko se sinusta kunnollista opetusta, kun professori puhuu itsekseen eikä kukaan edes kuuntele?
Vaikka sinä et kuuntelisi ei tarkoita etteikö muut kuuntele.
Jep, alleviivaan näin kolmannen vuoden sosionomi opiskelijana. Joka kurssille täytyy mahduttaa VÄHINTÄÄN yksi ryhmätyö, missä on jotain viisi oppilasta. Yritä siinä sitten kysellä kaikkien aikataulutusta ja työnjakoa jne. Olisi kiva myös itse tehdä esseitä yms niinkuin haluaa.
Luojan kiitos meillä on tosi vähän ryhmätöitä, mutta on tämä kyllä älytöntä. Kun satut ryhmään missään ketään ei kiinnosta tehdä edes tehtävänjakoa niin hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuudesta vai käytössä olevista resursseista? Saat talon siivoamiseen e. 2tuntia, jossa ehdit tehdä jotain, mutta perusteellisempi siivous jää tekemättä. Onko kyse laiskuudesta, käytätkö omaa aikaasi vai teet annetulla tuntimäärällä sen mitä ehdit?
Meillä mainostetaan monipuolisia suoritustapoja. Todellisuus onkin sitten eri asia. Kysyt tenttiä vastaus on eikö essee kävisi. Ei käy niin kauan kun kandilta ja esseeltä vaaditaan samaa sivumäärää. Sitten menet kurssille, luennot paristikin viikossa, vähintään 80 prosentin läsnäolopakko, välillä useampikin ryhmätyö ja kaiken kruunaa se että tentin sijaan vähintään 15 sivun kirjallinen lopputyö joten loppujen lopuksi olisi ollut sama kirjoittaa se helkatin kandin laajuinen essee. Joskus vaan haluaisin lukea tenttikirjat tai käydä luennolla ja mennä tenttiin sen sijaan että olen naimisissa läppärini kanssa kirjallisten töiden takia.