Yrittäjäksi ei pitäisi ryhtyä kenenkään joka ei osaa asiakaspalvelua
Tässä olen suunnitellut suurta hankintaan ja olen ollut paljon eri yrityksiin yhteydessä.
Valehtelematta 2/10 yrityksestä on osannut ystävällisen asiakaspalvelun salat. Tai eihän siinä mitään salaisuuksia ole, maalaisjärjellä kun on ystävällinen niin pääsee pitkälle.
Aivan liian usein olen saanut sähköpostiin viestin mistä puuttuu alku- ja lopputervehdykset, mennään suoraan asiaan ja sekin tehdään erittäin töksäyttäen. Ilman pisteitä tai pilkkuja, tietenkin.
Olen hankkimassa myös autoa,
Äskeisestä puhelustani esimerkki:
Myyjä: ”...mutta katsastus on edessä kuukauden sisään”
Minä:”no siinä tapauksessa en uskalla ostaa, jos tosiaan on katsastama..”
Myyjä:”ME KATSASTETAAN SE ENSI VIIKOLLA (korotti ääntään minulle), et varmaan kuullut kun äsken sulle sanoin”
Kiitin ja lopetin puhelun, häkeltyneenä en edes tajunnut sanoa takaisin. Autoa en todellakaan heiltä osta vaikka olisin sen oikeasti halunnut.
Parhain tekosyy minkä olen kuullut asiakaspalvelun huonoudesta meni näin:
”Yrittäjällä on niin paljon muutakin tekemistä ettei siinä kerkeä sähköposteihin ja viesteihin vastailla kunnolla”
Sori nyt vaan mutta miksi sinulla sitten on se yritys jos asiakkaista on häiriötä? Miksi et järjestä aikaasi niin että päivästä tunti tai kaksi on siunattu pelkkien viestien vastaamiseen.
Täällä siis puhuu toinen yrittäjä, enkä koskaan pystyisi vastaamaan asiakkaalle töykeästi vaikka yrittäisin.
Mielenkiinnolla odotan puolustelevia mielipiteitä
Kommentit (5)
No kun työttömiä painostetaan yrittäjyyteen, että työllistyisivät. Toiset koulutetaan lähäreiksi. Ihan vaikka ei olis mitään lahjoja alalle, ja näin sitten korjataan satoa.
Ne firmat yleensä kaatuu jotka ei asiakaspalvelua hallitse. Usein riittää se, että tulee ajoissa paikalle, osaa käytöstavat ja hoitaa homman niinkuin se on sovittu. Silloin niitä asiakkaita tuppaa riittämään. Olen yrittäjänä ollut noin 10 vuotta.
Huvittavia kyllä nää pienet autokorjaamoyrittäjät kun meininki on kuin missäkin Kummelin Autokorjaamo Kinnulalla.
Mä olin ennen yrittäjä ja todellakin pidin huolta, että asiakaspalvelu oli aina kunnollista. Nykyään olen toisella töissä ja olen jatkanut samalla linjalla, mutta pomoni (yrityksen omistajan) yhteydenpito asiakkaisiin on kyllä ihan luokattoman huonoa. Sähköposteista puuttuu yleensä juuri tervehdykset, välimerkit ja isot kirjaimet, kirjoitusvirheitä vilisee ja mitään kielioppisääntöjäkään hän ei osaa. Yrityksellä menee kuitenkin hyvin, kasvaa koko ajan kohisten, joten ilmeisesti tuo ei asiakkaita haittaa.
Samaa mieltä! Joskus ihmettelen, miten nuo asiakaspalvelua taitamattomat ja aliarvostavat yritykset edes pärjäävät. Minäkin olen yrittäjä.