Miksi nykyisin päivähoidossa ja kouluissa sallitaan kovaääninen hälinä tunneilla tai tuokioilla?
Eikö se huononna asioiden oppimista, vaikeuta keskittymistä ja tuo järjestyshäiriöitä?
Kommentit (59)
Jos on yhtään keskittymishäiriötä, niin semmoiselle lapselle puheensorina ja kiljuminen tekee sen, että on yhä vaikeampi keskittyä annettuun tehtävään. Kaverin draamailut kiinnostaa enemmän.
Koska lumihiutaleita ei saa kieltää, etteivät mene rikki
Koska lapset ei hiljene pyytämällä tai muutenkaan noudata ohjeita. Häröillään vaan ympäriinsä, eikä haluta tehdä mitään, mikä ei ole sitä omaa lempijuttua. Ei opettajia kunnioiteta ollenkaan, sillä perseilystä ei seuraa mitään.
Ennen laitettiin häiriköijät jäähylle käytävään jotta muut saivat olla rauhassa, mutta enää ei saa tehdä niin.
Koska varhaiskasvattajat eivät osaa rajoittaa, kun on niin kiire vain sanoittaa tunteita ja muuta soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen sijaisuuksia välillä päivähoitoon. Se missä ennen sai ärähtää "nyt hiljempaa" ja porukka hiljeni, on nyt puheltava suu messingillä ja sanoitettava tunteita. Aikaa ja resursseja kuluu - mutta kova hälinä on silti pysyvä olotila.
Koko ajan kehuttava, kehuttava, kehuttava niinkuin herkästi pilallemenevää Ming-ajan vaasia, ja jos sanoo tiukasti (siis oikeasti loukkaamatta), niin kohta löytää itsensä jo EU:n ihmisoikeusistuimesta syytettyjen penkiltä...
Älä jaksa. Ei pidä paikkaansa; asiasta saa sanoa, huutaa tietenkään ei.
Vierailija kirjoitti:
Ennen laitettiin häiriköijät jäähylle käytävään jotta muut saivat olla rauhassa, mutta enää ei saa tehdä niin.
Onko tästä kuitenkin olemassa vielä viimeinen järjen osoituksen jäänne, eli se lapsen voi ilmeisesti vieläkim laittaa jäähylle, jos hoitaja istuu vieressä (sanoittamassa niitä kuuluisia tunteita)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen sijaisuuksia välillä päivähoitoon. Se missä ennen sai ärähtää "nyt hiljempaa" ja porukka hiljeni, on nyt puheltava suu messingillä ja sanoitettava tunteita. Aikaa ja resursseja kuluu - mutta kova hälinä on silti pysyvä olotila.
Koko ajan kehuttava, kehuttava, kehuttava niinkuin herkästi pilallemenevää Ming-ajan vaasia, ja jos sanoo tiukasti (siis oikeasti loukkaamatta), niin kohta löytää itsensä jo EU:n ihmisoikeusistuimesta syytettyjen penkiltä...
Älä jaksa. Ei pidä paikkaansa; asiasta saa sanoa, huutaa tietenkään ei.
Jos on mahdoton melu, niin miten saat sanottua korottamatta itse ääntäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen laitettiin häiriköijät jäähylle käytävään jotta muut saivat olla rauhassa, mutta enää ei saa tehdä niin.
Onko tästä kuitenkin olemassa vielä viimeinen järjen osoituksen jäänne, eli se lapsen voi ilmeisesti vieläkim laittaa jäähylle, jos hoitaja istuu vieressä (sanoittamassa niitä kuuluisia tunteita)?
Mutta koulussahan tuo ei onnistu, sillä ope on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Koska varhaiskasvattajat eivät osaa rajoittaa, kun on niin kiire vain sanoittaa tunteita ja muuta soopaa.
Sepä, ja se tuo vaan lisää ääntä siihen porukkaan, kun täti lässyttää lempeästi sille häirikölle. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen laitettiin häiriköijät jäähylle käytävään jotta muut saivat olla rauhassa, mutta enää ei saa tehdä niin.
Onko tästä kuitenkin olemassa vielä viimeinen järjen osoituksen jäänne, eli se lapsen voi ilmeisesti vieläkim laittaa jäähylle, jos hoitaja istuu vieressä (sanoittamassa niitä kuuluisia tunteita)?
Tuollainenhan ei ole rangaistus, vaan juuri sitä mitä häirikkö haluaa eli jakamaton huomio. Rangaistuksen kuuluisi olla ihan muuta kuin häirikön toiveen toteuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset ei hiljene pyytämällä tai muutenkaan noudata ohjeita. Häröillään vaan ympäriinsä, eikä haluta tehdä mitään, mikä ei ole sitä omaa lempijuttua. Ei opettajia kunnioiteta ollenkaan, sillä perseilystä ei seuraa mitään.
Yksi mikä on ihan s*öpää, on myös neuvottelevan kasvatustyylin räjähdysmäinen kasvu ja liiallinen valinnanvapausm
Annetaan esim.puukässässä oppilaan toistuvasto valita mitä tekee, ja se missä 20 vuotta sitten tuli kotiin taidokkaasti tehtyä puukauhaa, niin tulee joku hiomaton puupökkelö jossa on pari naulaa. Ja ei, mun lapsi on taitavampi, jos sitä olisi oikeasti pakotettu tekemään taitojaan vastaava homma, sekä neuvogtu siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset ei hiljene pyytämällä tai muutenkaan noudata ohjeita. Häröillään vaan ympäriinsä, eikä haluta tehdä mitään, mikä ei ole sitä omaa lempijuttua. Ei opettajia kunnioiteta ollenkaan, sillä perseilystä ei seuraa mitään.
Yksi mikä on ihan s*öpää, on myös neuvottelevan kasvatustyylin räjähdysmäinen kasvu ja liiallinen valinnanvapausm
Annetaan esim.puukässässä oppilaan toistuvasto valita mitä tekee, ja se missä 20 vuotta sitten tuli kotiin taidokkaasti tehtyä puukauhaa, niin tulee joku hiomaton puupökkelö jossa on pari naulaa. Ja ei, mun lapsi on taitavampi, jos sitä olisi oikeasti pakotettu tekemään taitojaan vastaava homma, sekä neuvogtu siinä.
Sori kirjoitusvirheet...sapettaa sen verran, että tulee kirjoitettua nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ennen laitettiin häiriköijät jäähylle käytävään jotta muut saivat olla rauhassa, mutta enää ei saa tehdä niin.
Nykyään mennäänkin häiriköiden ehdoilla, ettei herkän riehuja-Petterin tarvitsisi tuntea mielipahaa tekosistaan.
Opetuksen tasoa lasketaan, koska opettajat ja varhaiskasvattajat eivät ehdo enää opettaa laadukkasti.
Mutta pulina ja hälinä säilyy, se on muuttumaton olotila....
Oi niitä aikoja omassa lapsuudessa ala-asteella, jossa opettaja ärähti usein "NYT HILJAA!", kaikki hiljenivät, ja oppitunnit menivät rauhallisesti. Jokaisella oli mahdollisuus oppimiseen.
Silti se opettaja oli pidetty, ja koska meidät ohjattiin kuuntelemaan, niin luokkamme oli huipputasoa.
Kukaan samalla luokalla olleista kavereistani ei vieläkään ole purkanut sitä, että olisi traumatisoitunut.
Nykyään pelätään käyttää vanhoja, hyviä metodeja, ihan kuin sellaisten toteuttaja olisi jyrkkä ihmishirviö.
Eri asia sitten oikeasti häiriintyneet ja väkivaltaiset opettajat, nyt en puhu heistä.
Ap kysyy vielä:
mikä
järki
on
antaa
pitää
kännyköitä
tunnilla?
Osa opettajista kerää kännykät tunnin jälkeen, osa ei. Sitten tiedän että joillakin muksuni luokkalaisilla on jatkuvia Wilma-merkintöjä kännykän käytöstä.
Jos ja kun tarvitaan joihinkin tehtäviin nettiä, niin annettakoon koulun koneet käyttöön.
Miksi lempeämmät kasvattajat kaivavat omaa kuoppaansa?
Miksi he pelkäävät lapsia ja nuoria?
Ei heitä saa oikeasti kaltoinkohdella, mutta koulu on oppimista varten.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy vielä:
mikä
järki
on
antaa
pitää
kännyköitä
tunnilla?Osa opettajista kerää kännykät tunnin jälkeen, osa ei. Sitten tiedän että joillakin muksuni luokkalaisilla on jatkuvia Wilma-merkintöjä kännykän käytöstä.
Jos ja kun tarvitaan joihinkin tehtäviin nettiä, niin annettakoon koulun koneet käyttöön.
Miksi lempeämmät kasvattajat kaivavat omaa kuoppaansa?
Miksi he pelkäävät lapsia ja nuoria?
Ei heitä saa oikeasti kaltoinkohdella, mutta koulu on oppimista varten.
Ap:lla on kyselyikä :D Eipä noihin kukaan osaa vastata. Sellaista vaan on nykymeno useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy vielä:
mikä
järki
on
antaa
pitää
kännyköitä
tunnilla?Osa opettajista kerää kännykät tunnin jälkeen, osa ei. Sitten tiedän että joillakin muksuni luokkalaisilla on jatkuvia Wilma-merkintöjä kännykän käytöstä.
Kännykkäkielto kouluissa olisi hyvä idea. Ulkomailla se on usein käytössäkin.
Samalla se lepsuileva kasvattaja hankaloittaa esim.koulussa kollegoidensa asemaa: kohta kukaan ei uskalla olla se ainut tiukkis.
Kasvattajat tuopaavat vertailemaan omaa työtä muihin ja työpaikan yleisiin käytänteisiin, ja loputtomiin ei jämäkkäkään työntekijä jaksa yksin ylläpitää ihan hyviä periaatteitaan, kun lapset ja nuoret kääntyvät häntä vastaan.
Teen sijaisuuksia välillä päivähoitoon. Se missä ennen sai ärähtää "nyt hiljempaa" ja porukka hiljeni, on nyt puheltava suu messingillä ja sanoitettava tunteita. Aikaa ja resursseja kuluu - mutta kova hälinä on silti pysyvä olotila.
Koko ajan kehuttava, kehuttava, kehuttava niinkuin herkästi pilallemenevää Ming-ajan vaasia, ja jos sanoo tiukasti (siis oikeasti loukkaamatta), niin kohta löytää itsensä jo EU:n ihmisoikeusistuimesta syytettyjen penkiltä...