Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaseja lapsen todistuksessa, miksi mua harmittaa?

Vierailija
24.01.2021 |

Lapsella oli arviointikeskustelu, hän tulee saamaan keväällä ensimmäisen numeroilla arvioidun todistuksen. Lukuaineista ysiä-kymppiä mutta kaikki muut kasia. Käsityöt, musiikki, kuvis jne. Ymmärrän toki, että lukuaineet ovat ns. taideaineita tärkeämpiä jatkoa ajatellen, mutta kasi tuntuu kyllä aika karulta arvosanalta. Vielä kasarilla riitti, että osallistui, osasi jotenkin ja käyttäytyi hyvin ja sai ysin. Tuntuu oudolta ajatukselta, että mun fiksu lapsi on kasin oppilas. Onko täällä 3-6-luokkien opettajia? Mitä lapselta tyypillisesti puuttuu jos hän saa kasin todistukseen?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu lahjakkuutta, sosiaalista aktiivisuutta tai motivaatiota. Motivaatio ei synny vanhempien painostuksesta.

Vierailija
2/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kysynyt siellä arviontikeskustelussa. Ei me täällä voida mitenkään tietää mitä sun lapsesi osaamisesta puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi on "hyvä". Tarkoittaa, että lapsesi on sisäistänyt opetettavat asiat hyvin. Kuvataiteen opettajana (ylemmillä luokilla tosin) kasin saaneelta voi uupua esimerkiksi luovaa ideointikykyä tai innokkuutta oppia uutta ja kokeilla. Mutta on silti saanut tehtävät tehdyksi ja ne täyttävät tehtävänannon vaatimukset.

Luokanopeista monetkaan eivät toki ole tehneet taideaineissa kuin yhden kurssin yliopistolla. Kuvistunnit voivat olla aikamoista paskartelua sen takia. Kysy siltä lapseltasi mitä tuumaa noista aineista, tykkääkö jne. Onko kokenut onnistuvansa ja mitä se kasi hänelle itselleen merkkaa.

Vierailija
4/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika merkillistä, jos on jo tammikuussa päätetty kevättodistuksen arvosanat.

Vierailija
5/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pilipaliaineiden arvosanoilla ole mitään väliä

Vierailija
6/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kysynyt siellä arviontikeskustelussa. Ei me täällä voida mitenkään tietää mitä sun lapsesi osaamisesta puuttuu.

Mä olin niin puulla päähän lyöty etten pystynyt. Enkä toisaalta halunnut näyttää lapselle, miten huono numero kasi minusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan lukuaineet ysiä-kymppiä.

Kaikki ei-lukuaineet oli myös kymppejä, koska olin taiteellisesti lahjakas ja harrastin myös kotona käsitöitä, piirtämistä ja pianonsoittoa. Liikuntatunneilla olin aktiivinen ja se riitti, vaikken oikein harrastanut urheilua.

Muistaakseni keskiverto-oppilas, joka ei osannut piirtää tai soittaa mitään soitinta tai joka sahasi vinoon, sai helposti kasin. Taidot, työn jälki ja huolellisuus määrää taideaineiden arvosanat.

Vierailija
8/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu lahjakkuutta, sosiaalista aktiivisuutta tai motivaatiota. Motivaatio ei synny vanhempien painostuksesta.

Tämä on varmasti totta. Lasta ei yhtään kiinnosta kuvis, käsityöt jne. On kyllä mukana ja kuulema tekee siistiä työtä saaden tavoitellut jutut aikaan mutta ei varmasti ole niissä paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että alkoi vituttaa. Toivottavasti tää on provo, koska sun lapsi ei ansaitse tippaakaan syyllistämistä, vaan kannustamista, tukea, rakkautta ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta. Nyt käsittelemään ne omat möröt kiireesti, ennen kuin annat lapsesi itsetunnolle kovan kolauksen näyttämällä, että HÄPEÄT häntä.

Ps. 8 on todellakin hyvä ja TÄYSIN riittävä arvosana ihan kelle tahansa lapselle. Hänellä on kaikki perusasiat kunnossa. Varmasti myös aivan ihana ihminen ja persoona, mikä sentään on miljoona kertaa tärkeämpää.

Vierailija
10/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ennen sai helpommin ysin ja nykyään kasin samalla vaivalla. Nykyopet on vähän hiekkaisempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito- ja taideaineissa ysin/kympin taustalla on yleensä aina vapaa-ajallakin omaa harrastuneisuutta ja innostusta. Löytyiskö hänelle jokin mieluisa harrastus tältä saralta, antaisi hyvää vastapainoa lukuaineille ja läksyille.

Vierailija
12/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointikriteerit on muuttuneet tiukemmiksi. Ja nyt oikeasti vähän laajempaa putkea silmien eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

normijuttu,aina vanhemmat luulee että oma lapsi on se lahjakkain kaikista.

todellisuus iskee joskus

Vierailija
14/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointiperusteet ja -kriteerit on nykyään erit kuin ap:n omina kouluaikoina. Jis osaa sen mitä pitääkin saa arvosanan 8. 9 ja 10 vaatii jo sitten yli opetussuunnitelman olevia taitoja ja lisäksi erityisen positiivista, toiset huomioonottavaa ja yhteishenkeä kohottavaa asennetta. Näin asia selitettiin meidän lasten koulun vanhempainillassa vuosi sitten syksyllä kun osa vanhemmista ei ymmärtänyt miksei oma lapsi saa kymppejä. (Tosin luulen että niillä oli ehkä kyse osaamisestakin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että alkoi vituttaa. Toivottavasti tää on provo, koska sun lapsi ei ansaitse tippaakaan syyllistämistä, vaan kannustamista, tukea, rakkautta ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta. Nyt käsittelemään ne omat möröt kiireesti, ennen kuin annat lapsesi itsetunnolle kovan kolauksen näyttämällä, että HÄPEÄT häntä.

Ps. 8 on todellakin hyvä ja TÄYSIN riittävä arvosana ihan kelle tahansa lapselle. Hänellä on kaikki perusasiat kunnossa. Varmasti myös aivan ihana ihminen ja persoona, mikä sentään on miljoona kertaa tärkeämpää.

Mä en häpeä mun lasta! (ap siis) Ja todellakin kannustan jne häntä, enkä missään nimessä toisi hänelle ilmi, etten pidä kasia hyvänä numerona. Kommenteista ylempänä selvisikin hyvin, että saadakseen ysin taideaineita, pitäisi olla taustalla jotain harrastuneisuutta tai muuta erityiskiinnostusta asiaan. Lukuaineissa, joista lapsi olisi saamassa parempia numeroita, onkin hänen vahvuutensa ja kiinnostuksensa.

Vierailija
16/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiton väliä? Kuviksessa ja käsitöissä ei ehkä ole tehnyt tarpeeksi hienoja ja teknisesti taitavia töitä riittävän nopeasti ja oma-aloitteisesti. Musiikissa taas luultavasti ei ole erityisen oma-aloitteinen tai ei muuten vain nouse muiden yläpuolelle. Itse koin peruskoulussa, että kasi on näissä aineissa on se lähtöarvosana, ja se ylittääkseen pitäisi jotenkin häikäistä ja jäädä erikseen opettajan mieleen. Mitään objektiivista ja mitattavaa arviointia ei näissä aineissa ole, ja arviointikäytännöt tosiaan vaihtelevat opettajien ja koulujen välillä. Keskivertoa parempi arvosana saattaa vaatia harrastuneisuutta näissä asioissa, eivätkä ne kaikkia vain kiinnosta sillä tasolla. On kohtuutonta vaatia lapselta joka asiassa briljeeraamista, etenkin kun kyse ei ole lapsen tulevaisuudelle tärkeistä asioista.

Vierailija
17/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajana hämmästyttää tämä asenne. Kasi on täysin hyvä numero aineista, jotka vaativat erityistä harrastuneisuutta tai lahjakkuutta, jotta niissä saisi ysin tai kympin. Lapsesi on vielä tosi pieni niin mitä muutamalla kasilla on väliä? 3.lk tärkein tehtävä on osata koululaisen taidot eli sen, että tekee läksynsä, käyttäytyy hyvin, työskentelee tunneilla ja muistaa pitää huolta tavaroistaan ja opetella sosiaalisia taitoja ja omia vahvuuksiaan.

Vierailija
18/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että alkoi vituttaa. Toivottavasti tää on provo, koska sun lapsi ei ansaitse tippaakaan syyllistämistä, vaan kannustamista, tukea, rakkautta ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta. Nyt käsittelemään ne omat möröt kiireesti, ennen kuin annat lapsesi itsetunnolle kovan kolauksen näyttämällä, että HÄPEÄT häntä.

Ps. 8 on todellakin hyvä ja TÄYSIN riittävä arvosana ihan kelle tahansa lapselle. Hänellä on kaikki perusasiat kunnossa. Varmasti myös aivan ihana ihminen ja persoona, mikä sentään on miljoona kertaa tärkeämpää.

Ei ole täysin riittävä arvosana ihan kelle tahansa lapselle. Ei ollut itselleni aikanaan eikä ole nykyisten arvostelujen kanssa lapselleni. En halua opettaa lapselleni, että koulussa ei tarvitse tehdä mitään, läksyjä ei tarvitse koskaan tehdä ja kokeisiin ei tarvitse lukea koskaan. Itse olisin aikoinaan saanut aineesta kuin aineesta kasin pelkästään koulussa kuuntelemalla. Sama on lapsellani nykyisten arvostelujen kanssa: Varma saa olla kasin paukahtaessa, että silloin on kaikki läksyt jääneet tekemättä ja kokeisiin lukematta. Minusta kuitenkin peruskoulun yksi tärkeimmistä tehtävistä on se, että oppii myös hieman ponnistelemaan ja tekemään työtä. Se on loppujen lopuksi tärkeämpää kuin numerot, jotka paukahtavat ilmaiseksi.

Siksi vaatimustasoni oman lapseni suhteen on vähintään 9. Silloin on edes joskus läksyjä tehty, vaikka kokeisiin ei olekaan luettu. 

Vierailija
19/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on provo. Kyllä on ap ajattelusi kovin kapeaa. Itse olin se kympin oppilas osittaim vanhempien painostamana ja nyt itse vanhempana kannustan lapsiani omilla tasoillaan. Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on. Tärkeintä on tuossa kohtaa oppimisen ilo ja kehittyminen juurikin siinä omalla tasolla. Lapsilla on vielä koko elämä aikaa kehittyä siinä missä haluavat! Pari numeroa ei kerro vielä paljoakaan heidän tulevaisuudestaan.

Vierailija
20/59 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaat arvottaa kasin todistuksessa jotenkin huonoksi? Älä ikinä sano sitä ääneen lapsellesi.

Miksi lapsen pitäisi suorittaa jos vanhemmalla on itsellään pätemisongelma? Ketä haittaa se 8 kuviksesta tai käsityöstä 3. tai 4.luokalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme