Kaseja lapsen todistuksessa, miksi mua harmittaa?
Lapsella oli arviointikeskustelu, hän tulee saamaan keväällä ensimmäisen numeroilla arvioidun todistuksen. Lukuaineista ysiä-kymppiä mutta kaikki muut kasia. Käsityöt, musiikki, kuvis jne. Ymmärrän toki, että lukuaineet ovat ns. taideaineita tärkeämpiä jatkoa ajatellen, mutta kasi tuntuu kyllä aika karulta arvosanalta. Vielä kasarilla riitti, että osallistui, osasi jotenkin ja käyttäytyi hyvin ja sai ysin. Tuntuu oudolta ajatukselta, että mun fiksu lapsi on kasin oppilas. Onko täällä 3-6-luokkien opettajia? Mitä lapselta tyypillisesti puuttuu jos hän saa kasin todistukseen?
Kommentit (59)
”Mulla yksi pyyntö ois
Älä vie lapsuuttani pois
Anna mun nauttia aika tää
Vaikka tieni murheita tois
Enkä paras missään ois
Anna elää täyttä elämää”
Kasi on ihan hyvä, tartteeko olla paras? Yritän itse olla armollinen lapsille, vaikka se on vaikeaa.
Suosittelen ap, että menet itse maalauskurssille, pianotunneille tai ostat ompelukoneen. Mikä sitten onkaan se osa-alue, johon tunnet vetoa. Aikuisen ja vanhemman ei pidä elää lastensa kautta.
Ap, nyt kannattaa höllätä pipoa jollet halua lapsestasi viimeistään lukioiässä uupumukseen, masennukseen tai anoreksiaan tms. sairastuvaa ylisuorittajaa. Miksi vaadit pieneltä koululaiselta liikoja?
Koska olet narsisti. 8 on hyvä numero.
Mitä ihmettä, kasihan on hyvä numero! Ymmärtäisin ap:ta jos todistuksessa olisi rivi kutosia, mutta lapsihan pärjää vallan mainiosti jos todistus on kaseja, ysejä ja kymppejä! Kasi tarkoittaa sitä että asialliset hommat on hoidettu oikein. Ap entinen kympin tyttö, hymytyttö ja opettajan lellikki, kun pitää kasia jotenkin järkyttävän huonona numerona...?
Olen tosi yllättynyt siitä, että monen mielestä kasi on hyvä numero. Saako teidän lapset vain kaseja, vai onko kuitenkin helppo sanoa niin kun oma lapsi saa parempia numeroita?
Minusta lapsen pitää oppia näkemään vaivaa koulussa, ettei kaikki vaan tipahda eteen. Läksyt on hoidettava, kokeisiin luettava ja käyttäydyttävä kunnolla. Ap, auttaisiko, jos maksaisit lapselle jotain pientä motivaatio rahaa?
Toivottavasti tämä on provo. Jos ei ole, niin ap pistä elämänarvosi uuteen uskoon. Kouluarvosanoilla 3.luokalla ei ole mitään merkitystä, asenteellasi voit sen sijaan aiheuttaa pahaa jälkeä lapsesi itsetuntoon ja koulunkäynnin iloon.
Itse koin nämä aineet hankaliksi peruskoulussa, vaikka panostinkin muuten opiskeluun. Muissa aineissa arvostelukriteerit olivat paljon selkeämmät: riitti, että teit annetut asiat oikein. Esim. hyvä arvosana matematiikassa ei vaatinut omaehtoista laskemista vapaa-ajalla, vaan riitti, että kuuntelit tunnilla, teit annetut tehtävät ja kertasit annettua aihealuetta kokeisiin. Koenumeroiden määräytyminen oli 99% ajasta loogista ja selkeää. Näissä aineissa tämä lähestymistapa "ei riitä", vaan kaiken pyydetysti tekemällä saat kasin. Toisaalta eipä niillä kaseilla ole mitään väliäkään.
8 on arviointiasteikossa "hyvä". Eli kasi on hyvä numero.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi yllättynyt siitä, että monen mielestä kasi on hyvä numero. Saako teidän lapset vain kaseja, vai onko kuitenkin helppo sanoa niin kun oma lapsi saa parempia numeroita?
Minusta lapsen pitää oppia näkemään vaivaa koulussa, ettei kaikki vaan tipahda eteen. Läksyt on hoidettava, kokeisiin luettava ja käyttäydyttävä kunnolla. Ap, auttaisiko, jos maksaisit lapselle jotain pientä motivaatio rahaa?
Kasihan oli ainakin omassa lapsuudessani juurikin ”hyvä”. 9 ja 10 olivat kai kiitettäviä ja/tai erinomaisia. Kaikki eivät voi olla kaikessa lahjakkaita. Näin se vain menee. Tai toisaalta tuon ikäisenä voi saada jostain aineesta kasin, mutta myöhemmin kehittyy sillä osa-alueella erinomaiseksi. Jos on itse ollut kympin oppilas, niin oma lapsi ei sitä välttämättä ole. Se pitää hyväksyä. Lapset eivät ole vanhempiensa jatke.
Älä huoli ap, taideaineista annetaan numeroarvosanoja vain jotta tyhmät lapset joilla on kuitenkin jokin liikunta-, käsityö- tai musiikkiharrastus voisivat kokea olevansa hyviä jossain kouluaineessa.
Tärkeintä on, että lapsesi pärjää lukuaineissa. Voi saada hyvän työn ja pääsee sitten maksamaan veroja ja elättämään kuvisopeja.
Mistä näitä lastensa kautta päteviä vanhempia oikein sikiää? Jos olet itse ollut kympin tyttö ja pärjännyt koulussa, lapsesi voi olla toisenlainen ja sinun tulee hyväksyä se. Hän voi joutua tekemään sen kasin eteen paljonkin töitä.
Miten ap sinun elämäsi muuttuisi, jos lapsesi kuvisnumero olisikin 9? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu lahjakkuutta, sosiaalista aktiivisuutta tai motivaatiota. Motivaatio ei synny vanhempien painostuksesta.
Tämä on varmasti totta. Lasta ei yhtään kiinnosta kuvis, käsityöt jne. On kyllä mukana ja kuulema tekee siistiä työtä saaden tavoitellut jutut aikaan mutta ei varmasti ole niissä paras.
Jos ei ole taiteellisia lahjoja niin miksi pitäisi saada esim. 9 kuvaamataidosta?
Hah. Jo mun kouluaikoina meidän koulussa oli yksi tyttö jolla oli todistuksessa kaikki numerot kymppejä. Paitsi kuvis. Maailmanloppu. Muistan kun kävi itkemässä kuvismaikalle että kuinka hän saa sen nostettua kympiksi. Ei mitenkään. Jos ei ole taiteellista lahjakkuutta niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse koin nämä aineet hankaliksi peruskoulussa, vaikka panostinkin muuten opiskeluun. Muissa aineissa arvostelukriteerit olivat paljon selkeämmät: riitti, että teit annetut asiat oikein. Esim. hyvä arvosana matematiikassa ei vaatinut omaehtoista laskemista vapaa-ajalla, vaan riitti, että kuuntelit tunnilla, teit annetut tehtävät ja kertasit annettua aihealuetta kokeisiin. Koenumeroiden määräytyminen oli 99% ajasta loogista ja selkeää. Näissä aineissa tämä lähestymistapa "ei riitä", vaan kaiken pyydetysti tekemällä saat kasin. Toisaalta eipä niillä kaseilla ole mitään väliäkään.
Tässä ketjussa on jo vastattu, että noiden arvosanat määräytyy ”innostuneisuuden” ja ”harrastuneisuuden” mukaan - siis ihan opettajien mielivaltaa eikä mitään mitattavaa osaamista, jota voisi opiskelemalla kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä motivaatioraha tässä tapauksessa auttaa? Joko olet musiikillisesti tai taiteellisesti lahjakas tai sitten et ole. Musasta tai kuviksesta ei saa kymppiä, vaikka miten tunnilla tekisi kaikkensa jos ei ole sitä lahjakkuutta. Kuka tahansa erottaa taiteellisesti lahjakkaan ei lahjakkaasta ja se työn jälki on aina erilaista, vaikka miten se kasin oppilas kotona piirtäisi, laulaisi tai soittaisi. Veljelläni oli aina musiikki 10 ja minulla 9. Kumpikohan meistä on lahjakkaampi? Voisin kuvitella, että sama määrä työtä tehtiin tunneilla ja samalla innokkuudella enkä ikinä sitä kymppiä saanut, koska toinen meistä vaan oli selkeästi parempi.
Vierailija kirjoitti:
En halua opettaa lapselleni, että koulussa ei tarvitse tehdä mitään, läksyjä ei tarvitse koskaan tehdä ja kokeisiin ei tarvitse lukea koskaan. Itse olisin aikoinaan saanut aineesta kuin aineesta kasin pelkästään koulussa kuuntelemalla.
Niin nyt kuitenkin näyttää tapahtuneen. Et ole osannut opettaa lastasi lukemaan etkä tekemään läksyjä. Tai ehkä olet opettanut, mutta lapsesi on täysi tomppeli, koska ei saa kuin surkeita kasin arvosanoja taiteesta ja musiikista.
Kannattaa vaan katsoa peiliin, tai ehkä muistella sitä kertaa kun petit miestäsi putkimiehen kanssa. Lapsi on varmasti tyhmän putkimiehen jälkeläinen eikä nykyisen miehesi, jolla aivosoluja on kenties enemmän kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli ap, taideaineista annetaan numeroarvosanoja vain jotta tyhmät lapset joilla on kuitenkin jokin liikunta-, käsityö- tai musiikkiharrastus voisivat kokea olevansa hyviä jossain kouluaineessa.
Tärkeintä on, että lapsesi pärjää lukuaineissa. Voi saada hyvän työn ja pääsee sitten maksamaan veroja ja elättämään kuvisopeja.
Kapeaa ajattelua sinullakin. Itse uskon, että tulevaisuuden maailmassa pärjäävät juuri he, jotka pystyvät yhdistämään taiteellisen lahjakkuuden laajaan tietämykseen vaikkapa matemaattis-teknillisissä aineissa. Enää ei välttämättä riitä se, että on vain yhdellä osa-alueella todella hyvä. Esimerkkinä vaikka sellainen yritys kuin Apple. Apple tuottaa huippulaitteita kauniilla ajattomalla muotoilulla.
Vierailija kirjoitti:
:D
Voisiko sitä vaan hyväksyä sen, että lapsen lahjakkuus on jossain muussa alueessa kuin taideaineissa? Hänen luonteensa ja lahjansa ovat sellaiset. Jos se lahjakkuus on vaikka luonnontieteissä, niin mitä hevonhumpan merkitystä on jollain neljännen luokan kässäarvosanalla?