Onko sähköauto tai hybridi sen ”Parempi” kuin diesel?
Kommentit (30)
Hybridi ei ole, kun joudut kuskaamaan painavia akkuja mukanasi heti kun yli 50km on ajettu.
Sähköauto ja diesel poikkeavat toisistaan niin paljon, ettei ihan suoranaisesti voi verrata, menee ihan käyttötarkoituksen, srkä omien mieltymysten mukaan.
Hybridi taas on sähköistetty polttomoottoriauto.
Maapallohan ei pelastu sähköautoilla, fakta.
Täyttä kusetusta, ainoa järkevä olisi polttokennoauto.
https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_li…
Sähköauto sopii sellaiselle, joka pärjäisi ilman autoa.
Jos pitää oikeasti ajaa, niin aika harvalle riittää sähköauto, koska päivittäinen ajomatka on kuitenkin varsin rajallinen ja kotona pitää olla varsin tehokas latausmahdollisuus. Lähinnä ehkä rikkaiden kolmosauto.
Hybridissä taas sähkön käyttö on varsin rajallista, joten lataushybridilläkin akut on usein vain turhaa lisäpainoa, joka lisää kulutusta.
Sitten kun tulee iso lataushybridi, joka ei maksa polttomoottoriautoa enempää ja jolla pystyy ajamaan sähköllä 100km ja sillä saa vetää vähintään 1800kg perävaunua, niin sellainen auto otetaan vakavasti harkintaan seuraavassa auton vaihdossa.
Jos sulla on pidätysvaikeuksia ja tykkäät istua kolmen tunnin välein huoltoaseman vessassa tunnin paskalla, niin sähköauto on sun auto.
Miksi ei tehdä sähköautoa, jolla pääsee noin 100 km (suurimmalle osalle riittävä), mutta jossa olisi pieni ja kevyt kaasuturbiini varalla lataamassa akkuja silloin, kun mennään pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tehdä sähköautoa, jolla pääsee noin 100 km (suurimmalle osalle riittävä), mutta jossa olisi pieni ja kevyt kaasuturbiini varalla lataamassa akkuja silloin, kun mennään pidemmälle?
BMW i3 REX. Jos siis kaasuturbiinin sijaan kelpaa ihan perus bensiinikäyttöinen aggregaatti.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto sopii sellaiselle, joka pärjäisi ilman autoa.
Jos pitää oikeasti ajaa, niin aika harvalle riittää sähköauto, koska päivittäinen ajomatka on kuitenkin varsin rajallinen ja kotona pitää olla varsin tehokas latausmahdollisuus.
No ei. Noilla pekkismallin sähkiksilläkin alkaa ranget olla kaikissa päälle 300 km, jolla keskiverto suomalainen ajaa koko työviikon. Ihan normi 10/16A pistorasia riittää tällaisessa tapauksessa lataamaan, tai pitämään auton ladattuna. Vain jos tulee paljon pitkää matkaa pitää käydä välillä jossain pikalaturilla.
Sähköautojen suurin ongelma on hinta, koska edullisten käytettyjen markkinaa ei ole vielä muodostunut.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto sopii sellaiselle, joka pärjäisi ilman autoa.
Jos pitää oikeasti ajaa, niin aika harvalle riittää sähköauto, koska päivittäinen ajomatka on kuitenkin varsin rajallinen ja kotona pitää olla varsin tehokas latausmahdollisuus. Lähinnä ehkä rikkaiden kolmosauto.Hybridissä taas sähkön käyttö on varsin rajallista, joten lataushybridilläkin akut on usein vain turhaa lisäpainoa, joka lisää kulutusta.
Sitten kun tulee iso lataushybridi, joka ei maksa polttomoottoriautoa enempää ja jolla pystyy ajamaan sähköllä 100km ja sillä saa vetää vähintään 1800kg perävaunua, niin sellainen auto otetaan vakavasti harkintaan seuraavassa auton vaihdossa.
Suunnilleen kaikki väärin.
Omalla sähkiksellä (korealainen peruskinneri) vetää suomalaisten keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen (n. 50 km) ehkä kymmenen kertaa ennen kuin akku on tyhjä. Ja akkuahan ei tarvitse ladata aina nollasta sataan. Esimerkiksi vaikka pitkähkön 100 km päivittäisen ajon lataa takaisin akkuun ihan pistorasiasta helposti yön aikana. Muutaman satasen kotilatauspisteellä reilussa tunnissa ja pikalaturilla sitten ihan minuuteissa.
Se voi olla vaikea hyväksyä, että sähköautoa ei tarvitse tankata eikä sen latautumista tarvitse odotella. Vähän niin kuin ihmiset nukkuvat ja keräävät energiaa, niin saman tekee auto. Aamulla aina pirteänä lähtemään. Voisiko enää helpompaa olla?
Kiitos ei millekään tankkausreissuille huoltoasemalle. Miten sitä ennen kehtasikaan...
Joku on päässyt lobbaamaan oikein kunnolla. Harva tekniikasta mitään ymmärtävä on rähmällään sähköautojen edessä. Akun kesto ja sen mentyä auton arvo mietityttävät. Sähköauton valmistus kokonaisuudessaan saastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku on päässyt lobbaamaan oikein kunnolla. Harva tekniikasta mitään ymmärtävä on rähmällään sähköautojen edessä. Akun kesto ja sen mentyä auton arvo mietityttävät. Sähköauton valmistus kokonaisuudessaan saastuttaa.
Näytä auto jonka valmistus ei kokonaisuudessaan saastuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Joku on päässyt lobbaamaan oikein kunnolla. Harva tekniikasta mitään ymmärtävä on rähmällään sähköautojen edessä. Akun kesto ja sen mentyä auton arvo mietityttävät. Sähköauton valmistus kokonaisuudessaan saastuttaa.
Akut kestävät ihan puhdasta 0-100% latausta ainakin sen 1000 sykliä. Vähän pienemmällä latausvälillä (esim. 20-80%) moninkertaisesti enemmän. Jo tuo 1000 latausta antaa melkoisen keston akuille ja koska tuskin kukaan sähköautoilija on niin tietämätön, että joka kerta lataisi aina nollista täyteen, niin oikea kesto on helposti lähempänä 2000-3000 sykliä.
Akulla ajettava matka jos on esimerkiksi n. 400 km (vw id3, hyundai kona, kia niro...), niin jo tuo 1000 latauskerran kesto antaisi 400 000 km keston akulle. Ja silloinkaan se ei lopettaisi toimintaansa, vaan range hiljalleen siitä tippuu. Jos lataukseen vähän kiinnittää huomiota, niin voidaan päästä ihan realistisesti miljoonan kilometrin lukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto sopii sellaiselle, joka pärjäisi ilman autoa.
Jos pitää oikeasti ajaa, niin aika harvalle riittää sähköauto, koska päivittäinen ajomatka on kuitenkin varsin rajallinen ja kotona pitää olla varsin tehokas latausmahdollisuus. Lähinnä ehkä rikkaiden kolmosauto.Hybridissä taas sähkön käyttö on varsin rajallista, joten lataushybridilläkin akut on usein vain turhaa lisäpainoa, joka lisää kulutusta.
Sitten kun tulee iso lataushybridi, joka ei maksa polttomoottoriautoa enempää ja jolla pystyy ajamaan sähköllä 100km ja sillä saa vetää vähintään 1800kg perävaunua, niin sellainen auto otetaan vakavasti harkintaan seuraavassa auton vaihdossa.
Suunnilleen kaikki väärin.
Omalla sähkiksellä (korealainen peruskinneri) vetää suomalaisten keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen (n. 50 km) ehkä kymmenen kertaa ennen kuin akku on tyhjä. Ja akkuahan ei tarvitse ladata aina nollasta sataan. Esimerkiksi vaikka pitkähkön 100 km päivittäisen ajon lataa takaisin akkuun ihan pistorasiasta helposti yön aikana. Muutaman satasen kotilatauspisteellä reilussa tunnissa ja pikalaturilla sitten ihan minuuteissa.
Se voi olla vaikea hyväksyä, että sähköautoa ei tarvitse tankata eikä sen latautumista tarvitse odotella. Vähän niin kuin ihmiset nukkuvat ja keräävät energiaa, niin saman tekee auto. Aamulla aina pirteänä lähtemään. Voisiko enää helpompaa olla?
Kiitos ei millekään tankkausreissuille huoltoasemalle. Miten sitä ennen kehtasikaan...
Noissa ladattavissa autoissa on se, että ihmisellä pitää olla kotona latausmahdollisuus. Kerrostaloasukkaista vain hyvin harvalla on sellainen. Meilläkin oli reilu vuosi sitten aiheesta vääntöä taloyhtiön kanssa. Luvattiin 2 kk kuluttua tieto siitä, milloin latauspaikka saadaan pihaan. Tuosta lupauksesta on jo ainakin 14 kk, eikä tietoa ole vieläkään. Onneksi emme ostaneet lataushybridiä, koska emme hyötyisi siitä latausominaisuudesta juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Noissa ladattavissa autoissa on se, että ihmisellä pitää olla kotona latausmahdollisuus.
No totta kai. Ei kai kukaan nyt vakavissaan ole ostamassa sähköautoa tai lataushybridiä jos ei ole mitään mahdollisuutta ladata sitä? Tai no, täydellä autoedulla voi tulla PHEV halvemmaksi vaikka sitä ei tosiaan lataisi koskaan.
Auris hybrid on tosi pienikulutteinen.
Diesel mersu kuluttaa 5l/100. Huollettuna kestävä. 10-20v päästä ei sillä patteriautolla varmasti enää ajeta, toisin kuin mesellä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto ja diesel poikkeavat toisistaan niin paljon, ettei ihan suoranaisesti voi verrata, menee ihan käyttötarkoituksen, srkä omien mieltymysten mukaan.
Hybridi taas on sähköistetty polttomoottoriauto.
Ei se vääntö auta silloin kun se ei vie perille.
Kun kerran on kokenut sen välittömän väännön nollasta lähtien, ei voi enää koskea polttomoottoriautoihin.