Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auto ei meinaa käynnistyä päivän ekassa startissa, mikä vika?

Vierailija
19.11.2020 |

Kun syksy tuli, auton käynnistämistä joutuu taas yrittämään yleensä 2-6 kertaa kunnes käynnistyy. Jo lyhyen ajon jälkeen käynnistyy uudestaan yleensä ekalla. Kun kaasua polkee niin se auttaa.
Autokorjaamolla antoivat ratkaisuksi 500 euron ruiskusuutinremontin. Kieltäydyin kun auto käy muuten tasaisesti ja kulutus maantiellä 5,5/100km. Ja jo tuo diagnoosi maksoi 62 euroa.
Osaako joku siis arvailla että mikä on vikana, ja onko huono vai hyvä ratkaisu jatkaa auton käyttöä entiseen tapaan, kunhan se vaan jatkaisi sitä käynnistymistä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulupat kyttyräs.

Vierailija
2/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akku purkaa varausta yön aikana ja kylmänä käynnistäminen vaikeaa? Kuinka vanha akku sulla on?

Vierailija
4/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vika laturissa.

Vierailija
5/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoainejärjestelmä ei toimi oikein ja joutuu pumppaamaan menovettä kaasariin jonkun aikaa pidemmän käyttötauon jälkeen.

Vierailija
6/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akku tai sytytystulpat vanhat. Milloin ne on viimeksi vaihdettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vika laturissa.

Tämä oli minullakin. Puoli vuotta ihmettelin, ja kuukausi kuukaudelta käynnistyi entistä vaivalloisemmin.

Akku oli uusi. Ja huollot ohjekirjan mukaan.

Vierailija
8/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoainejärjestelmä ei toimi oikein ja joutuu pumppaamaan menovettä kaasariin jonkun aikaa pidemmän käyttötauon jälkeen.

bensakiskon paineet jossei oo kaasarivehje.

Oikeastaan voi olla ihan mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yksi sytytyspuola vai monta eli näkyykö siinä moottorin yläpäädyssä sellainen tötsä johon menee yksi johto ja josta tulee monta johtoa jotka menevät sytytystulpille? Se tötsylä, eli virranjakaja saattaa olla kostunut.

Vierailija
10/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensansuodatin saattaa olla märkä tai tukossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yksi sytytyspuola vai monta eli näkyykö siinä moottorin yläpäädyssä sellainen tötsä johon menee yksi johto ja josta tulee monta johtoa jotka menevät sytytystulpille? Se tötsylä, eli virranjakaja saattaa olla kostunut.

Onko virranjakajallisia autoja valmistettu ysärin alun jälkeen?

Vierailija
12/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoo arpoo ku ei osaa edes auton merkkiä tai vuosimallia laittaa :D

Suutinremonttiakaa tarvii jos vaan yksi suutin vuotas, vaihdat sen ja ajelet aikas tyytyväisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetuta auton vikakoodit näin aluksi. Muuten lähes mahdotonta sanoa missä vika.

Vierailija
14/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Startin hiili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diesel? Bensa? polkuauto?

Vierailija
16/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakis mahdollista syytä:

1. Jos moottori on käynnistäessä täysin kylmä (eli auto on seisonut yli 3-4 tuntia), niin moottorin lämpötila anturi ei toimi oikein ja silloin moottorinohjaustietokone ei osaa antaa rikastinta starttille (ns. "ryyppyä")

2. Jos moottori on käynnistäessä vielä lämmin (eli auto on seisonut 1/2 - 2 tuntia) ja moottori käynnistyy vasta useamman startti yrityksen jälkeen, niin polttoaineen ruiskutuspaineistus saattaa vuotaa. Ruiskutusmoottorissa polttoainepumppu pumpaa putkistoon noin vesijohtoveden paineella ja suuttimet käyttävät bensasta sitten tarvitsemansa, loput putkiston bensasta palautetaan paineventtiilin jälkeen takaksin tankkiin. Lämpimää moottoria käynnistäessä moottorinohjaustietokon ei käytä ryyppy, vaan putkistossa on oltava riittävä alkupaine. Jos bensan paluupuolen paineventtiili vuotaa, niin alkupainetta ei ole ja bensapumpulta menee useamman startin verran "aikaa"palauttaa paine.

Vierailija
17/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea sitä on sanoa jos ei autoa ole itse tutkimassa.

Ilmansuodatin se tuskin on, koska auto ei tarvitse ilmaa kovinkaan paljon kylmäkäynnistyksessä, jolloin ryyppy kuristaa ilmanoton. 

Onko akku kuinka vanha? Akku pysyy hyvässä toimintakunnossa keskimmäärin 5v, joskus vähemmän tai enemmän. Jos yli 3v vanha kävisin akkuliikkeessä/motomaatilla testauttamassa, on hyvä tehdä kumminkin ennen talvea koska valtaosa tiepalvelukeikoista johtuu nimenomaan viallisesta akusta.

Jos päätät mennä motomaatille, ne voi OBD-skannerilla samalla tarkistaa löytyykö vikakoodeja. Nämä voivat helpottaa ongelman löytämistä, tosin niitä ilmenee vain jos moottorin ohjaustietokone havaitsee mitään poikkeavaa moottorin ollessa käynnissä.

Jos ruiskusuuttimet on tukossa, saattaa ongelma myös ratketa polttoaineen lisäaineena (myydään petrol system clean - nimisenä). Myydään esim. Motonetissa ja sitä laitetaan tankkiin bensa-asemalla ja tankataan heti sen jälkeen tankki täyteen. Bensasuodatinkin voi olla tukossa, mutta tätä epäilisin vain jos on vanhempi auto kysessä. 

Jos moottori toiminut normaalisti kesällä, saattaa ongelma olla että jonnekin elektroniikkaan pääsee kosteutta.

En kuitenkaan usko että moottorissa olisi mitään vakavaa vikaa, joten jos et halua maksaa korjaamon ehdottamaa remonttia niin kokeilisin minun mainitsemani kikat ja jatkaisin ajamista. Toki huomioisin käyntiinlähtöongelmat ja miettisin milloin ja minne lähden auton kanssa, ettei ole kusessa jos ongelmia tulee. 

Toivottavasti näistä tee se itse-miehen neuvoista jokin tepsii.

Mukavaa joulunodotusta!

Vierailija
18/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yksi sytytyspuola vai monta eli näkyykö siinä moottorin yläpäädyssä sellainen tötsä johon menee yksi johto ja josta tulee monta johtoa jotka menevät sytytystulpille? Se tötsylä, eli virranjakaja saattaa olla kostunut.

Onko virranjakajallisia autoja valmistettu ysärin alun jälkeen?

On toki. Esim. Volvo V70 vm. 2007.

Vierailija
19/44 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan tuli kommentteja. Auto on 2008 Toyota ja ainakaan huoltokirjassa ei ole mainintaa akusta. Olen ajatellut että akussa vika ainakaan ei olisi, mutta voi tietysti olla esim. tuo laturi. Ongelma oli siis jo viime talvena, kesällä ei juuri. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt. Äskettäin laitoin tankkiin puhdistusaineen, ainakaan merkittävää parannusta en ole huomannut.

Terveisin alkuperäinen kirjottaja

Vierailija
20/44 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan tuli kommentteja. Auto on 2008 Toyota ja ainakaan huoltokirjassa ei ole mainintaa akusta. Olen ajatellut että akussa vika ainakaan ei olisi, mutta voi tietysti olla esim. tuo laturi. Ongelma oli siis jo viime talvena, kesällä ei juuri. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt. Äskettäin laitoin tankkiin puhdistusaineen, ainakaan merkittävää parannusta en ole huomannut.

Terveisin alkuperäinen kirjottaja

Viesti 17 kirjoittaja tässä!

Jos ap vielä näet keskustelun, niin muista että tankki pitää ajaa melkein tyhjäksi (siis niin että varmasti pääset asemalle asti) jotta aine puhdistaa mahdollisimman tehokkaasti. Jos tankkaat esim puolella tankilla niin seos laimenee eikä siksi toimi niin kuin pitää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme