Jos on tietyömaa edessä ja opaste vasemman kaistan loppumisesta + ohjaus oikealle, miksi jotkut jatkavat vasenta kaistaa loppuun asti?
Ruuhkauttaa minusta koko liikenteen kun joku ensin kaahaa talla pohjassa vasenta kaistaa niin pitkälle kuin pääsee ja juuri ennen tietyötä jää siihen kyttäämään milloin pääsee oikealle (takaisin) ja ruuhkauttaa koko kaistan? Jos kaikki olisivat jo lähtökohtaisesti oikealla kaistalla, liikenne olisi paljon sujuvampaa.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Koska oikeaoppisesti menään loppuun asti ja siellä sitten vetoketju periaatteella vuorotellen eteenpäin.
No eihän millään vetoketjuperiaatteella mennä. Ei kaistanvaihtajalle ole liikennesääntöjen mukaan mitään tarvetta tehdä tilaa, hän katsoo sopivan välin minne vasta menee.
pienin vaikutus on että käytetään kaistat tehokkaasti ja loppuunasti ajetaan ja sitten vetoketjuperiaatteella ohi sen tietyön.
Mulle on käynyt noin, kun en tunne maastoa, eli tiedän vasta sen kyltin nähtyäni että ne kaistat yhdistyy.
Mutta muakin ärsyttää kun jotkut selkeesti tarkoituksella yrittää kiilata näissä, eli näkevät että kaista loppuu, mutta pyrkivät oikealla puolella olevien ohitse. En ole aina päästänyt takaisin oikealle kaistalle, siinäpä jääkööt sinne vasemmalle kököttämään ja odottamaan että milloin pääsisivät.
Ei haittaa jos näillä on oikeasti auto joka kiihtyy selvästi normaaliautoa nopeammin ja ihan kevästi siis pääsee koko jonon ohitse hidastamatta muiden menoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska oikeaoppisesti menään loppuun asti ja siellä sitten vetoketju periaatteella vuorotellen eteenpäin.
Näin, jos kaistat yhdistyy, ei silloin, jos toinen kaista päättyy. Ja ei, tämä ei ole sama asia ollenkaan, ilmoitetaankin eri merkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt noin, kun en tunne maastoa, eli tiedän vasta sen kyltin nähtyäni että ne kaistat yhdistyy.
Mutta muakin ärsyttää kun jotkut selkeesti tarkoituksella yrittää kiilata näissä, eli näkevät että kaista loppuu, mutta pyrkivät oikealla puolella olevien ohitse. En ole aina päästänyt takaisin oikealle kaistalle, siinäpä jääkööt sinne vasemmalle kököttämään ja odottamaan että milloin pääsisivät.Ei haittaa jos näillä on oikeasti auto joka kiihtyy selvästi normaaliautoa nopeammin ja ihan kevästi siis pääsee koko jonon ohitse hidastamatta muiden menoa ollenkaan.
Korjaan, tarkoitan siis sitä, kun toinen kaista päättyy, en sitä, jos kaistat yhdistyvät (missä siis kuuluu toimia vetoketjuperiaatteella).
Olen ihmetellyt samaa jo pitkään, moottoritiellä siltatyömaa ja jo pitkän matkaa ennen sitä rajoitus on ensin 80 ja sitten 60, niin osa painelee vähintään 80 koko matkan loppuun asti. Molempien kaistojen täyttäminen ja vetoketjuperiaate on varmasti hyvä silloin, kun tiellä on ruuhkaa, mutta silloin kun ei ole, voisi ihanhyvinsiirtyä jonoon jo hyvissä ajoin, kun sillä kohelluksella ei kuitenkaan säästä aikaa kuin sekunteja. Myönnettäköön, nautin jokin aika sitten, kun perävaunurekka blokkasi kiilaajan pysähdyksiin sinne vasemman kaistan päähän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oikeaoppisesti menään loppuun asti ja siellä sitten vetoketju periaatteella vuorotellen eteenpäin.
Näin, jos kaistat yhdistyy, ei silloin, jos toinen kaista päättyy. Ja ei, tämä ei ole sama asia ollenkaan, ilmoitetaankin eri merkeillä.
Nyt en ymmärtänyt. Molemmissa tapauksissa ensin on kaksi kaistaa, ja sitten yksi.
Miten se ei olisi sama asia liikenteen sujuvuuden kannalta?
Jos te oikeaa kaistaa ajavat pöljät tajuaisitte vetoketjumaisesti antaa tilaa loppuvalle kaistalle, niin kaikki pääsisivät nopeammin.
Kaistojen maksimi käytöllä vähennetään haitariliikettä ja vähennetään pullonkauloja.
Suuressa maailmassa tämä jo osataan, mutta ei täällä pölhölässä jossa jo kaksi ajoneuvoa aikaansaavat ruuhkan.
Eikö tämä opetettu jo ala-asteen virtaustekniikan tunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oikeaoppisesti menään loppuun asti ja siellä sitten vetoketju periaatteella vuorotellen eteenpäin.
Näin, jos kaistat yhdistyy, ei silloin, jos toinen kaista päättyy. Ja ei, tämä ei ole sama asia ollenkaan, ilmoitetaankin eri merkeillä.
Nyt en ymmärtänyt. Molemmissa tapauksissa ensin on kaksi kaistaa, ja sitten yksi.
Miten se ei olisi sama asia liikenteen sujuvuuden kannalta?
Käytännössä ihan sama asia, lakiteknisesti ja väistämisvelvollisuuden suhteen kaksi täysin eri asiaa.
Koska oikeaoppisesti menään loppuun asti ja siellä sitten vetoketju periaatteella vuorotellen eteenpäin.