Minuusta suomalaisissa kouluissa pitäisi matemaattisesti älykkäille tehdä oma linja jotta pääsevät mahdollisimman nopeasti etenemään.
Pelkkää matikkaa, fysiikkaa ja kemii sekä englantia.
Kommentit (42)
Olen samaa mieltä kunhan kaikille annetaan sama mahdollisuus. Tämä tasapäistäminen on typerää ja kansantaloudellisesti vahingollista.
Onhan niitä matematiikkalukioita. Itse olin yäkoulussa luonnontieteisiin painottuneella linjalla. Mutta ei se ollut pelkkää matematiikkaa ja luonnontieteitä, vaan niitä oli muutama tunti enemmän viikossa ja muuten normiopiskeluohjelma.
Täällä ihan tavallisessa pienessä hämäläiskunnassa on yläasteella matematiikkalinja. Toki nuoret ne muutkin peruskoulun aineet opiskelevat, mutta matemaattisille aineille on raivattu lisätilaa.
Jokainen tarvitsee myös muita peruskouluaineita, jo jatko-opintojenkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Munn ukkihan oli arrkitehti ja ukin veljen poika on tietojenkäsittelytieteen lehtori yliopistossa.
Molemmmat olivat pohjanmaalta kotoisin (eikä mitään lestadiolaisia) ja silti eteniivät näin korkeisiin virkoihin. Ukiin isä oli merimies.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin. Humanistihörhöjen muksut voisivat tankata elämänkatsomustietoa ja historiaa sekä äidinkielen perusteita vielä yläasteella uussuomalaisten kanssa. Näin saataisiin edes osalla suomalaisista ylläpidettyä kansainvälisesti korkeaa peruskoulutuksen tasoa.
Ei se ihan noin yksinkertaista sentäs ole.
Myös humanisteja tarvitaan, maailma ei pyöri pelkästään mateemmattisesti nerojen avulla.
Yhteiskunta on kokonaisuus, jossa tarvitaan monien eri alojen osaajia ja asiantuntijoita.
Olen myös sitä mieltä, että erikoistumista jo ihan alakoulusta lähtien ja viimeistään yläkoulussa tulee lisätä, oppilaiden kiinnostuksen, älykkyyden ja osaamisen pohjalta.
Tasapäistämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Joo kannatan, mun kaikkien lasten lempiaine on matematiikka. Tosin ne tykkää myös kuviksesta ja hissasta.
Omalla kokemuksella voin sanoa, että ei peruskoulu pysty lannistamaan innokkaimpien intoa opiskella vapaa-aikana, vaikka ei erityisiä linjoja olisikaan. Nykyään tieto on kaikkien saatavilla netissä. Innokkaat lapset ja teinit kyllä löytävät sen sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi. Älykkäät lapset pitää laittaa koulussa inkluusiolasten viereen vertaislapsiksi, jotta eivät vahingossakaan pääse osaamisessa muiden edelle.
Joo!
”Apuopettajiksi”, ettei opettajan tarvitse vaivautua haastavien oppilaiden kanssa. Pääsee itse helpommalla, kun mukulat opettavat toinen toisiaan, eikä tarvitse puuttua hankalan oppilaan juttuihin.
Samalla se lahjakas tosiaan saadaan naulattua tallaamaan tasamaata sen tolvanaoppilaan kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella voin sanoa, että ei peruskoulu pysty lannistamaan innokkaimpien intoa opiskella vapaa-aikana, vaikka ei erityisiä linjoja olisikaan. Nykyään tieto on kaikkien saatavilla netissä. Innokkaat lapset ja teinit kyllä löytävät sen sieltä.
Tämä. Ennen oli eri, kun tietoa ei yksinkertaisesti saanut kun ei ollut nettiä (ja kirjastoissa vaatimattomat valikoimat).
Nuo olivat aineita, joista kaikista sain vitosen. Toivon todella että hyvät oppilaat olisivat erikseen ja ne joilla on vaikeaa saisivat enemmän huomiota ja mentäisiin hitaasti eteenpäin. Kaikiltahan nuo aineet eivät suju, ei edes keskinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisi. Älykkäät lapset pitää laittaa koulussa inkluusiolasten viereen vertaislapsiksi, jotta eivät vahingossakaan pääse osaamisessa muiden edelle.
Juuri näin. Kaikki muu on sitä r-syrjintää nykyään, eli annetaan saman logiikan näkyä tässäkin. Viimeinen sammuttaa valot.
Lapseni on sellaisella matematiikka-luonnontiedelinjalla yläasteella. Sinne oli 7 sivun mittaiset pääsykokeet, laskuja, sanallisia tehtäviä ja sellaisia älykkyystestitehtäviä. Aika kovatasoinen luokka kyseessä, ovat myös motivoituneita opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella voin sanoa, että ei peruskoulu pysty lannistamaan innokkaimpien intoa opiskella vapaa-aikana, vaikka ei erityisiä linjoja olisikaan. Nykyään tieto on kaikkien saatavilla netissä. Innokkaat lapset ja teinit kyllä löytävät sen sieltä.
Täh? Peruskoulu on lannistanut monen elämänhalunkin.
Minusta vain älykkäille, ei pelkästään matemaattisesti lahjakkaille. Älykäs lapsi on yleensä tasaisen hyvä kaikissa kouluaineissa, eikä vaan jossain yhdessä tietyssä.
Älykkyystestejä voisi tehdä lapsille jo alakoulussa, jolloin opettajat oppisivat paremmin tunnistamaan älykkäät yksilöt. Monella ihmisellä on täysin väärä käsitys älykkyydestä ja siitä miten eri tavoin se ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella voin sanoa, että ei peruskoulu pysty lannistamaan innokkaimpien intoa opiskella vapaa-aikana, vaikka ei erityisiä linjoja olisikaan. Nykyään tieto on kaikkien saatavilla netissä. Innokkaat lapset ja teinit kyllä löytävät sen sieltä.
Täh? Peruskoulu on lannistanut monen elämänhalunkin.
Mä puhun niistä joilla on oikeasti himo luonnontieteisiin. Ei sitä paloa mikään peruskoulu onnistu sammuttamaan.
olin todella huono matikas ja inhosin sitä.kielis olin hyvä ja olisin mielelläni lukenut useampaa kieltä samal. olen myös sitä mieltä et vois olla eri linjoja koulus eri taval lahjakkaille. esim. jotain matikkasuuntaus tai kielisuuntaus linjoja ja sit olis jotain yhteisopetusta.
No, olen kyllä melkein samaa mieltä. Minulle peruskoulun matematiikka ei ollut missään vaiheessa millään tavalla haastavaa, ekan kerran lukiossa joutui haastamaan ajattelua. Luonnontieteet on aina kiinnostanut. Mutta oli kiva olla kuitenkin erilaisten oppijoiden kanssa samalla luokalla.
Varmaan pitäisi, mutta sellaista linjaa ei tule kun huomataan ettei sinne voi laittaa ainuttakaan värivikaista.
Munn ukkihan oli arrkitehti ja ukin veljen poika on tietojenkäsittelytieteen lehtori yliopistossa.