Kiusattu, hiljainen, ujo oppilas sai käytösnumeroksi 7?!
Nyt on pakko kysyä että onko numeroiden antotavat muuttuneet vuosien saatossa kuinka paljon? En muista ketään joka olisi saanut seiskaa omalta luokaltani. Kasin oppilaskin oli aivan mahdoton tapaus. Huusi, kiroili tunneilla ja nyrkit heiluivat joka päivä.
Tiedän, että sekin on tavallaan huonoa käytöstä jos ei innokkaasti osallistu muiden mukana kaikkeen, jää paljon yksin omiin oloihinsa. Mutta jos lasta on kiusattu pidemmän aikaa (on tiedossa koulussa) niin eihän se kait ihme ole kun välttelee toisia. Luonteeltaan on vielä aika ujo esim.uusissa tilanteissa. Siltikään en tajua tuota seiskaa :(
Kommentit (138)
No ei oo reilua ei, pahemmaksi vaa menee.
Käytösnumerolle ei kannata antaa juuri ollenkaan painoarvoa. Siihen vaikuttaa kuitenkin esimerkiksi se että kuinka hyvin tavarat ovat mukana tai läksyt ovat tehty. Lisäksi tuntiaktiivisuus on erittäin tärkeä pointti.
Ei kuulosta kyllä oikeudenmukaiselta. Sitä paitsi minun mielestäni käytösnumeroa ei pitäisi madaltaa se, jos ei ole aktiivinen muiden kanssa, vaan se jos jättää velvollisuusasioita tekemättä, mutta silloinkin siinä taustalla on varmasti joku syy. Mä en edes oikein ymmärrä, miksi käytösnumeroita jaellaan...
Kasi on nykyään se, mikä on normaali. Sen saa peruskäyttäytymisellä. Ysiin tai kymppiin tarttee sitten olla jo jotain yhteishengen kohotusta tai jotain vastaavaa. Seiska tarkoittaa, että on jo selkeästi sääntörikkeitä tai muuta huonoa käytöstä.
Yläasteella kaikki oppilasta opettavat opettajat antavat käytäsnumeron, niistä lasketaan keskiarvo. Jo yksi ainoa luvaton poissaolo laskee sitä yhdellä arvosanalla. Myös tietty määrä myöhästymisiä tunnilta laskee automaattisesti keskiarvo- arvosanan yhdellä. Tässä muutama esimerkki, joita myös hiljaisella ja ujolla oppilaalla voi olla.
Alakoulussa 5. luokalla 8 tytölle, jonka todistuksessa pääsääntöisesti numeroa 9. Seuraavana vuonna uusi opettaja oli numerosta hieman ihmeissään 🙄
Muina vuosina tuo numero on ollut aina 9.
Käske lapsesikin huutamaan ja möykkäämään, kerta luvallista. Paitsi että taitaa olla lapsellasi ujona eri säännöt. Nousee numero kasiin.
Törkeää. Mäkin olin hiljainen, ujo ja kiusattu. Aina olin kiltti ja tein tunnollisesti tehtävät. Kymppiä en saanut koskaan käytöksestä ja kaikki numerot pyöristettiin kokeiden perusteella olevasta numerosta yksi alaspäin syystä että en viitannut tunnilla. No jos joskus viittasin niin toiset naureskeli. Koulussa suositaan liikaa ulospäin suuntautuneita puheliaita ja syrjitään hiljaisia, vaikka erilaiset persoonallisuuspiirteet pitäisi olla tasa-arvoisia.
Mulla oli seiska ja olin kiusattu. Syynä oli se kun en sopinut porukkaan (?!) ja en uskaltanut kiusaamisen takia viitata. Vastasin toki jos multa kysyttiin tai mulle puhuttiin, olin tunneilla hiljaa ja muutenkin käyttäydyin hyvin.
Ne joilla oli 9 tai 10 olivat äänekkäitä ja sosiaalisia. Kasin oppilaat oli niitä kiusaajia.
Jollain ihan mahdottomilla tapauksilla se numero oli 6-7. Sellaisilla jotka huusivat, kiroilivat, lintsasivat, eivät tehneet läksyjä, piirtelivät pilakuvia opesta, röökasivat, lensivät luokasta ulos.... Onpa kivaa että minut niputettiin samaan kastiin.
Tämä on sitten ehkä se uusi normaali. Mölisijät ja muita häiritsevät on parhautta.
Normaali käytösnumero on kahdeksan, yhdeksään ja kymppiin tarvitaan erityispaneutumista. Tuntemani kympin saajat ovat osallistuneet aktiivisesti koko luokan ja koulun yhteisiin rientoihin, järjestäneet tilaisuuksia, olleet tukioppilaita, kirjoittaneet koulunäytelmiä ja selkeästi nostattaneet kaverihenkeä myös luokan sisällä jne. On kurjaa, ettei tuollainen ole kaikille mahdollista esimerkiksi temperamenttisyistä.
Olisi ehkä syytä ottaa asia puuheeksi lapsen opettajan kanssa - tuo kuulostaa kyllä aika ikävältä, kun lapsi ei voi muutenkaan kouluyhteisöltä selvästi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli seiska ja olin kiusattu. Syynä oli se kun en sopinut porukkaan (?!) ja en uskaltanut kiusaamisen takia viitata. Vastasin toki jos multa kysyttiin tai mulle puhuttiin, olin tunneilla hiljaa ja muutenkin käyttäydyin hyvin.
Ne joilla oli 9 tai 10 olivat äänekkäitä ja sosiaalisia. Kasin oppilaat oli niitä kiusaajia.
Jollain ihan mahdottomilla tapauksilla se numero oli 6-7. Sellaisilla jotka huusivat, kiroilivat, lintsasivat, eivät tehneet läksyjä, piirtelivät pilakuvia opesta, röökasivat, lensivät luokasta ulos.... Onpa kivaa että minut niputettiin samaan kastiin.
Sama 😔
Mä sain kerran ysin tai kasin kun opettajat ei muistanu kuka olin, oli vissiin kiva semmonen semi numero joka oli turvallinen antaa.
Yleensä oli kymppi ollut ennen. Muistan miten otti päähän, mutta ei sillä numerolla oikeesti oo mitään merkitystä.
Voithan soittaa kouluun ja kysyä perusteita, voihan se olla vaikka virhe.
Ap jatkaa. Läksyjä ei ole jättänyt tekemättä. Myöhästynyt on ehkä kerran. Vastaa kyllä jos jotain kysytään, vähemmän viittaa kun pelkää nolatuksi tulemista (jos vastaus olisikin väärin). Liikunnassa välttelee kontakteja koska kiusaaminen on ollut myös fyysistä. Toiset siis kaatavat, potkivat jalkoihin, haaroväliin jne. Vähän niin kuin huomaamatta kun esim. pelataan jotain yhdessä.
Mutta onko tosiaan niin että jos et ole äänekäs iloinen pulputtaja niin näin käy numeron kanssa?
Tietääkseni käytösnumeroon myös liittyy paljon miten paljon vastaa tunneilla ja ylipäätänsä ottaa tunteihin osallisuutta. Eli jos ei osallistu lainkaan niin todennäköisesti ei myöskään saa korkeaa arvosanaa tuosta.
Jos siihen ei ole jauhettu tarpeeksi maksaa, ei sitä voi kutsua maksamakkaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen ei ole jauhettu tarpeeksi maksaa, ei sitä voi kutsua maksamakkaraksi.
Oho, väärä keskustelu.
Mulla on käytös ollut aina 10. Mutta olisipa opettajat tienneet, kuinka paljon ahdistusta sen käytökseni takana oli. Pelkäsin jatkuvasti kaikkea ja kaikkia, kotiolot aivan hel.vet.tiä ja halusin vaan miellyttää kaikkia, ja koulussa menestymisellä yritin hallita edes jotakin osa-aluetta elämästäni. Halusin saada kaikki sujumaan koulussa, ja se ahdistuksen määrä oli ihan valtava kun yritin käytöksellänikin miellyttää opettajia, viittaaminen oli niin kamalaa mutta tein sen silti. Mieluummin olisin ollut onnellinen seiskan oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vastaako puhuteltaessa? Tästä varmaan ollut kiinni
No ei todellakaan vastaamattomuus oikeuta käytösnumeroon 7!
Itse kirjoittaisin "vastineen" tuohon numeroon ja haluaisin opettajalta tarkat perustelut. Tämä jo sen takia, että lapseni oppisi, että kaikkea ei tarvitse niellä kiusaajilta ja jos on tullut kohdelluksi väärin niin se pitää yrittää oikaista.
Meidän 8-luokkalainen tyttö on todella ujo ja ei aina "uskalla/tajua" vastata kun ei ole varma, että juuri häneltä kysyttiin. Hänen käytösnumeronsa on 9.
Vastaako puhuteltaessa? Tästä varmaan ollut kiinni