Missä sanotaan, että raamatun paratiisin kielletty hedelmä olisi omena?
Hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä se muistaakseni on.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Mutta silloin kun Raamattu on suomennettu, tällä ei kasvanut juuri muita ehdelmäpuita kuin omenia (Flemingien ja Tavastien puutarhissa istutettiin päärynöitä, mutta ei ole tietoa, kasvoivatko ne pikkujäökauden aikana). Sama koskee suurta osaa muusta Pohjois-Euroopasta. Omena oli se hedelmä, jonka väki tunnisti hedelmäksi, vaikkakin monin paikoin aika eksoottiseksi sellaiseksi.
Ei kai sitä raamatun suomennoksessakaan omenaksi mainita?
Ei missään. Mutta tiedätkö, sillä ei ole mitään väliä minkään kannalta. Saathan sä sitä vaikka lillukaksi kutsua ja takertua sen varsiin.
Tuolta kuitenkin löytyy paljon osumia, joissa puhutaan juuri omenasta.
https://www.google.fi/search?q=paratiisi+aatami+eeva+omena
Oikeastaan kysymys taitaa olla symbolikielestä, joten onko väliä mihin verrataan. Kertomus kuvaa uteliaisuudesta jonka seurauksena tietoisuus aukeaa, mielenkiintoista tekstiä. Luomiskertomuksen alussa puhutaan Jumalan hengestä joka liikkuu vetten päällä, mielestäni tämä on hyvin mystistä sillä elämä on tiettävästi juuri syntynyt meressä ja kambrikauden räjähdyksessä multiploitunut laajemmin veteen ennen kambrikautta.
Raamatussa ei missään mainita omenaa. Se on mielikuva ja ajatus, joka on syntynyt myöhemmin.
Voi johtua siitä, että latinassa on sanoille ’omena’ ja ’paha’ sama sana, malum. Hyvän ja pahan tiedon puu on siis käännettävissä myös muotoon ”hyvän ja omenan tiedon puu”.
No oikeasti se on banaani, jonka Eeva tuuppasi - no niin. Mutta se kirjoitettiin lapsiystävälliseen muotoon.
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti se on banaani, jonka Eeva tuuppasi - no niin. Mutta se kirjoitettiin lapsiystävälliseen muotoon.
Aatamin hanuriin?
Se ei ollut yhtään mitään, koska kyseessä on pelkkä satu. Jonkun randomin mielikuvituksen vuonna miekka ja kilpi tuottamaa skeidaa.
Omenalta tuokin selvästi näyttää (Tampereen tuomiokirkon katossa)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kattofresko_Tampereen_tuomiokir…
Ei missään. Mutta silloin kun Raamattu on suomennettu, tällä ei kasvanut juuri muita ehdelmäpuita kuin omenia (Flemingien ja Tavastien puutarhissa istutettiin päärynöitä, mutta ei ole tietoa, kasvoivatko ne pikkujäökauden aikana). Sama koskee suurta osaa muusta Pohjois-Euroopasta. Omena oli se hedelmä, jonka väki tunnisti hedelmäksi, vaikkakin monin paikoin aika eksoottiseksi sellaiseksi.