Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, kertokaa mitä teitte tänään

Ope1
19.03.2020 |

Monet vanhemmat miettivät parhaillaan, mitä opettajat tekevät, kun äidit ja isät tekevät heidän työnsä. Mielestäni tässä olisi hyvä paikka meille opettajille kertoa, mitä teemme.

Minä voin aloittaa:

Työskenetelen etäopettajana tiimissä, johon kuuluu 70 kolmasluokkalaista ja neljä opettajaa. Yksi opettajista vastaa niiden oppilaiden lähiopetuksesta, jotka tulevat aamuisin paikalle kouluun.

Itse menin kouluun tänään kello 8.30. Sitä ennen olin työskennellyt kotona sähköpostin ja Wilman parissa puolisen tuntia. Koteihin lähtee Wilma-viesti päivän opiskeluista kello 7, jotta vanhemmat halutessaan pystyvät ennen töihin menoa tsekkaamaan, mitä heidän lapsensa päiväohjelmaan kuuluu. Vastuu koulutyöstä toki on opettajilla ja oppilailla, mutta monet huoltajat toivovat, että heitäkin infotaan koulupäivän kulusta.

Oppilaita on ohjeistettu heräämään samaan aikaan, kuin normaalistikin kouluaamuina. Aamiainen syödään ja päivävaatteet vaihdetaan päälle. Koulupäivä kotona alkaa kello 9.00 jolloin oppilaat ja opettajat avaavat Discord-ohjelman. Tämän sovelluksen avulla pystymme olemaan (vanhempia vaivaamatta) yhteydessä toinen toisiimme. Kanavia on useita. Aamulla kokoonnutaan ”Hyvää huomenta”-kanavalle ja sieltä koteihin lähetetyn lukujärjestyksen mukaan eri oppiaineitten kanaville. Aamun ensimmäiset tunnit klo 9-11 ovat pääasiassa matikkaa, suomen kieltä, ympäristöoppia ja englantia. Opettajat ovat koko ajan tavoitettavissa ja läsnä. Tarkoitus on jakaa pieniä opetusvidoita ja muutakin liikkuvaa kuvaa, mutta toisena etäpäivänämme keskityimme siihen, että kaikkien oppilaitten laitteet ja ohjelmat saatiin toimimaan.

Aamutuntien jälkeen pidimme lounastauon. Iltapäivällä ovat vuorossa taito-ja taideaineet, joita tehdään soveltaen niin, että opiskelu on kotona mahdollista. Päivää tauotetaan välitunneilla samalla tavalla, kuin koulussakin. Toiveenamme on, että oppilaalla olisi askelmittari-sovellus puhelimessaan ja askelia kertyisi päivän aikana viitisentuhatta. Happihyppelyt ovat toivottavia. Koulupäivä päättyi kello 13 yhteiseen lopetukseen ihan samalla tavalla, kuin koulussa lähiopetuksessa opiskelevillakin oppilailla.

Oppilaat ovat innostuneita Discord-sovelluksesta ja keskustelu ”Höpöttelyä” -kanavalla jatkuu vieläkin. Oppilaat kyselevät jo läksyjenkin perään, vaikka niitä ei nyt tokana etäpäivänä vielä annettukaan.

Tänään tiimimme kaksi opettajaa oli etänä oppilastyössä, (toki paikanpäällä koulussa) yksi lähiopetuksessa ja yksi selvitti kotien kanssa teknisiä ongelmia, lähetteli tekstareita niille jotka eivät olleet saaneet Wilmaa auki, tapasi niitä huoltajia, jotka tulivat koululle hakemaan teknistä tukea ja teki kirjatilauksia ensi syksyä varten. Kun työskentely oppilaiden kanssa oli ohi kokoonnuimme palautekeskusteluun aikuisporukalla, teimme suunnitelmia, kirjoitimme huomiset Wilma-ohjeet ja perkasimme sähköpostimme.

Tämän jälkeen moni lähti kotiin katsomaan, miten omat lapset ovat pärjänneet jne. Minä tulin lueskelemaan keskusteluketjuja....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin koululle klo 8.00. Tarkistin Wilmaviestit ja laitoin aamun ensimmäisen tunnin ohjeet oppilaille. Tuli vain kolme kyselyä, tämähän alkaa sujua!

Sitten oli vuorossa ohr-tapaaminen luokkani erityisen tuen oppilaista. Soittelin vanhemmille, että lapset on oikeutettuja lähiopetukseen ja selvitin erityisopettajille, missä vaiheessa opintoja ovat. Samalla alkoi uusi tunti ja siinä sivussa annoin teknistä tukea oppilaille. Nyt sitä tarvittiin paljon, kustantamon materiaalit eivät avautuneet kuin muutamalle ja jonotin puhelimessa myös sinne saadakseni tietoa, miten toimitaan. Lopulta kehotin oppilaita kokeilemaan uudelleen ja osa pääsi jo tehtäviin.

Aloin tehdä perjantain tunteja, kun oppilailla alkoi sujua. Tarkistin pintapuolisesti niiden tehtävät, jotka olivat ne tehneet. Annan kuitenkin aikaa pari päivää, kun tekniikka ei kaikilla pelaa.

Pidin lyhyen palaverin kollegan kanssa, tarkistin aamupäivän tuntien tehtäviä ja autoin iltapäivätuntien oppilaita ongelmissa. Lähes kaikki saivat tehtävät tehtyä. Tein vielä perjantain tunteja, etsin videomateriaalia, muokkasin tekstejä yms. Lähdin klo 15 koululta. Kotona päädyin Wilmaan lasteni koulutehtäviä tutkimaan ja samalla huomasin muutaman oppilaan viestin. Saatiin ongelmat ratkottua!

Illalla aion vielä tarkistaa kokeita, ihan paperisia maanantailta ja tiistailta.

Vierailija
2/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4x45min. etätunteja, väliajat palaverissa, teknisten ongelmien ratkontaa, Vilma ja whatsapp-viesteihin vastaamista, tuntien sisältöjen lähettämistä oppilaille. Illalla huomisen opetuksen suunnittelua ja oppikirjoihin tutustumista kirjasarjan vaihtoa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet näitä typeriä aloituksiasi? Mitä hyödyt siitä että tukit palstan näillä?

Ja miksi sinä tuppaat tämän saman tekstin joka aloitukseen.

Vierailija
4/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luettele töitäni täällä. Laiska töitään luettelee. T. Ope

Vierailija
5/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet näitä typeriä aloituksiasi? Mitä hyödyt siitä että tukit palstan näillä?

🙋🏼‍♀️ Palstalle on saatu uusi jankkaaja-hullu. Vaihtelua äiti-hullun, ikiksen, harmaa näädän ja muiden vakio hullujen joukkoon. Mutta sama påskan jauhaja.

Vierailija
6/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aamun lehdet, laitoin pyykkikoneen päälle, avasin työsähköpostin ja vastailin, vilkuilin Wilmaa, päivitin ensi viikon ohjelmaa, hoidin pari rästijuttua. Sitten muistin, että minulla onkin lomaviikko. Ensi viikolla sitten jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
7/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.30 - 7.30 kotona viestien lukemista, kirjoittamista ja vastaamista (kotona)

8.15 - 9.15 perheiden kontaktointia puhelimella

9.30 - 10.50 Etäopetusta, käytännössä teknistä neuvontaa

11.15 -15.30 Etäopetusta ja jos kenelläkään ei kysyttävää, uuden materiaalin siirtoa käytettäväksi.

Kohta valmistelen huomisen tunnit (6*45 minuuttia etää) ja puhelintulkkauksen. Menisi enemmän, mutta aion lopettaa klo 20.

Vierailija
8/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksalta aloitin etätunnin videoneuvotteluyhteydessä. Klo 9.30 lähdin polkemaan ylioppilaskirjoitusvalvontaan 9 kilometrin päähän. Valvoin reaalin kirjoituksia 13.10 asti. Poljin kotiin ja pidin etätunnin videoneuvotteluyhteydellä. Hain lapset hoidosta (voivat jäädä kotiin vasta, kun ylioppilaskirjoitukset on valvottu) ja korjasin ylioppilaskirjoituksia samalla kun leikin Syylari cityä. Illalla, kun saan lapset nukkumaan (optimitilantessa klo 8 tavallisesti noin klo 9) korjaan vielä ylioppilaskirjoituksia noin puolitoista tuntia tai siihen saakka kun nukahdan. Normaalioloissa korjaisin aineita tai lukutaidon vastauksia illalla, nyt ne jäävät viikonloppuun. Tunnit sain onneksi vedettyä vanhalla materiaalilla, läheskään kaikki matskuni eivät sovi virtuaaliopetukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin usean tunnin hiihtolenkillä.

Vierailija
10/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää mitä meidän opettaja teki. Kuulemma ei kenekään viesteihin ole maanantain jälkeen vastannut.

Yhdeksän jälkeen tuli lapsille wilmassa viesti "vastaa tähän mitä teit tänään".

Siinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva teidän oppilaille että saavat jopa puheyhteyden opettajaan. Meillä ne juttelee keskenään verkkossa mutta opettajaa ei siellä näy. Meidän luokan kohdalla tämä meni siihen että lapset joutuvat auttamaan toisiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi