Suomen kauppa keskittynyttä
Suomalainen iso media ei suostunut julkaisemaan mielipidekirjoitusta eilen. Pääuutisessa puhuttiin kaupan keskittymisestä. Eikö ole erikoista?
”Seuraavat luvut ovat saksan kaupan tilastoista, S-ryhmän sivuilta ja wikipediasta.
Kaupan keskittyminen on johtanut kalliiseen myymäläverkostoon, koska ilman kilpailua kulut menevät kuluttajille, verkosto paisunut suhteettomaksi.
Esim. verrattuna Saksaan, yksin s-ryhmällä on yhtä paljon myymälöitä suhteessa väestöpohjaan kuin Saksassa yhteensä. Mukana ei ole edes 440 abc-myymälää. S-ryhmä itsessään on Suomessa 60% suurempi kuin Wallmart USAssa. Lisäksi S-ryhmä on velaton eli se investoi tulorahoituksella, pari vuoden takainen investointi oli 700meur. Tämänkin mahdollistaa kilpailun puute. Ei haittaa Suomen kuuluisa (liioiteltu) pääomaköyhyys. Kertoo vain epäterveestä markkinasta.
Iso myymäläverkosto ei ole kulu kuluttajan kukkarossa vaan myös hiilen ja hävikin lähde.”