Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabeetikot

Vierailija
15.02.2023 |

Jouduitko käyttämään lääkkeitä?

Kuinka seurasit verensokereita raskauden jälkeen?

Teitkö jotain elintapamuutoksia tai laihdutitko, jos niin minkä kilomäärän?

Puhkesiko varsinainen diabetes jossain vaiheessa ja kuinka pitkän ajan kuluttua raskaudesta? Missä iässä?

Kiinnostaa niin kyselen.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasosairaus eli itseaiheutettu. Kyllä neuvolasta neuvotaan. Turvaa lapsesi elämä ja terveys ja noudata ohjeita.

Vierailija
2/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintasosairaus eli itseaiheutettu. Kyllä neuvolasta neuvotaan. Turvaa lapsesi elämä ja terveys ja noudata ohjeita.

Niin onhan se raskaus itseaiheutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla ois ollu tarina, mutta ekan kommentoijan takia pidän sen omana tietonani.

Vierailija
4/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut käyttämään lääkettä.

Verensokeria piti mitata useasti päivässä, raskauden jälkeen otettiin kerran kontrolli.

En laihduttanut koska en ollut ylipainoinen ennen raskauttakaan enkä sen jälkeen.

Synnytyksestä nyt 15 vuotta eikä ole puhjennut.

Vierailija
5/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö! Diabetes on myös perinnöllinen tauti .

Vierailija
6/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla ois ollu tarina, mutta ekan kommentoijan takia pidän sen omana tietonani.

Kerro vaan. Pölvästejä on maailma täynnä ja heistä ei ole kellekään iloa mutta sun tarina olisi varmasti hyödyksi monelle.

Vierailija
7/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetes johtuu siitä, että kehon sokeriaineenvaihdunta ei toimi riittävän hyvin kattaakseen sekä äidin että sikiön tarpeet. Esimerkiksi istukan tuottamat hormonit häiritsevät sokeriaineenvaihduntaa. Joillakin odottajilla on vielä lisäksi sukurasitetta. Ei siis ole mikään itse aiheutettu asia.

Itsellä tuli jo rv 13 (sukutaustan takia sokerirasitus jo silloin), yksi arvo oli hiukan liian korkea. Hoidoksi riitti verensokeriseuranta ja perusterveellinen ruokavalio. En ollut millään herkuttomalla kitukuurilla. Verensokerit ok raskauden jälkeen.

Vierailija
8/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä siis raskaudessa oli yksi kahdella kymmenyksellä poikkeava arvo rasituksessa mutta ruokavaliolla pysyi kaikki kunnossa. Ei ylipainoa tai elintapaongelmia mutta sukurasitetta ja ikää 35.

Raskauden jälkeen ei ole ollut ongelmia ja siitä 6 vuotta. Sokeria seuraan säännöllisesti sekä itse että labrat katsotaan muutaman vuoden välein. Halusin vain kuulla kokemuksia ja juolahti mieleen nyt niitä kysellä, koska ei näistä ihmiset paljon kertoile, johtuen varmasti kanssaihmisten kommenteista. Tiedoksi sinulle sinä ensimmäinen kommentoija joka ilmeisen kärkkäästi olet heti syyttelemässä kanssaihmisiä. No, kenties sinullekin joskus puhkeaa joku sairaus, josta muut voivat huudella sen olevan itseaiheutettu. Tätä en toki toivo. Parempaa päivänjatkoa sinulle. Ap.

Vierailija
9/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani raskausdiabeetikot olleet huonokuntoisia, sellaisia jotka EIVÄT HARRASTA HYÖTY- eikä muutakaan liikuntaa. Pehmeässä löysässä kunnossa ja sitten pusketaan 4-6 kiloinen vauva ja saadaan jättipilllllu.

Taidat siis myös itse sopia tuohon kuvailuun. Millaiset ystävät, sellainen itse.

Vierailija
10/19 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei suinkaan kehity diabetesta, vaikka raskauden aikana sokerit olisivat koholla. Voin kertoa omasta perhepiiristäni, että äidilläni oli raskausdiabetes lähes 60 vuotta sitten ensimmäisessä raskaudessa, mutta ei toisessa. Hän on nyt 82-vuotias eikä sairasta vieläkään diabetesta.

Vierailija
11/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
12/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännellä kuulla jouduin piikille, 4 kertaa päivässä.

En ole lihava.

Vierailija
13/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö! Diabetes on myös perinnöllinen tauti .

Vaikka onkin suvussa kys. sairautta, siihen sairastumiseen voi itse vaikuttaa sopivalla ravinnolla.

Tunnen kaksi hoikkaa kakkostyypin diabeetikkoa, syövät oikein ihanteellisesti ja silti tuli.

Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista kuin lööpit antaa ymmärtää.

Vierailija
14/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitiin rd paastoarvolla 5,3. 

Mitkään muut arvot eivät olleet koskaan ns. punaisella. 

Söin normaalin terveellisesti ja pidin huolta, että sain tarpeeksi hiilihydraattia. 

Lapsi oli terve, eikä sen jälkeen ole ollut mitään muuta kuin kiitosta sokeriarvoista. 

Vierailija
15/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulla on itseaiheutettu päävamma, aivosi eivät toimi niin kuin pitäisi.

Vierailija
16/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut lääkitystä, mutta tiukka seuranta ja ruokavalio.

Synnytyksestä 25 vuotta ei diabetesta ainakaan vielä - nyt ikää yli 60.

Vierailija
17/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulla on itseaiheutettu päävamma, aivosi eivät toimi niin kuin pitäisi.

Toimii toki, toinen aivosolu vain eksynyt.

Vierailija
18/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aloittamaan lääkityksen ja vielä pistämään insuliinia. Insuliinia jouduin pistämään ihan minimiannoksen raskauden loppuun saakka, vaikka monesti annostusta pitää raskauden edetessä nostaa. Verensokerin seuranta loppui synnytysosastolle.

Vierailija
19/19 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sokerirasituksessa kaikki arvot kunnolla pielessä. Sain sokerimittarin ja seurantavihon. Pidin sitten tosi tiukkaa ruokavaliota. Olin myös työssä, jossa kävelin kilometrikaupalla. Näillä keinoin arvot pysyivät sallitulla alueella, enkä tarvinnut insuliinia. Lapsi syntyi keskikokoisena ja terveenä. Hän on aina ollut hyvä syömään. On edelleen keskikokoinen, mutta lihaksikas.

Olin ennen raskautta normaalipainoinen ja hoikka. Raskauden jälkeen laiha johtuen ruokavaliosta. Raskauden jälkeen söin herkkuja kaksin käsin. Koronasulun aikaan kertyi ylimääräisiä kiloja. En ole vielä sairastunut diabetekseen.