Miksi yritys lähetti karhulaskun, vaikka lasku on maksettu?
Lasku maksettu eräpäivään mennessä. Soitin yritykseen asiasta. Kiukkuinen toimistohenkilö väitti, että maksu ei näy heidän tilillään ja olen varmaan syöttänyt tilinumeron väärin.
Minulla on alkuperäinen lasku. Siinä on sama tilinumero ja viitenumero kuin maksukuitissa.
Mitäs nyt teen? Miksi yritys tekee näin?
Kommentit (17)
Tarkistat tietysti ensin tilitiedoistasi, että olet todellakin maksanut laskun oikealle tilille ja oikealla viitteellä.
Eihän sillä alkuperäisellä laskulla mitään jos et ole syöttänyt viitettä tai tilinumeroa oikein maksaessasi. Varsinkin tuo viitteen syöttö väärin on usein syynä kun lasku ei mene perille.
No jos vaikka tarkistaisit asian omista tilitapahtumistasi ja jos tosiaan olet laskun maksanut, niin toimitat kiukkuiselle toimistohenkilölle kuitin maksustasi.
Niin siis maksutapahtuman yhteydessä tulostetussa kuitissa on sama tilinumero ja viite kuin laskussa. En olisi voinut tulostaa kuittia, jos veloitus ei olisi mennyt tililtä. Ja olen siis syöttänyt koneelle samat numerot kuin laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä alkuperäisellä laskulla mitään jos et ole syöttänyt viitettä tai tilinumeroa oikein maksaessasi. Varsinkin tuo viitteen syöttö väärin on usein syynä kun lasku ei mene perille.
Viitenumeroissa onneksi on tarkistusnumero, joten verkkopankit kyllä herjaavat virheellisestä viitteestä. Ellei sitten tuurilla ole saanut näpyteltyä sellaista viitettä, jossa se viimeinen numero sattuukin vastaamaan sitä, mikä tuolle näppäilemällesi numerosarjalle tulisi tarkistusnumeroksi. Viitenumeron puute taasen on ehkä yleisempää, ja ainakin Nordean verkkopankissa on syötettävä joko viite tai viesti, jolloin viitenumeron voi epähuomiossa syöttääkin vaikka viestikenttään ja maksu menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis maksutapahtuman yhteydessä tulostetussa kuitissa on sama tilinumero ja viite kuin laskussa. En olisi voinut tulostaa kuittia, jos veloitus ei olisi mennyt tililtä. Ja olen siis syöttänyt koneelle samat numerot kuin laskussa.
Sitten voisit varmaan toimittaa tämän kuitin sinne laskuttajalle?
Kannattaa myös tarkistaa firmasta, että laskussa ollut oikea tilinumero. Tiedetään tapauksia, missä laskuihin syötetty väärä tilinumero.
Kyllä olen kirjoittanut viitenumeron ihan viite-kenttään. Kuitissa kohta "viesti" on tyhjä.
Kopio siitä tilitapahtumasta ko. yritykselle. Mutta tarkista nyt kuitenkin vielä kerran... tilinumerossa yksikin numero väärin, niin se on mennyt ihan jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis maksutapahtuman yhteydessä tulostetussa kuitissa on sama tilinumero ja viite kuin laskussa. En olisi voinut tulostaa kuittia, jos veloitus ei olisi mennyt tililtä. Ja olen siis syöttänyt koneelle samat numerot kuin laskussa.
Laita kuva tuosta kuitista sähköpostina sille kiukkuiselle toimistohenkilölle. Eiköhän vaikene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis maksutapahtuman yhteydessä tulostetussa kuitissa on sama tilinumero ja viite kuin laskussa. En olisi voinut tulostaa kuittia, jos veloitus ei olisi mennyt tililtä. Ja olen siis syöttänyt koneelle samat numerot kuin laskussa.
Sitten voisit varmaan toimittaa tämän kuitin sinne laskuttajalle?
Lähetin siitä kyllä valokuvan.
Kumma firma. Ei ollut eka kerta, kun heillä on häikkää laskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Kopio siitä tilitapahtumasta ko. yritykselle. Mutta tarkista nyt kuitenkin vielä kerran... tilinumerossa yksikin numero väärin, niin se on mennyt ihan jonnekin muualle.
Olen tarkistanut vaikka kuinka monta kertaa.
Jep. Kaikki tiedot täsmää laskun tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tarkistaa firmasta, että laskussa ollut oikea tilinumero. Tiedetään tapauksia, missä laskuihin syötetty väärä tilinumero.
Jaha. Mihin saan sitten siinä tapauksessa lähettää laskun, kun olen käyttänyt aikaa asian selvittelyyn? Olisivat itse ensin katsoneet, että heillä on ollut laskussa kaikki tiedot oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tarkistaa firmasta, että laskussa ollut oikea tilinumero. Tiedetään tapauksia, missä laskuihin syötetty väärä tilinumero.
Jaha. Mihin saan sitten siinä tapauksessa lähettää laskun, kun olen käyttänyt aikaa asian selvittelyyn? Olisivat itse ensin katsoneet, että heillä on ollut laskussa kaikki tiedot oikein.
Voit laskuttaa itseäsi.
Vielä tyhmä kysymys, onhan laskun loppusumma aivan oikein. Joistakin järjestelmistä lähtee kehotus, jos summa on vaikka euron pienempi kuin alkuperäinen lasku.
Suosittelen jatkossa e-laskun käyttöönottoa.
Pyydät pankista yksilöidyn tiliotteen maksutapahtumasta. Kopioit sen ja lähetät kopion vastapuolelle.