Ilmailuasiantuntija lentoverosta: "Pienituloinen perhe miettii, ettei lähdetä mihinkään"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006293449.html
"Vapaa-ajan liikenteessä joudutaan lentoverossa pohtimaan sosiaalisia kysymyksiä. Verojen kiristyminen kirpaisisi pienituloisia.
Pienituloinen perhe laskee, että lentoverojen jälkeen on liian kallista matkustaa ulkomaille. Perhe valitsee kotimaan matkan.
– Varakkaalle joku ylimääräinen hinta ei tunnu mistään. Pienituloisessa perheessä lentolipun hinta kertautuu useammalle jäsenelle. Perhe miettii, ettei lähdetä mihinkään."
Niin! Lentovero ei vähentäisi mitään muita lentomatkoja, kuin niiden harvakseltaan matkustavien pienituloisten perheiden matkoja, jotka eivät tee etelänmatkaa edes joka vuosi, eivätkä välttämättä edes joka toinen vuosi. He saattavat silloin jättää sen ainokaisen matkankin tekemättä. Sen sijaan jokin jatkuvasti etelässä ramppaava, hyvässä rahatilanteessa oleva, kenties lapseton ja sinkkukin, niin heidän ramppaamistaan se tuskin paljonkaan vähentää. Ja jokainen voi ihan itse miettiä, että kummankohan lentelyt tai ennemminkin sanottuna kummankohan lentelytahti aiheuttaa enemmän päästöjä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.
Yhdestä matkasta kerran monen vuoden aikana ei voi vähentää lentämistä kun vain sen yhden matkan verran. Vuotta kohden siitä tulee luultavasti alle 0,5 lentomatkan vähennys. Ja kun se ainoa matka on vähennetty, ollaan nollassa ja siitä ei voi enää vähentää. Sen sijaan nämä jotka jatkuvasti suhaavat lentäen joka paikkaan, niin heillä on mahdollisuuksia vähentää lentämistä vaikka kuinka paljon! Helpostikin ainakin 2+ lentomatkan verran vuodessa.
Mikäli lentovero kotimaan lennoista vähentäisi lentämistä niin ainakin osa matkoista tehtäisiin muilla kulkuneuvoilla. Polkupyörä ei tuota kovin kummoista hiilipäästöä. Yksinään autoilu tuottaa enemmän päästöjä kuin lentäminen. Muut kulkumuodot jotain tältä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.
Ne lentokoneet lentää silti vaikka se köyhä ei ole mukana. Maailma pelastui?
Siksi se ei riitäkään yksin, vaan lentämistä pitää myös säännöstellä.
Itse olen kyllä tehnyt ulkomaanmatkoja ilman lentokonetta, ja siis kauemmaskin kuin Viroon tai Ruotsiin.
Meidän perhe on suurituloinen eikä voisi vähempää kiinnostaa lentää mihinkään "lomalle". Viinaa voi juoda kotikaupungissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.
Ne lentokoneet lentää silti vaikka se köyhä ei ole mukana. Maailma pelastui?
Ei ne sitten enää lennä kun tarpeeksi monta köyhää jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä tehnyt ulkomaanmatkoja ilman lentokonetta, ja siis kauemmaskin kuin Viroon tai Ruotsiin.
Tuskin pääset kovinkaan vähähiilisesti laivalla länteen tai etelään. Kävin kerran työkeikalla Ahvenanmaan autolautalla. Muutamaa autoa ajettiin pienen merimatkan verran edes takaisin. Päivässä poltettiin kolme tonnia polttoöljyä.
Ja joidenkin mielestä lentovero on niin pieni, ettei se vaikuta mitään. Pieni tai suuri, ei kelpaa. Berliiniin ja takaisin muuten pääsee nyt 39 eurolla, mutta ei olisi kovin kallis vaikka olisi 59 €.
Niin, lentämisen vähentäminen saattaisi lentoyhtiöt vaikeuksiin.
Siispä lentämistä ei vähennetä.
Mutta samalla tavalla polttoaineverot purevat pienituloisiin.
Jos autoilu kallistuu muutaman satasen/vuosi, kirpaisee se pienituloista pahemmin kuin suurituloista.
Useimmat tarvitsevat sen työmatka-auton kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.
Yhdestä matkasta kerran monen vuoden aikana ei voi vähentää lentämistä kun vain sen yhden matkan verran. Vuotta kohden siitä tulee luultavasti alle 0,5 lentomatkan vähennys. Ja kun se ainoa matka on vähennetty, ollaan nollassa ja siitä ei voi enää vähentää. Sen sijaan nämä jotka jatkuvasti suhaavat lentäen joka paikkaan, niin heillä on mahdollisuuksia vähentää lentämistä vaikka kuinka paljon! Helpostikin ainakin 2+ lentomatkan verran vuodessa.
oletko hidas, mitä väliä kun vähenee kumminkin, niihin suhareihin käytetään sitten toiset konstit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.
Yhdestä matkasta kerran monen vuoden aikana ei voi vähentää lentämistä kun vain sen yhden matkan verran. Vuotta kohden siitä tulee luultavasti alle 0,5 lentomatkan vähennys. Ja kun se ainoa matka on vähennetty, ollaan nollassa ja siitä ei voi enää vähentää. Sen sijaan nämä jotka jatkuvasti suhaavat lentäen joka paikkaan, niin heillä on mahdollisuuksia vähentää lentämistä vaikka kuinka paljon! Helpostikin ainakin 2+ lentomatkan verran vuodessa.
Aivan hyvin voi parempituloisellekin tulla se sama 0,5 matkan vähennys per vuosi.
Lentovero pitäisi olla 100% lipun hinnasta. Siis vähintään.
No voi kyynel.
Olen 47v, enkä ole elämäni aikana lentänyt kertaakaan, tuskin tulen lentämäänkään.
En kärsi siitä mitenkään, aivan muut asiat tuovat elämääni kärsimystä.
Lentäminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lentovero kotimaan lennoista vähentäisi lentämistä niin ainakin osa matkoista tehtäisiin muilla kulkuneuvoilla. Polkupyörä ei tuota kovin kummoista hiilipäästöä. Yksinään autoilu tuottaa enemmän päästöjä kuin lentäminen. Muut kulkumuodot jotain tältä väliltä.
Kotimaanlennoille polkupyörä on realistinen vaihtoehto?
Sukulaiseni aikoo lentää Helsingistä Ouluun jouluksi 3- vuotiaan lapsen kanssa.
Ehdotanpa pyöräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä tehnyt ulkomaanmatkoja ilman lentokonetta, ja siis kauemmaskin kuin Viroon tai Ruotsiin.
Tuskin pääset kovinkaan vähähiilisesti laivalla länteen tai etelään. Kävin kerran työkeikalla Ahvenanmaan autolautalla. Muutamaa autoa ajettiin pienen merimatkan verran edes takaisin. Päivässä poltettiin kolme tonnia polttoöljyä.
Suomesta pääsee junalla Ruotsiin ja sieltä Tanskan kautta Eurooppaan. Itään taas pääsee junalla Suomesta vieläkin helpommin, tarvittaessa vaikka Kauko-Aasiaan asti.
Mikä vika siinä on, että pienituloinen jää kotimaahan?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lentovero kotimaan lennoista vähentäisi lentämistä niin ainakin osa matkoista tehtäisiin muilla kulkuneuvoilla. Polkupyörä ei tuota kovin kummoista hiilipäästöä. Yksinään autoilu tuottaa enemmän päästöjä kuin lentäminen. Muut kulkumuodot jotain tältä väliltä.
Kotimaanlennoille polkupyörä on realistinen vaihtoehto?
Sukulaiseni aikoo lentää Helsingistä Ouluun jouluksi 3- vuotiaan lapsen kanssa.
Ehdotanpa pyöräilyä.
Koskaan kuullut rautatieyhteydestä Helsingin ja Oulun välillä?
Tuolloinhan lentäminen vähenisi, joten vero toimisi oikein. Ei luonnon kannalta ole mitään väliä kuka siinä koneessa istuu.