Ekaluokka erityisopetuksessa
Lapseni on nyt eskarissa (koulun yhteydessä oleva) ja eskariopettaja on sitä mieltä, ettei lapsi sovellu yleisopetukseen, sillä lähtee joskus kesken tunnin haahuilemaan käytäville ja hänen mielestään lapsella on tic-liikkeitä. Lapsi on ollut tämän takia psykologin ja neurologin arvioissa ja he eivät näe estettä normaalille koulupolulle. Eli annetut tehtävät ovat sujuneet hyvin ja keskittymiskyky normaalilla tasolla. Tic-liikkeitä ei ole esiintynyt. Kotona ei mitään erityistä ole esiintynyt ja päivähoito sujunut aikanaan hyvin. Mitä tässä nyt pitäisi oikein tehdä, kuka päättää loppupeleissä? Vaikuttaako rehtoriin enemmän eskariope vai muut asiantuntijat?
Kommentit (5)
Ensimmäisenä ota selvää ettei erityisluokka ole kielitaidottomien kaatopaikka koska silloin lapsesi ei saa minkäänlaista opetusta. Jos ei ole, erityisluokka on hyvä mahdollisuus tukea tarvitsevalle.
Erityisluokkaan pätyvät helposti kaikki vähänkin ”erityiset” eli se voi tosiaan olla ”kaatopaikka” jonne kipataan kaikki jotka millään tavoin poikkeavat siitä normista. Käytännössä siellä ei siis opi mitään.
Vai että haahuilee ja on tic-liikkeitä....eskari-ikäiset nyt ovat vasta lapsia, eivät yliopiston luennolla. Eivät monet koulussakaan jaksa istua 45 min paikallaan. Ennemmin luottaisin lääkärin arvioon jos on jotain tic-liikkeitä. Monella (liian monella) erityisopettajalla on taipumusta ylidiagnosoida ja jopa ylittää valtuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisluokkaan pätyvät helposti kaikki vähänkin ”erityiset” eli se voi tosiaan olla ”kaatopaikka” jonne kipataan kaikki jotka millään tavoin poikkeavat siitä normista. Käytännössä siellä ei siis opi mitään.
Vai että haahuilee ja on tic-liikkeitä....eskari-ikäiset nyt ovat vasta lapsia, eivät yliopiston luennolla. Eivät monet koulussakaan jaksa istua 45 min paikallaan. Ennemmin luottaisin lääkärin arvioon jos on jotain tic-liikkeitä. Monella (liian monella) erityisopettajalla on taipumusta ylidiagnosoida ja jopa ylittää valtuutensa.
No sehän on erityisluokan idea, että sinne menee ne jotka hieman poikkeavat ns. normista. Eli ne jotka ei esim. kykene tunnilla itsenäisesti seuraamaan opettajan ohjeistusta. Joskus toki tuki voi olla myös esim. ryhmäavustajan tms. muodossa. Ei se tarkoita että nämä lapset on jotain jämiä jotka kipataan kaatopaikalle, vaan lapset ovat erityisluokalla jotta saavat varhaista tukea siinä pienemmässä ryhmässä, ennenkuin ongelmat kasaantuu. Osa ongelmista korjaantuu iän, kasvun ja tuen myötä, ja lapsi saattaa esim. tokalla siirtyä tavalliselle luokalle. Siitä ei siis ole mitään haittaa, jos käy vaikka vähän turhaankin ekalla erityisopetuksessa.
Suurin osa eskari-ikäisistä jaksaa jo istua paikoillaan kun sitä vaaditaan, eli jos lapsi ei tähän kykene niin on aikuisten tehtävä miettiä miten häntä tuetaan. Ja se voi olla vaikeaa koulussa, jossa yhdellä opella on 20-30 lasta yhdessä koululuokassa.
Ei kannata päästää omia ennakkoluuloja valloilleen, ja sen kautta kieltää lapselta tuki jota hän tarvitsee ja johon hänellä on oikeus. Ekaluokka on muuten ihan valtava muutos, en itsekkään edes ymmärtänyt sitä ennenkuin oma lapsi meni ekalle. Se eka syksy on rankka ihan ns. normaalillekkin lapselle. Jos lapsella on vielä haasteita esim. paikallaan pysymisessä ja saa siitä esim. negatiivista palautetta koko ajan, niin se koko homma voi heti lähteä ihan väärille urille - turhaan. Kun apua on saatavilla.
t. se vakahoitaja
Lapseni kävi ensimmäisen luokan pienryhmässä ja sieltä hänet siirrettiin seuraavana syksynä ekaluokalle, joten on ollut aina luokkansa vanhin.
Ilmeiseti kuitenkin hyvä juttu, sillä on aina pärjännyt koulussa hyvin.
No erityisluokka on käytännössä pienempi luokka missä lapsi saa yksilöllisempää opetusta. Kannattaa todellakin harkita jos tälläistä mahdollisuutta tarjotaan. Ei sitä tarjota jos ei selvää tarvetta ole.
Hyvä että on ollut tutkimuksissa ja niistä ei ole tullut suurempaa huolta. Toisaalta eskariope on se joka tuntee lapsesi näistä parhaiten, näkee miten lapsesi pärjää siinä isossa ryhmässä päivittäin ja tuntikausia kerrallaan. Kotikin on täysin eri ympäristö, eikä siitä siis oikein voi päätellä vielä miten pärjää isossa kouluryhmässä.
T. Vakahoitaja jonka oma lapsi tehostetun tuen piirissä