Mistä johtuu, että erityisluokilla on yläkoulussakin luokanopettajajärjestelmä?
Onko kyse resurssien puutteesta vai ajatellaanko, että erityistä tukea tarvitseville on selkeämpää, että on sama opettaja ja luokkahuone?
Kommentit (22)
Syitä voi olla monia. Yksi syy voi olla juuri se, etä kouluympäristöstä ajaellaan olevan turvallisempi, jos tai kun jokaisella luokalla on oma luokanopettaja (="luokan ylin vastuu henkilö"). Mutta kyse voi olla myös taloudellsiet. Kun yksi luokanopettaja opettaa useampaa erioppiainetta niin onhan se edullisempaa kuin se, että jokaista oppiainetta varten palkattaisiin erillinen opettaja
Ei ole luokanopettaja, vaan erityisopettaja. Ja erityisopettaja siksi, että juuri hänellä on paras ammattitaito erityisoppilaiden kanssa. Itse oppiaineissa varsinkin oppimisvaikeuksisien kanssa ei mennä niin syvälle, etteikö erityisopettajan ammattitaito riittäisi.
Juuri näin, kuten kolmonen kertoo. T. Yläkoulun pienryhmän erkkaope
Mutta on niissä pienryhmissä usein muitakin kuin oppimisvaikeuksista kärsiviä. Välillä kyllä mietityttää millainen pohja kielistä tai vaikka matikasta jää jos opena on yläkoulussa vain erityisope, jolla ei ole mitään syvempää osaamista em. aineista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niissä pienryhmissä usein muitakin kuin oppimisvaikeuksista kärsiviä. Välillä kyllä mietityttää millainen pohja kielistä tai vaikka matikasta jää jos opena on yläkoulussa vain erityisope, jolla ei ole mitään syvempää osaamista em. aineista.
Meidän koulussa on kuusi erityisluokkaa. Erityisopettajat tekevät itse omat lukujärjestyksensä joka syksy. He eivät opeta koko aikaa omaa luokkaansa, vaan swaippaavat tunteja muiden erkkojen kanssa. Esim. ruotsia hallitseva ottaa ruotsia enemmän ja fykeä toinen. Kaikki ovat siis hyvin mukavuusalueellaan. Muiden kouluista en tiedä, mutta tämä toimii meillä hyvin.
Olin kerran jonkin aikaa avustajana pienryhmässä. Kyllä siellä vähän päin honkia opetettiin ainakin yhdessä aineessa (josta itselläni on yliopistokoulutus) . Usein erityisope on aiemmin ollut aineenope ja niissä omissa aineissa toki on hyvä mutta joissain toisissa mennään sitten melko heikoilla taidoilla.
Jos kyse on oppilaasta, jonka oppimäärä on yksilöllistetty, aineenopettaja ei edes ole pätevä häntä opettamaan.
Opetan itse äikkää yläkoulussa, ja on kyllä täyttä tuskaa pyörittää samassa ryhmässä oppilaita, jotka hädin tuskin osaavat lukea, ja niitä, jotka voisi jo lähettää ylioppilaskirjoituksiin. En suoraan sanottuna osaa auttaa tätä ensin mainittua ryhmää, enkä ole saanut siihen koulutustakaan.
Keskittymis- ja käytöshäiriöisille taas on suureksi eduksi se, että tila ja opettaja on aina sama ja tuttu, eikä tule muutoksia tai turhia ärsykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niissä pienryhmissä usein muitakin kuin oppimisvaikeuksista kärsiviä. Välillä kyllä mietityttää millainen pohja kielistä tai vaikka matikasta jää jos opena on yläkoulussa vain erityisope, jolla ei ole mitään syvempää osaamista em. aineista.
Meidän koulussa on kuusi erityisluokkaa. Erityisopettajat tekevät itse omat lukujärjestyksensä joka syksy. He eivät opeta koko aikaa omaa luokkaansa, vaan swaippaavat tunteja muiden erkkojen kanssa. Esim. ruotsia hallitseva ottaa ruotsia enemmän ja fykeä toinen. Kaikki ovat siis hyvin mukavuusalueellaan. Muiden kouluista en tiedä, mutta tämä toimii meillä hyvin.
Tuo kuulostaa hyvältä systeemiltä. Joskus vaan yksi opettaja opettaa melkein kaikkia aineita ja harvalla on hyvä pohja niin moniin aineisiin.
Eräässä "tarkkisryhmässä" matemattisesti älykäs poika joutui välillä opettamaan opettajaa, joka ei osannut kaikkia laskuja ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niissä pienryhmissä usein muitakin kuin oppimisvaikeuksista kärsiviä. Välillä kyllä mietityttää millainen pohja kielistä tai vaikka matikasta jää jos opena on yläkoulussa vain erityisope, jolla ei ole mitään syvempää osaamista em. aineista.
Mun lapsi on yläkoulussa pienluokalla, ei ole oppimisvaikeuksia, päinvastoin. Koko luokka tai osa luokasta on tietyt aineet isomman ryhmän mukana. Toisaalta kun oppilaita on jopa alle kymmenen ja avustaja niin opettajalla on mahdollisuus paneutua yhden lapsen oppimiseen paremmin. Kahdessa lukuaineessa oma lapseni on nyt kokeilussa isossa ryhmässä, aineet ovat hänen vahvuuksiaan.
Ällistä ei ole hyötyä jos isossa ryhmässä kaikki voima ja energia menee pinnistelyyn, siksi ei ole mitään hyötyä isosta ryhmästä vaikka olisi kuinka hyvä ja opettamaansa aineeseen paneutunut asiantuntija.
Tsemppiä kaikille erityisopettajille, teette upeaa työtä!
Täällä aineenope, joka opettaa omaa ainettaan myös erityisluokalle (ja kaikille muillekin luokille). Voin kertoa, että erityisluokkien kanssa on ihan turha tahkota sitä samaa oppimäärää kun oppilaat on pudonneet kelkasta jo vuosia sitten. Monella ei kyvyt riitä millään arvosanan 5 saavuttamiseen. Pakkohan se on vetää homma läpi kun ops niin vaatii vaikkei jakeluun mene juuri mitään. Ja mitä olen erityisluokanopeja seurannut, niin heistä monella on rima pakosta vedetty niin alas ettei Opsin vaatimuksista ole tietoakaan. Ja ainakin meilläpäin evy-luokille sijoitetaan pahasti käytöshäiriöisiä lapsia ja meno on sen mukaista.
Juuri tästä syystähän monet ei-oppimisvaikeuksiset pyritään "kuntouttamaan" ja siirtämään normaaliluokkiin viimeistään seiskalle siirtyessään. Alakoulussa ero normaali- ja erityisopetuksen välillä ei ole välttämättä kovin iso, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta jos yläkoulussa opetusta antaa luokan-/erityisopettaja, jolla ei ole aineisiin syvempää osaamista, pohja niistä jää helposti huonommaksi, mikä vaikeuttaa opiskelua jatko-opinnoissa, etenkin lukion puolella.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aineenope, joka opettaa omaa ainettaan myös erityisluokalle (ja kaikille muillekin luokille). Voin kertoa, että erityisluokkien kanssa on ihan turha tahkota sitä samaa oppimäärää kun oppilaat on pudonneet kelkasta jo vuosia sitten. Monella ei kyvyt riitä millään arvosanan 5 saavuttamiseen. Pakkohan se on vetää homma läpi kun ops niin vaatii vaikkei jakeluun mene juuri mitään. Ja mitä olen erityisluokanopeja seurannut, niin heistä monella on rima pakosta vedetty niin alas ettei Opsin vaatimuksista ole tietoakaan. Ja ainakin meilläpäin evy-luokille sijoitetaan pahasti käytöshäiriöisiä lapsia ja meno on sen mukaista.
Eiköhän erityisluokkalaisella ole lähes poikkeuksetta eriytetty opetussuunnitelma eikä normaalin opsin tavoitteisiin edes pyritä. Ammattitaitosi ei taida erityisoppilaiden tarpeisiin riittää jos tuo oli sinulle vieras asia, joten olisiko aika lopettaa heidän opettamisensa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystähän monet ei-oppimisvaikeuksiset pyritään "kuntouttamaan" ja siirtämään normaaliluokkiin viimeistään seiskalle siirtyessään. Alakoulussa ero normaali- ja erityisopetuksen välillä ei ole välttämättä kovin iso, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta jos yläkoulussa opetusta antaa luokan-/erityisopettaja, jolla ei ole aineisiin syvempää osaamista, pohja niistä jää helposti huonommaksi, mikä vaikeuttaa opiskelua jatko-opinnoissa, etenkin lukion puolella.
Tavoite kuntouttamisen suhteen on ihan sama oli oppimisvaikeuksia tai ei. Jos oppimimen ei kuitenkaan kaikesta huolimatta suju normaalissa luokassa yläkoulussakaan tarvitaan erityistukea, joskus sitä tarvitaan vielä ammattiopinnoissakin.
millaiset jatko-opintomahdollisuudet erityisluokalta on?
Ei ole erityisopettajalla parhaat taidot kaikista opetettavista aineista, mutta tällä ei ole väliä, sillä osaamistaso joillakin pienryhmäläisillä on niin olematon eikä luultavasti sitä saada oleellisesti kohennettua normiluokassa.
Vierailija kirjoitti:
millaiset jatko-opintomahdollisuudet erityisluokalta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaiset jatko-opintomahdollisuudet erityisluokalta on?
Voi sieltä mennä lukioonkin, aina joskus joku menee, mutta harvemmin. Useimmiten mennään valmistavalle luokalle ammattikouluun.
Sitä vartenhan ne erityisoppilaat siellä erityisluokalla on, kun eivät pysty keskittymään/oppimaan isossa luokassa, jossa on paljon muita oppilaita..