Muita yläasteen opeja, jotka eivät ole mitenkään tykättyjä
oppilaiden keskuudessa, mutta jotka saavat vanhemmilta hyvää palautetta? Itse herkkänä ihmisenä koen kuitenkin raskaaksi näin päin.
Kommentit (47)
Miksi herkkä ihminen hakeutuu opettajaksi? Raskas ja arvostelun alainen työ.
No vanhemmilta, jos joskus tulee palautetta, palaute on hyvää, että just heidän Pirkkonsa tai Mattinsa on saanut hyvää opetusta/oppinut. Ap
Ei yläasteen open pidä pyrkiä oppilaiden suosioon.
Itse olen sellainen että varmasti kaikki ei tykkää, koska minun tunneilla on aika selvät sävelet enkä ala pomppimaan oppilaiden letkujen mukaan enkä mielistele ketään kehujen toivossa. Jotkut oppilaat silti tykkää, ja joskus aika yllättäen niistä hankalimmista voikin löytyä suurimmat tykkääjät.
Sellainen reilu, rehellinen ja oikeudenmukainen linja on paras. Sen takana voi aina seistä.
Yläasteen opettajan työ on aika vaativaa. Pitää olla samanaikaisesti karismaa, huumorintajua, auktoriteettia ja vieläpä kykyä innostaa oppilaat opetettavaan aineeseen.
Joidenkin kollegoiden kohdalla olen vähän ihmetellyt sitä oppilaiden suosion kalastelua. Eräs esimerkiksi antaa oppilaiden tehdä mitä ikinä haluaa (kuvis+tekstiilityö), toinen antaa kaikille kympin (musiikki). No taideaineissa tämä ehkä onnistuukin, mutta ei se silti oikein ole.
No mitähän haittaa siitä on, että kaikki saavat musiikista tai muusta taideaineesta kympin? Muutenkin on todella typerää ja vanhanaikaista, että taideaineet ylipäänsä arvostellaan numeraalisesti. Peruskoulussa näiden oppiaineiden kohdalla pitäisi riittää, että osoittaa aktivisuutta ja yrittämistä. Kukaan ei voi sille mitään, jos ei ole sävelkorvaa tai ei osaa kutoa kaunista ja tasaista jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
No mitähän haittaa siitä on, että kaikki saavat musiikista tai muusta taideaineesta kympin? Muutenkin on todella typerää ja vanhanaikaista, että taideaineet ylipäänsä arvostellaan numeraalisesti. Peruskoulussa näiden oppiaineiden kohdalla pitäisi riittää, että osoittaa aktivisuutta ja yrittämistä. Kukaan ei voi sille mitään, jos ei ole sävelkorvaa tai ei osaa kutoa kaunista ja tasaista jälkeä.
No miksei sama päde kaikkiin aineisiin? Kaikille vaan kymppi, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
No mitähän haittaa siitä on, että kaikki saavat musiikista tai muusta taideaineesta kympin? Muutenkin on todella typerää ja vanhanaikaista, että taideaineet ylipäänsä arvostellaan numeraalisesti. Peruskoulussa näiden oppiaineiden kohdalla pitäisi riittää, että osoittaa aktivisuutta ja yrittämistä. Kukaan ei voi sille mitään, jos ei ole sävelkorvaa tai ei osaa kutoa kaunista ja tasaista jälkeä.
No entä jos ei ole matikkapäätä tai kielikorvaa? Kymppi vaan kaikille silti?
Arvosteluun on olemassa ohjeet, joita tulee noudattaa.
Ei kaikkia voi joka tapauksessa miellyttää ja olen ottanut linjan, etten yritä miellyttää ketään vaan teen työni niin hyvin kuin osaan. Osa pitää, osa vihaa ja suurin osa varmaan on jotain siltä väliltä. Sen verran voin itseäni kritisoida, että vaadin oppilailta paljon näyttöä mutta toisaalta sen ansiosta kursseistani pääsee myös suurin osa läpi. Näytöt ovat erilaisia, joten yhdessä epäonnistuminen ei tuota heti nelosta.
Jos taideaineita ei saa arvostella, niin sitten niistä pitää poistaa numeroarvostelu ja merkitä todistukseen vain "osallistunut". Mihin se sitten kelpaisi niillä, jotka haluaisivat taidealalle?
Lukuaineet on aivan eri asia kuin taideaineet. Toivottavasti ette ole opettajia, jotka ette tuota käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineet on aivan eri asia kuin taideaineet. Toivottavasti ette ole opettajia, jotka ette tuota käsitä.
Kyllä käsitetään. Mutta taideaineet pitää sitten saada numeroarvioinnin ulkopuolelle. Jos on numeroarviointi, niin kaikki eivät voi saada kymppiä. Numeroarviointi pitää poistaa, jos kaikille halutaan vain suoritusmerkintä (joka on käytännössä merkintä riittävästä läsnäolosta, ei muuta).
Miten taidealalle haluavat sitten pyrkivät jatkoon? Sillä että ovat olleet läsnä riittävän monella tunnilla?
Nyt tää keskustelu eksyi aiheesta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineet on aivan eri asia kuin taideaineet. Toivottavasti ette ole opettajia, jotka ette tuota käsitä.
Ei kaikkia "lukuaineitakaan" pelkällä lukemisella saada kymppiin. Toisilla ei kerta kaikkiaan onnistu matematiikka tai kielet yhtään sen kummemmin kuin musiikki tai kuvis.
Jos on numeroarvostelu, niin sen kriteereitä on noudatettava. Jos numeroarvostelu poistetaan, niin sitten tulee vain suoritusmaininta.
Ööh.. Toi et saa itse valita, siin voi kuule olla ihan pedagogiikka mukana. Ei nii et joku kalastelee suosiolla ku Saa tehä mitä huvittaa.. Eikä kukaan voi sille mtn jos ei vaikka matikka kiinnosta, miksei vaan 10 kaikille.
Nooh, tuo tykkääminen murrosikäisten joukossa on kooovin suhteellista.
Vedin toisen opettajan tunteja puolet keväästä ja minut leimattiin täysp*skaks. Vaadin osaamista ja kokeessa ihan jopa sitä, että koealue olisi pitänyt olla luettu. Vakiope ei ollut antanut viimeiseen vuoteen numeroita vaan kuitannut todistukseen numeron sijaan kurssin suoritetuksi. Kokeitakaan ollut pitänyt enää kahteen vuoteen.
Niin olin järkyttänyt nämä nuoret mielet, että vielä seuraavana lukuvuonna käytävillä kiroiltiin perääni. Mieltä ylentävää...
Voitte kuvitella, mikä hämmästys oli kun yksi opettamistani sälleistä tuli vuoden päästä, että voi kunpa olisin vielä heillä opettajana, kun minä sentään pidin kokeita. Nykyinen ope on ihan p*ska, kun se teettää PORTFOLIOT!!! Kyseessä aine, mikä ei ole edes vanhempien mieleen, niin heijastuu lapsien asenteissa.
Kuitenkin jotain 10 pitäisi oikeasti osatakkin
Mitä sanoo oppimistulokset?