Muita yläasteen opeja, jotka eivät ole mitenkään tykättyjä
oppilaiden keskuudessa, mutta jotka saavat vanhemmilta hyvää palautetta? Itse herkkänä ihmisenä koen kuitenkin raskaaksi näin päin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Lasten keskuudessa tykättyjä ovat he, jotka katsovat kaikkea sormien lävitse. Jos annat käyttää kännyä tunnilla, etkä viitsi puuttua välitunnilla tupakointiin, niin olet tykätty. Mutta se kun ei ole se työnkuva. Duunia tämä on.
Väärin! Tuollaiset hölmöt hömelöt vain luulevat itse, että ovat siksi suosiossa. Todellisuudessa heille nauretaan selän takana ja vittuillaan ihan päin naamaakin. Nämä ovat niitä työyhteisön syöpiä, jotka teettävät kaikki likaiset hommat muilla. Usein myös suurimpia valittajia.
Nuorille tulee olla johdonmukainen ja oikeudenmukainen, huumorintajusta on yläkoulussa paljon hyötyä. Hyppykepiksi ei saa alkaa ja provosoitua ei missään nimessä saa. Itse olen viihtynyt, toiset tykkää, toiset ei, ei mulle siitä makseta, enkä ole siellä siksi että tykättäis. Raskasta työ toki on. Yläkoulu-uraa takana lähes 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei yläasteen open pidä pyrkiä oppilaiden suosioon.
Itse olen sellainen että varmasti kaikki ei tykkää, koska minun tunneilla on aika selvät sävelet enkä ala pomppimaan oppilaiden letkujen mukaan enkä mielistele ketään kehujen toivossa. Jotkut oppilaat silti tykkää, ja joskus aika yllättäen niistä hankalimmista voikin löytyä suurimmat tykkääjät.Sellainen reilu, rehellinen ja oikeudenmukainen linja on paras. Sen takana voi aina seistä.
No en tiedä lohduttaako tämä ketään (en ole opettaja siis), mutta muistan vuodelta kirves ja vasara erään varsin osaavan ja fiksun opettajani. Hänestä tykkäsivät joko me fiksut, tai sitten tyhmät oppilaat.
Keskitason oppilaat inhosivat häntä. Miettikää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos taideaineita ei saa arvostella, niin sitten niistä pitää poistaa numeroarvostelu ja merkitä todistukseen vain "osallistunut". Mihin se sitten kelpaisi niillä, jotka haluaisivat taidealalle?
😩 älä jaksa
Pääsykoe ja ennakkotehtävä.
Minusta tykätty opettaja on sellainen, joka oikeasti osaa opettaa. Lisäksi on toisaalta melko vaativa, mutta ei liian. Ja sitten huumorintajuinen ja uskaltaa antaa jotain (harkittua) itsestään.
Lapseni suosikkiope lukiossa on eräs bilsan ope, joka on tiukka, mutta oikeudenmukainen ja sen kanssa asiat hoituvat. Eli hoitaa asiat, mitä oppilaat pyytävät. (oli ryhmänvalvoja lapselleni)
Tuo suosikkiope myös kertoo joskus luontoretkistään lyhyesti tai kotonaan olevista lemmikeistä.
Annoin hänelle hyvän palautteen, kun lapseni ryhmänohjaaja vaihtui toiseksi.
Kyllä ammattinsa osaava ope näkee, kuka yrittää parhaansa ja kuka taas ei tee mitään oppimisensa eteen. Ikävä kyllä varsinkin pojissa on paljon alisuoriutujia.
Arviointia on pakko tehdä. Miten oppilaat muuten valittaisiin esimerkiksi jatko-opintoihin. Kaikilla olisi vain paperi suoritetusta peruskoulusta kädessä. Sama paperi niillä kympin ja vitosen oppilailla?
Mitä tuohon oppilaiden suosioon tulee, olen samaa mieltä siitä, että usein sen tiukan ja vaativan opettajan "hyvyys" nähdään vasta jälkikäteen. Reilu pitää olla, ja huumoria kannattaa viljellä silloin kun mahdollista.
Yleensä niistä tiukoista, mutta reiluista opettajista tykätään. Teinit ei osaa ehkä ääneen sanoa, mutta kuitenki.