YLE:"Turun toriparkille suositellaan lisätutkimuksia: "Myös Espoon metron kustannukset karkasivat yllättävien geologisten olosuhteiden vuoksi" "
Kommentit (12)
Näistä pitää ihan oikeasti ruveta vaatimaan vahingonkorvauksia, ja oikeuden pitäisi rangaista näitä, jotka ottavat tietoisia riskejä geologisten olosuhteiden, ja jopa faktojen ja tutkimustulosten, kanssa. Kunnon korvausvaatimukset, niin saadaan poliitikot ja tekniset johtajat vastuuseen töpeksinnöistään. Eikä yritystenkään pitäisi näihin hölmöihin keikkoihin lähteä, vaikka rahoitus ja riskit olisivatkin kunnan/kaupungin vastuulla.
Jotain vanhaa arvokasta rakennuskantaa tai kulttuurimaisemaa ei vaan "Sori siitä" -letkautuksilla korvata.
No ainakaan Turussa geologiset olosuhteet eivät olleet yllättäviä. Kaikki tiesi tämän, kukaan ei tätä halunnut.. ja silti se on jotenkin kummasti onnistuttu runnomaan läpi.
Todellakin pitäisi saada vastuuseen tekijät tälläisistä päätöksistä.
T. Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Näistä pitää ihan oikeasti ruveta vaatimaan vahingonkorvauksia, ja oikeuden pitäisi rangaista näitä, jotka ottavat tietoisia riskejä geologisten olosuhteiden, ja jopa faktojen ja tutkimustulosten, kanssa. Kunnon korvausvaatimukset, niin saadaan poliitikot ja tekniset johtajat vastuuseen töpeksinnöistään. Eikä yritystenkään pitäisi näihin hölmöihin keikkoihin lähteä, vaikka rahoitus ja riskit olisivatkin kunnan/kaupungin vastuulla.
Jotain vanhaa arvokasta rakennuskantaa tai kulttuurimaisemaa ei vaan "Sori siitä" -letkautuksilla korvata.
Rakennuttajalta täytyy tällaisissa tapauksissa vaatia kunnollinen vakuus, että saadaan edes kuoppa täyteen kun tulee vaikeuksia ja konkurssi.
99% Turkulaisista on epäillyt että kyseinen torikarkkihanke ei tule onnistumaan kuten on luvattu ja että etukäteislupauksissakin se on kaupungille liian kallis. Nyt kaikkien epäilijöiden kauhuskenaariot ovat käymässä toten.
Ihan tuon toriparkin takia tekisi mieli muuttaa täältä johonkin toiseen kuntaan. Ei tuossa touhussa ole järjen häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan Turussa geologiset olosuhteet eivät olleet yllättäviä. Kaikki tiesi tämän, kukaan ei tätä halunnut.. ja silti se on jotenkin kummasti onnistuttu runnomaan läpi.
Todellakin pitäisi saada vastuuseen tekijät tälläisistä päätöksistä.
T. Turkulainen
Torin pulutkin tiesivät että torin alla on kymmeniä metriä savea.
Tämä ei todellakaan ole voinut olla millekkään osapuolelle minkäänlainen yllätys.
Parkkikiimalaiset vaan uskottelivat muille ja itselleen että saveen rakentaminen ei ole minkäänlainen ongelma kun se tehdään oikein. Ilmeisesti ei sitten osattu tehdä oikein.
t. toinen turkulainen
Toriparkkia ajettiin kaupunkiin samanlaisella innolla kuin nyt ratikkaa. Sen ratikan kanssa tulee sitten ihan samanlaiset ongelmia, kun savelle perustetut kadut tuottaa "yllätyksen" poikineen rakennusvaiheessa.
Turussa hankkeiden hintakerroin näyttäisi olevan 3.14. Kaikki tulee suunnilleen kolme kertaa kalliimmaksi kuin mitä alussa on laskettu kustannuksiksi.
En ymmärrä, miksi kaikki vanha pitää tuhota. Kun on jo ajat sitten tajuttu, ettei niitä ei-niin- hienoja neukkukuutioita olisi pitänyt koskaan rakentaa.
Turun keskustakin toimii hienosti ravintolakeskittymänä. Miksei vaan voi shopata niissä ostoskeskuksissa keskustan ulkopuolella, minne pääsee HELPOSTI autolla?
Teillähän menee vielä ihan hienosti. Täällä Hämeessä rakennetaan suolle.
https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/3486675/Toriparkki+tarvitaan
Kirjoittaja on kiinteistökeisari ja yksi toriparkin alkuperäisistä omistajista ja rakennuslupaa lobanneista.
Tosin taisi hänelläkin usko loppua, sillä myivät yhtiön pois ennen kuin rakennustyöt alkoivat.
Lukekaa kommentit, tulevat ongelmat olivat kaupunkilaisille hyvin selvillä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kaikki vanha pitää tuhota. Kun on jo ajat sitten tajuttu, ettei niitä ei-niin- hienoja neukkukuutioita olisi pitänyt koskaan rakentaa.
Turun keskustakin toimii hienosti ravintolakeskittymänä. Miksei vaan voi shopata niissä ostoskeskuksissa keskustan ulkopuolella, minne pääsee HELPOSTI autolla?
Olen tuosta jälkimmäisestä hiukan eri mieltä. En ole juuri KappAhlissa käynyt sen jälkeen kun torin reunalta liike lopettiin. Länsikeskuksen Citymarketin talosta löytyy yksi, mutta yleensä menen sinne vain autolla miehen kanssa, koska viikonlopun ruokaostokset tehdään usein siellä (tuttu paikka, asuttiin aikoinaan 13 vuotta ihan siinä naapurissa). Katselisin mielelläni vaatteita ja kokeilisinkin niitä, mutta miehen kärsivällisyys ei riitä odotteluun. Saman syyn takia kävin Hehku-liikkeessä vain yhden kerran häthätää, Keskustassa käyn bussilla ja kesällä fillarilla, joten minulle ei tuota pienintäkään vaikeutta shoppailla mitä vaan ja koska tahansa keskustan alueella. Paitsi nyt, kun koko paikka on rakentamisineen ja remontteineen aivan järkyttävässä ja ahtaassa kunnossa. Tilannetta tulee pahentamaan vielä Hamburger Börsin purku ja uuden rakentaminen. Sinänsä ihan kannatettava juttu (tämä nykyinen on varsinainen eyesore), mutta pakkoko niiden on kaikki hommat tehdä yhtä aikaa? Turun keskustasta on ihan kiusallaan tehty vastenmielinen paikka käydä ja oleskella. Miten lie asukkaiden laita, viihtyvätkö kotonaan seuraavat 3-5 vuotta vai ehtivätkö jo muuttaa muualle sinä aikana?
Pii kertoimeksi kirjoitti:
Toriparkkia ajettiin kaupunkiin samanlaisella innolla kuin nyt ratikkaa. Sen ratikan kanssa tulee sitten ihan samanlaiset ongelmia, kun savelle perustetut kadut tuottaa "yllätyksen" poikineen rakennusvaiheessa.
Turussa hankkeiden hintakerroin näyttäisi olevan 3.14. Kaikki tulee suunnilleen kolme kertaa kalliimmaksi kuin mitä alussa on laskettu kustannuksiksi.
Turussa on on ollut raitiovaunulinjoja, jotka lopetettiin vuonna 1972. http://ratikka.info/wp-content/uploads/2014/03/MA_TuKL53_43_.jpg
Raitiovaunut eivät olisi uusi asia Turussa, toisin kuin Tampereella, jossa ei ole koskaan ollut ko. liikennevälinettä ennen.
Suomessa tätä teknistä tyhmyyttä riittää!