Oletko koskaan kaatunut moottoripyörällä? Seuraukset kaatumisesta?
Hei. Mieheni osti käytetyn moottoripyörän sekä kypärät. Yrittää nyt houkutella kyytiin, mutta pelkään että kaadutaan tai jtn. Onko kokemusta moottoripyörällä kaatumisesta tai kolarista? Ajot ovat kuiteskin hyvin vähäisiä eikä ole pitkistä matkoista kyse.
Kommentit (95)
Olen kaatunut, ei käynyt mitenkään, kun mulla oli kunnon ajovarusteet päällä. Ilman ajovarusteita en lähde ajamaan enkä kyytiin. En lähtisi myöskään kokemattoman kuskin kyytiin, koska kakspäällä ajaminen on paljon vaikeampaa.
Moottoripyörällä kaatuessa ja kolaroidessa voi käydä ihan mitä vain kuolemasta siihen, että tulee pyörän katteeseen pieni naarmu (kuten mulle kävi).
Eihän se kolari matkaa kysy, vaan voi sattua pihasta lähdettäessä. Käytetyt kypärät nyt ainakin ovat nounou. Tiedä mitä niille on käynyt. Moottoripyöräily on vaarallista vaikka olisi kuinka kokemusta. Äitini veli sai aivovamman ja kuoli muutaman vuoden päästä. Onnettomuus johtui yllättävästä ulkopuolisesta tekijästä.
Tuossahan on kaksi pääriskiä: se että kuski sössii pyörän hallinnan kanssa ja kaatuu tai ajautuu pois ajoradalta, ja toinen taas on törmäys toisen liikenteenkäyttäjän kanssa.
Ensimmäiseen auttaa harjoittelu ja oma asenne erittäin voimakkaasti. Tilastojen valossa hämmästyttävän suuri osa itsensä prätkällä teloneista on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena, eli meille selvin päin ajeleville tilastot näyttävätkin jo turvallisempia lukuja.
Toiseen vaikuttaa oma asenne erittäin paljon mutta vastapuolen havainnointi- tai arviointivirhe voi aiheuttaa isonkin kolarin.
Kuten autoillessakin tilanne on siis se että paljon on omissa käsissä mutta aivan kaikki ei ole.
Omalla prätkäilyurallani pyörä on ollut kyljellään tasan kerran, ja se tapahtui prätkää parkkipaikalla vekslatessa. Minulle ei käynyt kuinkaan, päinvastoin kasvojen verenkierto parani.
Olen ajanut edellä menevän auton perään ja mennyt nurin maltillisella nopeudella. Minun syytäni mutta selvisin vähillä vaurioilla, polvi ja nilkka sijoiltaan ja pientä pintavauriota. Jalka suojasi pyörää naarmuuntumiselta jäämällä sen ja asfaltin väliin. Kyydissäolijalle ei onneksi käynyt muuta kuin paha säikähdys.
Tarinan opetus: lyhyillekin matkoille täydet ajokamppeet. Ajokenkäni meni tuhannen päreiksi mutta niin sen pitikin ja nilkka säilyi suhteellisen hyvässä kunnossa. Olen nähnyt mitä käy kun mennään nurin pelkät kusiluistimet jalassa, ei ole lasten katsottavaa.
Moni tuttu pariskunta muuten ei nouse saman pyörän kyytiin kunnes lapset ovat lentäneet pesästä. Sitä kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehelläsi kokemusta moottoripyöräilystä ylipäätään? Milloin sai kortin ja miten paljon on ajanut sen jälkeen? Millaisen moottoripyörän miehesi osti?
Miehellä on ollut kevari aikanaan, ja nyt isompi Yamaha moottoripyörä.
Tärkeintä on, että kyytiläinen luottaa 110% kuskiin ja on ikään kuin "selkäreppuna" kyydissä. Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja nimenomaan niin, että kuski kallistaa. Matkustaja voi haitata ohjaamista jos alkaa kallistemaan itse takana. Kallistaminen tuntuu matkustajasta varsinkin alussa aika hurjalta.
Kuskin ja matkustajan pitää ensimmäiseksi harjoitella kaksipäällä ajoa. Eli sitä miten toimitaan jarrutuksen aikana, ettei matkustaja rysähdä kuskin niskaan yms asioita.
Onko miehelläsi kokemusta kyytiläisistä?
Kaupunkiajossa ei ole mitenkään miellyttävää istua kyydissä, mutta tämä on toki vain minun mielipiteeni. Siinä tulee paljon käännöksiä, jarrutuksia ja jos on mukulakiveä, niin täryyttää epämiellyttävästi.
Onko teillä molemmille ajokamppeet tai edes nahkavaatteita? Saisitteko lainaan kamppeita jostakin? Jo mopo nopeuksissa kaaduttaessa on mahdollisuus loukkaantua.
En ole kaatunut mutta lähellä on ollut. Etenkin näin keväällä on iso vaara, että autoilija tulee eteen risteyksessä kun ei havaitse moottoripyörää. itselle kävi näin kun ajoin juuri ostamaani pyörää ensi kertaa kotiin.
Eihän se moottoripyöräily vaaratonta ole. Pelkkä kypärä ja farkut ei riitä ajovarusteeksi.
Kannattaa pukeutua kokonahka-asuun.
On kivempi ampulanssikuskeille, ei tarvii koota osii monesta paikkaa.
Olen kaatunut.
Polveen tuli iso vuotava ruhje, poskessa samoin.
Tankissa syvä kolhu, ajovalo tuusan nuuskana ja naarmuja muualla.
Skooteria tekee helkutisti mieli kesäkivaksi.
Yamaha XMAX 300 tai Hondan vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on kaksi pääriskiä: se että kuski sössii pyörän hallinnan kanssa ja kaatuu tai ajautuu pois ajoradalta...
Ja tämä on erittäin yleistä, kun viidenkympinvillityksessä ostetaan iso pärrä. Aikanaan on saatu A-kortti B:n mukana, mutta ei mitään kokemusta moottoripyörällä ajamisesta. Sitten kun esimerkiksi vastaohjaus ei tule selkärangasta, niin metsään mennään. Näistä on lukemattomia esimerkkejä.
En lähtisi kyllä kyseisen miehen kyytiin. Minulla on paljon ajokomeusta pärrällä, mutta en silti mielellään ota ketään kyytiin, koska riskit ovat kuitenkin suuret.
Jotain ajokamppeita on, mutta ei kaikkea. En kyllä tiedä niistä mitään kun ei ole sen kummempaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaatunut.
Polveen tuli iso vuotava ruhje, poskessa samoin.
Tankissa syvä kolhu, ajovalo tuusan nuuskana ja naarmuja muualla.
Miten poskeen voi tulla ruhje? Eikö ollut kypärä päässä vai...
Vierailija kirjoitti:
Jotain ajokamppeita on, mutta ei kaikkea. En kyllä tiedä niistä mitään kun ei ole sen kummempaa kokemusta.
Tämä on taas sellainen osa-alue, missä ei kannata säästää. Ainakin kypärä kannattaa ostaa ja mielellään kunnon ajohousut ja takki tai ajopuku. Ja kunnon kengän ja hanskat yms.
Rahaa palaa kyllä, mutta jos kaatuu, niin olisi edes jotain suojaa.
Varovainen aloitus, ajatte hiljaa pikkuteitä pitkin ja maltillisesti. Kypärät päähän ja riittävästi vaatetta päälle.
Ihan mahdoton kysymys vastata. Skaala on kuoleman ja pienen naarmun välillä. Ystäväni oli pari kuukautta koomassa Saksassa, mutta vauhtia oli paljon kun hänet kiilattiin motarilta pihalle. Oli ihme ettei kuollut.
Moottoripyörällä ajaminen on aina iso riski ja varsinkin Suomessa moni autoilija kiilaa ihan tyynesti päälle. Sano miehellesi, että ajaa sillä asenteelle, ettei yksikään autoilija nää sinua. Näin osaa varautua siihen, että kolmionkin takaa tuleva auto voi ihan hyvin tulla eteen.
Kunnon ajovarusteet päälle aina, vaikka itse ajaisi hyvin eikä sähläisi, autot eivät aina näe moottoripyöriä ja tulevat kolmion takaa eteen tai kylkeen, tiellä voi olla soraa ja kaatua jne.
Minut on mopolla ajaessani kiilattu, silminnäkijöiden mukaan tahallaan, mitään isompaa ei käynyt kun vauhti oli hiljainen, mutta kipeä silti olin joka paikasta ja sain jäätävän mustelman ja asfaltti-ihottuman käteeni. Lisäksi ilmeisesti hiusmurtuma kylkiluussa, jota ei kyllä diagnosoitu, kun äitini ei vienyt minua tarkistettavaksi. Epäilen tätä siksi, että koko kylkeni oli musta ja välillä oli vaikea hengittää ja se teki todella kipeää, vielä kuukaudenkin tuon jälkeen.
Tuttujani on sitten enemmänkin kaatunut moottoripyörillä, useimmat selvisivät naarmuilla ja mustelmilla, osalla meni pyörä ihan rusinaksi ja yksi tuttu menetti henkensä, kun auto tuli 80km/h kylkeen kolmion takaa keskustassa.
Ajakaa varovasti ja hyvä että on kypärät teille molemmille!
Onko miehelläsi kokemusta moottoripyöräilystä ylipäätään? Milloin sai kortin ja miten paljon on ajanut sen jälkeen? Millaisen moottoripyörän miehesi osti?