Onko Cosmopolitan muuttunut ihan peilikuvaksi siitä mitä se oli 20v sitten?
Kun Cosmopolitan ilmestyi kuvioihin parikymmentä vuotta sitten se oli selkeästi suunnattu naisille, jotka arvostivat huoliteltua ja perinteistä kauneusihannetta ja ainakin tiettyyn rajaan asti myös perinteisiä sukupuolirooleja.
Nyt Cosmopolitanin kannessa on sairaalloisen ylipainoinen Alma, joka kertoo lehdessä lesboudesta ja feminismistä. Lisäksi näyttää olevan mm. transseksuaalin haastattelu.
Onko kohderyhmä vaihtunut noin täysin? Vai onko sitä alkuperäistä kohderyhmää enää lainkaan jäljellä Suomessa?
Kommentit (58)
Siinä kansi vuodelta 1999. Sarah Michelle Gellar niukassa asussa, vinkkejä miten saat vieteltyä miehen, paneskelujuttuja, kaunistautumista...
https://i.huffpost.com/gen/1295640/thumbs/o-COSMO-COVERS-570.jpg?2
Feminismi valtaa kaiken, ette pääse pakoon sitä.
Ylipaino, trans, feminismi yms. ovat nykyaikaa. Kuulostaa hyvältä.
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilistä kylläkin kaikki näkyy "väärin päin". Katso vaikka tekstejä vaatteissasi.
Hyvä vaan että on muuttunut, ennen Cosmo tuntui olevan pelkkä heteronormatiivinen seksilehti.
Mutta ymmärrättehän että nyt tuo lehti on brändätty Suomessa luusereille? Kauneusihanteet on sellaisia mitä pitää tavoitella. Kuka tahansa voi lihottaa itseään 50 kiloa ja ottaa shokkivärin hiuksiin. Samoin kuka vaan voi luopua siitä vaivasta että kestää vastakkaista sukupuolta, ottaa tämän täydentämään itseään ja ehkä perustaa perheenkin tämän kanssa. Kun ottaa samaa sukupuolta olevan kumppanin niin sehän on kuin olisi melkein itsensä kanssa.
Uskallan väittää että useimmissa muissa maissa Cosmo on ennallaan.
Cosmo oli ennen rehellisten kyrvänmetsästäjien lehti. Nykyään sellaista ei saa olla, vaan pitää olla joko lesbo tai kotiäiti.
Maailma muuttuu. Itse olen vähän ihmetellyt että Seura tekee vissiin vähän erilaista juttua nykyään. Mutta hyvä niin, tärkeitä aiheita näyttäisi olevan.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Lehdissä kerrotaan siitä, mitä kansa haluaa lukea. Tämä lessu,- läski- ja femakkojuttu myy nyt.
Onhan konservatiivisille nuorille naisille tarjolla laadukkaita ulkomaisia julkaisuja, kuten Vogue, Elle ja Marie Claire.
On olemassa myös ilmiö nimeltä pakkosyöttö. Miksi ihmeessä joku haluaisi katsella kuvia tursuavasta läskistä tai irvokkaasti meikatuista miehistä? Muuta kuin ehkä huumoriarvon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Itse olen vähän ihmetellyt että Seura tekee vissiin vähän erilaista juttua nykyään. Mutta hyvä niin, tärkeitä aiheita näyttäisi olevan.
Tästä tuli muuten mieleen, että luin joskus mummolla olleita Kauneus ja terveys -lehtiä, ja mielestäni oli paljon asiaa. Yllätyin kun tilasin jonkin tilaajalahjan houkuttelemana, pelkkää meikkiä ja mainosta koko lehti, ei enää mitään luettavaa meikäläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilistä kylläkin kaikki näkyy "väärin päin". Katso vaikka tekstejä vaatteissasi.
Miksi tätä pitää alapeukuttaa? Loukkaako jotain kyseinen havainto? Vain elämmekö eri maailmankaikkeuksissa joissa on eri luonnonlait?
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, trans, feminismi yms. ovat nykyaikaa. Kuulostaa hyvältä.
Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilistä kylläkin kaikki näkyy "väärin päin". Katso vaikka tekstejä vaatteissasi.
Miksi tätä pitää alapeukuttaa? Loukkaako jotain kyseinen havainto? Vain elämmekö eri maailmankaikkeuksissa joissa on eri luonnonlait?
Peili on vessasana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilistä kylläkin kaikki näkyy "väärin päin". Katso vaikka tekstejä vaatteissasi.
Miksi tätä pitää alapeukuttaa? Loukkaako jotain kyseinen havainto? Vain elämmekö eri maailmankaikkeuksissa joissa on eri luonnonlait?
Yksi alapeukku ja itku tulee kouvolatukalta. Voi ressukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilikuvassa vasen ja oikea "vaihtavat paikaa", joten minusta varsin osuva vertaus.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös ilmiö nimeltä pakkosyöttö. Miksi ihmeessä joku haluaisi katsella kuvia tursuavasta läskistä tai irvokkaasti meikatuista miehistä? Muuta kuin ehkä huumoriarvon vuoksi.
Kyllä noissa lehdissä ihan markkinatalouden lait vallitsevat. Jos tehdään sisältöä, jota ei haluat ostaa, lehti ei menesty. Ei siellä mitään idiootteja olla. Tämä myy nyt, tätä kansa haluaa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
En ole Cosmopolitania lukenut yli kymmeneen vuoteen, koska en koe olevani enää kohderyhmää. Siis se on mielestäni selkeästi nuorten naisten lehti ja itse olen jo nelikymppinen. Mutta eikö Suomen Cosmossa nykyisin sitten ole enää ollenkaan hoikkia naisia kuvissa tai heteroille suunnattuja juttuja? Kuinka monessa numerossa on ylipainoinen kansikuvamalli ja seksuaalivähemmistöön kuuluvan haastattelu? Ja onko näitä siis paljon joka ikisessä numerossa? Kuinka suuri prosenttiosuus suunnilleen vaikka vuoden 2019 lehtien sisällöstä on ei-perinteisiä juttuja, jos ei mainoksia oteta lukuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva tarkoittaa samanlaista, tarkoitat ilmeisesti vastakohtaa.
Peilistä kylläkin kaikki näkyy "väärin päin". Katso vaikka tekstejä vaatteissasi.
Miksi tätä pitää alapeukuttaa? Loukkaako jotain kyseinen havainto? Vain elämmekö eri maailmankaikkeuksissa joissa on eri luonnonlait?
Yksi alapeukku ja itku tulee kouvolatukalta. Voi ressukkaa.
Sinuna itkisin ihan puuttuvaa älykkyyttä. Oliko noin vaikeaa ymmärtää, että viittasin lainaamaani viestiin? Miten edes olisin voinut tietää etukäteen montako alapeukutusta tuo kyseinen viesti missä puhun alapeukutuksista tulee saamaan?
https://www.is.fi/viihde/art-2000006047051.html