Miten te koette jos brändi alkaa valistamaan asiakasta?
Viime aikoina monet brändit ovat ottaneet kantaa politiikkaan. Esimerkkeinä Finlayson, Fazer, Nike, Gillette. Oletteko kokeneet tämän huonona juttuna vai positiivinen ulostulona?
Kommentit (9)
Lopetin Fazerin tuotteiden ostamisen. Noihin muihin tuotteisiin minulla ei ole mitään suhdetta. Hesburgerin "mistä olisit valmis luopumaan" -mainoksesta olen ajatellut että Hesburgerissa käynnistä saattaisin luopua..
Minusta näiden brändien pitäisi viedä koko juttu vähän pidemmälle. Niin, että eivät huolisi asiakkaakseen ketä tahansa. Vain oikeaoppisille jäsenille. Ikäviä mielipiteitä kannattava tai pahoja tekoja tehnyt ei saisi ostaa näitä tuotteita lainkaan. Hyville ihmisille voisi vähän korottaa hintoja, he maksavat mielellään hyvyyslisää siitä, että kuuluvat kuluttajien eliittiin. Näin ei myynnin väheneminen haittaisi. Ja kuluttajan sädekehä sen kun vain kirkastuu. Ikävät ihmiset voivat sitten syödä puunkuorta, kävellä tuohivirsuissa ja ajaa partansa jollain vihavalmistajan puukolla.
Kyllä jyvät pitää erotella akanoista, vaikka se saattaakin kuulostaa vähän raa'alta.
Koen yritysten harjoittaman ”yhteiskunnallisen” propagandan yksinomaan vastenmielisenä ilmiönä, ja useimmiten se vaikuttaa negatiivisesti ostopäätöksiini ko. yrityksen tuotteiden tai palveluiden osalta.
Lisää tätä! Raskaustestien valmistajat, vaippabrändit, lastenvaatemerkit ja muut, tehkää jotain! Voisitte syyllistää äitejä lapsiin kohdistuvasta väkivallasta tai laiminlyönneistä tai muusta kivasta samalla kun myytte ylivertaisen moraalin tuotteitanne! Teidän käsissänne on parempi maailma, tehkää valistuksella lapsille onnellisempi lapsuus. :)
Kierrätys ok pakkausten osalta samoin kuin alkuperämaan ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja sen esille tuominen. Myös kestävät pyyntitavat (tonnikala jne). Nuo ovat itselleni hyviä asioita ostotilanteessa.
Mutta jossain tulee raja siihen, että alkaa vaikuttaa jo enemmän jonkun kerhon tuotteelta kuin ns vapaasti ostettavalta hyödykkeeltä.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina monet brändit ovat ottaneet kantaa politiikkaan. Esimerkkeinä Finlayson, Fazer, Nike, Gillette. Oletteko kokeneet tämän huonona juttuna vai positiivinen ulostulona?
En oikeastaan välitä. Jaksa joka asiasta somekohuta.
Onhan se silti vähän koomista että kertakayttövaippoja valmistava yritys mainostaa kertakäyttökulttuuria vastaan, mutta silti jatkaa kertakäyttövaippojen valmistusta ja lisää niiden tuotantoaan. Menossa on eri prändien viherpesua ja imagonnostatusta, sama ilmiö joka tuhosi 1960 -luvun hippiliikkeen 1970 -luvulla kaupallistamalla hippeyden.
*positiivisena ulostulona?