Skodan pienet turbomoottorit eivät kestä, saastuttavat ja ovat lyhytikäisiä
Pienet turbomoottorit eivät ole ainoastaan paljon polttoainetta kuluttavia ja siten paljon päästöjä synnyttäviä, vaan niiden suuri synti on lisäksi myös se, että ne eivät kestä. Niissä on jatkuvasti vikoja. Käyttöikä jää myös lyhyeksi.
1. Saastuttavat paljon
2. Kuluttavat paljon
3. Vikoja on paljon
4. Käyttöikä on lyhyt varsinkin Suomen oloissa
https://www.talouselama.fi/uutiset/tuulilasi-vertaili-fordin-ihmemootto…
https://www.apu.fi/artikkelit/nedc-vs-wltp-pikkuturbot-suurimpia-haviaj…
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/saksalaislehden-mittaus-paljast…
https://www.is.fi/autot/art-2000001254460.html
https://www.is.fi/autot/art-2000000788886.html
https://www.is.fi/autot/art-2000005438594.html
Kommentit (33)
Miksi yksilöit moitteesi Skodan mottoreihin? Tuosta voisi ja pitäisikin vetää yhtäläisyysmerkit Audiin, Volkswageniin ja SEATiin. Laittamissasi linkeissäkin mainitaan lisäksi Ford.
Linkin saksalaisen kulutustestin mukaan suurimmat erot ilmoitettuihin kulutuksiin oli Mercedeksellä, Volvolla, BMWllä, Opelilla ja FIATilla.
Huono aloitus, koska ongelma liittyy kaikkiin valmistajiin, ei pelkästään skodaan. Honda taitaa olla ainuita, jolla ei ole vielä tiputettu moottorien kokoa kauppakassi malleissa litraan.
Tuossa talouselämän jutussa mainitaan VW moottoririkoista. Ei Skodaa.
"Kun pienten moottoreiden edut näyttävät jäävän paljon luvattua pienemmiksi, voi kysyä niiden järkevyyttä ensinkään. Kun pienistä koneista otetaan ulos paljon tehoa, voi koneen kestävyys heikentyä. Yllättäviä konerikkoja on tavattu esimerkiksi Volkswagenin pienistä ja vähän isommista bensaturboista.
Focuksen Ecoboost on niin uusi, ettei sen kestävyydestä tosielämässä vähänkään ole vielä kokemuksia."
Vierailija kirjoitti:
Sama sitikan ja pösön puretech moottoreissa..ainakin turbollisissa
Puretech -moottoreissa ei kyllä vastaavia vikoja ole ollut. Mistä tällaista tietoa olet saanut?
280 000 kilometriä Puretechilla alla.
ValmistusLoppuu kirjoitti:
Pienet turbomoottorit eivät ole ainoastaan paljon polttoainetta kuluttavia ja siten paljon päästöjä synnyttäviä, vaan niiden suuri synti on lisäksi myös se, että ne eivät kestä. Niissä on jatkuvasti vikoja. Käyttöikä jää myös lyhyeksi.
1. Saastuttavat paljon
2. Kuluttavat paljon
3. Vikoja on paljon
4. Käyttöikä on lyhyt varsinkin Suomen oloissahttps://www.talouselama.fi/uutiset/tuulilasi-vertaili-fordin-ihmemootto…
https://www.apu.fi/artikkelit/nedc-vs-wltp-pikkuturbot-suurimpia-haviaj…
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/saksalaislehden-mittaus-paljast…
https://www.is.fi/autot/art-2000001254460.htmlhttps://www.is.fi/autot/art-2000000788886.html
https://www.is.fi/autot/art-2000005438594.html
Linkität uutisena jotain vuosia vanhoja ja yleisesti tunnettuja juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Huono aloitus, koska ongelma liittyy kaikkiin valmistajiin, ei pelkästään skodaan. Honda taitaa olla ainuita, jolla ei ole vielä tiputettu moottorien kokoa kauppakassi malleissa litraan.
Niin. Ja siihen liittyen:
"Uusi litrainen Ecoboost on vertailun mukaan sinänsä ihan hyvä kone, mutta ei lunasta säästölupauksiaan. Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"
(Talouseläma lainaa Tuulilasia)
ValmistusLoppuu kirjoitti:
Pienet turbomoottorit eivät ole ainoastaan paljon polttoainetta kuluttavia ja siten paljon päästöjä synnyttäviä, vaan niiden suuri synti on lisäksi myös se, että ne eivät kestä. Niissä on jatkuvasti vikoja. Käyttöikä jää myös lyhyeksi.
1. Saastuttavat paljon
2. Kuluttavat paljon
3. Vikoja on paljon
4. Käyttöikä on lyhyt varsinkin Suomen oloissahttps://www.talouselama.fi/uutiset/tuulilasi-vertaili-fordin-ihmemootto…
- Otsikossa Skoda
- Artikkelissa ei kertaakaan mainita Skodaa
Hyvin sä vedät ap!
Olen ajanut kahdella Renaultin pienellä turbomoottorisella autolla ja tykännyt kovasti molemmista. Ei ole ollut ongelmia (vielä?), autoni on nyt 7 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Sama sitikan ja pösön puretech moottoreissa..ainakin turbollisissa
Kerro nyt lisää satuja.
VAGina-autoille tyypillisiä moottori- ja vaihteisto-ongelmia.
Mikään nykyajan pieni turbokone ei ole pitkäikäinen. Johtuu siitä, että pienestä sylinteritilavuudesta revitään irti niin paljon tehoa kuin mahdollista. Moottori toimii koko ajan äärirajoillaan.
Vanhoissa autoissa moottoreita ei viritetty mahdollisimman tehokkaaksi, siksi ne kestävät nykymoottoreita huomattavasti kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono aloitus, koska ongelma liittyy kaikkiin valmistajiin, ei pelkästään skodaan. Honda taitaa olla ainuita, jolla ei ole vielä tiputettu moottorien kokoa kauppakassi malleissa litraan.
Niin. Ja siihen liittyen:
"Uusi litrainen Ecoboost on vertailun mukaan sinänsä ihan hyvä kone, mutta ei lunasta säästölupauksiaan. Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"
(Talouseläma lainaa Tuulilasia)
Hieman off-topiccina mutta tuo Hondan 1.8 litrainen on kyllä oikeasti erinomainen moottori. Tehokas, luotettava ja taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään nykyajan pieni turbokone ei ole pitkäikäinen. Johtuu siitä, että pienestä sylinteritilavuudesta revitään irti niin paljon tehoa kuin mahdollista. Moottori toimii koko ajan äärirajoillaan.
Vanhoissa autoissa moottoreita ei viritetty mahdollisimman tehokkaaksi, siksi ne kestävät nykymoottoreita huomattavasti kauemmin.
Siinä on mutuilua parhaimmillaan. Terkkuja sinne esson baariin 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään nykyajan pieni turbokone ei ole pitkäikäinen. Johtuu siitä, että pienestä sylinteritilavuudesta revitään irti niin paljon tehoa kuin mahdollista. Moottori toimii koko ajan äärirajoillaan.
Vanhoissa autoissa moottoreita ei viritetty mahdollisimman tehokkaaksi, siksi ne kestävät nykymoottoreita huomattavasti kauemmin.
Siinä on mutuilua parhaimmillaan. Terkkuja sinne esson baariin 🤣🤣
Mutuilua? Meinasitko ettei ole eroa, otetaanko 1,3l moottorista tehoa irti 44kW tai 90kW? Tiedätkö polttomoottorin toimintaperiaatteista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään nykyajan pieni turbokone ei ole pitkäikäinen. Johtuu siitä, että pienestä sylinteritilavuudesta revitään irti niin paljon tehoa kuin mahdollista. Moottori toimii koko ajan äärirajoillaan.
Vanhoissa autoissa moottoreita ei viritetty mahdollisimman tehokkaaksi, siksi ne kestävät nykymoottoreita huomattavasti kauemmin.
Siinä on mutuilua parhaimmillaan. Terkkuja sinne esson baariin 🤣🤣
Mutuilua? Meinasitko ettei ole eroa, otetaanko 1,3l moottorista tehoa irti 44kW tai 90kW? Tiedätkö polttomoottorin toimintaperiaatteista mitään?
Onhan siinä eroa, mutta jos litraisesta turbokoneesta otetaan 125 hv, ei se tarkoita, että se normaaliajossa kävisi läheskään maksimitehollaan. Lisäksi ahtamisesta suurin hyoty on ns. alaväännössä.
Volkswagen-konsernin pikkuturbot. Sillä kaikissa niissä on nuo samat moottorit.
Sama sitikan ja pösön puretech moottoreissa..ainakin turbollisissa