Mitä mieltä tästä - pojat saavat tyttöjä helpommin hyviä numeroita
Minulla on kaksi lasta, esikoispoika ja kuopustyttö. Poika jo yläasteella, tyttö neljännellä. Poika on luonteeltaan ulospäin suuntautunut, verbaalisesti lahjakas ja vaikka itse sanonkin - komea. Pitkä ja harteikas, suosittu myös tyttöjen keskuudessa. Uskaltaa puhua aikuisille, katsoo silmiin, on peruskohtelias.
Kävi aikanaan samaa ala-astetta kuin tytär nyt. Sai opettajilta usein kehuja Wilmassa, ja suoritukset arvioitiin usein yläkanttiin. Esim. jos sai matikan kokeista lukukauden aikana 8 ja 7:n, matikannumero todistuksessa 8. Jos sai kokeista 8 ja 9:n, numero 9. Mikäs siinä, hyvä homma, sama meininki jatkunut yläasteella.
Nyt tytär sai kuitenkin ekan numerotodistuksensa samalta ala-asteelta, jota velikin kävi. Hän on sulkeutuneempi luonne, hiljainen, silmälasit, tykkää nypertää itsekseen. Joskus tuntuu, että opet eivät muista hänen nimeään ennen kuin lukukauden alusta mennyt monta viikkoa. Saa harvoin Wilma-merkintöjä, ne harvat kyllä ehdottoman positiivisia. Tyttö on tavallaan siis persoonallisuudeltaan huomaamaton oppilas, mutta erittäin terävä. Kokeisiin kuulustellessa huomaan, että hänellä lähes valokuvamuisti. Lukee paljon, tutkii maailmankarttaa, muistaa monenmoista nippelitietoa luonnonhistoriasta, maantieteestä jne.
Siispä hämmästyin kovasti katsellessani hänen ensimmäistä todistustaan. Jos oli saanut matikankokeista esim 10 ja 9:n, numero 9. Jos 8 ja 9:n, todistusnumero 8. Samoissa tilanteissa, joissa veljen numeroita säännönmukaisesti pyöristettiin ylöspäin, tyttären numeroita pyöristetty alaspäin.
Siispä heidän keskiarvonsa samalta luokkatasolta erittäin lähellä toisiaan, vaikka molempia kokeisiin luvussa ja läksyjenteossa auttaneena voin sanoa, että objektiivisesti katsottuna tytär selkeästi akateemisesti vahvempi oppilas. Pojan persoonallisuus ehkä vieraiden silmissä kuitenkin viehättävämpi.
Voiko sukupuoli ja persoonallisuus oikeasti vaikuttaa näin paljon? Oletteko te äidit, joilla sekä tyttöjä että poikia, huomanneet samantapaista meininkiä? Mitä ajattelette aihesta?
Kommentit (31)
Olipa seksistinen avaus. Ei liity sukupuoleen vaan persoonaan.
Mutta kun pitää saada uhriutua.
Tyttärellä alakoulussa englannissa kaikista kokeista 10, todistuksessa 9. Syynä viittauksen puute tunnilla. Ennen tätä opettajaa numero oli 10, kuten myös tämän opettajan jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa seksistinen avaus. Ei liity sukupuoleen vaan persoonaan.
Mutta kun pitää saada uhriutua.
Sanotko noin myös niissä lukuisisa ketjuissa, jossa puhutaan kympin tytöistä?
Oi poikaparkaa. Äiti näkee koko maailman agendalasiensa läpi. Ihana poika ilmeisesti, mutta äidille ei täysin kelpaa, koska poika. Tyttö taas pärjää näköjään hyvin elämässä, mutta äidillä kiire muistuttaa tyttöä, että kyllä sua jotenkin sorretaan! Ole tarkkana!
Miten kun lapset tuosta kasvavat...poika pakotetaan armeijaan, tyttö ei. Nousetko barrikadeille, koska yhteiskunta on sitä mieltä, että sinun tyttösi henki on arvokkaampi, kuin pojan? Pojan henki ja terveys voidaam uhrata sodan sattuessa. Veikkaanpa, että tuo sinua EI häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Oi poikaparkaa. Äiti näkee koko maailman agendalasiensa läpi. Ihana poika ilmeisesti, mutta äidille ei täysin kelpaa, koska poika. Tyttö taas pärjää näköjään hyvin elämässä, mutta äidillä kiire muistuttaa tyttöä, että kyllä sua jotenkin sorretaan! Ole tarkkana!
Miten kun lapset tuosta kasvavat...poika pakotetaan armeijaan, tyttö ei. Nousetko barrikadeille, koska yhteiskunta on sitä mieltä, että sinun tyttösi henki on arvokkaampi, kuin pojan? Pojan henki ja terveys voidaam uhrata sodan sattuessa. Veikkaanpa, että tuo sinua EI häiritse.
Tämä.
Tämä on suomalaisen yhteiskunnan tabu, josta ei puhuta tarpeeksi. Keskivertosuorituksella miestä pidetään fiksuna, huippusuoriutuvaa naista pilkataan kympin tytöksi.
Ei arvosanaa anneta kokeiden perusteella. Paljon tärkeämpää on osaamisen osoitus, ja se voi tapahtua vaikka niin, että on kokeenpalautustilanteessa aktiivinen ja osoittaa siinä hoksaavansa jonkun pieleen menneen jutun.
Persoonaakaan ei arvioida, eli tyttäresi ei saa "miinusta" ujoudesta.
Sen sijaan opettajana arvioin mm. yrittämistä ja asennetta. On myös paljon helpompi ohjata oppilasta, joka ilmaisee ajatuksiaan ääneen, kuten poikasi ehkä tekee. Emme ole ajatustenlukijoita, joten emme voi tietää osaisiko se hiljainen oppilas kenties enemmänkin, jos hän ei tuo sitä mitenkään esille. Kysellä toki voi ja houkutella osallistumaan, mutta nelosluokkalaiselta edellytetään jo omaakin vastuuta oppimisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä alakoulussa englannissa kaikista kokeista 10, todistuksessa 9. Syynä viittauksen puute tunnilla. Ennen tätä opettajaa numero oli 10, kuten myös tämän opettajan jälkeenkin.
Kyseistä opettajasta ei kuulut tai näkynyt pihaustakaan lapsen Wilmassa, kunnes noin paria viikkoa ennen lukukauden päätöstä ilmestyi yhtäkkiä teksti tuntityöskentelyosioon ettei tuntiosallistuminen vastaa koeosaamista. Kyseessä vielä todella meluinen häirikköluokka, jossa ei mieluusti viitattu. En onnekseni ole törmännyt myöhemmin tuon kaltaiseen opettajaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei arvosanaa anneta kokeiden perusteella. Paljon tärkeämpää on osaamisen osoitus, ja se voi tapahtua vaikka niin, että on kokeenpalautustilanteessa aktiivinen ja osoittaa siinä hoksaavansa jonkun pieleen menneen jutun.
Persoonaakaan ei arvioida, eli tyttäresi ei saa "miinusta" ujoudesta.
Sen sijaan opettajana arvioin mm. yrittämistä ja asennetta. On myös paljon helpompi ohjata oppilasta, joka ilmaisee ajatuksiaan ääneen, kuten poikasi ehkä tekee. Emme ole ajatustenlukijoita, joten emme voi tietää osaisiko se hiljainen oppilas kenties enemmänkin, jos hän ei tuo sitä mitenkään esille. Kysellä toki voi ja houkutella osallistumaan, mutta nelosluokkalaiselta edellytetään jo omaakin vastuuta oppimisestaan.
Kyllä suurin osa opettajista onneksi antaa. Kokeiden keskiarvo ja läksyt tehtynä, lisänä tunnilla tehtävien tehtävien teko.
Minkä sille mahtaa, jos ihmiset pitävät ulospäinsuuntautuneista.
Vierailija kirjoitti:
Ei arvosanaa anneta kokeiden perusteella. Paljon tärkeämpää on osaamisen osoitus, ja se voi tapahtua vaikka niin, että on kokeenpalautustilanteessa aktiivinen ja osoittaa siinä hoksaavansa jonkun pieleen menneen jutun.
Persoonaakaan ei arvioida, eli tyttäresi ei saa "miinusta" ujoudesta.
Sen sijaan opettajana arvioin mm. yrittämistä ja asennetta. On myös paljon helpompi ohjata oppilasta, joka ilmaisee ajatuksiaan ääneen, kuten poikasi ehkä tekee. Emme ole ajatustenlukijoita, joten emme voi tietää osaisiko se hiljainen oppilas kenties enemmänkin, jos hän ei tuo sitä mitenkään esille. Kysellä toki voi ja houkutella osallistumaan, mutta nelosluokkalaiselta edellytetään jo omaakin vastuuta oppimisestaan.
pärstän perusteella
Kaikkien tutkimusten mukaan päinvastoin, opettajat suosivat tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tutkimusten mukaan päinvastoin, opettajat suosivat tyttöjä.
Suosivat keskivertotyttöjä, mutta ei hiljaisia ja ujoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tutkimusten mukaan päinvastoin, opettajat suosivat tyttöjä.
Ei miua ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tutkimusten mukaan päinvastoin, opettajat suosivat tyttöjä.
Suosivat keskivertotyttöjä, mutta ei hiljaisia ja ujoja.
hymyileviä, sanavalmiita...
Hyväkäytöksinen motivoitunut poika kiinnittää varmasti opettajan huomion ja arviointikin on yläkantissa. Sen sijaan tyttöjen oletetaan olevan ilman muuta hyväkäytöksisiä ja motivoituneita, joten heidän pitää erottua joukosta positiivisesti saadakseen hyvät arvioinnit. Komea hauska poika iskee ainakin vähän vanhemman naisopettajan sydämeen. Pieni kiltti tyttö, varsinkin jos on vielä aika arka ja hiljainen, jää usein huomaamatta. Valitettavasti on edelleen opettajia, jotka eivät osaa ottaa kaikkia oppilaita huomioon samalla tavalla, vaan keskittyvät liiaksi noihin rohkeisiin, reippaisiin ja aktiivisiin oppilaisiin ja jättävät nuo maan hiljaiset oman onnensa varaan. Hämmästely onkin sitten monesti suuri, jos tällainen hiljainen hissukka menestyy kokeissa huomattavan hyvin, paremmin kuin ne suosikkioppilaat. Isossa oppilasmäärässä on helppo olla huomaamatta hiljaisia rauhallisia oppilaita, valitettavasti. Äänekkäät ja villit vievät huomion ja energian.
Minulla on myös kaksi lasta, kumpikin poikia. Tilanne hyvin samanlainen. Toinen on ulospäinsuuntautunut iloinen velikulta, toinen analyyttinen pohdiskelija. Tietotasoltaan aivan erilaiset. Ekstrovertti saa lähes yhtä hyviä todistuksia kuin aidosti lahjakas ja syvällinen ajattelijatyyppi, vaikka rehellisyyden nimessä hänen osaamisensa on hyvin heikkoa monissa aineissa. Peruskoulussa ylipäätään ysin voi saada hyvin helposti ja heikolla osaamisella, jos vaan persoona on miellyttävä.
Vasta lukiossa alkaa arvostelussa näkyä myös opiskelijan keskittymiskyky ja luetun ymmärtäminen ja soveltaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei arvosanaa anneta kokeiden perusteella. Paljon tärkeämpää on osaamisen osoitus, ja se voi tapahtua vaikka niin, että on kokeenpalautustilanteessa aktiivinen ja osoittaa siinä hoksaavansa jonkun pieleen menneen jutun.
Persoonaakaan ei arvioida, eli tyttäresi ei saa "miinusta" ujoudesta.
Sen sijaan opettajana arvioin mm. yrittämistä ja asennetta. On myös paljon helpompi ohjata oppilasta, joka ilmaisee ajatuksiaan ääneen, kuten poikasi ehkä tekee. Emme ole ajatustenlukijoita, joten emme voi tietää osaisiko se hiljainen oppilas kenties enemmänkin, jos hän ei tuo sitä mitenkään esille. Kysellä toki voi ja houkutella osallistumaan, mutta nelosluokkalaiselta edellytetään jo omaakin vastuuta oppimisestaan.
Tämä on ihan p-seestä j aon järkyttävää miten itsestäänselvänä ja oikeutettuna opettajat tätä periaatettaan hokevat. Ammattitaitoisen opettajan pitäisi pystyä arvioimaan myös introverttien osaamista.
Tuntityöskentely (viittaus, tehtävien teko, kaverien auttaminen jne) vaikuttaa numeroon. Tietysti se ulospäinsuuntautuneempi näyttää ahkerammalta ja siksi numerot pyöristyvät ylöspäin. Ja en usko että lapsillasi on sama opettaja, joten tuota päätelmää ei voi tehdä.