Miksi naisten maantiepyörän rungossa on vaakatanko?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
siihen on kiva iskeä kulkuset kun tipahtaa polkimilta
Tukevampi. Osta mammapyörä mieluummin. Taitais olla enemmän sun juttu kuin maantiepyörä.
Sen takia että se pysyy kasassa ja on mahdollisimman kevyt.
No jos ne ei aja pitkä hame päällä niin voi ajaa
vaakatangolla varustetulla pyörällä.
Lisäksi naisilla ei ole pelkoa että tippuvat muniensa päälle
jos putoavat vaakatangonpäälle.
Naisten pyörien tanko tehtiin alunperin varman siksi että hameiden kanssa oli helpompi kiivetä satulaan. Vaakatanko on paljon aerodynaamisempi.
Naiset harvemmin polkevat enää hameen kanssa joten se vaakatanko on ihan ok. Pyörä on kestävämpi siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
Voi sinua hassua pientä... nykymateriaaleilla ei ole väliä, onko kolmiomalli vai ei, vaikka se periaatteessa fysiikan kannalta olisi jykevämpi.
https://yle.fi/uutiset/3-10005867
– Kaikkien runkojen on läpäistävä city- ja maastopyörille suunnitellut rasitustestit.
Jos pyöriä tarkastellaan käytännöllisyyden kautta, voi naisten pyörä Mehtosen mukaan itse asiassa osoittautua paremmaksi ratkaisuksi kaupungissa.
Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtonen uskoo, että tulevaisuudessa unisex-ajattelu tulee kuitenkin näkymään yhä enemmän myös polkupyörissä.
– Lasketaan putkikorkeuksia sen verran, etteivät ne suoraan viittaa tämän mallin kuuluvan naisille, toisen miehille.
Nykyään pyörät alkaa tosiaan olla enemmän unisex-mallia, sitä vaakatankoa ei tarvita lujuuden vuoksi, ihan turha munienmurskaaja.
https://www.rosebikes.fi/images/B8A5kQmF6c1vXJZ778DNInZ5AuZOcOPZ90LonNq…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
"Tutkijan mukaan polkupyörien erottaminen nais- ja miessukupuolen mukaan on jäänne historiasta. Insinöörin mukaan mallien välinen rakenteellinen ero ei tee toisesta huonompaa"
Vaakatangoista ollaankin siirtymässä poissa valtaväen pyörissä. Ainaostaan erittäin vaativassa käytössä vaakatangolla voi vielä olla perusteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
Voi sinua hassua pientä... nykymateriaaleilla ei ole väliä, onko kolmiomalli vai ei, vaikka se periaatteessa fysiikan kannalta olisi jykevämpi.
https://yle.fi/uutiset/3-10005867
– Kaikkien runkojen on läpäistävä city- ja maastopyörille suunnitellut rasitustestit.
Jos pyöriä tarkastellaan käytännöllisyyden kautta, voi naisten pyörä Mehtosen mukaan itse asiassa osoittautua paremmaksi ratkaisuksi kaupungissa.
Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtonen uskoo, että tulevaisuudessa unisex-ajattelu tulee kuitenkin näkymään yhä enemmän myös polkupyörissä.
– Lasketaan putkikorkeuksia sen verran, etteivät ne suoraan viittaa tämän mallin kuuluvan naisille, toisen miehille.
Joopa joo.
Tajuatko kuinka paljon kiertoliikettä tapahtuu avorunkoisessa (naistenpyörä) verrattunu vaakaputkella tehtyyn kolmioon verrattuna?
Jo että tässä keskustelussa puhutaan "vaakatangosta" osoittaa miten pihalla porukka on.
Poljepa seisten sitä avorunkoista ja katso kuinka nitkuu.
Pienempien poikien pyörissä ei enää tuota vaakatankoa näe, muistuttavat enemmän tyttöjen pyörää nykyään. Ihan järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
Voi sinua hassua pientä... nykymateriaaleilla ei ole väliä, onko kolmiomalli vai ei, vaikka se periaatteessa fysiikan kannalta olisi jykevämpi.
https://yle.fi/uutiset/3-10005867
– Kaikkien runkojen on läpäistävä city- ja maastopyörille suunnitellut rasitustestit.
Jos pyöriä tarkastellaan käytännöllisyyden kautta, voi naisten pyörä Mehtosen mukaan itse asiassa osoittautua paremmaksi ratkaisuksi kaupungissa.
Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtonen uskoo, että tulevaisuudessa unisex-ajattelu tulee kuitenkin näkymään yhä enemmän myös polkupyörissä.
– Lasketaan putkikorkeuksia sen verran, etteivät ne suoraan viittaa tämän mallin kuuluvan naisille, toisen miehille.
Joopa joo.
Tajuatko kuinka paljon kiertoliikettä tapahtuu avorunkoisessa (naistenpyörä) verrattunu vaakaputkella tehtyyn kolmioon verrattuna?
Jo että tässä keskustelussa puhutaan "vaakatangosta" osoittaa miten pihalla porukka on.
Poljepa seisten sitä avorunkoista ja katso kuinka nitkuu.
Pyöriä kehittävä insinöörikö tietää asian huonommin kuin sinä? Ja oikeasti pyörät ovat koko ajan menneet kohti unisex-mallia, harvassa miesten pyörässäkään on se keskitanko enää täysin vaakatasossa.
Kaikki koeajamani naistenpyörät (teen hyvää hyvyyttäni pieniä huoltoja tuttavien pyöriin) ovat olleet varsin karmeita letkuja ajossa. Rungon vääntymisen ihan tavallisissa tilanteissa tuntee selvästi, kun ajaa itse ns. miestenpyörällä valtaosan kilometreistä.
Epäilemättä joku huippubrändi voi tehdä ns. naistenrungon joka on myös tukeva, mutta ainakin teräsrunkoiset ajamani naistenpyörät ovat osaltaan selittäneet miksi joidenkin on niin vaikea ajaa suoralla tiellä oikeasti suoraan.
Joo, jos googlaa poikien pyörä, niin ei ne enää ole sitä perinteistä miesten mallia.
Kolmiorunko on kevyempi ja lujempi, ennen, nyt ja aina. Kukaan ei enää tarvitse pitkän mekon takia mummopyörää.
Koska maastopyöräilyä ei yleensä harrasteta hame päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?
Pitäisikö perehtyä vähän fysiikkaan ja rakenneoppiin niin ei tarvitsisi kysellä niin tyhmiä?
Voi sinua hassua pientä... nykymateriaaleilla ei ole väliä, onko kolmiomalli vai ei, vaikka se periaatteessa fysiikan kannalta olisi jykevämpi.
https://yle.fi/uutiset/3-10005867
– Kaikkien runkojen on läpäistävä city- ja maastopyörille suunnitellut rasitustestit.
Jos pyöriä tarkastellaan käytännöllisyyden kautta, voi naisten pyörä Mehtosen mukaan itse asiassa osoittautua paremmaksi ratkaisuksi kaupungissa.
Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtonen uskoo, että tulevaisuudessa unisex-ajattelu tulee kuitenkin näkymään yhä enemmän myös polkupyörissä.
– Lasketaan putkikorkeuksia sen verran, etteivät ne suoraan viittaa tämän mallin kuuluvan naisille, toisen miehille.
Joopa joo.
Tajuatko kuinka paljon kiertoliikettä tapahtuu avorunkoisessa (naistenpyörä) verrattunu vaakaputkella tehtyyn kolmioon verrattuna?
Jo että tässä keskustelussa puhutaan "vaakatangosta" osoittaa miten pihalla porukka on.
Poljepa seisten sitä avorunkoista ja katso kuinka nitkuu.
Pyöriä kehittävä insinöörikö tietää asian huonommin kuin sinä? Ja oikeasti pyörät ovat koko ajan menneet kohti unisex-mallia, harvassa miesten pyörässäkään on se keskitanko enää täysin vaakatasossa.
Insinööri ei muuta fysiikkaa.
Samalla materiaalilla toteutettu suljetturunkoinen on aina tukevampi kuin avorunko.
Myöskin turhaa elvistelyä höpöttää kummallisen mallisista hiilikuitu- tai alumiinirungoista, jotka ajossa on vain epämukavia verrattuna perinteiseen teräsrunkoon.
Vääntöjäykkyys ei tule ilman haittapuolia.
Eikö ennemmin pitäisi kysyä miksi missään pyörässä on vaakatanko? Mihin sitä tarvitaan?