Uskovaiset lapset koulussa ja eskarissa
Tiedättekö ketään lapsia, joiden täytyy esimerkiksi jäädä pois joistain ohjelmanumeroista koska niiden uskonto kieltää? Ja tietysti oletteko koskaan törmänneet opettajaan jonka opetukseen vaikuttaa hänen vakaumuksensa?
Mulla itellä oli vielä lukiossa eräs jehovantodistaja luokkakaverina, joka biologiantunnilla saarnas evoluution olevan valhe. Mietin vaan mitä vastas kokeessa ja miten vakaumus vaikutti arvosanaan.
Kommentit (60)
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi olla puolet luokasta vanhoillislestadiolaisten lapsia.
Eivät osallistu elokuva- tai teatterireissuihin.
Omana kouluaikanani heitä oli muutama/luokka.
En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa jo opetuksen suunnitteluun.
Hyvin tuntuu pakanalapseni heidän kanssaan tulevan toimeen.
Saa nähdä, tuleeko välille juopa rippikoulu-iässä, kuten olen joskus nähnyt käyvän.
Kun vertailen omaa kouluaikaani (80-90 luvun vaihteen molemmin puolin) lestadiolaisalueella oman lapseni kouluaikaan samalla alueella, huomaan, että asenteet ovat lieventymässä.
Omaan kouluaikaani lestadiolaiset eivät kuunnelleet musiikkia, musiikintunneilla laulettiin tasan tarkkaan vain oppikirjasta löytyviä lauluja - nykyään kuuntelevat, laulavat ja soittavat nykymusiikkia musiikintunneilla ja tekevät aiheesta esitelmiä.
Omaan kouluaikaani lestadiolaiset eivät katsoneet mitään elokuvia (korkeintaan koulu-TV:n opetusohjelmia), vaan lukivat samaan aikaan samaa kirjana - nykyään osallistuvat elokuvien katsomiseenkin.
Omaan kouluaikaani lestadiolaiset jäivät pois konserteista, teatterikäynneistä jne. - nykyään osallistuvat oman ja vanhempien harkinnan mukaan tilaisuuksiin, jos eivät liikaa sodi heidän vakaumustaan vastaan
Omaan kouluaikaani lestadiolaiset eivät osallistuneet millekään liikuntatunnille, jossa oli mukana musiikkia (airobic, tanssi jne) - nykyään taisi olla paritanssitunnit, joille lestadiolaiset eivät osallistuneet.
Omaan kouluaikaani lestadiolaiset eivät harrastaneet kilpaurheilua, välttämättä edes koululiikunnassa - nykyään lestadiolaisia ja lestadiolaisperheiden lapsia on jopa urheiluseuroissa.
Assburger kirjoitti:
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi olla puolet luokasta vanhoillislestadiolaisten lapsia.
Eivät osallistu elokuva- tai teatterireissuihin.
Omana kouluaikanani heitä oli muutama/luokka.En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa jo opetuksen suunnitteluun.
Hyvin tuntuu pakanalapseni heidän kanssaan tulevan toimeen.
Saa nähdä, tuleeko välille juopa rippikoulu-iässä, kuten olen joskus nähnyt käyvän.
Oksettavaa pskaa. Miten voidaan perustella, että pääsevät koulusta läpi kun kulttuuriopetuksessa on tuollaisia aukkoja? Elokuvat, teatteri, musiikki, tanssi... Vai onko opetussuunnitelma niin leväperäinen ja monitulkintainen, että tällaiset katsotaan läpi sormien. Jos heillä on korvaavia tehtäviä (eipä tietenkään ole....) niin mistä aiheesta ne sitten ovat? Kotiopetukseen jos ei suomalainen peruskoulu kelpaa.
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Evoluution kiistäjä ei ole tavisluterilainen, vaan kreationisti.
Tai sitten vain tyhmä.
Mikään biologiassa ei tule ymmärretyksi ilman evoluutiota.
Mä olin helluntailaisten lapsi ja kävin koulua 80-luvulla. Asuimme pikku paikkakunnalla etelä Suomessa ja muut lapset olivat tavallisia luterilaisia. Olin koulun ainoa uskovainen lapsi ja kyllä minua mm haukkuttiin uskovaiseksi yms. Kävin normaali uskontunneilla ja biologian tunneilla myös. En syönyt veri lättyjä koska uskonto kielsi sen. En käynyt rippikoulua. Kyllä harmittaa kun tottelin vanhempia koska kaikki karsasti eikä kavereita ollut.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi olla puolet luokasta vanhoillislestadiolaisten lapsia.
Eivät osallistu elokuva- tai teatterireissuihin.
Omana kouluaikanani heitä oli muutama/luokka.En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa jo opetuksen suunnitteluun.
Hyvin tuntuu pakanalapseni heidän kanssaan tulevan toimeen.
Saa nähdä, tuleeko välille juopa rippikoulu-iässä, kuten olen joskus nähnyt käyvän.
Oksettavaa pskaa. Miten voidaan perustella, että pääsevät koulusta läpi kun kulttuuriopetuksessa on tuollaisia aukkoja? Elokuvat, teatteri, musiikki, tanssi... Vai onko opetussuunnitelma niin leväperäinen ja monitulkintainen, että tällaiset katsotaan läpi sormien. Jos heillä on korvaavia tehtäviä (eipä tietenkään ole....) niin mistä aiheesta ne sitten ovat? Kotiopetukseen jos ei suomalainen peruskoulu kelpaa.
En suhtaudu noin jyrkästi.
Tietoaineissa(biologia, terveystieto) tokikaan ei saa tehdä mitään myönnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi olla puolet luokasta vanhoillislestadiolaisten lapsia.
Eivät osallistu elokuva- tai teatterireissuihin.
Omana kouluaikanani heitä oli muutama/luokka.En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa jo opetuksen suunnitteluun.
Hyvin tuntuu pakanalapseni heidän kanssaan tulevan toimeen.
Saa nähdä, tuleeko välille juopa rippikoulu-iässä, kuten olen joskus nähnyt käyvän.
Oksettavaa pskaa. Miten voidaan perustella, että pääsevät koulusta läpi kun kulttuuriopetuksessa on tuollaisia aukkoja? Elokuvat, teatteri, musiikki, tanssi... Vai onko opetussuunnitelma niin leväperäinen ja monitulkintainen, että tällaiset katsotaan läpi sormien. Jos heillä on korvaavia tehtäviä (eipä tietenkään ole....) niin mistä aiheesta ne sitten ovat? Kotiopetukseen jos ei suomalainen peruskoulu kelpaa.
"Kulttuuriopetuksessa..." En muista, että olisimme koskaan menneet luokan kanssa elokuviin tai teatteriin, joten meidän luokalla peruskoulussa ei olisi lestadiolainen olisi jäänyt mistään paitsi (siis jos se tuohon elokuviin ja teatteriin rajoittuu). Vanhojen tanssit tietty oli, mutta se oli vasta lukiossa. Tosin taisit vähän provomielessä kirjoittaakin....
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Teoriakin on parempi kuin joku satukirjan sepitys. On olemassa myös paljon erilaisia tutkimuksia, jotka vahvistavat tätä teoriaa. Satukirjassa ei ole mitään perusteita.
Kävin lukion Oulussa, joka on erittäin L-positiivinen paikkakunta. Luokallani oli vakaumuksellisia noin kolmasosa. Mielestäni tämä vaikutti negatiivisesti koulun ja luokkamme ilmapiiriin. Mitään erikoista ei koskaan tehty "koko porukalla" vaan aina tämä kolmannes joko jättäytyi pois tai olivat sivussa tarkkailemassa. Vähän niinkuin synnynnäisen vamman takia vapautus liikunnasta. En oppinut kolmen vuoden aikana edes kaikkien nimiä, vaikka vietimme kaksisataa päivää vuodesta yhdessä samassa huoneessa!
Tuollainen "erilaisuus" tuossa herkässä iässä ei varmasti ole kenellekään helppoa, mielellään juttelisivat varmasti välitunneilla vaikka meikeistä, musasta ja leffoista luokkakavereiden kanssa.
Eriarvoisuus sai meidät muut myös miettimään meille opetettavien (tylsien) asioiden tarpeellisuutta ja tärkeyttä, jos kerran "heidänkään" ei niitä tarvinnut oppia. Tämäkin osaltaa kasvatti kiilaa meidän ja heidän väliin ja opetti teinejä siihen että on olemassa eriarvoisia ihmisiä. Tämän päivän maailman oppien vastakohta, itseasiassa. Mitäkähän Jeesus sanoisi?
Astetta vielä suuremmaksi ongelma muodostuu keskiasteen koulutuksessa. Nuoret lestadiolaisnaiset valtaavat suuren osan esim. opettajakoulutuksen opintopaikoista erinomaisilla keskiarvoillaan. Tarvitsevat sitten omakohtaisia suoritustapoja (=lisätöitä lehtoreille) kun eivät osallistu teatterikäynteihin yms. Eivätkä sitten kuitenkaan koskaan tee päivääkään opettajan töitä, vaan jäävät käytännössä kotiäideiksi. Eivät halua alkaa tekemään lapsia 19-vuotiaina joten menevät neljäksi vuodeksi vielä lukion jälkeen opiskelemaan, ostaakseen itselleen hiukan aikaa ennen vääjäämätöntä. Etelä-Suomessa samaan aikaan opettajapula.
Kaikki saa uskoa juuri siten kuin haluaa, mutta jos sillä vakaumuksella on negatiivisia vaikutuksia ympäröivään yhteisöön, saa asiasta sanoa. Itse esimerkiksi huolehdin ettei lasteni tarhantäti usko mihinkään niin kiihkeästi että sieltä voisi vahingossakaan tarttua outoja ajatuksia lapsiini.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi olla puolet luokasta vanhoillislestadiolaisten lapsia.
Eivät osallistu elokuva- tai teatterireissuihin.
Omana kouluaikanani heitä oli muutama/luokka.En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa jo opetuksen suunnitteluun.
Hyvin tuntuu pakanalapseni heidän kanssaan tulevan toimeen.
Saa nähdä, tuleeko välille juopa rippikoulu-iässä, kuten olen joskus nähnyt käyvän.
Oksettavaa pskaa. Miten voidaan perustella, että pääsevät koulusta läpi kun kulttuuriopetuksessa on tuollaisia aukkoja? Elokuvat, teatteri, musiikki, tanssi... Vai onko opetussuunnitelma niin leväperäinen ja monitulkintainen, että tällaiset katsotaan läpi sormien. Jos heillä on korvaavia tehtäviä (eipä tietenkään ole....) niin mistä aiheesta ne sitten ovat? Kotiopetukseen jos ei suomalainen peruskoulu kelpaa.
Rakas! Rukoilen puolestasi ,että Jumala avaisi Sinulle tämän asian ajallaan.
Oi kuule, asun lestojen mekassa ja luokaltani vain 2 tyttöä osallistui tanssitunnille minun lisäkseni, loput menivät lenkille :D Muutenkin on enemmän sääntö kuin poikkeus olla uskovainen täällä päin
Kerran koulussa oli yks lapsi, jonka vanhemmat valittivat milloin mistäkin uskonnollisuudesta olivat myös hyvin ateisisia ja lopulta ottivat lapsen sitten pois koulusta kun eivät saaneet järjestettyä vaihtoehtoista toimintaa kaiken uskonnollisen "propagandan" ajaksi
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Evoluution kiistäjä ei ole tavisluterilainen, vaan kreationisti.
Tai sitten vain tyhmä.
Mikään biologiassa ei tule ymmärretyksi ilman evoluutiota.
No mä tunnen esim kristityn lääkärin joka on kreationisti ja uskon hänen jotain biologiasta ymmärtävän :-D
Oon kristitty ja lapset eivät osallistu halloweenin juhlintaan jos sellaista on koulussa.
Kiihkoateismi ja ateismi yleensäkin on verrattavissa uskontoon. Kieltäydytää jostain koulun opetuksesta = uskonto.
Uskovaiset kieltäytyvät paritanssista. Thats' it.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt: miksi se häiritsee jotakin jos joku elää eri tavalla? Jos jonkun lapsi ei osallistu konserttiin? Tanssiin? Mitä se juuri sinua haittaa? Koulun opetussuunnitelma mahdollistaa tämän, ja koulut ottavat erilaisuuden hyvin huomioon vähän opettajasta riippuen. Koulun tehtävähän on tukea koteja kasvatustyössä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Tunge nyt se jumala peppuusi...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Evoluution kiistäjä ei ole tavisluterilainen, vaan kreationisti.
Tai sitten vain tyhmä.
Mikään biologiassa ei tule ymmärretyksi ilman evoluutiota.
Mikäs on sellaisen haukkumanimi, joka uskoo evoluutioon? Evoluutiouskovainen? Evoluutio on teoria, keksitty satu... Toivottavasti mahdollisimman pian tämä asia tulisi myös tavisten ymmärrykseen. Valitettavasti kuitenkin edelleen lapsia aivopestään ateisteiksi juuri evoluutioteorian avulla kouluissa. Onko uskomaton väite?... Otappa selvää ja hämmästy, kumpaan esim argeologiset löydöt täsmäävät, evoluutiosatuun vai raamattuun.....
Koko ajan niitä on ollut eskarista lukioon asti. Lestadiolaisia. Eivät saaneet osallistua tanssitunneille tai kuunnella musiikkia, eskarissa kaveri pelotteli minua h*lvetillä koska en ole lestadiolainen, hylkäsi minut tanssiharrastuksen vuoksi.