Uskovaiset lapset koulussa ja eskarissa
Tiedättekö ketään lapsia, joiden täytyy esimerkiksi jäädä pois joistain ohjelmanumeroista koska niiden uskonto kieltää? Ja tietysti oletteko koskaan törmänneet opettajaan jonka opetukseen vaikuttaa hänen vakaumuksensa?
Mulla itellä oli vielä lukiossa eräs jehovantodistaja luokkakaverina, joka biologiantunnilla saarnas evoluution olevan valhe. Mietin vaan mitä vastas kokeessa ja miten vakaumus vaikutti arvosanaan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
1900-luvulla tiede piti faktana ’alkuräjähdystä’ kaikkeuden syntymisessä. Ikinä se ei osannut kertoa mistä sellainen ’pommi’ ilmestyi (tyhjästäkö), joka sinkosi tähtiä tuhannen valovuoden päähän!! Nyt on tuo evoluutioTEORIA yksi uskon oppi.
Alkuräjähdys on edelleen termi mitä käytetään kuvaamaan kaikkeuden syntymistä. Kyseessä ei ole mikään pommi, eikä alkuräjähdysteorien ole tarkoituskaan selittää mitä oli ennen alkuräjähdystä.
Kun katsot teleskooppiin, näet menneisyyteen. Tarpeeksi kauaksi katsomalla nähdään lähelle alkuräjähdystä.
Vierailija kirjoitti:
1900-luvulla tiede piti faktana ’alkuräjähdystä’ kaikkeuden syntymisessä. Ikinä se ei osannut kertoa mistä sellainen ’pommi’ ilmestyi (tyhjästäkö), joka sinkosi tähtiä tuhannen valovuoden päähän!! Nyt on tuo evoluutioTEORIA yksi uskon oppi.
Et ymmärrä näemmä mitään noista aiheista.
Alkuräjähdyksellä ja evoluutioteorialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Alkuräjähdys kuvaa maailmankaikkeuden syntyä.
N. 14 miljardia vuotta sitten maailmankaikkeus oli kuuma ja tiheä, nyt se laajenee jäähtyen.
Tuota faktaa ei ole mikään kumonnut.
Evoluutio tarkoittaa elämänmuotojen kehittymistä aiemmista elämänmuodoista.
Se ei ota kantaa elämän syntyyn eikä missään nimessä maailmankailkeuden syntyyn.
Ap tässä,
Aloitus oli provo ja tarkoitus oli tuoda esille tarinoita ihmiskunnan syövästä, mutta näemmä syöpä tuli itse...
Pls lopettakaa evoluutio on fakta ja kaikki saavat valita oman uskontonsa mutta fundamentalismi on typerää PISTE!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikuisilla toinen buddhalainen, toinen ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Lapset eivät kuulu myöskään mihinkään.
Olen hakenut lapsille vapautusta kaikesta uskonnollisesta toiminnasta. Käyvät elämänkatsomustiedon tunneilla eivätkä osallistu kristillisiin päivänavauksiin tai joulukirkkoihin (muuta uskontoahan täällä päin maailmaa ei tuputeta kuin kristinuskoa). Saavat aikuisina sitten tehdä itse päätöksensä ja liittyä tai olla liittymättä siihen uskontokuntaan, joka heille sopii.
Minusta on suorastaan oksettaavaa, miten kristityistä arvoista pidetään kiinni tasan sen verran, mikä itselle sopii. Teidän jumalanne halusi pitää sunnuntain vapaapäivänä ja käskyissä on mm "Älä valehtele", mutta kaikki kristityt rikkovat näitä sääntöjä jatkuvasti.
Minua oksettaa, että luulet voivasi opettaa meidän uskonnostamme meille jotain.
Ateistit tuntuvat tietävän keskimäärin kristinuskosta enemmän kuin tavallinen kristitty. Ja siksi he ovatkin ateisteja.
Raamatun lukeminen on ensiaskel ateismiin. :)
Kristittyjen uskontokuntaan kuuluvan ei tarvitse olla Raamatuntuntija. Esim. rippikoulu luterilaisine opinkappaleineen ja kaste liittävät ihmisen kristilliseen srk:aan. Tämän toki tiesitkin. Kuinka hyvin luterilaiset kirjat esimerkiksi sitten tunnet?
Evoluutioteoria on sitäpaitsi vanhempi kuin alkuräjähdysteoria.
Darwin kuvasi evoluution systemaattisesti kirjassaan Lajien synty, vaikka samanlaisia ajatuksia lajien lehityksestä oli jo aiemminkin esitetty.
Alkuräjähdysteoria taas pohjautuu Edwin Hubblen havaintoon, että ksukaiset galaksit pakenevat meistä poispäin, katsoi mihin suuntaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
Aloitus oli provo ja tarkoitus oli tuoda esille tarinoita ihmiskunnan syövästä, mutta näemmä syöpä tuli itse...
Pls lopettakaa evoluutio on fakta ja kaikki saavat valita oman uskontonsa mutta fundamentalismi on typerää PISTE!!!
Eli ei sitten saarnannutkaan..
miten meni ap.. ?! Omasta mielestä. Ehkä muutkin kommentoijat vaan provosoivat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin helluntailaisten lapsi ja kävin koulua 80-luvulla. Asuimme pikku paikkakunnalla etelä Suomessa ja muut lapset olivat tavallisia luterilaisia. Olin koulun ainoa uskovainen lapsi ja kyllä minua mm haukkuttiin uskovaiseksi yms. Kävin normaali uskontunneilla ja biologian tunneilla myös. En syönyt veri lättyjä koska uskonto kielsi sen. En käynyt rippikoulua. Kyllä harmittaa kun tottelin vanhempia koska kaikki karsasti eikä kavereita ollut.
Moi! Mulla ihan sama tarina!Miten voit nykyään?Mä olen edelleen sosiaalisesti kömpelö, pelkään ihmisiä ja en oikein tunnu pääsevän porukkaan missään. Oman ihanan perheen olen saanut, mutta uskonnollisuus on jäänyt..
Ateistit hermostuivat, niin sen kuuluu mennäkin....
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukion Oulussa, joka on erittäin L-positiivinen paikkakunta. Luokallani oli vakaumuksellisia noin kolmasosa. Mielestäni tämä vaikutti negatiivisesti koulun ja luokkamme ilmapiiriin. Mitään erikoista ei koskaan tehty "koko porukalla" vaan aina tämä kolmannes joko jättäytyi pois tai olivat sivussa tarkkailemassa. Vähän niinkuin synnynnäisen vamman takia vapautus liikunnasta. En oppinut kolmen vuoden aikana edes kaikkien nimiä, vaikka vietimme kaksisataa päivää vuodesta yhdessä samassa huoneessa!
Tuollainen "erilaisuus" tuossa herkässä iässä ei varmasti ole kenellekään helppoa, mielellään juttelisivat varmasti välitunneilla vaikka meikeistä, musasta ja leffoista luokkakavereiden kanssa.
Eriarvoisuus sai meidät muut myös miettimään meille opetettavien (tylsien) asioiden tarpeellisuutta ja tärkeyttä, jos kerran "heidänkään" ei niitä tarvinnut oppia. Tämäkin osaltaa kasvatti kiilaa meidän ja heidän väliin ja opetti teinejä siihen että on olemassa eriarvoisia ihmisiä. Tämän päivän maailman oppien vastakohta, itseasiassa. Mitäkähän Jeesus sanoisi?
Astetta vielä suuremmaksi ongelma muodostuu keskiasteen koulutuksessa. Nuoret lestadiolaisnaiset valtaavat suuren osan esim. opettajakoulutuksen opintopaikoista erinomaisilla keskiarvoillaan. Tarvitsevat sitten omakohtaisia suoritustapoja (=lisätöitä lehtoreille) kun eivät osallistu teatterikäynteihin yms. Eivätkä sitten kuitenkaan koskaan tee päivääkään opettajan töitä, vaan jäävät käytännössä kotiäideiksi. Eivät halua alkaa tekemään lapsia 19-vuotiaina joten menevät neljäksi vuodeksi vielä lukion jälkeen opiskelemaan, ostaakseen itselleen hiukan aikaa ennen vääjäämätöntä. Etelä-Suomessa samaan aikaan opettajapula.
Kaikki saa uskoa juuri siten kuin haluaa, mutta jos sillä vakaumuksella on negatiivisia vaikutuksia ympäröivään yhteisöön, saa asiasta sanoa. Itse esimerkiksi huolehdin ettei lasteni tarhantäti usko mihinkään niin kiihkeästi että sieltä voisi vahingossakaan tarttua outoja ajatuksia lapsiini.
tässä jäin ihmettelemään, miten sinun on mahdollista syynätä päiväkodin työntekijöiden vakaumukset niin tarkkaan, että tiedät, että ne sopivat omaan maailmankatsomukseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin helluntailaisten lapsi ja kävin koulua 80-luvulla. Asuimme pikku paikkakunnalla etelä Suomessa ja muut lapset olivat tavallisia luterilaisia. Olin koulun ainoa uskovainen lapsi ja kyllä minua mm haukkuttiin uskovaiseksi yms. Kävin normaali uskontunneilla ja biologian tunneilla myös. En syönyt veri lättyjä koska uskonto kielsi sen. En käynyt rippikoulua. Kyllä harmittaa kun tottelin vanhempia koska kaikki karsasti eikä kavereita ollut.
Moi! Mulla ihan sama tarina!Miten voit nykyään?Mä olen edelleen sosiaalisesti kömpelö, pelkään ihmisiä ja en oikein tunnu pääsevän porukkaan missään. Oman ihanan perheen olen saanut, mutta uskonnollisuus on jäänyt..
Mulla taas tarina päinvastainen. Isä hylkäsi, tunsin itseni tyhmäksi ja jouduin syrjityksi. Sairastuin syömishäiriöön ja masennukseen, mutta paranin qparikymppisenä kun tulin uskoon. Nyt minulla on kanssa ihana oma perhe ja taivaassa omaa isääni huomattavasti luotettavampi ”isä”.
On uskomatonta, että evoluutioteoriaa opetetaan ainoana totuutena lapsille ja nuorille ilman kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
On uskomatonta, että evoluutioteoriaa opetetaan ainoana totuutena lapsille ja nuorille ilman kritiikkiä.
Mitä parempaa sitten ehdottaisit tilalle?
On uskomatonta, että Newtonin liikelakeja ja painovoimateoriaa opetetaan lapsille totena ilman kritiikkiä!
Mielestäni uskontoja ei pitäisi opettaa koulussa ollenkaan, se kuluu vanhempien järjestää vapaa ajalla jos haluavat. Tilalle voisi keksiä paljon hyödyllisempää opiskeltavaa eikä olisi edes vaikeata.
Itse lähinnä ihmettelen kuinka paljon lapsia on uskonnontunneilla. Omani on ekalla luokalla ja on ainut lapsi 80 ekaluokkalaisen joukosta kuka ei ole ulkomaalaistaustainen kuka käy elämänkatsomustiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä parempaa sitten ehdottaisit tilalle?
Tieteellisiä faktoja, mitä evoluutioteoria ei todellakaan ole.
Todennäköisesti tai minä ainakin ehdottaisin evoluutio-opetuksen tilalle ihan tieteellisen ajattelun perusopetusta, luonnontieteen perusteita ja toki evoluutiomalleja mielenkiintoisina teorioina.
Itse en oikein näe mitä erityistä hyötyä evoluution ymppäämisestä joka toiseen lauseeseen on. Useinhan se ei oppikirjoissa tuo lauseeseen mitään lisäinfoa. Meillä pystyttäisiin aivan hyvin korvaamaan makroevolutionistinen kehittymistä kuvaava predikaatti luomista kuvaavalla eikä suuri osa lauseista muuttuisi muuten mitenkään. Mitä se kertoo ko. termistön arvosta. ?
Kelvollinen vaihtoehto on jättää kyseinen lauseenjäsen kokonaan pois.
Ympässä on paljon mielenkiintoista.
Itse poistaisin myös katsomusaineen opsista, siinä on paljon tilaa laventaa luonnontieteisiin päin, mutta kovasti kaipaisin ihan filosofiaa kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen sitä mieltä ettei evoluutioteoria sulje pois uskontoa. Evoluutiota tapahtuu koko ajan, kuten nyt vaikka ne superbakteerit. Jostain syystähän ne sen resistenssin antibiooteille kehittää. [/quote
Just näin. Itse olen uskossa enkä näe mitään kummallista evoluutioteoriassa. Raamatussa sanotaan että Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat päivää ja päinvastoin, eli ei Jumalalla ole aikaa tällä tavoin kuin täällä maan päällä. Eli ei tätä maailmaa ja kaikkeutta luotu seitsemässä meidän ymmärtämässä vuorokaudessa.
Mulle tää ei tuota mitään ongelmia. Mutta uskokoot kukin miten tahtoo tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen sitä mieltä ettei evoluutioteoria sulje pois uskontoa. Evoluutiota tapahtuu koko ajan, kuten nyt vaikka ne superbakteerit. Jostain syystähän ne sen resistenssin antibiooteille kehittää. [/quote
Just näin. Itse olen uskossa enkä näe mitään kummallista evoluutioteoriassa. Raamatussa sanotaan että Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat päivää ja päinvastoin, eli ei Jumalalla ole aikaa tällä tavoin kuin täällä maan päällä. Eli ei tätä maailmaa ja kaikkeutta luotu seitsemässä meidän ymmärtämässä vuorokaudessa.
Mulle tää ei tuota mitään ongelmia. Mutta uskokoot kukin miten tahtoo tämän asian.
Vaikea nähdä miten kyseinen raamatunpaikka mitenkään liittyy luomiskertomukseen. ?!
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon tavis-luterilaisia uskovaisia lapsia ja nuoria, omanikin ovat. Mutta eivät vielä ole joutuneet jäämään mistään pois.
Lähinnä heitä nyt lukiossakin huvittaa se, että evoluutiota opetetaan kuin täysin varmaa ja todistettua tietoa, mutta vastaavat tietenkin kokeisiin kuten kuuluu -lähinnä vaihtavat verbejä kuten on = arvellaan/uskotaan olevan. Harva "normi"-ihminen tajuaakaan, miten hyvin meidät on yritetty aivopestä evoluutiolla. Muistutan, se on teoria jossa on edelleen puuttuvia aukkoja. Mutta ei ole niin vakava asia, uskokoot kukin kuten tahtoo.
Evoluution kiistäjä ei ole tavisluterilainen, vaan kreationisti.
Tai sitten vain tyhmä.
Mikään biologiassa ei tule ymmärretyksi ilman evoluutiota.
No mä tunnen esim kristityn lääkärin joka on kreationisti ja uskon hänen jotain biologiasta ymmärtävän :-D
Myös Newton, Faraday, Maxwell ja Galilei olivat kreationisteja.
Ateistit tuntuvat tietävän keskimäärin kristinuskosta enemmän kuin tavallinen kristitty. Ja siksi he ovatkin ateisteja.
Raamatun lukeminen on ensiaskel ateismiin. :)