Pitkä vai lyhyt matematiikka lukioon?
Kumpi kannattaa ja miksi? Millaista se arviointi niissä on, saako lyhyen kokeista helposti 9-10 ja onko pitkästä ok ja hyvä jos saa 7-10? Nyt ysillä ja koenumerot kiitettäviä.
Kommentit (38)
Jos aiot ylipistoon opiskelemaan matemaattis-luonnontieteelliseen, lääkikseen tai yeknilliseen tiedekuntaan niin pitkä ilman muuta. Lyhyt jos aiot poliitikoksi tai ministeriksi ja et ollenkaan osaa matematiikkaa.
Pitkä, jos kapasiteettia vain riittää. Matematiikka opettaa ajattelua. Ja kieliä siihen päälle, ne eivät ole koskaan turhia.
T. Humanisti, pitkän matematiikan lukenut.
Pitkässä matematiikassa asiat käydään myös perusteellisemmin läpi, ja vaikka oma pitkän lukeminen oli lukio aikana välillä aika raskastakin, niin suosittelen kyllä. Jos olet lukion ekalla, et välttämättä vielä varmuudella tiedä, mitä haluat opiskelemaan lukion jälkeen, joten pitkä matikka on ehdottomasti turvallisempi valinta.
Lähtökohtaisesti pitkä on parempi valinta, koska se ei sulje ovia mihinkään. Ja tietysti on käytännössä välttämätön aika moniinkin jatko-opiskelupaikkoihin STEM-aloilla. Mutta toisaalta, jos pitkän opiskelu on yhtä viadolorosaa 6-7:n koetuloksin ja jaksamista ei riitä sen ohella muuhun, niin kannattaa miettiä myös vaihtoehtoiskustannusten kannalta. Tällöin STEM-alat eivät varmaankaan ole se lukionkäynnin tavoite, ja energian voisi panostaa sinne, mihin taipumukset osoittavat. Vanhanajan "kielilinjaa" ei enää ole ja kielipohjalta ei nykyaikana kovin kummoista professiota pääse rakentamaan, pois lukien tietysti opettajuus sikäli kuin se on se oma juttu. "MaFyKe-linjan" ulkopuolella joutuu ainevalintoja miettimään tarkkaan, mutta yhtä lailla sielläkin hyvät valinnat saavat palkintonsa.
Lyhyt on 'käytännöllisempää' eli jos aikoo vaikka kokiksi tai sairaanhoitajaksi, lyhyestä on enemmän hyötyä. Pitkä siinä tapauksessa, että enemmän kiinnostaa opiskelu vaikka lääkäriksi tai insinööriksi.
Mites se koemenestys tai se ettei menestykään pitkässä matematiikassa? Millaisiin numeroihin kokeissa voi ja saa olla tyytyväinen? Kun nyt yläkoulussa tottunut 9-10 tasoon, yleensä ihan kymppiin.
Yliopistojen valintauudistuksen takia pitkä. Joka tapauksessa on otettava lyhyt joten pitkässä vain vähän enemmän hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites se koemenestys tai se ettei menestykään pitkässä matematiikassa? Millaisiin numeroihin kokeissa voi ja saa olla tyytyväinen? Kun nyt yläkoulussa tottunut 9-10 tasoon, yleensä ihan kymppiin.
Valitsetko opiskelemasi aineet niin että saat niistä 9-10? Miksi?
Omien kykyjen lisäksi kannattaa ottaa selvää minkälaiset opettajat ovat lyhyessä ja pitkässä matematiikassa. Omassa lukiossani oli surkea opettaja lyhyessä matikassa, mutta pitkässä oli kuulemma tosi hyvä. Olen jälkeen päin miettinyt olisinko pärjännyt paremmin pitkässä tuon opettajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen valintauudistuksen takia pitkä. Joka tapauksessa on otettava lyhyt joten pitkässä vain vähän enemmän hommaa.
Mitä tarkoitat? Uudistus?
Pitkä teettää paljon enemmän töitä, siitä pitää oikeasti tykätä. Kannattaa valita ensin pitkä ja katsoa, miten lähtee sujumaan. Aina voi vaihtaa lyhyeen jos ei pysy tahdissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot ylipistoon opiskelemaan matemaattis-luonnontieteelliseen, lääkikseen tai yeknilliseen tiedekuntaan niin pitkä ilman muuta. Lyhyt jos aiot poliitikoksi tai ministeriksi ja et ollenkaan osaa matematiikkaa.
Lyhyen matematiikan approbatur pätevöittää mm. pääministerin tehtäviin sekä EU:n huipputehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen valintauudistuksen takia pitkä. Joka tapauksessa on otettava lyhyt joten pitkässä vain vähän enemmän hommaa.
Ei välttämättä. Uudistuksessa esim kauppatieteisiin antaa lyhyen M enemmän pisteitä kuin pitkän C. Kannattaa miettiä omia resursseja. Meidän abi lukenut pitkän, mutta miettii kumman kirjoittaa, kun ei todennäköisesti pysty huippuarvosananoihin pitkässä
Ilman muuta pitkä, jos on pieninkin mahdollisuus siihen, että pärjää siinä. Lyhyen matematiikan valinta sulkee käytännössä monia ovia pois yliopisto-opinnoissa. Uusi yliopistojen valintasysteemi vielä korostaa sitä, kun mille tahansa alalle pyrkiessä hyvästä pitkän matematiikan arvosanasta saa paljon pusteitä. Pitkästä matematiikasta voi aina vaihtaa kesken lukion lyhyeen, jos pitkä rupeaa tuntumaan ylivoimaiselta.
Eivätkä ne matematiikan arvosanat välttämättä putoa lukiossa, kunhan tajuaa, että kotitehtävät on aina laskettava. Joka ikiselle matematiikan tunnille. Sillä ei enää lukion pitkässä matematiikassa pärjää, että pelkästään seuraa opetusta ja laskee nopeasti jotain oppitunnin aikana (joitakin poikkeusyksilöitä lukuunottamatta, mutta heitä on korkeintaa yksi sadassa pitkän matematiikan lukijassa).
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt on 'käytännöllisempää' eli jos aikoo vaikka kokiksi tai sairaanhoitajaksi, lyhyestä on enemmän hyötyä. Pitkä siinä tapauksessa, että enemmän kiinnostaa opiskelu vaikka lääkäriksi tai insinööriksi.
Jos käy pitkän matematiikan, niin matematiikkaan tulee enempi rutiinia ja sairaanhoitajalaskutkin oppii. Mulla itsellä on pitkä matikka vuosien takaa ja olen saanut opettaa vasta lukion käynyttä lyhytmatikkalaista sairaanhoitajalaskuissa.
Pitkä tietenkin, kiitettävä oppilas pärjää siinä kyllä. Epäilenpä, että lyhyt voisi olla jopa tylsää ja opiskelu lipsuisi "hällä väliä"-tyyliin. Ja matikka kannattaa sitten kirjoittaa, vaikkapa lyhyenä, hyvin monella alalla saa siitä mukavasti sisäänpääsypisteitä.
Meille lukiossa sanottiin muuten, että välttävä pitkästä on parempi kuin kiitettävä lyhyestä. Oppi ei katoa päästä, vaikka todistus ei olisikaan rivi ysejä :)
Pitkä tietenkin. Sen voi vaihtaa lyhyeksi sitten jos ei (muka) luonnistu.
Toisin päin, lyhyt -> pitkä ei sitten onnistukaan.
Pitkä jos on ees ok hyvä matikassa. Avaa paljo enemmän ovia yliopistoon kun lyhyt, varsinkin nyt kun todistusvalintaa aletaan painottaa. Ite pääsin opiskelemaan oikikseen kun sain pitkästä matikasta sen verran hyvät pisteet, ilman sitä en ois nyt päässy sisään.
Pitkä vaikka ois miten taukki oppilas. Usein ne taukit tajuaa matikan muttei jaksa lukea hölynpölyn psykologiaa ja muuta paskaa. Ite sain pitkästä 8 ja kirjoituksista B, vaikka koulumenestys ollut aina mitä on. Nyt yliopistossa. Kaikki hyvät tytöt otti lyhyen vaikka ne ois osanneet, mutta koska "matikka ei kiinnosta". Kyllä, pitkä.
Lyhyessä periaatteessa helpompaa, minun aikanani kaikki tehtävät olivat sanallisia.
Pitkässä enemmän yhtälöitä (joka omasta mielestäni helpompaa).
Se kumpi kannattaa ottaa varmaan riippuu vähän siitä mitä aikoo opiskella jatkossa. Ehkä pitkä avaa kuitenkin enemmän ovia.