Huhtasaari: Kirkkoon enemmän evankeliumia - vähemmän kahvittelua tai kaveritoimintaa
Huhtasaari on ehdokkaista kriittisin, vaikka kertookin arvostavansa diakoniatyötä ja pitävänsä tärkeänä rakennetun ja aineettoman kulttuuriperinnön kantamista menneiltä suomalaisilta sukupolvilta tuleville. Hänen mielestään kirkon suurimman tehtävän pitäisi olla evankeliumin julistaminen ja tämä on liian usein saanut väistyä ”kaveritoiminnan ja kahvittelun tieltä”.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ehdokkaat-korostavat-uskontojen-tunte…
Kommentit (25)
Uutinen tammikuulta. Eikä Huhtasaari ole edes kirkon jäsen, joten mitä se hänelle kuuluu, miten kirkko toimii?
Huhtasaari on oikeassa - kirkko on vieraantunut perustehtävästään.
Jos se ei vie puhdasta Evankeliumia eteenpäin kaduille ja kujille, sen voi lakkauttaa turhana.
Huhtasaari on niinn pihalla, että suhtaudun tähän "ehdotukseen" todella suurella varauksella. Luultavasti tälläisen muutoksen seurauksena kirkko kutistuisi pieneksi radikaalien konservatiivikristittyjen kuppikunnaksi
Rakakuden kaksoiskäsky on keskeisin kristiunskon opetuksista. Huhtasaari jatkuvasti sivuuttaa sen ja pyrkii estämään toteuttamisen. Hänen edustamansa kirkkoon kuulumaton lahko ei lien kovin kristillinen?
Uhhuh, aika huono juttu kirkolle että kirkkoa esillä pitäväksi äänenpainoksi muodostuu juuri Huhtasaari, vaikkei hän millään kirkon antamalla mandaatilla puhukaan.
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa - kirkko on vieraantunut perustehtävästään.
Jos se ei vie puhdasta Evankeliumia eteenpäin kaduille ja kujille, sen voi lakkauttaa turhana.
Sinäkö sen päätät, mikä järjestö on turha?
Tässä asiassa Huhtasaari on kyllä oikeassa vaikka itse en äänestäkään Persuja enkä myöskään vihervassareita, kun molemmat toimivat Kokoomuksen juoksupoikina ja tyttöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa.
Kirkon tehtävä on uskon siirto ja levittäminen.
Ei homojen vihkiminen.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.
Kanta homosteluun on asia josta Raamattu antaa harvinaisen selvän viestin. Niin VTssa kuin UTssakin.
VT:ssa kielletään sitä sun tätä ja UT:ssa kaikki riippuu käännöksestä. Että se siitä selvyydestä.
No mites sitten se ' heterostelu' ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa.
Kirkon tehtävä on uskon siirto ja levittäminen.
Ei homojen vihkiminen.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.
Kanta homosteluun on asia josta Raamattu antaa harvinaisen selvän viestin. Niin VTssa kuin UTssakin.
VT:ssa kielletään sitä sun tätä ja UT:ssa kaikki riippuu käännöksestä. Että se siitä selvyydestä.
Näytä käännös jossa Paavali ei tuomitse luonnottomia irstauksia.
"luonnottomat irstaudet" on aika lavea ja tulkinnanvarainen termi. Mutta esim. Lutherin saksan käännöksessä puhutaan lapsiin sekaantujista, Vulgata Clementinassa taas prostituoiduista, siinä missä Suomessa lukee "miehimykset".
Onko hän nyt pyrkimässä joksikin koko kansan ja kirkon' Pyhäksi Lauraksi' ?
Kirkko on eksynyt perustehtävästään. Seurakunnassa on kesäkahvitarjoilua, ruokailua, sauvakävelyä, lenkkisaunoja. Evankeliumin julistusta ei oikeastaan ole. En ole Huhtasaaren kannattaja politiikassa, mutta tässä hän on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa.
Kirkon tehtävä on uskon siirto ja levittäminen.
Ei homojen vihkiminen.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.
Kanta homosteluun on asia josta Raamattu antaa harvinaisen selvän viestin. Niin VTssa kuin UTssakin.
VT:ssa kielletään sitä sun tätä ja UT:ssa kaikki riippuu käännöksestä. Että se siitä selvyydestä.
Näytä käännös jossa Paavali ei tuomitse luonnottomia irstauksia.
"luonnottomat irstaudet" on aika lavea ja tulkinnanvarainen termi. Mutta esim. Lutherin saksan käännöksessä puhutaan lapsiin sekaantujista, Vulgata Clementinassa taas prostituoiduista, siinä missä Suomessa lukee "miehimykset".
Mitä jos laitettaisiin lähteitä tällaisiin väitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on eksynyt perustehtävästään. Seurakunnassa on kesäkahvitarjoilua, ruokailua, sauvakävelyä, lenkkisaunoja. Evankeliumin julistusta ei oikeastaan ole. En ole Huhtasaaren kannattaja politiikassa, mutta tässä hän on oikeassa.
Käytkö edes kirkossa? Oletko se jäsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa.
Kirkon tehtävä on uskon siirto ja levittäminen.
Ei homojen vihkiminen.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.
Kanta homosteluun on asia josta Raamattu antaa harvinaisen selvän viestin. Niin VTssa kuin UTssakin.
VT:ssa kielletään sitä sun tätä ja UT:ssa kaikki riippuu käännöksestä. Että se siitä selvyydestä.
Näytä käännös jossa Paavali ei tuomitse luonnottomia irstauksia.
"luonnottomat irstaudet" on aika lavea ja tulkinnanvarainen termi. Mutta esim. Lutherin saksan käännöksessä puhutaan lapsiin sekaantujista, Vulgata Clementinassa taas prostituoiduista, siinä missä Suomessa lukee "miehimykset".
Mitenkäs noissa meni roomalaiskirje 1:26-27.
Kaipaako Huhtasaari jotain hallelujaa kuoroa eturiviin ja kirkuvaa mustaa pappia, niinkuin Amerikassa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari on oikeassa.
Kirkon tehtävä on uskon siirto ja levittäminen.
Ei homojen vihkiminen.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.
Kanta homosteluun on asia josta Raamattu antaa harvinaisen selvän viestin. Niin VTssa kuin UTssakin.
VT:ssa kielletään sitä sun tätä ja UT:ssa kaikki riippuu käännöksestä. Että se siitä selvyydestä.
Näytä käännös jossa Paavali ei tuomitse luonnottomia irstauksia.
"luonnottomat irstaudet" on aika lavea ja tulkinnanvarainen termi. Mutta esim. Lutherin saksan käännöksessä puhutaan lapsiin sekaantujista, Vulgata Clementinassa taas prostituoiduista, siinä missä Suomessa lukee "miehimykset".
Mitenkäs noissa meni roomalaiskirje 1:26-27.
room 1:26
2 "Sano israelilaisille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 3 Älkää noudattako entisen asuinmaanne Egyptin tapoja älkääkä ruvetko seuraamaan niitä tapoja, joita noudatetaan Kanaaninmaassa, minne minä teidät vien. Älkää eläkö vieraiden kansojen tapojen mukaan. 4 Noudattakaa minun lakejani, pitäkää minun käskyni ja eläkää niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 5 Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä noudattaa, ne antavat elämän. Minä olen Herra.
6 "Älköön kukaan teistä yhtykö lähisukulaiseensa. Minä olen Herra. 7 Älä häpäise isääsi yhtymällä äitiisi; hän on oma äitisi, älä siis yhdy häneen. 8 Älä myöskään häpäise isääsi yhtymällä kehenkään hänen muista vaimoistaan. 9 Älä yhdy sisareesi, älä myöskään sisarpuoleesi, kuuluipa hän kanssasi samaan perheeseen tai ei. 10 Älä yhdy pojantyttäreesi tai tyttärentyttäreesi, ettet häpäisisi itseäsi. 11 Älä yhdy tyttöön, jonka joku isäsi vaimoista on synnyttänyt isällesi, sillä hän on sisaresi. 12 Älä yhdy isäsi sisareen, sillä hän on isäsi verisukulainen. 13 Älä yhdy äitisi sisareen, sillä hän on äitisi verisukulainen. 14 Älä yhdy setäsi vaimoon, sillä hänkin on sinun tätisi. 15 Älä yhdy miniääsi; hän on oman poikasi vaimo, älä siis yhdy häneen. 16 Älä yhdy veljesi vaimoon, ettet häpäisisi veljeäsi. 17 Älä yhdy tytärpuoleesi tai anoppiisi äläkä ota vaimosi pojantytärtä tai tyttärentytärtä vaimoksesi, sillä he ovat vaimosi verisukulaisia; se olisi törkeä teko. 18 Älä vaimosi eläessä ota hänen sisartaan sivuvaimoksesi äläkä yhdy häneen.
19 "Älä yhdy naiseen, joka on kuukautistilansa vuoksi epäpuhdas. 20 Älä makaa toisen miehen vaimon kanssa, ettet tulisi saastaiseksi. 21 Älä uhraa lastasi Molokille*, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen. 22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko. 23 Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista.
24 "Älkää saastuttako itseänne tällaisilla teoilla. Niiden takia ovat tulleet saastaisiksi ne kansat, jotka minä ajan pois teidän tieltänne, 25 ja myös se maa on tullut saastaiseksi. Siksi minä panen sen maan vastaamaan näistä pahoista teoista, ja se oksentaa ulos asukkaansa. 26 Pitäkää sen tähden minun lakini ja käskyni. Älköön kukaan teistä, olipa hän pysyvä asukas tai teidän keskuudessanne asuva siirtolainen, tehkö mitään näistä iljettävistä teoista. 27 Kaikkia näitä iljetyksiä ovat sen maan entiset asukkaat tehneet, ja näin he ovat saastuttaneet maansa. 28 Älkää te siis teoillanne saastuttako maata, ettei se oksentaisi pois teitäkin, niin kuin se oksentaa entiset asukkaansa. 29 Jokainen, joka tekee yhdenkään näistä kauhistuttavista teoista, on poistettava kansansa keskuudesta. 30 Pitäkää minun säädökseni älkääkä ryhtykö noudattamaan mitään niistä iljettävistä tavoista, joita on noudatettu ennen teitä, ettette saastuttaisi niillä itseänne. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."
Room 1:27
Ennen kuin he olivat asettuneet levolle, kokoontuivat talon eteen Sodoman asukkaat, kaupungin kaikki miehet, niin nuoret kuin vanhatkin. 5 He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: "Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!" 6 Loot meni ulos heidän luokseen, mutta sulki oven perässään. 7 Hän sanoi: "Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa. 8 Minulla on kaksi tytärtä, jotka ovat vielä neitsyitä. Minä tuon heidät teille, saatte tehdä heille mitä haluatte. Mutta näihin miehiin älkää koskeko, sillä he ovat hakeneet suojaa minun kattoni alta." 9 He sanoivat: "Pois tieltä! Tuo yksi on tullut muukalaisena tänne asumaan, ja hän pyrkii jo määräilemään meitä. Nyt sinun käy vielä pahemmin kuin noiden miesten!" Ja he kävivät Lootin kimppuun ja ryhtyivät murtamaan ovea. 10 Mutta miehet, jotka olivat talossa, ojensivat kätensä, vetivät Lootin sisälle ja sulkivat oven. 11 Taloon pyrkivien miesten silmät he sokaisivat niin, ettei yksikään enää kyennyt löytämään ovea.
Loot pelastuu Sodomasta
12 Vieraat sanoivat Lootille: "Jos sinulla on täällä kaupungissa vielä joku, vävy tai poika tai tyttäriä tai joku muu läheinen, niin vie heidät täältä pois, 13 sillä me hävitämme tämän paikan. Herra on saanut kuulla niin ankaran valituksen tätä kaupunkia vastaan, että hän on lähettänyt meidät hävittämään sen." 14 Niin Loot lähti puhumaan miehille, jotka olivat kihlanneet hänen tyttärensä, ja sanoi: "Pian pois täältä, pitäkää kiirettä! Herra hävittää tämän kaupungin!" Mutta he vain naureskelivat hänen puheilleen.
15 Kun aamu jo alkoi sarastaa, enkelit kiirehtivät Lootia ja sanoivat: "Lähde heti ja ota mukaasi vaimosi ja kaksi tytärtäsi, jotka ovat täällä, muu- ten saat surmasi tämän kaupungin syntitaakan täh- den!" 16 Kun hän vieläkin vitkasteli, miehet ottivat kädestä häntä, hänen vaimoaan ja molempia tyttäriään, veivät heidät ulos ja päästivät irti vasta kaupungin ulkopuolella -- Herra oli näet päättänyt säästää heidät. 17 Viedessään heitä ulos toinen miehistä sanoi Lootille: "Pakene henkesi edestä! Älä katso taaksesi äläkä pysähdy ennen kuin olet päässyt pois tältä tasangolta. Pakene vuoristoon, muuten olet mennyttä." 18 Mutta Loot vastasi hänelle: "Voi ei, herrani! 19 Sinä olet jo osoittanut minulle, palvelijallesi, suurta armoa ja laupeutta, kun sallit minun pitää henkeni. Mutta vuorille minä en uskalla yrittää: pelkään, että tuho saavuttaa minut ja minäkin kuolen. 20 Tuo kaupunki tuolla on niin lähellä, että ehdin paeta sinne, ja se on kovin vähäpätöinen. Sehän on liian mitätön hävitettäväksi; enkö saisi paeta sinne ja silti säilyttää henkeni?" 21 Mies sanoi: "Minä suostun sinun pyyntöösi vielä tässäkin asiassa enkä tuhoa tuota kaupunkia. 22 Pakene kiireesti sinne, sillä minä en voi tehdä mitään ennen kuin olet siellä." -- Tästä on peräisin kaupungin nimi Soar.*
Sodoman ja Gomorran hävitys
23 Kun aurinko oli noussut vuorten yläpuolelle ja Loot oli tullut Soariin, 24 Herra antoi sataa tai- vaasta tulta ja tulikiveä Sodoman ja Gomorran pääl- le. 25 Hän tuhosi nämä kaupungit ja koko tasangon sekä kaupunkien kaikki asukkaat ja maan kasvitkin. 26 Mutta Lootin vaimo katsoi taakseen ja muuttui suolapatsaaksi.
27 Aamulla Abraham meni paikalle, jossa oli seissyt Herran kasvojen edessä. 28 Hän katseli Sodoman ja Gomorran suuntaan ja yli koko tasangon, ja silloin hän näki, että maasta nousi savua kuin polttouunis- ta. 29 Mutta kun Jumala hävitti tasangon kaupungit, hän piti Abrahamin mielessään, ja sen vuoksi hän toimitti Lootin pois tuhon keskeltä ennen kuin hä- vitti kaupungit, joissa Loot oli asunut.
30 Sitten Loot lähti Soarista ja asettui vuorille, ja hänen kaksi tytärtään seurasivat hänen mukanaan. Hän pelkäsi asua Soarissa ja asettui siksi molempien tyttäriensä kanssa luolaan asumaan.
Osittain samaa mieltä, homojen vihkimisestä eri kanta.