Miksi pankissa ei suostuta avaamaan uutta tiliä ilman asiakkuuden siirtämistä?
Miksi pankki voi kieltäytyä tilin avaamisesta? En ymmärrä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kieltäytyä.
No virkailija ei suostunut avaamaan minulle. Sanoi, että ehtona on asiakkuuden siirtäminen heidän pankkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Missä pankissa?
Säästöpankki
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/voiko-pankki-evata-tilin-avaamisen/e…
Tuossa sanottiin, että eväämisen syy pitäisi aina kertoa.
Siis minkä asiakkuuden? Jos avaat tilin, niin etkös sinä silloin ole heidän asiakas? Ei kai esim laina-asiat heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä asiakkuuden? Jos avaat tilin, niin etkös sinä silloin ole heidän asiakas? Ei kai esim laina-asiat heille kuulu.
Halusivat, että siirtäisin kaikki raha-asiat heidän pankkiinsa. Ilman sitä eivät suostuneet avaamaan tiliä.
Aika moni pankki katsoo, että ”peruspankkipalvelut” tarkoittavat sitä käyttötiliä, jolle palkja tai muu säännöllinen tulo tulee. Muut tilit ovat sit jotain muuta.
Ja tietenkin lainat kuuluvat pankille, ellei kyse ole täysin luotottomasta ja maksuajattomasta käteistilistä.
Minullekaan ei suostuttu avaamaan tiliä muutama vuosi sitten toisessa pankissa ilman että olisin siirtänyt tulojani sinne. Luulin että se on nykyään yleinen käytäntö tai lain vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä asiakkuuden? Jos avaat tilin, niin etkös sinä silloin ole heidän asiakas? Ei kai esim laina-asiat heille kuulu.
Halusivat, että siirtäisin kaikki raha-asiat heidän pankkiinsa. Ilman sitä eivät suostuneet avaamaan tiliä.
Niin, en oikein ymmärrä, mitä raha-asioita he vaativat siirrettäväksi. Jos otat verkkotunnukset ja jonkun maksuttoman kortin, niin eikö se riitä? Mitä muita raha-asioita he vaativat, jos ei kerro esim toisessa pankissa olevasta lainasta?
Siis miksi sä ap haluat avata toiseen pankkiin tilin? Mitä sä sillä teet? Turhaan vaan maksat palvelumaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei suostuttu avaamaan tiliä muutama vuosi sitten toisessa pankissa ilman että olisin siirtänyt tulojani sinne. Luulin että se on nykyään yleinen käytäntö tai lain vaatimus.
Mikä lain vaatimus? Mikä ihme voi olla tuossa takana? Sehän on normaalia, että ihmisellä voi olla useampi tili eri pankissa.
Pankit kilpailevat asiakkaista. Mutta moisella vaatimuksella, että kaikki pitäisi keskittää vain ja ainoastaan yhteen pankkiin, niin sahannevat vain omaa oksaansa. Kuluttajana keskittäminen ja vain yhden palveluja käyttämällä ja ummistamalla silmänsä muilta vaihtoehdoilta harvoin voittaa mitään...
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sä ap haluat avata toiseen pankkiin tilin? Mitä sä sillä teet? Turhaan vaan maksat palvelumaksuja.
No mitä ihmiset tileillä yleensä tekee? Mulla on esimerkiksi säästötili toisena tilinä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pankki katsoo, että ”peruspankkipalvelut” tarkoittavat sitä käyttötiliä, jolle palkja tai muu säännöllinen tulo tulee. Muut tilit ovat sit jotain muuta.
Ja tietenkin lainat kuuluvat pankille, ellei kyse ole täysin luotottomasta ja maksuajattomasta käteistilistä.
Tarkoitin tuossa sitä, että eihän pankki tiedä muissa pankeissa olevista lainoista eivätkä voi vaatia ottamaan heiltä lainaa. Ja eikös tässä nyt tuollaista tavistiliä nyt oltukin avaamassa? Vähän sama, jos kauppa sanoisi, että et sitten osta leipää ja makaroonia meiltä, jos et osta sisäfilettäkin. Mistä kauppias voisi tietää, mitä se asiakas oikeasti tarvitsee ja käyttää?
Saako pankki kieltäytyä tilin avaamisesta, vaikka kyseessä on kansalainen, jonka luottotiedot ovat kunnossa, Finanssialan Keskusliiton lakimies Essi Ruokanen?
”Jos kyse ei ole peruspankkipalveluista, pankki voi valita asiakkaansa.”
Mitä tilin avaamisesta on säädetty?
”Asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin säädetään luottolaitostoiminnasta annetussa laissa. Peruspalveluita ovat tavanomainen talletustili, tilinkäyttöväline sekä maksupalvelutoimeksiannon hoitaminen. Niitä eivät ole esimerkiksi luotolliset tilit tai luottokortit.”
Mitä syitä pankilla voisi olla kieltäytyä avaamasta tiliä?
”Peruspankkipalveluissa tavanomaisen talletustilin avaamisesta vain painavin perustein. Perusteen tulee liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä. Perusteena voi olla sopimusrikkomus tai epäily väärinkäytöksistä tai se, että asiakassuhteelle ei ilmeisesti ole todellista tarvetta. Peruste on yleensä ilmoitettava asiakkaalle.”
”Oikeutta peruspankkipalveluihin ei ole, jos pankki ei voi täyttää asiakkaan tuntemisen ja tunnistamisen velvoitteita, joista säädetään rahanpesulainsäädännössä.”
Onko yhden ihmisen tilien määrälle rajoituksia?
”Ei ole. Eikä se, että henkilöllä on tili useammassa kuin yhdessä pankissa, ole poikkeuksellista.”
Mitenkäs se pankki sitäkään valvoo, että tulot siirretään sinne? Se maksutilihän ilmoitetaan palkanmaksuun tai kelaan tai kuka ne tulot nyt sitten maksavatkaan. Eikä niitä palkkoja luonnollisesti voida maksaa ennen kuin tili on avattu. Ja sitten kun tili on avattu, millä pankki voi valvoa ja vaatia, että ne tulot myös oikeasti sinne tulevat? Voiko pankki muka sulkea tilin, jos sinne maksetaan vain yksi palkka?
Vierailija kirjoitti:
Pankit kilpailevat asiakkaista.
Ei suinkaan. Pankit kilpailevat tuottavista asiakkaista. Ja ihan rehellisesti sanottuna, joku pari sata kuussa kerryttävä säästötili ei ole sellainen. Tuottavuuteen tarvitaan isompaa liikennettä, lainoja, palkka- ja pääomatilejä. Tavallinen talletustiliasiakas ei tuota, taannoista pankinjohtajan lausuntoa lainatakseni, kuin hiekkaa lattialle - siis kuluja. Ei sellaisista kilpailla. Kilpailu alkaa vasta niistä lainoista.
Ei voi kieltäytyä.