Miten pääsisin hälläväliä-tunnelmaan, kun ahdistus on ongelmana?
Onko hyviä vinkkejä? Toistaiseksi olen kokenut viinin tissuttelun parhaaksi keinoksi. Muita konsteja?
Kommentit (16)
Mulla essitalopraami 20mg vienyt pahimmat neuroosit.
Vierailija kirjoitti:
Se viinin tissuttelu on aiheuttanut sulle sen ahdistuksen. Lopeta se. Siedä ahdistusta se aika kun sitä on. Hälläväliä-tunnelmaan pääseminen ei ole tarpeellista ihmiselle. Ahdistuksen ajoittaminen sietokyky on.
Fiksu ihminen ei halua tosiaan mihinkään hälläväliä-tunnelmaan. Ja olet oikeassa, alkoholi pahentaa ahdistusta, sen kun jättää pois, mieluummin kokonaan, niin se ahdistus muuttaa muotoaan, käsiteltäväksi ja siedettäväksi. Muuten kyllä suosittelisin lukemista, ulkoilua metsässä, vaikka neulomista :)
Metsäkävely, vaahtokylpy, kirjan lukeminen julkisella paikalla jossa voi samalla katsella "tavallisten ihmisten" arkea ja ongelmanratkaisua,
pidemmällä aikavälillä: kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen - jokaisesta päivästä arvokkaan asian huomaaminen ja hyvään keskittymisen harjoitteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Se viinin tissuttelu on aiheuttanut sulle sen ahdistuksen. Lopeta se. Siedä ahdistusta se aika kun sitä on. Hälläväliä-tunnelmaan pääseminen ei ole tarpeellista ihmiselle. Ahdistuksen ajoittaminen sietokyky on.
Joskus ahdistusta kertyy liikaa ja joutuu potemaan kun ei pysty enää torjumaan tai kantamaan kaikkea. Enkä mä niin pitkään ole juonut että se siitä johtuisi, muutamana iltana pari lasillista ja ahdistus alkoi jo ennen tätä. Kaikki ei koe asioita samalla tavalla eikä jaksa yhtä paljon, tai voihan olla niinkin että joutuu jaksamaan enemmän, asioita joita ei muut näe eikä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Raskas liikunta.
Tämä on paras neuvo.
SSRI-lääkkeet. KEVYT liikunta. Raskas jopa pahentaa ahdistuneen ahdistusta.
Minua auttaa Opamox. Yksi tabletti ja vähän ajan päästä olo on juurikin aika "hälläväliä", voin vaikka lukea jotain tai lähteä kävelylle eikä ahdista ja tunnu täysin toivottomalta.
Sänkyyn makaamaan. Ihan hiljaa. Koita olla ajattelematta. Märehtiminen voi pitkittää.
ota vastuuta, silloin ei ole enää hällä väliä. Vapaus kaikesta vastuusta kaikkeen ja kaikkia kohtaan ei ole yhtään parempi kellekkään kuin viinan vetäminen ympäri vuorokauden vuodesta toiseen.
Hei viinaa ja vauhtia vedät siitä se lähtee!
Viini auttaa kyllä aina. Eihän se tissuttelu silti pidemmän päälle auta voimaan paremmin. Kumpa olisi joku lääke mistä saisi samanlaisen keveyden tuntee. Kun on masentunut ja ahdistunut ei ole voimia mennä kävelylle, harrastaa liikuntaa tai tehdä mitään muutakaan fiksua.
Oman kokemuksen perusteella: lähde kävelylle tai tosi rauhalliselle pyörälenkille niin että koitat keskittyä tekemään havaintoja kaikilla aisteilla.
Tee joku ohjattu mindfulness- tai meditaatioharjoitus vaikka youtuben kautta sillä ajatuksella että kyseessä on palvelus itsellesi, omasta itsestä huolen pitäminen.
Yksittäinen pikkutekniikka on itsen "halaaminen": laita toinen käsi toisen puolen kainaloon ja toinen käsi toisen puolen olkapään päälle. Sulje silmät, hengitä ja keskity tuntemuksiin.
Ajan myötä noissa mindfulness-harjoituksissa saa hiukan etäisyyttä päähän pulpahtaviin ajatuksiin ja sen sijaan että sukellat niiden myötä ahdistukseen, pysyt yhä useammin viileänä tarkkailijana: kun päähän tulee joku vahingollinen ajatus, tunnistat sen ja toteat että taas tuo ja jätät sen omaan arvoonsa lähtemättä siihen mukaan.
Alkoholia on tullut täälläkin käytettyä, samoin lääkkeitä (SSRI ja vuosia sitten Pertriptyl ja Remeron), jälkimmäisten aikaan ongelma oli enemmän masennus kuin ahdistus. Kumpaakaan en voi suositella. Alkoholi kaivaa korvien välissä kuoppaa syvemmäksi ja rapistuttaa fyysistä kuntoa vaikka se hetkessä auttaakin, SSRI:t taas veivät ainakin minulta elämästä ahdistuksen lisäksi myös ilon ja seksuaalisuuden. Remeronia käyttäessäni olin täysi Herra Hakkarainen: unta, unta, ruokaa, unta ja lisää unta.
Juttele huolista ystävälle, voi löytyä samanlaisia kokemuksia. Tai jos et halua puhua niin tapaa muuten vaan, saat muuta ajateltavaa ja piristyt
Mikä ahdistuksen aiheuttaa? Ongelma täytyy ratkaista. Mene lääkäriin jos terveyshuolia, se helpottaa
Jos on murheita niin mun on paras olla töissä, kun siellä ei tarvitse olla yksin ja saa keskittyä muihin asioihin
Tsemppiä!