Autoilua aiotaan vähentää ”taloudellisella ohjauksella”
https://www.is.fi/autot/art-2000005733754.html
Kai tämä tarkoittaa, että taloutta ohjataan vahvasti tukemaan julkista liikennettä myös haja-asutusalueella, jossa nykyään oma auto on elinehto bussilinjojen ja junayhteyksien kadotessa "kannattamattomina?"
Kommentit (86)
Tämä tarkoittaa sitä, että eduskunta nostaa autoveroa kaikilta niiltä automalleilta, joita kansanedustajat itse eivät ostaisi.
Kansa ohjataan taloudellisesti ruoskimalla siirtymään muutamaan kasvukeskukseen, ja kaikki Kotka-Lahti-Oulu -linjan pohjoispuolelle jäävä voi autioitua ja palautua hiljalleen luonnontilaan.
Ajan autolla pari kertaa vuodessa mökkimatkan. Nyt vissiin pitää myydä mökki pois kun ei ole enää varaa ajella sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että eduskunta nostaa autoveroa kaikilta niiltä automalleilta, joita kansanedustajat itse eivät ostaisi.
:D
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että eduskunta nostaa autoveroa kaikilta niiltä automalleilta, ...
...joiden osakkeita kansanedustajat eivät ole ostaneet.
Korjattu.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/autot/art-2000005733754.html
Kai tämä tarkoittaa, että taloutta ohjataan vahvasti tukemaan julkista liikennettä myös haja-asutusalueella, jossa nykyään oma auto on elinehto bussilinjojen ja junayhteyksien kadotessa "kannattamattomina?"
Joukkoliikenne edellyttää nimensä mukaisesti joukkoja, joita haja-asutusalueilla ei ole. Joukkoliikenne ei siis voi koskaan olla kannattava ratkaisu harvaan asutuilla haja-asutusalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla pari kertaa vuodessa mökkimatkan. Nyt vissiin pitää myydä mökki pois kun ei ole enää varaa ajella sinne.
Jos sinulla on auto pari kertaa vuodessa tehtävää mökkimatkaa varten, kannattavampaa olisi myydä se auto ja vuokrata auto noita kahta ajokertaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/autot/art-2000005733754.html
Kai tämä tarkoittaa, että taloutta ohjataan vahvasti tukemaan julkista liikennettä myös haja-asutusalueella, jossa nykyään oma auto on elinehto bussilinjojen ja junayhteyksien kadotessa "kannattamattomina?"
Joukkoliikenne edellyttää nimensä mukaisesti joukkoja, joita haja-asutusalueilla ei ole. Joukkoliikenne ei siis voi koskaan olla kannattava ratkaisu harvaan asutuilla haja-asutusalueilla.
Ilman yhteiskunnan tukea noin on, varsinkin väen jatkuvasti vähetessä. Vaihtoehtoja on kaksi:
1. Haja-asutusalueella elämisen tekeminen taas kannattavaksi ja haluttavaksi tukemalla siellä asumista, elämistä, opiskelua, yrittämistä, työllistämistä ja liikkumista, kunnes se kykenee elättämään itsensä;
2. Haja-asutusalueiden autioittaminen joutomaaksi tekemällä siellä elämisestä mahdotonta.
Vaan turhapa näitä on vatvoa, valtio on jo valinnut vaihtoehdon 2.
Selvitys ajon syistä, kuten firman kilometrikirja olisi hyvä ja vero sen ajon luonteen mukaan. Hajaseudun pillurallista extravero.
Onpas tämä taas monille vaikea aihe. Ei kenenkään autoa olla viemässä pois. Se, että ohjataan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, vähentää vain ruuhkia ja parantaa autoilijoiden tilannetta.
Auton käyttömaksu olisi säädettävä kääntäen verrannolliseksi julkisen liikenteen tiheyteen. Helsingin keskustassa se saa olla roima, kun taas syrjäseudulla, jossa oma auto on ainoa mahdollinen kulkuväline, se voisi olla jopa negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä taas monille vaikea aihe. Ei kenenkään autoa olla viemässä pois. Se, että ohjataan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, vähentää vain ruuhkia ja parantaa autoilijoiden tilannetta.
Sitten pitää myös olla sitä julkista liikennettä, jota käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla pari kertaa vuodessa mökkimatkan. Nyt vissiin pitää myydä mökki pois kun ei ole enää varaa ajella sinne.
Sulla on siis auto JA mökki, joita käytät kaksi kertaa vuodessa. Ja nyt epäilet, että sun olisi pakko luopua tämän asian vuoksi mökistäsi.
Sä joko provoat pahemman kerran tai sitten sun taloudenpito on erikoisella mallilla. Sekä autosta että mökistä on vuosittain niin paljon kuluja, että sun mökkivuorokausille tulee ihan tolkuton hinta. Myymällä molemmat pois, säästät ihan tolkuttomasti rahaa riippumatta siitä millaisia uudistuksia nyt on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä taas monille vaikea aihe. Ei kenenkään autoa olla viemässä pois. Se, että ohjataan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, vähentää vain ruuhkia ja parantaa autoilijoiden tilannetta.
Palataan tähän asiaan noin 10-15 vuoden päästä, kun ihmisten autoja ollaan ihan kirjaimellisesti viemässä pois.
Nuoret muuttavat jo autioituvilta maaseutupaikkakunnilta kaupunkeihin. Enää tarvitaan n. 30 vuoden siirtymäaika, niin että ne kupsahtavat pois, jotka eivät pääse eroon vanhoista omakotitaloistaan. Varaa kun ei ole muuttaa mihinkään, ja vanhalla autolla ajaminen on käytännön pakko. Berner onkin viisaasti suunnitellut, että vuonna 2045 ollaan tavoitteessa. Oltaisiin nopeammin, jos kaikki mahdolliset elämisen edellytykset poistettaisiin kerralla. Vanhenevan väestön voi maakunnissa siirtää soteyritysten pitämiin kokoamisleireihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla pari kertaa vuodessa mökkimatkan. Nyt vissiin pitää myydä mökki pois kun ei ole enää varaa ajella sinne.
Sulla on siis auto JA mökki, joita käytät kaksi kertaa vuodessa. Ja nyt epäilet, että sun olisi pakko luopua tämän asian vuoksi mökistäsi.
Sä joko provoat pahemman kerran tai sitten sun taloudenpito on erikoisella mallilla. Sekä autosta että mökistä on vuosittain niin paljon kuluja, että sun mökkivuorokausille tulee ihan tolkuton hinta. Myymällä molemmat pois, säästät ihan tolkuttomasti rahaa riippumatta siitä millaisia uudistuksia nyt on tulossa.
Jos ajaa keväällä mökille ja tulee syksyllä pois niin se on edelleen yksi matka, mutta paljon vuorokausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä taas monille vaikea aihe. Ei kenenkään autoa olla viemässä pois. Se, että ohjataan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, vähentää vain ruuhkia ja parantaa autoilijoiden tilannetta.
Palataan tähän asiaan noin 10-15 vuoden päästä, kun ihmisten autoja ollaan ihan kirjaimellisesti viemässä pois.
Tuskin. Ihmiset luopuvat vapaaehtoisesti omista autoistaan siinä vaiheessa kun älyliikenne tulee niin toimivaksi, että voin tilata napin painalluksella itseajavan kuukausimaksullisen älyauton kotipihaan vartin varoitusajalla, se vie mut haluamaani paikkaan ja siirtyy sen jälkeen kuskaamaan muita. Tässä vaiheessa mun ei tarvitse enää huolehtia parkkipaikasta, huolloista, tankkaamisesta, reitin suunnittelusta, pysäköintimaksuista, veroista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla pari kertaa vuodessa mökkimatkan. Nyt vissiin pitää myydä mökki pois kun ei ole enää varaa ajella sinne.
Sulla on siis auto JA mökki, joita käytät kaksi kertaa vuodessa. Ja nyt epäilet, että sun olisi pakko luopua tämän asian vuoksi mökistäsi.
Sä joko provoat pahemman kerran tai sitten sun taloudenpito on erikoisella mallilla. Sekä autosta että mökistä on vuosittain niin paljon kuluja, että sun mökkivuorokausille tulee ihan tolkuton hinta. Myymällä molemmat pois, säästät ihan tolkuttomasti rahaa riippumatta siitä millaisia uudistuksia nyt on tulossa.
Jos ajaa keväällä mökille ja tulee syksyllä pois niin se on edelleen yksi matka, mutta paljon vuorokausia.
Niin on, mutta silti kukaan ei todellisuudessa tee noin. Jos siellä mökillä asutaan puoli vuotta, niin autolla käydään kyläilemässä, kaupassa, katsomassa postit kaupunkiasunnolta, festareilla, häissä, lavatansseissa jne.
Pitäähän eliittivihreiden lelusähköautot jollain maksattaa.