Millä perusteella annetaan stipendit?
Kommentit (38)
Sekä-että. Yleensä stipendienjakotilaisuudessa kerrotaan, että mikä stipendi jaeaan ja kelle.
Meillä ei ainakaan annettu koulumenestyksen perusteella vaan open lellikille (90-luvun alku).
Meillä sai joka luokalta paras todistuksen keskiarvo stipendin.
Oman lapsen koulussa näytti siltä, että stipendillä ja muuttohalukkuudella on yhteys
Ylioppilaille annettavissa stipendeissä ainakin yleensä on tietyt kriteerit, koska suuri osa niistä tulee ulkopuolisilta lahjoittajilta. Meillä ainakin jaettiin joistain aineista sinä vuonna parhaat pisteet yo-kokeissa saaneille stipendit + opettajakunta antoi myös joitain koulumenestyksen perusteella.
Ammattikoulussa stipendin sai henkilö jonka molemmat vanhemmat olivat kuolleet samana vuonna. Oppilas oli tosi otettu saadessaan säälipalkinnon vanhempiensa kuoleman johdosta.
Aika usein perusteena on koulumenestys joko yhdessä tai kaikissa oppiaineissa. Kriteerit määrittelee stipendin lahjoittanut taho.
Meillä vanhempaintoimikunna raati pääti kenelle stipendit jaetaan. Stipendissä usein luki sitten tämän myöntämisen syy esim. oppilas oli positiivinen ja iloinen tunneilla (sellaisen stipendin ainakin itse sain).
Kriteerit nimenomaan määrittelee monesti stipendin lahjoittanut taho. Meillä saa tällä kertaa hyvä kaveri ja joku, joka on tehnyt ahkerasti ja esimerkillisesti töitä tänä vuonna.
Itse sain ammattikorkeassa 3000€ stipendin vaihtoon lähtiessä. Ei aavistustakaan, että miksi. Täytin jonkun paperin ja rahaa kilahti tilille.
Stipendit menivät niille, joiden vanhemmat osallistuivat ahkerasti kaikkiin myyjäisiin ym.
Naaman perusteella stipendit jaetaan sillä tiedän sellaisiakin oppilaita joiden keskiarvo on ollut sellaista keskitasoa eli 8 ja 9 välissä ja ovat silti stipendin saaneet.
Irvokkainta oli kun pitkän linjan koulukiusaaja sai ystävällisyydestään ja avuliaisuudestaan stipendin. Osa lapsista nauroi ja osa painoi päänsä. Naurajat olivat kiusaajan kavereita ja päänsä painaneet kiusattuja. Surullista katsottavaa.
Kullakin stipendillä on etukäteen määritellyt kriteerit. Osa annetaan yleisestä koulumenestyksestä, osa hyvästä toveruudesta ja käytöksestä, jotkut tietyn aineen osaamisesta ja harrastuneisuudesta jne. On myös kiristipendejä suorituksiaan parantaneille.
Minun kouluissani on aina pyritty hajauttamaan stipendejä mahdollisimman paljon ja olemaan antamatta niitä tunnetuille kiusaajien/häiriköille. Kukaan ei todellakaan mieti saajien vanhempia tms.
Täällä stipendinsaajan äiti: tämä stipendi tuli aktiivisuudesta ja menestyksestä tämän luokan (erikoislinja) omissa painotetuissa oppiaineissa. Eniten vaikutti varmasti tuo aktiviisuus ja valmius osallistua kaikkeen toimintaan.
Naama toki on nätti, mutta tuskin se on stipendinsaantiin vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussa stipendin sai henkilö jonka molemmat vanhemmat olivat kuolleet samana vuonna. Oppilas oli tosi otettu saadessaan säälipalkinnon vanhempiensa kuoleman johdosta.
Tiedän myös tällaisen tapauksen, jossa juuri äitinsä menettänyt lapsi sai yllättäen stipendin. Myös perheen isä sai samana vuonna huomattavan kulttuuripalkinnon. En oikein osaa sanoa, millaisia tunteita tämä itsessäni herätti...?
Vierailija kirjoitti:
Onko se koulumenestys vai naamavärkki?
Molemmat - jos on kiva naama, saa stipendin, vaikka arvosanat eivät olisikaan ihan niin huippuja kuin sen vähemmän kivan.
Meillä kaikki priimukset saa ja sitten pienluokkien luuserit. Ärsyttää. Miksi lusmuilu ja huono käytös pitää palkita, jos vaikka aavistuksen tsemppaa siellä alarajalla viimeisenä keväänä? Miksei palkittaisi yhtä hyvin sitä seiskan oppilasta, joka on aina kiltti, aina tekee kaikkensa, tekee läksyt, lukee kokeisiin vuodesta toiseen, eikä silti saa parempaa numeroa? Ei aiheuta murheita, on hyvä ystävä ja hoitaa asiansa niin kuin pitää. Kukaan ei ole niin unohdettu ryhmä kuin nuo 7-8 ahkerat ja kiltit oppilaat. Ne on ilmaa, kaikille. Heikkoja paapotaan ja priimukset saa kehut. Keskiporukka on ilmaa. Ihan kuin yhteiskunnassa muutenkin. Rikkaat kiljuu ja köyhät kiljuu, työteliäs tavisten keskiluokka on vaan olemassa palvelemaan järjestelmää.
Luulen, että ylimääräisestä työstä. Pitää siis tehdä oma-aloitteisesti jotain omia oppiaineeseen liittyviä projekteja, joita sitten esittelee kyseisen aineen opettajalle peruskoulussa.
Todistuksen arvosanojen perusteella ei kuulemma enää saa stipendejä.
Naama.