En ymmärrä tyttäreni liikunnannumeroa
On ollut joka kerta, kun on numerotodistuksen saanut, 8. Tyttö on liikunnallinen ja lahjakas monessa lajissa (voitti mm. yleisurheilussa kultaa!) Ja on sitten muissa lajeissa suunnilleen muiden luokkansa tyttöjen tasolla, paria lajia lukuunottamatta. Osallistuu aina tunneille, ja valitsi liikunnan valinnaiseksi. Opettaja oli antanut tänään suullisen arvioinnin todistuksesta niille, jotka halusivat, ja nämä näkivät siis myös todistuksensa etukäteen. Numero oli taas 8, ja tyttö kysyi, miksi. Opettaja selitti, että jos "katsoo kokonaisuutena hänen liikunnallisia kykyjään, ei se riitä 9 asti." Tyttö kertoi minulle myös, että viimevuonna eräs tyttö oli osallistunut vain parille sisäliikuntatunnille, mutta oli siitä huolimatta saanut 9, kuten tytön muutkin luokan tytöt. Mikä logiikka opettajalla oikein tässä on? Tyttöä selvästi harmitti, sillä oli yrittänyt kovasti nostaa liikannumeroaan ja yrittänyt osallistua mahdollisimman aktiivisesti. Miksi opettaja antoi tytölle huonomman numeron, kuin muille? Tyttö on kuudennella.
Kommentit (111)
Tiukka arvostelija mutta olkoot, alakoulun todistuksilla ei ole muutenkaan mitään virkaa.
Nykyään myös muiden kannustaminen ja ryhmässä toiminta kuuluvat numeroon
En ymmärrä miksi liikunnasta edes annetaan numero? Jokaisen kyvyt on niin erilaiset eikä niitä juuri pysty parantamaan.
Ja sinä uskot, että kaikilla muilla on 9, mutta sun lahjakkaalla ei ole...
Tuo liikkanumerojuttu on kyllä tosi henkisesti raskas ja traumatisoiva asia. En voi uskoa että vielä nykypäivänäkin tällaista? Todellakin motivaatio ja yrittelijäisyys pitäisi palkita, vaikka sitten yleinen taso olisikin kova. Ehdottomasti.
Mutta. Aika harvalla ei ole tämänkaltaisia kokemuksia koulusta - itsekin yritin joskus vartavasten korottaa maantiedon numeroa, mutta sain huonomman kuin toiset jotka saivat kokeesta samoja numeroita ja samalla tuntiaktiivisuudella. Tuntui pahalta. Epäreiluus on harmittava asia, josta on hyvä opetella pääsemään eroon jo kouluiässä. Ei saa takertua ulkopuolisiin näyttöihin vaan se ylpeys ja hyvä itsetunto on löydettävä sisältä. Jos olisin sinä todellakin yrittäisin takoa tätä lapsen päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä uskot, että kaikilla muilla on 9, mutta sun lahjakkaalla ei ole...
Tytön kaverit olivat kertoneet, että saivat ysin. Yksi taisi saada kympinkin. En tajua, miksi hän valehtelisi minulle kavereidensa numeroista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi liikunnasta edes annetaan numero? Jokaisen kyvyt on niin erilaiset eikä niitä juuri pysty parantamaan.
Jep ei liikunnasta tarvisi antaa numeroa. Jotenkin sitä liikkumista pitäisi lisätä. Nuoret lihoo huolestuttavasti.
Ongelma ei varmaan ole siinä liikunnallisessa lahjakkuudessa. Eikös nykyään se sosiaalisuus (muiden huomioon ottaminen, ryhmässä toimiminen yms) ole suurin liikunnan numeron määrittäjä...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi liikunnasta edes annetaan numero? Jokaisen kyvyt on niin erilaiset eikä niitä juuri pysty parantamaan.
Eikä sillä numeroinnilla ole mitään merkitystä. Ihmisten numerointi on sairasta. Lapset laitetaan aivan liian varhain opettelemaan puutaheinää.
No ehkä siksi koska opettaja itse päätti niin? Idiootti.
Meillä melkein sama juttu. Tyttö on liikunnallisesti lahjakas ja harrastaa kilpaurheilua. On ollut mukana koulun jalkapallo- ja salibandyjoukkueessa, on aina osallistunut liikuntatunneille ja saanut positiivista palautetta muiden kannustamisesta.
Miksi numero on 8, kun esim. paras ystävä sai 9 eikä harrasta vapaa-ajallaan mitään liikuntaa?
Opettaja on tytön luokanvalvoja (kyse 13-vuotiaasta) ja vanhempainvartissa palaute oli ylistävää mm. sen suhteen, miten kannusti luokkatovereitaan ja loi hyvää luokkahenkeä. Liikunnannumero on kuitenkin todistuksessa 8 eikä kuulemma nouse. Näin opettaja oli kertonut maanantaina.
Lisään vielä, että vaikka tyttö ei olekaan kaikissa lajeissa erinomainen, niin lähes kaikissa kuitenkin hyvä. Hänellä on hyvä uimataito, hän luistelee varmasti keskimääräistä paremmin ja hiihtämisessäkin on ihan taitava. Mitä vielä vaaditaan?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi liikunnasta edes annetaan numero? Jokaisen kyvyt on niin erilaiset eikä niitä juuri pysty parantamaan.
Koska on olemassa urheilullisia tyyppejä, jotka tarvitsevat numeron urheilusta.
Ihan sama se on kuviksen kanssa, pitäisi varmaan jättää numero antamatta? Vaan kyllä osa ihmisistä tarvitsee numeron siitäkin.
Se ettei matemaattiset ihmiset tarvitse liikunta numeroa, se rumentaa todistuksen lähinnä ei ole pointti jättää liikuntaa arvioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä uskot, että kaikilla muilla on 9, mutta sun lahjakkaalla ei ole...
Tytön kaverit olivat kertoneet, että saivat ysin. Yksi taisi saada kympinkin. En tajua, miksi hän valehtelisi minulle kavereidensa numeroista.
Ap
Sitten sun lapsella on sellaisia ongelmia asenteessa, joista et ole ollenkaan tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei varmaan ole siinä liikunnallisessa lahjakkuudessa. Eikös nykyään se sosiaalisuus (muiden huomioon ottaminen, ryhmässä toimiminen yms) ole suurin liikunnan numeron määrittäjä...
Tyttö ainakin omien sanojensa mukaan kannustaa luokkakavereitaan ja osallistuu myös joukkuepeleihin, sählyyn, jalkapalloon yms. yhtä paljon kuin muutkin tytöt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä melkein sama juttu. Tyttö on liikunnallisesti lahjakas ja harrastaa kilpaurheilua. On ollut mukana koulun jalkapallo- ja salibandyjoukkueessa, on aina osallistunut liikuntatunneille ja saanut positiivista palautetta muiden kannustamisesta.
Miksi numero on 8, kun esim. paras ystävä sai 9 eikä harrasta vapaa-ajallaan mitään liikuntaa?
Opettaja on tytön luokanvalvoja (kyse 13-vuotiaasta) ja vanhempainvartissa palaute oli ylistävää mm. sen suhteen, miten kannusti luokkatovereitaan ja loi hyvää luokkahenkeä. Liikunnannumero on kuitenkin todistuksessa 8 eikä kuulemma nouse. Näin opettaja oli kertonut maanantaina.Lisään vielä, että vaikka tyttö ei olekaan kaikissa lajeissa erinomainen, niin lähes kaikissa kuitenkin hyvä. Hänellä on hyvä uimataito, hän luistelee varmasti keskimääräistä paremmin ja hiihtämisessäkin on ihan taitava. Mitä vielä vaaditaan?
Kysy opettajalta? Ehkä lapsen motivaatio ei riitä siellä liikuntatunnilla!
Tämän takia alakoulun ja kohta myös yläkoulun numeroarvioinnista luovutaan. Osassa kaupungeista ei enää numeroa saakaan, ainoastaan tavoitteet saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei varmaan ole siinä liikunnallisessa lahjakkuudessa. Eikös nykyään se sosiaalisuus (muiden huomioon ottaminen, ryhmässä toimiminen yms) ole suurin liikunnan numeron määrittäjä...
Tyttö ainakin omien sanojensa mukaan kannustaa luokkakavereitaan ja osallistuu myös joukkuepeleihin, sählyyn, jalkapalloon yms. yhtä paljon kuin muutkin tytöt.
Ap
En mäkään äidilleni olisi kertonut, jos olisin käyttäytynyt tunnilla huonosti.
Minun mielestäni ala-asteella numeroiden antaminen taideaineissa (liikunta, kuvis, käsityö) on ihan naurettavaa. Tuonikäisiä lapsia pitäisi nimenomaan kannustaa liikkumaan ja tekemään käsillään, eikä vertailla numeroilla. Pahimmassa tapauksessa liikunnasta innostunut lapsi menettää motivaation liikuntaan toistuvien huonojen numeroiden vuoksi. Yläasteen päättötodistuksessa jo ymmärrän numeroarvosanan, kun sitä tarvitaan jos hakee liikunta- tai taidekouluihin. Mutta en jo valmiiksi itsestään epävarmoilla esiteineillä.
Onko tyttäresi suomalainen? Pakko kysyä kun aina on myös ''sen'' mahdollisuus.. (vaikka tod.näköisesti ei olisi tässä tapauksessa)
Kannattaa varmaankin kysyä siltä opettajalta niitä perusteluja.