Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mihin derivaattaa tarvitaan? Tai integraalia? Vähintään Lukion pitkän matikan lukijan pitäisi kyllä tietää

Vierailija
12.05.2018 |

Vähintään Lukion pitkän matikan lukijan pitäisi kyllä tietää. Mm. mehupurkki on sen kokoinen kuin on, koska se on laskettu derivoimalla, minkä kokoiseen purkkiin tarvitaan vähiten pahvia. Sekä miten lasketaan epämääräisen muotoisen tontin pinta-ala? Integraalilla.

Tää vaan siksi, kun yksi tuttu tuossa äsken vouhkasi, ettei noita tarvita mihinkään missään. Lukion pitkä matikka taustalla, joten ihmettelin, eikö heillä ollut soveltavia tehtäviä. Kuulemma ihan turhia tehtäviä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tiedätkö muuta soveltuvuutta kuin nuo pakkausten koot. Aika harva niitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
2/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% lukionkin käyneille nuo ovat lukion jälkeen täysin turhia, joten tuttavasi oli oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset opiskelevat koska niin täytyy tehdä, eivät siksi että ymmärtäisivät jotain. MOT.

Vierailija
4/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinööriopiskelija ja näm kyllä opetetaan AMKn 2. vuonna mutta kukaan ei oikeasti oleta että niitä osattaisiin.

Esim. ammattiopinnoissa myöhemmin jos ollut integraalin vaativia laskuja tms. niin ne opettaja antanut niihin jonkin yksinkertaistetun kaavan tai jätetty huomiotta ja todettu että tietokoneohjelmat ne nämä nykyään laskee.

Vierailija
5/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen unohtanut nuo kokonaan. Varmaan, jos tulisi tarvetta, niiden palauttaminen mieleen onnistuisi kohtalaisen helposti. Eipä ole 20 vuoteen tullut tarvetta.

Vierailija
6/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän matikan opiskelussa on myös kyse ajattelutaitojen kehittymisestä. Kukaan ei oletakaan, että toisen asteen yhtälön ratkaisukaavalla olisi paljon tekoa työelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööriopiskelija ja näm kyllä opetetaan AMKn 2. vuonna mutta kukaan ei oikeasti oleta että niitä osattaisiin.

Esim. ammattiopinnoissa myöhemmin jos ollut integraalin vaativia laskuja tms. niin ne opettaja antanut niihin jonkin yksinkertaistetun kaavan tai jätetty huomiotta ja todettu että tietokoneohjelmat ne nämä nykyään laskee.

Toivottavasti tulevaisuudessa kuitenkin joku osaa noita laskea ja voi sitten ohjelmoida ne tietokoneet.

Vierailija
8/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pitkän matikan 25 vuotta sitten ja vieläkin odotan innolla sitä hetkeä, kun vektorilaskenta osoittautuu hyödylliseksi ajankäytöksi. VMP koko pitkä matikka. Ja juu, ei kehittynyt ajattelykyky siinä hommassa yhtään. Kirjallisuusopinnot ja filosofia sen sijaan ovat oikeasti kehittäneet ajattelua. Toki matematiikkaakin voisi joku kuvailla filosofiaksi, mutta kun luvut ei kiinnosta, niin ei kiinnosta niiden filosofiakaan. Ihan sama, mikä jonkun pläntin pinta-ala on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin pitkän matikan 25 vuotta sitten ja vieläkin odotan innolla sitä hetkeä, kun vektorilaskenta osoittautuu hyödylliseksi ajankäytöksi. VMP koko pitkä matikka. Ja juu, ei kehittynyt ajattelykyky siinä hommassa yhtään. Kirjallisuusopinnot ja filosofia sen sijaan ovat oikeasti kehittäneet ajattelua. Toki matematiikkaakin voisi joku kuvailla filosofiaksi, mutta kun luvut ei kiinnosta, niin ei kiinnosta niiden filosofiakaan. Ihan sama, mikä jonkun pläntin pinta-ala on.

Kyllä matematiikka auttaa loogisen ajattelukyvyn kehittymisessä. Matematiikan sovellutuksissahan on periaatteessa kyse siitä, miten vaikka sanallinen ongelma muunnetaan numeeriseen muotoon tai jonkin ilmiön syy-seuraussuhteelle luodaan matemaattinen kaava.

Luonnontieteet, kuten vaikka fysiikka, ei oikein toimi ilman matematiikkaa.

Ja tuolle AMK-insinööriopiskelijalle tiedoksi. On työelämässä syytä edes sen verran osata matematiikkaa, että pystyy arvioimaan onko tietokoneohjelman antama tulos edes oikealla hehtaarilla. Ne ohjelmat laskee vaan sen perusteella, mitä lähtötietoja sinne syötät ja välillä tulee käyttäjälle virheitä.

Vierailija
10/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.

See o hyvä keino kääntää aivoissa maailma oikeinpäin.

Vierailija
12/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enkä tiedä eikä kiinnosta!

Luotan siihen, että jos noita johonkin tarvitaan, löytyy tehtävään pätevä insinööri laskelmia tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.

See o hyvä keino kääntää aivoissa maailma oikeinpäin.

Ennen kuin aletaan käsittelemään suuria tietomääriä jotta oppilas kykeneee paremmin ymmärtämäään ja sisäisämään aisiakokoonaisuudet.

Vierailija
14/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.

See o hyvä keino kääntää aivoissa maailma oikeinpäin.

Ennen kuin aletaan käsittelemään suuria tietomääriä jotta oppilas kykeneee paremmin ymmärtämäään ja sisäisämään aisiakokoonaisuudet.

See tukee myös työmuistiaa kun ihminen pysyyy kartallla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.

See o hyvä keino kääntää aivoissa maailma oikeinpäin.

Ennen kuin aletaan käsittelemään suuria tietomääriä jotta oppilas kykeneee paremmin ymmärtämäään ja sisäisämään aisiakokoonaisuudet.

See tukee myös työmuistiaa kun ihminen pysyyy kartallla.

Jaa tämä maailma jossa elämme ei annaa periksi sille että tekisimme toisiin.

Vierailija
16/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän: minä en tarvitse niitä yhtään mihinkään. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna -87, enkä ole tarvinnut kertaakaan sen jälkeen derivaattaa tai integraalia. Tämä ei ole mitään matematiikkavastaisuutta: tarvitsen ja käytän matematiikkaa joka päivä, mutta juuri noita asioita en. Enkä myöskään väitä, ettei kukaan tarvitse noita, ainoastaan että minä en tarvitse. Ei ole tullut esimerkiksi yhtään mehupurkkia suunniteltua.

Vierailija
17/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa tuo mehupurkkijuttu mitä esität.

Vierailija
18/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööriopiskelija ja näm kyllä opetetaan AMKn 2. vuonna mutta kukaan ei oikeasti oleta että niitä osattaisiin.

Esim. ammattiopinnoissa myöhemmin jos ollut integraalin vaativia laskuja tms. niin ne opettaja antanut niihin jonkin yksinkertaistetun kaavan tai jätetty huomiotta ja todettu että tietokoneohjelmat ne nämä nykyään laskee.

Tsiisus! Tämän kyllä muistan, kun joku amk:sta valmistunut insinööri väittää, että hänen tutkintonsa vastaa teknillisen yliopiston kanditutkintoa.

DI

Vierailija
19/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mutta olen insinööri työkseni...

Vierailija
20/29 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt mihinkään rahoitusalan hommiin niin derivaattojen ja integraalien tunteminen on pakollista. Jossei muuten, niin ohjelmien toiminnan ymmärtämiseksi.

Myös fysiikassa sun muussa tarttee tällasia, pinta-alojen laskemisessa, optimaalisten nopeuksien/määrien.. Periaatteessa jos haluat edistyneen työn jossa lasketaan edes jotain niin nää pitää tietää. Itse en tiedä tulenko tarvitsemaan kyseisiä apuvälineitä, mutta olen ainakin kärryillä siitä kuinka monimutkaiseksi näiden kanssa veivaaminen voi mennä. Tippuu kärryiltä nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan