Tiedätkö mihin derivaattaa tarvitaan? Tai integraalia? Vähintään Lukion pitkän matikan lukijan pitäisi kyllä tietää
Vähintään Lukion pitkän matikan lukijan pitäisi kyllä tietää. Mm. mehupurkki on sen kokoinen kuin on, koska se on laskettu derivoimalla, minkä kokoiseen purkkiin tarvitaan vähiten pahvia. Sekä miten lasketaan epämääräisen muotoisen tontin pinta-ala? Integraalilla.
Tää vaan siksi, kun yksi tuttu tuossa äsken vouhkasi, ettei noita tarvita mihinkään missään. Lukion pitkä matikka taustalla, joten ihmettelin, eikö heillä ollut soveltavia tehtäviä. Kuulemma ihan turhia tehtäviä.
Kommentit (29)
99% lukionkin käyneille nuo ovat lukion jälkeen täysin turhia, joten tuttavasi oli oikeassa.
Suomalaiset opiskelevat koska niin täytyy tehdä, eivät siksi että ymmärtäisivät jotain. MOT.
Olen insinööriopiskelija ja näm kyllä opetetaan AMKn 2. vuonna mutta kukaan ei oikeasti oleta että niitä osattaisiin.
Esim. ammattiopinnoissa myöhemmin jos ollut integraalin vaativia laskuja tms. niin ne opettaja antanut niihin jonkin yksinkertaistetun kaavan tai jätetty huomiotta ja todettu että tietokoneohjelmat ne nämä nykyään laskee.
Itse olen unohtanut nuo kokonaan. Varmaan, jos tulisi tarvetta, niiden palauttaminen mieleen onnistuisi kohtalaisen helposti. Eipä ole 20 vuoteen tullut tarvetta.
Pitkän matikan opiskelussa on myös kyse ajattelutaitojen kehittymisestä. Kukaan ei oletakaan, että toisen asteen yhtälön ratkaisukaavalla olisi paljon tekoa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööriopiskelija ja näm kyllä opetetaan AMKn 2. vuonna mutta kukaan ei oikeasti oleta että niitä osattaisiin.
Esim. ammattiopinnoissa myöhemmin jos ollut integraalin vaativia laskuja tms. niin ne opettaja antanut niihin jonkin yksinkertaistetun kaavan tai jätetty huomiotta ja todettu että tietokoneohjelmat ne nämä nykyään laskee.
Toivottavasti tulevaisuudessa kuitenkin joku osaa noita laskea ja voi sitten ohjelmoida ne tietokoneet.
Luin pitkän matikan 25 vuotta sitten ja vieläkin odotan innolla sitä hetkeä, kun vektorilaskenta osoittautuu hyödylliseksi ajankäytöksi. VMP koko pitkä matikka. Ja juu, ei kehittynyt ajattelykyky siinä hommassa yhtään. Kirjallisuusopinnot ja filosofia sen sijaan ovat oikeasti kehittäneet ajattelua. Toki matematiikkaakin voisi joku kuvailla filosofiaksi, mutta kun luvut ei kiinnosta, niin ei kiinnosta niiden filosofiakaan. Ihan sama, mikä jonkun pläntin pinta-ala on.
Vierailija kirjoitti:
Luin pitkän matikan 25 vuotta sitten ja vieläkin odotan innolla sitä hetkeä, kun vektorilaskenta osoittautuu hyödylliseksi ajankäytöksi. VMP koko pitkä matikka. Ja juu, ei kehittynyt ajattelykyky siinä hommassa yhtään. Kirjallisuusopinnot ja filosofia sen sijaan ovat oikeasti kehittäneet ajattelua. Toki matematiikkaakin voisi joku kuvailla filosofiaksi, mutta kun luvut ei kiinnosta, niin ei kiinnosta niiden filosofiakaan. Ihan sama, mikä jonkun pläntin pinta-ala on.
Kyllä matematiikka auttaa loogisen ajattelukyvyn kehittymisessä. Matematiikan sovellutuksissahan on periaatteessa kyse siitä, miten vaikka sanallinen ongelma muunnetaan numeeriseen muotoon tai jonkin ilmiön syy-seuraussuhteelle luodaan matemaattinen kaava.
Luonnontieteet, kuten vaikka fysiikka, ei oikein toimi ilman matematiikkaa.
Ja tuolle AMK-insinööriopiskelijalle tiedoksi. On työelämässä syytä edes sen verran osata matematiikkaa, että pystyy arvioimaan onko tietokoneohjelman antama tulos edes oikealla hehtaarilla. Ne ohjelmat laskee vaan sen perusteella, mitä lähtötietoja sinne syötät ja välillä tulee käyttäjälle virheitä.
Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun varmaankin kouluuissa olisi hyvä syventyää enemmän logiikkaa käsitteleviin elementteihin. ELi mitkää premissiit johtavatt siihen että seuuraus on aiheellinen. Yrittää saada oppilaat hahhmottamaan tämän.
See o hyvä keino kääntää aivoissa maailma oikeinpäin.
En muista enkä tiedä eikä kiinnosta!
Luotan siihen, että jos noita johonkin tarvitaan, löytyy tehtävään pätevä insinööri laskelmia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aletaan käsittelemään suuria tietomääriä jotta oppilas kykeneee paremmin ymmärtämäään ja sisäisämään aisiakokoonaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aletaan käsittelemään suuria tietomääriä jotta oppilas kykeneee paremmin ymmärtämäään ja sisäisämään aisiakokoonaisuudet.
See tukee myös työmuistiaa kun ihminen pysyyy kartallla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
See tukee myös työmuistiaa kun ihminen pysyyy kartallla.
Jaa tämä maailma jossa elämme ei annaa periksi sille että tekisimme toisiin.
Tiedän: minä en tarvitse niitä yhtään mihinkään. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna -87, enkä ole tarvinnut kertaakaan sen jälkeen derivaattaa tai integraalia. Tämä ei ole mitään matematiikkavastaisuutta: tarvitsen ja käytän matematiikkaa joka päivä, mutta juuri noita asioita en. Enkä myöskään väitä, ettei kukaan tarvitse noita, ainoastaan että minä en tarvitse. Ei ole tullut esimerkiksi yhtään mehupurkkia suunniteltua.
Ei pidä paikkaansa tuo mehupurkkijuttu mitä esität.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus! Tämän kyllä muistan, kun joku amk:sta valmistunut insinööri väittää, että hänen tutkintonsa vastaa teknillisen yliopiston kanditutkintoa.
DI
Tiedän mutta olen insinööri työkseni...
Jos päädyt mihinkään rahoitusalan hommiin niin derivaattojen ja integraalien tunteminen on pakollista. Jossei muuten, niin ohjelmien toiminnan ymmärtämiseksi.
Myös fysiikassa sun muussa tarttee tällasia, pinta-alojen laskemisessa, optimaalisten nopeuksien/määrien.. Periaatteessa jos haluat edistyneen työn jossa lasketaan edes jotain niin nää pitää tietää. Itse en tiedä tulenko tarvitsemaan kyseisiä apuvälineitä, mutta olen ainakin kärryillä siitä kuinka monimutkaiseksi näiden kanssa veivaaminen voi mennä. Tippuu kärryiltä nopeasti.
Niin, tiedätkö muuta soveltuvuutta kuin nuo pakkausten koot. Aika harva niitä oikeasti tarvitsee.