Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä numeron antaisitte oppilaalle,

6lk Opettaja
17.04.2018 |

joka on saanut vaikka kokeista 8, neljä kertaa 9 ja kerran 10. Ei ole kuitenkaan aktiivinen tunneilla mutta seuraa ja vastaa oikein jos kysytään..?

Eli koenumerot hyviä, ei häiriköi ja vihko kunnossa. Ei kuitenkaan viittaa ikinä omatoimisesti.

Minkä numeron antaisitte oppilaalle,

Vaihtoehdot

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis koenumerot vedin hatusta, ei ole kyse kenestäkään yksittäisestä oppilaasta.

Vierailija
2/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viittaaminen vaikuttaa tunnilla numeroon? Jos pystyy kokeella todistamaan osaamisensa.

Terveisin viidestä kokeesta 10 ja arvosanaksi tuli 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riittäisi ujoudesta.

Vierailija
4/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En riittäisi ujoudesta.

Siis rokottaisi. Jos tekee tehtävät aktiivisesti.

Vierailija
5/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viittaaminen vaikuttaa tunnilla numeroon? Jos pystyy kokeella todistamaan osaamisensa.

Terveisin viidestä kokeesta 10 ja arvosanaksi tuli 9.

Itse olen yläasteella ja kyllä viittaaminen on iso osa arvointia. Sain yhdestä aineesta 9, mutta olisin saanut 10 jos olisin viitannut enemmän.

Jotkut opettajat merkitsevät aina pisteen paperiin jos viittaat ja sitten numeroa miettiessä laskevat ne yhteen. Eli paljon pisteitä (=viittauksia) —> parempi numero

Mielestäni aika tyhmää.. itse olen juuri niitä luokan hiljaisimpia ja ujoja. En juurikaan viittaa jos en ole ihan 100% varma vastauksesta.

Vierailija
6/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kokeella pitäisi olla merkitystä. Korkealla aktiivisuudella voisin harkita korottamista rajatapauksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ysin. Ja sinun tehtäväsi opettajana on muuten saada kaikki oppilaat mukaan ja näyttämään tietojaan ja taitojaan. Pelkkä viittaamiseen tuijottaminen on ammattitaidotonta. Et voi arvioida oppilaita heidän luonteensa mukaan.

T. Aineenope

Vierailija
8/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokeiden arvosana 9, niin tunneilla osoitettu osaaminen tai osaamattomuus ei pudota kokonaista numeroa. Jos vaikkapa 8,6 niin sitten kasi, jos ei vaikuta osaavan tunneilla mitään. Häiriköintihän ei vaikuta muuhun kuin käytösnumeroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aineestakin. Esimerkiksi kielissä ja äikässä pitäisi arvioida myös suullista kielitaitoa.

Kokeet taas eivät ole yhteismitallisia keskenään. Jos on tullut kymppi laajasta, soveltavasta kokeesta, se on ihan eri juttu kuin kymppi suppean asian ulkoa opettelusta.

Uusi ops ohjaa opettajia koko ajan enemmän jatkuvan näytön arvioimiseen. Opettaja ei saisi painottaa kokeita liikaa. On mennyttä maailmaa ajatella, että arvosana on koetulosten keskiarvo.

Vierailija
10/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 9. Mielestäni ujoudesta ei tule rankaista. Hiljaisemmat kyllä osaavat näyttää taitonsa kokeissa, tutkielmissa ym. tehtävissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aineestakin. Esimerkiksi kielissä ja äikässä pitäisi arvioida myös suullista kielitaitoa.

Kokeet taas eivät ole yhteismitallisia keskenään. Jos on tullut kymppi laajasta, soveltavasta kokeesta, se on ihan eri juttu kuin kymppi suppean asian ulkoa opettelusta.

Uusi ops ohjaa opettajia koko ajan enemmän jatkuvan näytön arvioimiseen. Opettaja ei saisi painottaa kokeita liikaa. On mennyttä maailmaa ajatella, että arvosana on koetulosten keskiarvo.

Juu, mutta on siihen suulliseen taitoon muitakin keinoja kuin viittaaminen.

T. Aineenope

Vierailija
12/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyse on opiskeltavan asian hallinnasta, tottakai sillä on merkitystä, miten tunneilla osallistuu. Toki sitten on vähän hanurista, jos opettajan ainoa keino antaa oppilaiden osallistua, on viittaminen. Kokeiden numerot osittain mittaavat osaamista, mutta myös osalla oppilaista kertovat enemmän muistin toiminnasta. Toisethan kokeen tehtyään unohtavat ihan järjestelmällisesti "oppimansa" asiat, vaikka ihan hyviä koenumeroita saavatkin.

Miettisin sitä kautta, että onko oppilaalla ollut muita tilaisuuksia näyttää osaamistaan kuin viittaaminen koetulosten lisäksi. Jos ei muuta ole tarjottu ja tuntien sisältö on ollut paljon tehtävien itsenäistä tekemistä ja opetuksen seuraamista, en rankaisisi oppilasta siitä ettei tämä viittaamalla osoita aktiivisuutta.

Ne olemiset ja käytös ("ei häiriköi") arvostellaan sitten ihan eri paikassa, eivätkä liity oppiaineesta annettavaan numeroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semiohiksena huomauttaisin, että häiriköinti on usein tehtävistä kieltäytymistä. Ja vaikkei olisikaan, häiriköivä oppilas keskittyy ihan muihin asioihin kuin oppimiseen ja osaamisen näyttämiseen. Niinpä hänen jatkuva näyttönsä jää väistämättä heikoksi.

Vierailija
14/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kokeista ja oppiaineesta. Kiitettävään vaaditaan jo aktiivista otetta joka osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookke. Näinkö te opettajat arvioitte oppilaitanne?? Galluppia aaveelle ja kas, todistukset on valmiit. Toivottavasti et ole lapseni opettaja.

(Tämän täytyy olla provo.)

Vierailija
16/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tuli mieleen 40 vuoden takaiset tapahtumat kun kävin oppikoulua. Olin armottoman ujo ja jännittäjätyyppi, mutta erittäin hyvä vieraissa kielissä (en muissa aineissa). Sain kokeista yhdeksikköjä ja kymppejä, mutta todistukseen sain vain vitosta ja kutosta, koska en uskaltanut koskaan vastata opettajan kysymyksiin. Oli se niin väärin, mutta pääsin kuitenkin lukion (jonka kävin yksityisesti) jälkeen opiskelemaan sinne minne halusinkin.

Vierailija
17/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ujo ja en viitannut ikinä koko kouluaikana. En pidä huomion keskipisteenä olemisesta. Hammasta purren kestin todistuksien huonot numerot. Kaikille oli suuri yllätys kun pääsin ylioppilaaksi ällän papereilla ja pärjäsin jatko-opinnoissa. T. Se yksi, josta ”ei pitänyt tullut ikinä mitään”

Vierailija
18/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki oppilaat arvioidaan tasapuolisesti. Minulla oli amiskassa opettaja, joka sanoi, että pärstäkerroin vaikuttaa numeroon 😔

Eihän se niin saisi olla, jos on aktiivinen ja ei esim. häiriköi tunnilla tai muutenkaan koulussa. On rehti ja reilu, eikä nuoleskelia.

Vierailija
19/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten minua harmitti ujona ekaluokkalaisena 2000luvulla kun kaikista aineista oli kymppi paitsi käytös 8. Itkin vanhemmilleni ja opettajalle, mitä olin tehnyt väärin. Kävi ilmi etten viitannut riittävästi tunneilla. Viittasin kuitenkin jonkin verran, mutta se riitti vain kasiin.

Vierailija
20/39 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaamattomuus ei tarkoita aina ujoutta. Jotkut oppilaat eivät viittaa, koska eivät vain viitsi. Tuijottavat eteensä nurjamielisinä ja haluttomina tai jos on kone käytössä, katsovat Netflixiä. Silti kokeesta voi tulla kovalla lukemisella kymppi. Pitäisikö siitä sitten palkita todistuskympillä?