Onko markettien itsepalvelukassat työntekijöille hyvä juttu?
Tykkään käyttää markettien itsepalvelukassoja koska niihin on harvoin jonoa. Vähän mietityttää kuitenkin ovatko ne työntekijöiden kannalta hyviä. Kassoille tarvitaan ehkä vähemmän henkilökuntaa (?), mutta näkyykö tämä siinä että henkilökunnalla on enemmän resursseja muuhun työhön ja vähemmän kiirettä vai saako joku/jotkut näiden kassojen vuoksi potkut/vähemmän työtunteja?
Kommentit (18)
Kenkää tulee ja kauppias kerää vieläkin enemmän voittoja.
Mitä väliä sillä on? Eihän ruokakaupat ole työntekijöitä vaan asiakkaita varten.
Onko kehruukone hyvä vaateteollisuuden työntekijöille? Onko traktori hyvä keksintö maanviljelijöille? Tehokkuus vähentää työvoiman tarvetta. Kehitys tuo mukanaan muutosta, mutta pitkällä tähtäimellä tehokkuuden parantaminen on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Kenkää tulee ja kauppias kerää vieläkin enemmän voittoja.
Ehkä joissain ketjuissa. Niissä joita itse käytän (asiakas)omistaja saa tuotteensa edullisemmin.
Itsepalvelukassat kaikille parempi vaihtoehto. Lisäksi kauppias pääsee eroon kiukuttelevista PAMiin kuuluvista laiskoista kassaämmistä.
Olen ollut joskus itsepalvelukassalla, mutta kyllä siinä oli myyjä koko ajan katsomassa vieressä. Ja muulloinkin itsepalvelukassoilla näkyy aina myyjä seisomassa asiakkaan vieressä tai katsomassa parin metrin päässä sinne suuntaan. En ymmärrä, mikä sitten on itsepalvelukassojen tarkoitus, jos siinä kuitenkin on myyjä koko ajan. En käytä sen takia itsepalvelukassoja. Kiusallista olla tuijotuksen kohteena.
Ei meiltä ole kukaan saanut kenkää ip-kassojen tulon jälkeen. Päinvastoin, porukkaa on palkattu lisää. Tarvitaanhan siihen itsepalvelukassallenkin myyjiä valvomaan.
T. laiska kassaämmä
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut joskus itsepalvelukassalla, mutta kyllä siinä oli myyjä koko ajan katsomassa vieressä. Ja muulloinkin itsepalvelukassoilla näkyy aina myyjä seisomassa asiakkaan vieressä tai katsomassa parin metrin päässä sinne suuntaan. En ymmärrä, mikä sitten on itsepalvelukassojen tarkoitus, jos siinä kuitenkin on myyjä koko ajan. En käytä sen takia itsepalvelukassoja. Kiusallista olla tuijotuksen kohteena.
Tämä yllätti minutkin aluksi, mutta sitten vain ajattelin että ei se myyjä nyt minua kokoajan tuijota kun muitakin on siinä. Loppujen lopuksi suosin itsepalvelu kassaa ehdottomasti ja sellaista olinkin kaivannut sen jälkeen kun olin Amerikoissa lomaillessa sellaista käyttänyt. Siellä tosin ei tainnut olla myyjää vahtimassa, mutta en sen paremmin muista niistä systeemeistä.
Amazon on jo tehnyt kaikista myyjistä tarpeettomia. Tulevaisuudessa me poimitaan ostokset suoraan kassiin ja ne veloitetaan meidän kännykästä automaattisesti, kun kävelemme kaupan porteista ulos. Mitään myyjiä ei tarvita.
Ilmanmuuta itsepalvelukassoille peukut. Päästään eroon avuttomista kassatytöistä.
Ainakin joidenkin työntekijöiden naamalta näkee sen pännimisen, kun kutsutaan kesken hyllyjen järjestelyn tyhjälle kassalle auttamaan asiakasjonon purkamisessa, joten veikkaan että he tykkäävät.
Ilmeisesti ei sillä Suomessa itsepalvelukassojen määrä on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassat kaikille parempi vaihtoehto. Lisäksi kauppias pääsee eroon kiukuttelevista PAMiin kuuluvista laiskoista kassaämmistä.
Tietoisku: PAMiin kuuluvalle maksetaan noin 20% pienempää palkkaa kuin liittoon kuulumattomalle. Kauppias siis säästää palkkaamalla liittoon kuuluvan työntekijän. Itsellä palkka nousi kun erosin liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei sillä Suomessa itsepalvelukassojen määrä on laskenut.
Syy siihen on se, ettei niissä voi maksaa käteisellä. Tämä on ihan normaalia muualla maailmassa, mutta kun Suomessa ideologisista syistä ajetaan korttimaksamista, niin...
Tavallaan vähän turhia nuo itsepalvelukassat, sillä jos vertaa tavalliseen kassaan, niin kyllä se kassatyöntekijä on rutiinin ansiosta paljon nopeampi niitä viivakoodeja lukemaan, ellei sitten satu ihan ensimmäistä päivää olemaan töissä. Ja kuitenkin siinä itsepalvelukassallakin tarvitaan myyjää vahtimaan asiakkaita. Luulisi olevan myyjälle tylsää vain seisoskella toimettomana. Ainut hyöty mitä itsepalvelukassasta tulee mieleen, on se että ei tarvitse puolta tuntia odottaa jonkun mummon takana kun se ynnäilee kolikoitaan ja selittää kassalle kaikki viikon tapahtumat, ja välillä unohtaa mitä oli tekemässä ja missä edes on. Toinen mahdollinen hyöty on se, että jos joku urpo on aivan kauhean ujo, niin ei tarvitse jännittää sitä että pitää mahdollisesti tervehtiä sitä kassatyöntekijää tai vaikka yrittää välttää katsekontaktia.
Helposti ajattelee että kiusalliset ostokset tuon kautta mutta oikein omaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut joskus itsepalvelukassalla, mutta kyllä siinä oli myyjä koko ajan katsomassa vieressä. Ja muulloinkin itsepalvelukassoilla näkyy aina myyjä seisomassa asiakkaan vieressä tai katsomassa parin metrin päässä sinne suuntaan. En ymmärrä, mikä sitten on itsepalvelukassojen tarkoitus, jos siinä kuitenkin on myyjä koko ajan. En käytä sen takia itsepalvelukassoja. Kiusallista olla tuijotuksen kohteena.
Mun mielestäni on hyvä että siinä on joku neuvomassa, jos möhlään jotain, en ole koskaan ajatellut että ne siinä tuijottaa.
Onko sinusta ihmisen hommaa piippailla viivakoodeja liukuhihnalla? Minusta ei.