Kuinka 8v pitkäjänteisyyttä ja tehtävien tekoa voi tukea
kotoa käsin? Lapsella kuulema tuntilla tehtävän teko keskeytyy pitkäksikin aikaa, kun jää seuraamaan jotain ympärillä tapahtuvaa. Onko kenelläkään neuvoa?
Kommentit (7)
Ilmeisesti lapsesi on luonteeltaan sellainen, joka häiriintyy ulkopuolisista tekijöistä. Joissakin luokissa lapset käyttävät korvasuojaimia ns.pelttooreita jotta ulkoiset ärsykkeet ei haittaa työskentelyä.
Jääkö lapselle paljon kotitehtäviä tehtäviksi tämän takia? Jos näin, niin ehkä lapsi jossain vaiheessa ymmärtää, että vähemmän läksyjä tulee, jos tekee jo koulussa. Samoin kokeessa menee paremmin, kun on ehtinyt tunnilla tehdä tehtäviä. Tällä viittaan siihen, että oman lapseni matikan kirjassa on aukeama, jossa tehdään uutta opeteltua asiaa ja sivun oikeassa alareunassa ne kotiläksytehtävät. Lapseni tekee kotona koko aukeaman eli jos tunnilla on keskitetty muuhun, kotiläksyjä on enemmän.
Samoin äidinkielen harjoittelukirjassa teemme niitä läksyjä kotona, mitä hän ei ole tunnilla ehtinyt tehdä. Mielestäni tehtyjen harjoitusten määrä korreloi asian oppiminen kanssa ja ne nopeat oppilaat, jotka ehtivät tehdä jo tunnilla paljon tehtäviä oppivat asuat ja pärjäävät kokeessa. Sillä perustelen sitä, että kotona pitää tehdä hommia, jos ei koulussa ei tee.
No, ei kyllä juuri sen enempää voi kun odottaa, että se taito vahvistuu. Onko muuten oppiminen haastavaa?
Tässä on jo mukana hitaasti edenneet opiskelut, ja tukea saadaan niihin. Kynällä tekeminen haastaa eniten ja tuo keskittyminen. Lukeminen on lähtenyt hyvin nyt menemään. Mistä sitä jaksamista saisi keskitettyä tuohon olennaiseen?
Ehkä lienee monella samaa nykypäivänä.
Kotoa käsin voi tehdä aika vähän. Toki kotonakin voi puhua asiasta lapselle ja muistutella, että tunnilla pitää keskittyä. Ja kotona harjoitella sitä, että tehtävä tehdään loppuun keskeytyksettä (läksyt, kotityöt yms.)
Suurin työ on kuitenkin tehtävä koulussa. Esim. lapsen istumapaikkaa kannattaa miettiä. Jotkut keskittyy paremmin takarivissä (jolloin nenä pysyy kirjan suuntaan, kun ei tarvitse kuikkia mitä selän takana tapahtuu). Yleensä kuitenkin paras paikka on eturivissä reunimmaisena tai opettajan pöydän kohdalla, jolloin opettajan on helppo ohimennen aina muistuttaa lasta aiheeseen palaamisesta. Tarvittaessa ainakin osalla tunneilla lapsen näkemistä muuhun luokkaan voidaan rajoittaa sermillä tms. Samoin kuuloärsykkeitä voi rajoittaa kuulosuojaimilla tai korvatulpilla.
Joitakin lapsia auttaa keskittymään, kun saavat samalla jotain pientä fyysistä virikettä eli jalkarahi, jossa on rullia, joita voi näprätä varpailla tai rullailla jalkapohjan alla tai geeli- tai tasapainotyyny pyllyn alle, jolloin keskivartalon pienet lihakset aktivoituvat ja vireystila pysyy yllä.
Matikan tehtävien teossa vireyttä voi pitää yllä käyttämällä laskemisen apuvälineitä, vaikka osaamisen takia ei niitä tarvitsisikaan. Muitakin tehtäviä voi rytmittää esim. tekemällä kirjoitusharjoitusten välissä tavutustehtäviä taputtamalla tai nousemalla jaloittelemaan (jonka jälkeen taas tehdään tietty periodi töitä eli lasta vaaditaan keskittymään hetki, jonka jälkeen saa luvan kanssa höllätä hetkeksi).
Lasta kannattaa myös kannustaa liikkumaan välitunnilla, jolloin kehon vireystila nousee ja lapsi jaksaa keskittyä tunnilla paremmin,
Jos se kypsyisi kun muut taidot vahvistuvat.