Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi luokka koossa olla näin suuri ero.

Vierailija
23.09.2017 |

Poikani on 3. luokalla. Hänen luokallaan 31 oppilasta, normiluokka. Rinnakkaisluokka on liikuntaluokka ja kyseisellä luokalla on 21 oppilasta.
Siis täh. Tiedän että tuolle luokalle piti erikseen hakea. Tiedän että poikani luokalla on oppilaita jotka pyrkivät liikuntaluokalle, mutta eivät päässeet.
Eikö tätä eroa pitäisi jotenkin yrittää tasata. Poika valittaa ettei luokassa voi keskittyä. Alekkain vähennyslaskua ei ollut tajunnut luokan hälinässä ollenkaan. Kotona tajusi läksyjen teon yhteydessä parissa minuutissa.
Eli ilmeisesti tässä itse pitää opettaa asiat kun opettaja ei voi/ ehdi. En kritisoi opettajaa vaan. Systeemiä.
Luokalla myös 2 oppilasta jolla oma avustaja ja viisi suomi toisena kielenä oppilasta. Ei varmaan opelle helppo rasti.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näiden luokkakokojen takia hakeuduin töihin pieneen maalaiskuntaan. Työmatka on tunti suuntaansa mutta kaupungin koulussa en voinut tehdä työtäni eli opettaa. Luokkani kaupungissa oli aika samanlainen kuin kuvailemasi lapsesi luokka. Nykyinen koulu on täysin 1 sarjainen eli ei ole a tai b -luokkia. Oppilasmäärää vaihtelee ikäluokittain riippuen siitä paljonko kylässä on syntynyt lapsia minäkin vuonna. Opetan kolmosia ja heitä on 11. Yhdysluokkia ei ole tehty koska aina joka toinen ikäluokka on sen verran iso. Kakkosia 18 ja nelosia 21.

Vierailija
2/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis poikanne luokalla on opettaja ja 2 avustajaa. Eli tilanne on ihan hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikouluun on pakko ottaa kaikki.

Vierailija
4/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä rehtoriin ja kyseenalaista tuo luokkakoko. Perustelit jo hyvin tässä. Kerro sama hänelle. Terv. opettaja

Vierailija
5/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis poikanne luokalla on opettaja ja 2 avustajaa. Eli tilanne on ihan hyvä

Henkilökohtainen avustaja on eriasia kuin luokassa toimiva koulunkäynninohjaaja. Nuo henkilökohtaiset avustajat ovat siis koko ajan sen oman yhden avustettavan kanssa, eivät avusta koko luokkaa.

Vierailija
6/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on kotikasvatuksessa ja levottomissa kakaroissa, ei suinkaan ryhmän koossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tätäpäivää kaupungeissa. Eli jos haluat turvata lapsesi tulevaisuuden käytä n. tunti illassa läksyjentekoon yhdessä / uusien asioiden opettamiseen.

Näin toimin itse oman lapseni kohdalla yhdessä tuuletettiin kun kokeesta tuli hyvä numero oltiin opeteltu asiat hyvin. Nyt tyttö on jo yläkoulussa ja osaa itse opetella asioita ilman minun apua mutta edelleen meillä on mahtava yhteys koulu asioissa. Kyselen koekisiin. Tytär aloitti valinnaisen saksan. Itse opiskelen sitä samaan tahtiin tyttöni kanssa.

Eli tee pojallesi oppimisesta hauskaa ei kielteistä vaikka kotityöskentely lisääntyy jos luokassa ei voi oppia. Opettajaa ei todellakaan kannata syyllistää eikä poikaa katkeroittaa koulun suuntaan.

Vierailija
8/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luokalla on 29 oppilasta. Jos kahdella oma avustaja niin avustajahan opettaa heitä.

Oli meilläkin aikoinaan ala-asteella 30 oppilasta ja ihan hyvin opin asiat. Ehkä teidän lapsella on joku ongelma kun ei pärjää tuossa porukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne liikuntaluokkalaisethan on sellasia levottomia, joten eihän niitä voi hirveesti samassa luokassa olla, vai olenko väärässä?

10/15 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pärjänneet nämä liikuntaluokan pääsykokeissa reputtaneet niin hyvin, että huolittaisiin tuonne. Voi olla aika orpo olo, jos muut ovat parempia painotetulla luokalla.

Meillä noille painotetuille luokille max. oppilasmäärä on 20 ja siitä ei jousteta. Jos pääsykokeissa reputtaneita on enemmänkin, luokkakoko voi jäädä pienemmäksikin kuin tuo 20 oppilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luokalla on 29 oppilasta. Jos kahdella oma avustaja niin avustajahan opettaa heitä.

Oli meilläkin aikoinaan ala-asteella 30 oppilasta ja ihan hyvin opin asiat. Ehkä teidän lapsella on joku ongelma kun ei pärjää tuossa porukassa.

Ei. Luokalla on 31 oppilasta. Avustaja ei ole opettaja ja avustettavilla on oikeus opettajan antamaan opetukseen eli hekin ovat luokassa. Luultavasti niin että avustaja istuu koko ajan avustettavansa vieressä.

Vierailija
12/15 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, mun luokalla oli 40 oppilasta, eikä ongelmia ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuresta luokkakoosta puhuttaessa nykyluokassa se luokan koko on iso ongelma, sillä tunnilla ei tarvitse olla hiljaa. Se häiritsee oppilaita, jotka joka tiedostavat ongelman kuten ap:n poika tai eivät tiedosta ja ovat alisuoriutumisen kehässä.

Onneksi poikasi tekee töitä kotona, ap.

Kuka luokassa hyötyy siitä, että luokassa saa opetuksen aikana keskustella hiljaa? Opettaja, joka keskittyy opettamiseen, ei kurinpitämiseen.

Vierailija
14/15 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa luokkaa poika istuu? Voisiko pyytää päästä eturiviin / kahteen etummaiseen riviin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas, mun luokalla oli 40 oppilasta, eikä ongelmia ollut.

Kyllä minäkin voisin ottaa vaikka 50 oppilasta luokkaani, jos erityisoppilaita ja kielitaidottomia maahanmuuttajia ei olisi integoitu yleisen tuen piirissä olevien oppilaiden kanssa.

Jos luokassa on samaa kieltä osaavia lapsia, joilla ei ole kuin enintään 1-2 oppiaineessa oppimisvaikeuksia, voin heitä opettaa ongelmitta vaikka ryhmäkoko olisi suuri. Siinä vaiheessa, kun 30 oppilaasta alle 10 kykenee seuraamaan normaalia opetusta, alkaa tulla kiire enemmistön yksilöllisen opetuksen kanssa, kun käytettävissä on se 45 minuuttia. Osa oppilaista turhautuu odottaessaan omaa vuoroaan, osaa en ehdi välttämättä neuvomaan kunnolla lainkaan, vaikka kierrän koko ajan luokassa.

Nykyinen meininki ei ole hyväksi lapsille. Tietyille oppilaille täytyisi saada pienryhmät takaisin. He tarvitsevat enemmän aikaa ja huomiota kuin mitä opettaja pystyy isossa luokassa antamaan.

En myöskään voi tehdä luokalle esim. kymmentä eritasoista matematiikan koetta ja sen jälkeen arvioimaan kaikkien osaamista tasapuolisesti ja kuitenkin niin, ettei kenellekään tulisi paha mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi