Onko täällä muita, jotka tykkäävät ryijyistä?
Kommentit (32)
Mökillä on se vanha perinteinen juttu jossa hirviperhe suojelee pienokaistaan kotkalta. Myös pistotauluja olen kerännyt sinne, tuovat sellaista vanhan ajan tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä minun seinilläni roikkuvilla ei taida olla nimiä. Ovat suvun vanhoja. Näitä on useampia ja tykkään niistä kaikista.
Kyllä niille voi nimet löytyä, itsekin löysin perintöryijyilleni, kun Toria selasisin. Ja sithän mä innostuin lisää haluamaan 😂
Minä tykkään kyllä kovasti. Mulla on yksi aivan ihana, mun äiti opiskeli keski-iässä artesaaniksi, ja teki opintoihin liittyen ison upean ryijyn, musta tausta ja vahvan värisiä kukkia ja lehtiä siinä, vähän kuin ne slaavilaiset huivit tunnelmaltaan. Sain sen ryijyn lahjaksi, ja on edelleen keskeisellä paikalla mun kotona. Joskus olen harkinnut itsekin ryijyn tekemistä, katsellut esim. Taito-shopin valmiita ryijyjen tee se itse -paketteja, mutta en ole toistaiseksi ryhtynyt, ajatellut että tuleeko sitä kuitenkaan sitten tehtyä kun on niin paljon kaikkea muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on se vanha perinteinen juttu jossa hirviperhe suojelee pienokaistaan kotkalta. Myös pistotauluja olen kerännyt sinne, tuovat sellaista vanhan ajan tunnelmaa.
Eikös tuo ole gobeliini eikä ryijy?
Mulla on kolme:
https://shop.wetterhoff.fi/ryijyt/suvisunnuntai-ryijy-100-x-125-cm/p/33…
https://aksa.fi/aanekoski-ryijysta-tuli-ilmio-40-vuotta-sitten/
ja punainen abstrakti ryijy, jonka on ehkä suunnitellut ja kutonut tätini. Siinä oletan olevan metsäpalo aiheena.
Rakastan ryijyjä. "Peurat lähteellä", josta joku mainitsi, on yleensä tehdaspainettu gobeliini, ei ryijy. Ryijyssä on kudottu pohjakangas ja siihen solmittuja nukkarivejä. Nykyään ryijy voi olla myös tuftattu.
Nimiä ryijyillenne voitte etsiä googlen kuvahaulla: paina hakurivin oikean reunan kamerapainiketta ja tähtää ryijyä. Google etsii vastaavan kuvan.
Semmonen mikä vilisee turkistoukkia, NAM!
Meillä oli joskus iso ryijy jolle ei uudessa kodissa ollut enää tilaa. Harmitti mutta lahjoitettiin sukulaiselle. Kaduttaa yhä.
Sen sijaan raanuja on ollut paljonkin, useita eri huoneissa mökillä. Kun rempattiin niin oli heitettävä ne roskiin. Sen jälkeen en enää ole niitä hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joskus iso ryijy jolle ei uudessa kodissa ollut enää tilaa. Harmitti mutta lahjoitettiin sukulaiselle. Kaduttaa yhä.
Sen sijaan raanuja on ollut paljonkin, useita eri huoneissa mökillä. Kun rempattiin niin oli heitettävä ne roskiin. Sen jälkeen en enää ole niitä hankkinut.
Ja tämä sukulaiselle lahjoitettu ryijy oli se mustapohjainen, upea ruusuryijy. Oltiin nuoria kun luovuttiin siitä, eikä tajuttu miten hieno se oli
https://www.helsinkisecondhand.fi/portfolio/ryijy-rug/
Mulla on tää mökillä, taidan tuoda kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen mikä vilisee turkistoukkia, NAM!
Niin ne vilisee matotkin, jos jiikseen tulee. Tuuletus, varsinkin talvella on hyvä keino päästä niistä eroon.
Mulla on Aappo Härkösen Satumetsä. Meillä oli sellainen lapsuudenkodissa. Siskoni sai sen perinnöksi, joten päätin ostaa oman. Tuula Saarenpään Satelliitti löytyy myös.
Satumetsä on just se, mitä nyt Torista kuikulen, hieno!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukulaiselle lahjoitettu ryijy oli se mustapohjainen, upea ruusuryijy. Oltiin nuoria kun luovuttiin siitä, eikä tajuttu miten hieno se oli
Oih, mä rakastaisin ruusuryijyjä. Niitä varten täytyisi vaan olla korkeat seinät, ovat tosi isoja! Lottovoittoa ja kartanoa odotellessa :)
Vierailija kirjoitti:
Villaisista raanuista saa kyllä mökin hajut pois kahdella keinolla. Ensin ostaa Clas Ohsonilta soodaa ja ripottelee sitä raanun päälle niin, että pinta peittyy ja kääritty raanu laitetaan suljettuun jätesäkkiin pariksi, kolmeksi päiväksi. Sitten raanua haistellaan ja puistellaan. Jos haju kiusaa vieläkin niin seuraava keino on piimässä liottaminen yön yli ja pyykkikoneen hellävaraisin villapesu mahdollisimman miedolla shampoolla.
Raanu otetaan koneesta, kääritään froteepyyhkeisiin rullalle useammankin kerran ja joka kerta vaihdetaan kuivat froteepyyhkeet tilalle. Sitten raanu voi olla jo niin paljon kuivunut, että voi laittaa lattialle froteepyyhkeitä ja raanun jokaisen sivun oikoen paikoilleen.
Kyse on meidän yhteisestä kulttuuriperinnöstämme ja mielestäni käsityötä kannattaisi arvostaa nykyistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole ryijy.
Ryijy on arvokas seinävaate. Kallis kudottaa. Ja kallis ostaa.
On tosi kauniita olemassa, taideteoksia. Ryijyn voi suunnitella täysin itse. Ja kutoakin itse, jos taito riittää ja välineet kudontaa .
Näillä minun seinilläni roikkuvilla ei taida olla nimiä. Ovat suvun vanhoja. Näitä on useampia ja tykkään niistä kaikista.