Olen kyllästynyt opettamaan lastani kotona!
Opettaja ei kuulemma opeta asioita 4. Luokkalaiselle tunnillavaan olettaa että lapsi osaa heti. Kotona sitten yritän pähkäillä mitä opettaja on hakenut takaa jkotitehtävillä ja istun tuntitolkulla yrittäen opettaa lastani.Olen itsekin opettaja, nyt äitiyslomalla. Miten tämän oikein pitäisi mennä? Eikö opettajan tehtävä ole opettaa niin että kotona oppilas selviää itsenäisesti/lähes itseäisesti kotitehtävistään?!
Kommentit (44)
No jos se ei tajua kotona kahteen tuntiin sinunkaan opettamisiasi, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä missä vika.
Opettajana varmaan tiedät että ryhmien koot ovat melko isoja nykyään. Jos lapsesi ei erikseen koulussa pyydä apua tai kerro tarvitsevansa apua niin jää sitten herkästi ilman huomiota.
Meillä on ollut jo vuosia vähän sama ongelma. Lapsi ei oikein tunnilla keskity/kuuntele ja sitten istutaan tunti tolkulla kotona ja mietitään, että mitenhän se opettaja olisi halunnut tämän. Asiasta on puhuttu sekä lapsen että opettajan kanssa. Sama touhu jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
No jos se ei tajua kotona kahteen tuntiin sinunkaan opettamisiasi, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä missä vika.
Siinä voi käydä niin että jos ope opettaa jollain tavalla ja kotona opettaa ihan toisin, lapsi menee solmuun. Ja sitten jos siitä tulee stressi, lapsi menee lopulliseen lukkoon.
Meillä ranskan kanssa kävi näin. Sitten kun ope vaihtui, oppi kohisten.
Lapsella on selvä tarve tukiopetukseen, ota heti yhteyttä koululle ja kerro ongelmasta. Uskomatonta että olet itse opettaja.
Kaverini lapsen opettaja ei opeta vaan toimintamalli on seuraava: luetaan kappale itsekseen, tehdään tehtävät itsekseen ja tarkistetaan opettajan kirjasta itsekseen. Kukaan ei varmista että luettu on ymmärretty ja sanojen merkitys sisäistetty. Opettajien taso on laskenut Suomen peruskouluissa kuin lehmän häntä, kaverin lapsen opettaja somettaa sillä aikaa kun lapset "oppivat itseohjautuvasti". Tapauksen johdosta omakin luottamus on aika vähissä ja kyttään lapseni edistymistä ja kyselen tuntien kulkua, läksyjä ym. ja varmistan että tärkeimmät käsitteet on opittu esim. matematiikassa. Aikaahan siinä menee ja ketuttaa tehdä omien töiden lisäksi illalla opettajan työt.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lapsen opettaja ei opeta vaan toimintamalli on seuraava: luetaan kappale itsekseen, tehdään tehtävät itsekseen ja tarkistetaan opettajan kirjasta itsekseen. Kukaan ei varmista että luettu on ymmärretty ja sanojen merkitys sisäistetty. Opettajien taso on laskenut Suomen peruskouluissa kuin lehmän häntä, kaverin lapsen opettaja somettaa sillä aikaa kun lapset "oppivat itseohjautuvasti". Tapauksen johdosta omakin luottamus on aika vähissä ja kyttään lapseni edistymistä ja kyselen tuntien kulkua, läksyjä ym. ja varmistan että tärkeimmät käsitteet on opittu esim. matematiikassa. Aikaahan siinä menee ja ketuttaa tehdä omien töiden lisäksi illalla opettajan työt.
Jep, meillä ranskaa opiskeltiin just noin. Oppilaat itsekseen ja opettaja sometti.
4
Millaisia kotitehtäviä ne oikein on, jos sunkin pitää pähkäillä mitä niissä on haettu?
Se kotitehtävien tarkoitus selviäisi varsin yksinkertaisesti kun katsoisit lapsesi oppikirjaa ja tehtäväkirjaa ja siellä meneillään olevaan aihetta. Sekä se, mitä harjoituksista on tarkoitus oppia, että se, miten ne thedään, on selitetty siellä kirjassa. Ymmärrän, että lapsi ei osaa lukea sitä vielä, mutta vanhemman kyllä pitäisi osata.
Eikös uusi OPS ohjaa juuri "itseohjautuvuuteen"? Onkohan se ymmärretty hieman epäselvästi...
On tosi ikävää katsoa ja kuulla oppilailta, että opettaja on tunneilla somessa. Hyvin tavallista jo vuosien takaa. On kai niin, että nuoremmat opettajat ovat kasvaneet somemaailmaan itsestäänselvästi, että some on osa identiteettiä - ja osa työtä. Mitenkä tämän muotoilisi: multitasking...eli samaan aikaan opetetaan, tehdään töitä - ja samaan aikaan luetaan somepäivityksiä.
Mutta se itseohjautuvuus ei kyllä käytännössä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kotitehtäviä ne oikein on, jos sunkin pitää pähkäillä mitä niissä on haettu?
Usein laskuja.
Yleensähän laskuissa treenataan jotain tiettyä asiaa ja siksi ne ovat tietynlaisia. Ei niitä pitäisi ihan hatusta heittää vaan kyllä opettajalla pitäisi olla itsellään käsitys, miksi on antanut juuri tietyt laskut läksyksi. Tämä punainen lanka puuttuu täysin, enkä ymmärrä lapsen laskuja katsoessani, mitä uutta taitoa tässä on tarkoitus vahvistaa/treenata.
Uuden opsin mukaan koulussa ei käytetä enää oppikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Se kotitehtävien tarkoitus selviäisi varsin yksinkertaisesti kun katsoisit lapsesi oppikirjaa ja tehtäväkirjaa ja siellä meneillään olevaan aihetta. Sekä se, mitä harjoituksista on tarkoitus oppia, että se, miten ne thedään, on selitetty siellä kirjassa. Ymmärrän, että lapsi ei osaa lukea sitä vielä, mutta vanhemman kyllä pitäisi osata.
Nykyään ei sunkaan aina ole kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se ei tajua kotona kahteen tuntiin sinunkaan opettamisiasi, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä missä vika.
Siinä voi käydä niin että jos ope opettaa jollain tavalla ja kotona opettaa ihan toisin, lapsi menee solmuun. Ja sitten jos siitä tulee stressi, lapsi menee lopulliseen lukkoon.
Meillä ranskan kanssa kävi näin. Sitten kun ope vaihtui, oppi kohisten.
Mua ei opetettu kotona, vaikka äiti kyllä osasi saksaa, mutta sama kokemus, ala-asteella en oppinut yhtään mitään, kun ope vaihtui, saksasta tuli lempiaineita ja numerot paranivat ja kirjoitin lopulta A-saksasta L:n. Aika vaikeaa, kun kokelaita oli vuositasolla reilut 400 ainakin siihen aikaan.
Osa opeista on tajunnut sen itseohjautuvuuden aivan väärin. Kuvitellaan että lapset voi jättää oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kotitehtäviä ne oikein on, jos sunkin pitää pähkäillä mitä niissä on haettu?
Usein laskuja.
Yleensähän laskuissa treenataan jotain tiettyä asiaa ja siksi ne ovat tietynlaisia. Ei niitä pitäisi ihan hatusta heittää vaan kyllä opettajalla pitäisi olla itsellään käsitys, miksi on antanut juuri tietyt laskut läksyksi. Tämä punainen lanka puuttuu täysin, enkä ymmärrä lapsen laskuja katsoessani, mitä uutta taitoa tässä on tarkoitus vahvistaa/treenata.
Uuden opsin mukaan koulussa ei käytetä enää oppikirjoja.
Ei uusi opsi kiellä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kotitehtäviä ne oikein on, jos sunkin pitää pähkäillä mitä niissä on haettu?
Usein laskuja.
Yleensähän laskuissa treenataan jotain tiettyä asiaa ja siksi ne ovat tietynlaisia. Ei niitä pitäisi ihan hatusta heittää vaan kyllä opettajalla pitäisi olla itsellään käsitys, miksi on antanut juuri tietyt laskut läksyksi. Tämä punainen lanka puuttuu täysin, enkä ymmärrä lapsen laskuja katsoessani, mitä uutta taitoa tässä on tarkoitus vahvistaa/treenata.
Uuden opsin mukaan koulussa ei käytetä enää oppikirjoja.Ei uusi opsi kiellä kirjoja.
Koulut käyttävät uutta opsia perusteena kirjattomuudelle. Useimmiten syy on kuitenkin säästäminen.
Meillä ei saatu kirjoja matikkaan eikä englantiin. Ostin ne sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap ole opettaja.
Ja sinä päättelet tämän mistä? Pilkku/typovirheistä avpalstalla?
Jepjep.
Minä en usko että aloittaja on opettaja. Opettaja ei kirjoittaisi noin, enkä tarkoita kirjoitusvirheitä vaan sisältöä.
Jos ap on opettaja niin olen todella huolissaan hänen omista oppilaistaan. Jotkut asiat on perinnöllisiä, ap ja poikansa taitavat olla heikkolahjaisia tai nykytermein erityistukea tarvitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lapsen opettaja ei opeta vaan toimintamalli on seuraava: luetaan kappale itsekseen, tehdään tehtävät itsekseen ja tarkistetaan opettajan kirjasta itsekseen. Kukaan ei varmista että luettu on ymmärretty ja sanojen merkitys sisäistetty. Opettajien taso on laskenut Suomen peruskouluissa kuin lehmän häntä, kaverin lapsen opettaja somettaa sillä aikaa kun lapset "oppivat itseohjautuvasti". Tapauksen johdosta omakin luottamus on aika vähissä ja kyttään lapseni edistymistä ja kyselen tuntien kulkua, läksyjä ym. ja varmistan että tärkeimmät käsitteet on opittu esim. matematiikassa. Aikaahan siinä menee ja ketuttaa tehdä omien töiden lisäksi illalla opettajan työt.
Onkohan meidän lapsilla sama Ope
Tuota samaa siis täällä myös, kaiken joutu lapset tekemään itse. Mitään ei käydä lävitse ja pahinta on se, että Ope laittaa video pyörimään. Video voi olla ruotsinkielen oppitunnilla ihan vaikka ruotsinkielinen lastenohjelma. Siinä sitä oppii 🤔
Eli on pakko käydä lapsen kanssa kaikkea lävitse kotona.
Niin ja tämä Ope laittaa kaiken kokeisiin, vaikka noita sivuja ei olisi käyty mitenkään! Siinä sitä sitten on lukemista vitos luokkan lapsilla 70 sivua uutta asiaa. Mukavaa lukea esim historiaa tai biologian kirjaa, kun Ope ilmoittaa kokeen pari päivää aikaisemmin kuin koe on !
Itse Ope on lasten mukaan tietokoneella aina ja kun kahvia
Lapsi ei selkeesti tajua siellä tunnilla sen open opetusta.
- ope voi olla huono tai epäpätevä
- tunnilla on möykkää eikä opetusta kuule
- tunnilla on möykkää eikä lapsi pysty keskittymään
- ongelma on lapsella eli ei tajua vaikka kuinka opettaisi
- ongelma on lapsella mutta oppisi jos opetus olisi toisenlaista
Näistä lähtisin etsimään syitä.
T. Ope ja äiti