Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt opettamaan lastani kotona!

Vierailija
18.09.2017 |

Opettaja ei kuulemma opeta asioita 4. Luokkalaiselle tunnillavaan olettaa että lapsi osaa heti. Kotona sitten yritän pähkäillä mitä opettaja on hakenut takaa jkotitehtävillä ja istun tuntitolkulla yrittäen opettaa lastani.Olen itsekin opettaja, nyt äitiyslomalla. Miten tämän oikein pitäisi mennä? Eikö opettajan tehtävä ole opettaa niin että kotona oppilas selviää itsenäisesti/lähes itseäisesti kotitehtävistään?!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan ja keskustella asiasita, koska aina pelkästään lapsen puheista ei kannata tehdä johtopäätöksiä opettamisen tasosta. En tarkoita että lapsi valehtelee, mutta jos hänen on vaikea sisäistää tunnilla asioita, niin hän voi kokea ettei opettaja opeta. Oppimistyylejä on erilaisia ja voi olla että juuri kyseisen opettajan tyyli ei palvele sinun lastasi. Joku toinen lapsi samalta luokalta taas todennäköisesti oppii asiat tunnilla ilman ongelmia. Vaikea uskoa että koulussa ei kiinnitettäisi huomiota siihen, jos kokonainen luokka olisi vain kotiopetuksen varassa.

Itse muistan että minulla oli ala-asteella koulussa vaikea keskittyä, koska olin todella herkkä kaikille ympäristöstä tuleville häiriötekijöille. Huonoina päivinä oli oikeiastaan ihan sama mitä opettaja teki tai sanoi, kun omat ajatukseni oli koko ajan jossain ihan muualla. Kotona kun avasin läksykirjan, niin oli kuin en olisi koko asiasta koskaan kuullutkaan, koska olin koulussa koko tunnin onnistunut sivuuttamaan kaiken oputuksen ja ajatellut vain jotain omiani. 

Ehkä voisit ehdottaa opettajalle, että lapsesi voisi hyätyä tukiopetuksesta tai pienryhmästä, jossa on mahdollisa ottaa paremmin huomioon lapsellesi sopiva oppimistyyli. 

Vierailija
22/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan ja keskustella asiasita, koska aina pelkästään lapsen puheista ei kannata tehdä johtopäätöksiä opettamisen tasosta. En tarkoita että lapsi valehtelee, mutta jos hänen on vaikea sisäistää tunnilla asioita, niin hän voi kokea ettei opettaja opeta. Oppimistyylejä on erilaisia ja voi olla että juuri kyseisen opettajan tyyli ei palvele sinun lastasi. Joku toinen lapsi samalta luokalta taas todennäköisesti oppii asiat tunnilla ilman ongelmia. Vaikea uskoa että koulussa ei kiinnitettäisi huomiota siihen, jos kokonainen luokka olisi vain kotiopetuksen varassa.

Itse muistan että minulla oli ala-asteella koulussa vaikea keskittyä, koska olin todella herkkä kaikille ympäristöstä tuleville häiriötekijöille. Huonoina päivinä oli oikeiastaan ihan sama mitä opettaja teki tai sanoi, kun omat ajatukseni oli koko ajan jossain ihan muualla. Kotona kun avasin läksykirjan, niin oli kuin en olisi koko asiasta koskaan kuullutkaan, koska olin koulussa koko tunnin onnistunut sivuuttamaan kaiken oputuksen ja ajatellut vain jotain omiani. 

Ehkä voisit ehdottaa opettajalle, että lapsesi voisi hyätyä tukiopetuksesta tai pienryhmästä, jossa on mahdollisa ottaa paremmin huomioon lapsellesi sopiva oppimistyyli. 

Ei pienryhmiä noinvaan ehdotella, eikä niille tuosta vaan pääse. Laajat koulupsykologin tutkimukset kehiin. Kyllä se siitä sitten johonkin keikahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nelosluokan tehtävät voivat olla opeäidille noin vaikeita itsekään ymmärtää? Jos lapsi ei meinaa oppia kotona äidinkään kanssa, ei vika ole ainakaan pelkästään opessa.

Muistelen, miten itse sain kerran palautetta, että en opeta. Olin selittänyt asiaa luennoiden. Vertailimme, miten ilmiö näkyy eri teksteissä. Teimme pääkohdista muistiinpanoja. Näytin, miten asiat ja ohjeet löytyvät kirjasta. Teetin tehtäviä, joissa muotoja piti tunnistaa ja itse muodostaa. Tehtävät tarkistettiin yhdessä ja selitin siinä, miksi näin tai noin. Pohdimme, miksi kutakin muotoa käytetään. Keksin itse piirroshahmot havainnollistamaan aihetta. Kaiken tämän jälkeen eräs oppilas oli sitä mieltä, että en ole opettanut. No, ketään ei voi väkisin opettaa ja oppiminen tapahtuu aina oppilaan omassa päässä oman yrityksen myötä. Tai sitten ei.

Vierailija
24/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nelosluokan tehtävät voivat olla opeäidille noin vaikeita itsekään ymmärtää? Jos lapsi ei meinaa oppia kotona äidinkään kanssa, ei vika ole ainakaan pelkästään opessa.

Muistelen, miten itse sain kerran palautetta, että en opeta. Olin selittänyt asiaa luennoiden. Vertailimme, miten ilmiö näkyy eri teksteissä. Teimme pääkohdista muistiinpanoja. Näytin, miten asiat ja ohjeet löytyvät kirjasta. Teetin tehtäviä, joissa muotoja piti tunnistaa ja itse muodostaa. Tehtävät tarkistettiin yhdessä ja selitin siinä, miksi näin tai noin. Pohdimme, miksi kutakin muotoa käytetään. Keksin itse piirroshahmot havainnollistamaan aihetta. Kaiken tämän jälkeen eräs oppilas oli sitä mieltä, että en ole opettanut. No, ketään ei voi väkisin opettaa ja oppiminen tapahtuu aina oppilaan omassa päässä oman yrityksen myötä. Tai sitten ei.

Kyllä ne voi olla jos äiti ei tiedä miten se simppeli asia on tunnilla käsitelty. Minä olen ruotsin ope ja esikoisen kanssa on usein tilanteita, joissa ihan ekana tarkistan, miten se asia on tunnilla kerrottu. Ja opetan sitten samasta suunnasta kotona.

Vierailija
25/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei kuulemma opeta asioita 4. Luokkalaiselle tunnillavaan olettaa että lapsi osaa heti. Kotona sitten yritän pähkäillä mitä opettaja on hakenut takaa jkotitehtävillä ja istun tuntitolkulla yrittäen opettaa lastani.Olen itsekin opettaja, nyt äitiyslomalla. Miten tämän oikein pitäisi mennä? Eikö opettajan tehtävä ole opettaa niin että kotona oppilas selviää itsenäisesti/lähes itseäisesti kotitehtävistään?!

Ymmärrän, että sinun on itsekkäänä ja vain omaa etua ajattelevana ihmisenä vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että olisi hyvä viettää aikaa lapsesi kanssa sen sijaan, että käytät kaiken aikasi itseesi ja somettamiseen.

Vierailija
26/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että sinun on itsekkäänä ja vain omaa etua ajattelevana ihmisenä vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että olisi hyvä viettää aikaa lapsesi kanssa sen sijaan, että käytät kaiken aikasi itseesi ja somettamiseen.

Lapsen on tarkoitus oppia se asia koulussa. Jos ei opi, jotain on vialla. Eikä se vika ole nyt äidin huolessa.

Vierailija
27/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini lapsen opettaja ei opeta vaan toimintamalli on seuraava: luetaan kappale itsekseen, tehdään tehtävät itsekseen ja tarkistetaan opettajan kirjasta itsekseen. Kukaan ei varmista että luettu on ymmärretty ja sanojen merkitys sisäistetty. Opettajien taso on laskenut Suomen peruskouluissa kuin lehmän häntä, kaverin lapsen opettaja somettaa sillä aikaa kun lapset "oppivat itseohjautuvasti". Tapauksen johdosta omakin luottamus on aika vähissä ja kyttään lapseni edistymistä ja kyselen tuntien kulkua, läksyjä ym. ja varmistan että tärkeimmät käsitteet on opittu esim. matematiikassa. Aikaahan siinä menee ja ketuttaa tehdä omien töiden lisäksi illalla opettajan työt.

Juuri näin. Opettajien tehtävä ei näköjään enää ole opettaa, vaan jotenkin luennoida. Se nyt ei vaan toimi ala-asteelaisten kanssa. Siitä seuraa se, että itse saa töiden jälkeen vielä tehdä opettajankin työt, jos haluaa että lapsi osaa asiat. Koulussa opetuksen taso on 0.  Hyvään suuntaan ollaan menty tosiaan perkele.

Vierailija
28/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen opettaja, joka on kyllästynyt paikkailemaan opetusta kotona. Tää uusi ops on saanut osan opettjista aivan sekaisin ja ne luulee, että oppilaat nyt yhtäkkiä oppisivat kaiken itsekseen. Tehdään vaan jotain ihqukivoja projekteja. Itsellänikin on neljäs luokka ja lapseni on myös neljännellä. Rasittaa vetää koulua aamusta iltaan. Mutta kynnys puuttua kollegan työhön on korkea.

Vierailija
29/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät eivät opi, kyllä lahjakkaat ja normaalitkin tajuavat ihan normaalilla sanomisella ja näyttämisellä melko nopeasti. Tyhmät lyövät päätä seinään kotona ja koulussa. Vaikka kotona olisi opettaja odottamassa lasta koulusta.

Vierailija
30/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät eivät opi, kyllä lahjakkaat ja normaalitkin tajuavat ihan normaalilla sanomisella ja näyttämisellä melko nopeasti. Tyhmät lyövät päätä seinään kotona ja koulussa. Vaikka kotona olisi opettaja odottamassa lasta koulusta.

Ei ne huippulahjakkaatkaan opi, jos esim luokka on niin rauhaton, ettei siellä opetus etene tai opetusta ei kuule.

Vierailija
31/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne huippulahjakkaatkaan opi, jos esim luokka on niin rauhaton, ettei siellä opetus etene tai opetusta ei kuule.

No melko harvoin näin kuitenkaan.

Huippulahjakkaat tajuavat aina.

Vierailija
32/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuavat mitä? Jos opetus ei etene ei siellä ole mitään tajuttavaa. Tai jos sitä opetusta ei kuule, ei sitä voi tajuta.

Vierailija
33/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se kiva oppia jo koulussa, mutta jos siellä ei opi, niin lukee itse kotona oppikirjasta. Suurin osa ymmärtää asian kun lukee oppikirjasta. He jotka eivät ymmärrä, kannattaisi keskittyä opettelemaan jotakin muuta.

Vierailija
34/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se kiva oppia jo koulussa, mutta jos siellä ei opi, niin lukee itse kotona oppikirjasta. Suurin osa ymmärtää asian kun lukee oppikirjasta. He jotka eivät ymmärrä, kannattaisi keskittyä opettelemaan jotakin muuta.

Kun nykyään harvemmin se opetus on pelkkää oppikirjan läpiselaamista.

Vierailija
35/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuavat mitä? Jos opetus ei etene ei siellä ole mitään tajuttavaa. Tai jos sitä opetusta ei kuule, ei sitä voi tajuta.

Paitsi jos kotona odottaa opeäiti, kenellä on 2 tuntia illasta aikaa kysellä joka asiaa koulusta saaden oppilaan sekaisin ja vakuuttuneeksi että ope ei osaa kun äitikään ei luota siihen.

Joten ei tietenkään tajua.

Vierailija
36/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos kotona odottaa opeäiti, kenellä on 2 tuntia illasta aikaa kysellä joka asiaa koulusta saaden oppilaan sekaisin ja vakuuttuneeksi että ope ei osaa kun äitikään ei luota siihen.

Juu. Näitähän tosiaan on joka kodissa.

Huoh.

Vierailija
37/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tosiaan lahjakkaat menevät ihan omia polkujaan jo alakoulussa ja yläkoulussa tasoerot vaan kasvaa. Ihan opetuksesta huolimatta.

Vierailija
38/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Ap:n kotona tuntuu olevan.

Vierailija
39/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä kuulkaa seuraamaan tunteja yläkouluun. Se opetus etenee ja oppilaat oppii, jos siellä luokassa on työrauha. Jos siellä ei ole työrauhaa, siellä on muutaman häirikön työnäytös, joka työllistää opettajan ja muiden oppilaiden aika kuluu sitten sitä seuratessa.

Vierailija
40/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Ap:n kotona tuntuu olevan.

Ai? Missä niin luki?